Paljonko on liikaa? (joululahjoista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä ne on sen aikaa kun te saunotte? Voi apua kun ajattelenkin että meillä ois sauna täynnä jotain ylimäärästä ja turhaa (koska turhaahan se on jos saunassa säilytetään!) roinaa!

Kuka sanoo, että me saunotaan?

Mä saunon 3 kertaa vuodessa. Jouluna, juhannuksena ja kerran sitten silloin kun tekee mieli saunoa. Eikä ne lahjat siellä saunassa ole, kuin hetken (suurin osa kun on vielä kaupassa), joten ehkä me pärjätään se aika ilman saunaa.

ohhoh, kuulostaa kyllä hurjan paljolta kymmenet lahjat... toivottavasti lapset ei koulussa vertaile joulun jälkeen lahjasaldoa(luulen että vertailevat), sillä meillä tuskin tulee paria lahjaa enempää/lapsi olemaan... Eikä ole varaa ostaa monien kymmenien eurojen lahjoja, saati satasten pelikonsoleita/tietokoneita.. Huah.. mulla ei myöskään ole sukua ketkä lahjois.. voi voi voi, nyt iski joulustressi. MUTTA jos vain rahaa olisi, niin käyttäisin kaikki lapsiini ja heidän lahjoihin ja ostaisin vaikka 50 lahjaa/lapsi, valitettavasti tulot rajalliset ja vuokra ja laskut menevät joululahjoje edelle, tänäkin jouluna..

Mä kysyin tuolta meidän 10v ikäiseltä jokunen päivä sitten, että monta lahjaa sait viime vuonna. Likka vastasi, että ehkä 10 tai yli.

Joten ei, meillä ei lapset niitä laske, eikä niillä kersku. Kun se ei ihan totta ole heille mikään kumma juttu, vaan aivan normaali asia.

Meillä lapsi saa kymmenisen pakettia. Siinä aiotaan pysyä tulevaisuudessakin. Voi olla hiukka yli tai ali, miten löytyy kivaa ja tarpeellista. Mutta meillä ei osta siis sukulaiset tuohon päälle vaan tuossa on kaikki. Sukulaisilta ei oikeastaan tule mitään tai avustavat jossain isommassa ns. arkisessa kuten uudessa sängyssä. Turhaa ei ostella vaan kestävää. Lahjat pääsääntöisesti leluja/kirjoja/pelejä. Mitään sukkia en paketoi, niitä ostellaan arkena. Ei jouluksi. ostan kyllä siis arkenakin tosi paljon kirjoja ja pelejä - lähinnä huutiksesta ym. Leluja harvemmin mutta joskus niitäkin. Niin ja tosiaan yhdessä paketissa on useampi juttu, jos laittaisin kaikki eri paketteihin niin olisi meilläkin varmaan 25 pakettia. Itse sain lapsena paljon lahjoja enkä mennyt pilalle. Suon paketteja myös omalleni, en voisi kuvitellakaan antavani vain kahta lahjaa. Tykkään lahjojen ostelusta. Itse en henk. koht ymmärrä niitä, jotka eivät osta lapselle lahjoja kuin jonkun tyyliin yhden mutta satsaavat esim. puolisoiden kesken toistensa lahjoihin tai ruokapöydän viiniin tms. - itsekästä. Lapset sitä joulua kuitenkin eniten odottavat ja kyllä ne lahjat on se kohokohta. Toki meillä opetetaan perinteitä ja touhutaan yhdessä eikä joulu ole pelkkiä lahjoja vaan yhdessä oloa mutta pakettien avaaminen kuuluu siihen. Ihmettelen täällä monesti juttuja, joissa paasataan miten meillä ei ole lahjoja vaan yhdessä oloa - leikkejä ja pelejä ym. Meillä niitä on ihan jokapäiväisessä arjessa muutenkin. Joulupukki on lapselle elämys ja kokemus lahjoineen.

[QUOTE="joo";27618043]ihan kipeetä touhua. Lapset oppii jokseenkin mielenkiintoiset arvot elämästä.[/QUOTE]

Montako vuotta siihen menee, että ne oppii ne "mielenkiintoiset" arvot ja voitko selittää vähän tarkemmin, että minkälaisia ne arvot sitten on?

Tuohan tässä outoa onkin.

Mutta Jouluperinteet kullakin ja joillekin se on näköjään todellinen kulutusjuhla :D

Jos mulle joulu on kulutusjuhla, onko sulle joka kuukausi kulutuskuukausi?

Mä ostan kerralla paljon, sä joka kuukausi senvertaa, että lopputulos lienee sama.

Miksi mä olen tässä nyt se, jonka tapa on se outo ja jotenkin väärä?

Tuohan tässä outoa onkin.

Mutta Jouluperinteet kullakin ja joillekin se on näköjään todellinen kulutusjuhla :D

Ja jos mä ostan ne sukset, luistimet ja niitä euron käytettyjä kirjoja niin millä tavalla se on todellinen kulutusjuhla? :D

Me tehtiin aikuistenkin kesken sopimus tänä vuonna, että vain ja ainoastaan käytettyjä lahjoja. Harrastetaan koko suku kirppareita ja huutokauppoja ja mun mielestä on ollut ihana kierrellä kirppareita ja etsiä sieltä jotain osuvaa jokaiselle :)

Tottahan toki meilläkin lapset saa jotain uuttakin ja ihan lelujakin, mutta niitä tuskin on paljon sen enempää kuin "normaaleilla" perheillä.

• Tykkää
Reactions: Katylina ja chef

Mä ostan kerralla paljon, sä joka kuukausi senvertaa, että lopputulos lienee sama.

Juurikin näin :)

Ihanaa, että joku muukin ajattlee niinkuin minä :D

Ja parasta tässä on se, että mun lapset ei mangu ja mongu kaupassa, että saanko mä tota ja saanko mä tätä, kun ne ei koskaan saa :D

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä lapset saa paljon lahjoja. En kyllä ole koskaan laskenut että kuinka paljon mutta joka vuosi paljon :D Aloitan ostelun jo keväällä jos jotain sopivaa sattuu silmiin. Ostan sen kaappiin ja jos ei tule annettua synttäri, nimppari tai muuten vaan lahjaksi niin sitten jouluna :)

Paketeista löytyy vaatteita, askartelutavaroita, kirjoja, elokuvia, musiikkia, leluja...
Paketoin yleensä niin että esim. sävysävyyn sopivat sukat+housut+paita yhteen pakettiin. Tai yöpaita+pörrösukat+kylpyvaahto. Värityskirja+piirustuspaperi+kynät.

Jos ei ole sävysävyyn sopivia vaatteita mutta esim. sukkia on 6 paria ja alushousuja viidet niin laitan kaikki samaaan pakettiin :)

Lautapelejä, vaatteita, lakanoita, astioita, meikkejä, musiikkia, elokuvia, Wii-pelejä, Palapelejä, Barbeja, nukkeja, poneja, legoja, askartelutarvikkeita ( kyniä, paperia, vesivärejä, liimaa, saksia, tarroja, muovailuvahaa, savea, maaleja, värityskirjoja, päiväkirjoja... ), kirjoja...

Isompia toiveita on isommilla lapsilla jo... tänä vuonna mm. kosketusnäyttöpuhelin.

Voidaan ostaa myös jotain suurempaa koko perheelle... pari vuotta sitten ostettiin Wii-pelikonsoli... Tänä vuonna ehkä uusi kotiteatteri blu-ray soittimella...

Ei minusta ole sen enempää väärin antaa 50 lahjaa kuin 5 lahjaa :) Jokainen tavallaan :) En päivittelisi kumpaakaan vaihtoehtoa - ei ole minun hommaa se :D Toki meilläkin lahjojen arvo pyritään laskemaan ennemmin kuin pakettien määrä.
Jos/Kun isommat lapset toivovat huomattavasti kalliimpia toiveita niin paketteja tulee sitten vähemmän kuin pienemmille joilla paketin sisältä löytyy jotain huomattavasti edullisempaa :)

Ostan lapsilleni siis sitä mitä haluan ostaa, mitä ovat toivoneet, mikä minusta on sopivaa/tarpeellista. En mieti pakettien määrää ostaessani enkä laske niitä jälkeenpäinkään. En osta ostamisen ilosta kuitenkaan. :)
Lahjoja tulee paljon - ei se haittaa :) Sukulaisetkin lahjoo - tosin pyritään heille kertomaan mitä lapset ovat toivoneet tai mitä tarvitsevat niin osaavat ostaa tarpeellista :) Lapset saavat myös rahaa lahjaksi.

Meillä joulunodotukseen kuuluu lahjat :) Meillä on käytössä joulutontun joulukalenteri johon ilmestyy joka aamu kirje ja tonttu on sitten pienen lahjan pilottanut kirjeen osoittamaan paikkaan ;) Esim. huulirasvaa, hammasharja+tahna, pinnejä, kyniä, huulikiiltoa, elokuvia, kirjoja, vihkoja tms.

Aattona tonttu on tuonut kuusen alle muutamia lahjoja ( ei suurimpia toiveita vaan aikuisille esim. villasukat, lapsille pehmot+villasukat, pienet lelut tai värityskirjat tms. ) joten kaikki paketit ei tule joulupukin säkistä illalla :)

I-HA-NAA kun on joulu jo nin lähellä ja tämä kaikki hössötys on ajankohtaista <3

Rauhallista joulunodotusta kaikkille! :) Toivottavasti kaikki saavat viettää haluamansa joulun tahtomallaan tavalla! Ilman että kenenkään tarvitsee ilkeillä lahjojen määrästä, ruoan laadusta, jouluvaloista tms. :D

• Tykkää
Reactions: chef

vastaan tähän vaikka et multa kysynytkään... Meillä ei osteta lapsille 60 pakettia edes koko vuonna, ei edes 60 tavaraa. Tottakai ostetaan esim. ulkovaatteita, kalsareita ja sukkia, mutta niin varmasti teilläkin ostetaan, muuten meillä ei osteta leluja muuta kuin synttäreinä ja jouluna ja ostetaan vain sillä hetkellä tarpeellista.

Tämä tosiaan on mielipideasia ja jokainen saa oman mielipiteensä siihen sanoa.

Mun mielestäni 60 pakettia ei ole liikaa. Ja perustelen tätä sillä, että meillä lapsi on saanut jopa 80 pakettia ja joka ikisen lahjan lapsi jaksoi itse avata.

Joka vuosi paketteja on jätesäkkikaupalla, eikä yksikään lahja ole koskaan käyttämättä jäänyt...joten en näkisi, että niitä on liikaa.

:O

Mä tunnen pientä haikeutta kun teillä Chef on niin iso suku että lahjoja on paljon.
Mä kaipaisin sellaista sukua mutta sitä ei ole joten lapset saa vaan paketit meiltä vanhemmilta ja niitä on max 2 per nenä kun ei rahat riitä.
Meillä ei ole sukulaisia kun eivät halua pitää yhteyttä ja vanhemmat/ isovanhemmat ovat kuolleet nuorina. Näin joulun alla se harmittaa.

Öh... Mutta etkös sä Chef joka viikko tee niitä kirpputorilöytöaloituksiasi? Ja pidä ihan blogia niistä lukuisista tavaroista, joita ostat useamman kerran viikossakin? Et eikös sulla joka viikko ole kulutusviikko?

Kyllä me on aina ennen joulua tsekattu lastenhuone läpi. Ja aina sieltä on löytynyt tavaraa, jolla lapset eivät enää leiki, koska lapset kasvavat vuosi vuodelta. Tänä vuonna leluja lähti kyllä melkoisen vähän poistoon, koska aikalailla samat leikit pikkutytöillä on, kuin mitä viimevuonnakin.

Ja pulkat yms. me on kyllä aina säilytetty varastossa, joten ne ei vie lastenhuoneesta tilaa...eikä kirjatkaan nyt ihan järettömän paljoa tilaa hyllystä vie. Pikkutytöillä on oma vaatehuone, joten uudet vaatteet mahtuu sinne. Ei olla isompaa asuntoa jouduttu siksi hankkimaan, ettei lelut mahtuisi.

no mutta täytyyhän teillä iso asunto olla tai sitten olet joku järjestelmällisyyden huipentuma, tai sitten puolet myynnissä olevista huutispaketeista on sun.

koska sähän roudaat kirppiksiltäkin jatkuvasti sälää ja sitten tuo joulupakettien määrä, eikö sulla ole kolme lasta? 3kertaa 80 on 240 ja sinä mainitsit että sullekin kelpaa ihanat lahjat, miehellesi varmasti kelpaa lahjat myös. siitähän tulee jopa 300 lahjaa teidän perheeseen. oletan että ostat miehelle 10 ja teillä on varmaan isovanhemmat jotka ostelee teidän perheeseen tavaraa säkkikaupalla myös. yleensä nää jutut menee niin, että duunariperheisiin tavaraa jsotain syystä kasaantuu myös isovanhemmilta.

Meillä sai 28 kun oli 1,5v. Minkäs sille voi, kun muut ostelee paketteja älyttömät määrät. Itse ostettiin kolme lahjaa ja sekin tuntui vähän turhan paljolta, mutta ajattelin jokatapauksessa että lapsella olisi kiva olla a dubloja niin ostin sitten jouluksi. Toinen oli lelukoira ja kolmas palapelejä.

vastaan tähän vaikka et multa kysynytkään... Meillä ei osteta lapsille 60 pakettia edes koko vuonna, ei edes 60 tavaraa. Tottakai ostetaan esim. ulkovaatteita, kalsareita ja sukkia, mutta niin varmasti teilläkin ostetaan, muuten meillä ei osteta leluja muuta kuin synttäreinä ja jouluna ja ostetaan vain sillä hetkellä tarpeellista.

Jos teillä lapset saa leluja vain synttäreillä ja jouluna, niin onko nyt ihan totta niin, että esikoinen sai ensimmäiset lelunsa vasta joululahjaksi ja seuraavat, kun hän täytti 1v? Ja niillä hän sitten leikki seuraavaan jouluun ja 2v synttäreihin saakka?

Jos tilanne tosiaan on tämä, niin aika pienellä lelumäärällä sitä sitten on menty.

Varmasti pärjää vähemmälläkin, kuin 60 tavaralla/vuosi. Mutta mun mielestäni 60 tavaraa vuodessa ei ole mikään järetön määrä. Jos vaikka nyt mietitään niitä kirjojakin...kuka jaksaa lukea yhtä ja samaa kirjaa vuoden? Eikö mukavampaa olisi ostaa vaikka 20 kirjaa, niin on vähän mitä vaihdella.

Kirjasto olisi varsin kätevä, mutta meillä on niin moni kirja mennyt lasten käsissä palasiksi, että halvemmaksi tulee ostaa kirppikseltä, kun lainata kirjastosta.

Ja jos niitä kirjoja ostaa sen 20 kpl, niin eihän siinä jää enää kuin 40 muuta tavaraa. Eikä ne kaikki 40 ole siis välttämättä leluja, vaan juurikin niitä urheiluvälineitä ja vaatteitakin siihen sitten jo mahtuu mukaan.

Ja meillä on tosiaan ostettu mm. läppäri, pelikonsoli, kännykkä, kännykkäkotelo, lompakko, leffalippuja jne. eli ei kaikki ole leluja, vaan joukossa on ollut muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jouluäiti;27618171:
Meillä lapset saa paljon lahjoja. En kyllä ole koskaan laskenut että kuinka paljon mutta joka vuosi paljon :D Aloitan ostelun jo keväällä jos jotain sopivaa sattuu silmiin. Ostan sen kaappiin ja jos ei tule annettua synttäri, nimppari tai muuten vaan lahjaksi niin sitten jouluna :)

Paketeista löytyy vaatteita, askartelutavaroita, kirjoja, elokuvia, musiikkia, leluja...
Paketoin yleensä niin että esim. sävysävyyn sopivat sukat+housut+paita yhteen pakettiin. Tai yöpaita+pörrösukat+kylpyvaahto. Värityskirja+piirustuspaperi+kynät.

Jos ei ole sävysävyyn sopivia vaatteita mutta esim. sukkia on 6 paria ja alushousuja viidet niin laitan kaikki samaaan pakettiin :)

Lautapelejä, vaatteita, lakanoita, astioita, meikkejä, musiikkia, elokuvia, Wii-pelejä, Palapelejä, Barbeja, nukkeja, poneja, legoja, askartelutarvikkeita ( kyniä, paperia, vesivärejä, liimaa, saksia, tarroja, muovailuvahaa, savea, maaleja, värityskirjoja, päiväkirjoja... ), kirjoja...

Isompia toiveita on isommilla lapsilla jo... tänä vuonna mm. kosketusnäyttöpuhelin.

Voidaan ostaa myös jotain suurempaa koko perheelle... pari vuotta sitten ostettiin Wii-pelikonsoli... Tänä vuonna ehkä uusi kotiteatteri blu-ray soittimella...

Ei minusta ole sen enempää väärin antaa 50 lahjaa kuin 5 lahjaa :) Jokainen tavallaan :) En päivittelisi kumpaakaan vaihtoehtoa - ei ole minun hommaa se :D Toki meilläkin lahjojen arvo pyritään laskemaan ennemmin kuin pakettien määrä.
Jos/Kun isommat lapset toivovat huomattavasti kalliimpia toiveita niin paketteja tulee sitten vähemmän kuin pienemmille joilla paketin sisältä löytyy jotain huomattavasti edullisempaa :)

Ostan lapsilleni siis sitä mitä haluan ostaa, mitä ovat toivoneet, mikä minusta on sopivaa/tarpeellista. En mieti pakettien määrää ostaessani enkä laske niitä jälkeenpäinkään. En osta ostamisen ilosta kuitenkaan. :)
Lahjoja tulee paljon - ei se haittaa :) Sukulaisetkin lahjoo - tosin pyritään heille kertomaan mitä lapset ovat toivoneet tai mitä tarvitsevat niin osaavat ostaa tarpeellista :) Lapset saavat myös rahaa lahjaksi.

Meillä joulunodotukseen kuuluu lahjat :) Meillä on käytössä joulutontun joulukalenteri johon ilmestyy joka aamu kirje ja tonttu on sitten pienen lahjan pilottanut kirjeen osoittamaan paikkaan ;) Esim. huulirasvaa, hammasharja+tahna, pinnejä, kyniä, huulikiiltoa, elokuvia, kirjoja, vihkoja tms.

Aattona tonttu on tuonut kuusen alle muutamia lahjoja ( ei suurimpia toiveita vaan aikuisille esim. villasukat, lapsille pehmot+villasukat, pienet lelut tai värityskirjat tms. ) joten kaikki paketit ei tule joulupukin säkistä illalla :)

I-HA-NAA kun on joulu jo nin lähellä ja tämä kaikki hössötys on ajankohtaista <3

Rauhallista joulunodotusta kaikkille! :) Toivottavasti kaikki saavat viettää haluamansa joulun tahtomallaan tavalla! Ilman että kenenkään tarvitsee ilkeillä lahjojen määrästä, ruoan laadusta, jouluvaloista tms. :D

eikö teillä kerry noita päiväkirjoja ja vihkoja aivan riesaksi asti jo lasten kaverisynttäreillä? vieläkö joku vanhempi niitä itse ostelee kotiinsa?

[QUOTE="joo";27618043]ihan kipeetä touhua. Lapset oppii jokseenkin mielenkiintoiset arvot elämästä.[/QUOTE]

Noh, minä olin lapsena suvun ainoa pikkulapsi ja tietenkin aina jouluna minut hukutettiin lahjoihin. Niiltä ajoilta on valokuvia, joissa istun keskellä huonetta valtavan tavarakasan keskellä, "hieman" hämmentyneen näköisenä. Ei tämä tausta ole minusta kuitenkaan materialistia tehnyt, päinvastoin. Nykyään en halua vastaanottaa lahjoja, koska en pidä turhasta tavarasta. Enkä liioin tykkää lahjoa muita kuin omia lapsiani, ja heitäkin todella kohtuudella. Meillä lapset eivät muuten saa yhtään ostettua lahjaa meiltä vanhemmilta tänä jouluna, koska sukulaisilta tulee kuitenkin riittävästi, n. 10 -12 pakettia/nenä. Itse ajattelin lahjoa lapsia tällä kertaa omilla valokuva-albumeilla, joihin on kerättyä kuvia vauva-ajoilta tähän päivään asti.

Mistä ihmeestä oot saanu päähäsi että meillä lapsille ostellaan joka kuukausi leluja tms. tavaraa?
Lahjoja ostetaan jouluna, synttärinä ja mahdollisesti palkintona jostain erityisestä. Pyrimme pitämään lelujen määrän järjellisenä.

Kirppareilla käydään kerran- pari kuussa ja siellä lapset käyttävät viikkorahojaan jos sattuvat jotain kivaa löytämään muutamalla eurolla.

Me pyrimme pitämään ylipäätään ostamisen ajatuksensellaisena,
ettei kaikkea voi eikä pidäkään saada.
Jos joka kuukausi lapsille jotain ostettaisiin niin eihän mikään tuntusi miltään enää silloin kun on lahjojen aika.

Vaatteita toki ostetaan ympäri vuoden kun vaatetta jää pieneksi ja menee rikki.
Urheiluvälineissä sama juttu.

Aikuisille meidän porukassa ei osteta mitään tavaralahjoja.
Yleensä lahjakortteja, lehtitilauksia tms.
Lähinnä siksi, että kaikilla on jo kaikkea ja sitten kun tarvetta tulee voi vaikka käyttää sen lahjakortin tai vaikka vaan ihan itse ostaa sen villatakin kauhtuneen tilalle.

Tässä kysyttiin mielipidettä ja mä sanoin omani. Oikaisin vaan samassa chefin "tiedon" meidän perheen kulutustottumuksista :D

Jaa mitähän mä tolle ostaisin vuodeks, et noi 80 kpl täyttyis..?? Tai sanotasn edes 60 kpl. Miekin kirppistelen, mutta sitäkin kohtuudella enkä osta jokasta kivaa juttua mikä vastaan tulee. Ei kiitos krääsää saunan täytteeks, mielummin saa olla vaikka tyhjä ja käyttämätön..

Mä tunnen pientä haikeutta kun teillä Chef on niin iso suku että lahjoja on paljon.
Mä kaipaisin sellaista sukua mutta sitä ei ole joten lapset saa vaan paketit meiltä vanhemmilta ja niitä on max 2 per nenä kun ei rahat riitä.
Meillä ei ole sukulaisia kun eivät halua pitää yhteyttä ja vanhemmat/ isovanhemmat ovat kuolleet nuorina. Näin joulun alla se harmittaa.

:hug:

Sukulaiset on kyllä hyvässä lykyssä voimavara. En tosin osaa ajatella asiaa lahjamäärän kannalta, vaan henkiseltä kantilta katsottuna.

Mutta se on kyllä kurjaa, jos lapsilla ei ole isovanhempia. Ainakin josakin päin suomea on ns. varamummoja ja pappoja...kannattaa katsoa, löytyisikö heitä teiltäkinpäin.

[QUOTE="Vieras";27618247]Öh... Mutta etkös sä Chef joka viikko tee niitä kirpputorilöytöaloituksiasi? Ja pidä ihan blogia niistä lukuisista tavaroista, joita ostat useamman kerran viikossakin? Et eikös sulla joka viikko ole kulutusviikko?[/QUOTE]

No aika harvassa on kyllä ollut viimeaikoina mun kirppislöytöaloitukseni. Blogia kyllä pidän, mutta ei siellä lukuisia tavaroita ole. Lukuisia vaatteita kyllä, mutta kaikki viimeaikojen lelulöydöt on nimenomaan menossa pukinkonttiin.

Ja mun mielestäni KIRPPISTELYÄ ei voi kyllä kuluttamiseksi nyt siinä määrin kutsua. Mä ostan käytettyä, jota käytän ja kun ei enää miellytä, niin myyn jos se on edelleen myyntikunnossa. Ei ehkä ihan sitä, mitä mä olen tottunut kulutuksena pitämään.

Jos teillä lapset saa leluja vain synttäreillä ja jouluna, niin onko nyt ihan totta niin, että esikoinen sai ensimmäiset lelunsa vasta joululahjaksi ja seuraavat, kun hän täytti 1v? Ja niillä hän sitten leikki seuraavaan jouluun ja 2v synttäreihin saakka?

Kyllä juurikin näin. Ekat lahjat saa syntymäpäivänään ja seuraavat jouluna jne. ja tavaraa on silti 2 huonetta täynnä ja kirjoja vaikka kuinka. Ei kukaan tarvi 20 kirjaa joka vuosi, kyllä niitä voi toisenkin kerran sen vuoden aikana lukea, ei kirjatkaan ole kertakäyttötavaraa.

Yhteistyössä