Paljonko on liikaa? (joululahjoista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="utelias";27618307]eikö teillä kerry noita päiväkirjoja ja vihkoja aivan riesaksi asti jo lasten kaverisynttäreillä? vieläkö joku vanhempi niitä itse ostelee kotiinsa?[/QUOTE]

Meillä ei vielä ole kaverisynttäreitä viettänyt kuin esikoinen. Hänkin aloitti nuo kaverisynttärit vasta eskarilaisena kun on ollut kotihoidossa koko ajan :)
Tulee toki joistain kaverilahjoistakin päiväkirjoja tai vihkoja hänelle :) Hän myös piirtää ja kirjoittelee paljon ihan päivittäin joten ei haittaa vaikka niitä välillä tulee lisääkin - ei niitä sentään kymmeniä ole kavereiltakaan kertynyt :D

Keskimmäinen tyttö rakastaa erilaisia vihkosia, päiväkirjoja, kirjepaperia jne. Hän piirtää vielä esikoista enemmän ja kirjoittaakin jo vähän vaikka täyttääkin vasta 5 :) Hän ei kaverisynttäreitä vietä joten hänelle noita kertyy vähemmän vaikka tarvetta olisi enemmän. Ovat noista lehtiöistä aina yhtä onnessaan :)

Noista sitten sellaiset kaikista huolellisimmin piirretyt/kirjoitetut kirjaset ja vihkoset säästetään ja muut heitetään pois :) Tai lapset itse huonetta siivotessaan käyvät usein vihkojaan läpi ja jos huomaavat että johonkin on tullut vain töherrettyä tai hutiloiden vedetty muka kirjoitukseksi jotain säkkärää niin eivät niitä halua säästää.
Tavalliset ruutuvihkotkin siis käy oikein hyvin mutta kyllä ne päiväkirjat aina ilahduttaa :)

[QUOTE="heh";27618252]no mutta täytyyhän teillä iso asunto olla tai sitten olet joku järjestelmällisyyden huipentuma, tai sitten puolet myynnissä olevista huutispaketeista on sun.

koska sähän roudaat kirppiksiltäkin jatkuvasti sälää ja sitten tuo joulupakettien määrä, eikö sulla ole kolme lasta? 3kertaa 80 on 240 ja sinä mainitsit että sullekin kelpaa ihanat lahjat, miehellesi varmasti kelpaa lahjat myös. siitähän tulee jopa 300 lahjaa teidän perheeseen. oletan että ostat miehelle 10 ja teillä on varmaan isovanhemmat jotka ostelee teidän perheeseen tavaraa säkkikaupalla myös. yleensä nää jutut menee niin, että duunariperheisiin tavaraa jsotain syystä kasaantuu myös isovanhemmilta.[/QUOTE]

Asunto on pienehkö, mutta toinen nimeni kyllä on järjestelmällisyyden multihuipentuma, kun sille päälle satun.

Huutiksessa en myy, joten ne on kyllä nyt jonkun muun paketteja.

Se, että meillä on joskus lapsi saanut 80 lahjaa, ei tarkoita sitä, että joka vuosi tilanne olisi sama. Eikä meillä lahjoja lasketa, eli lapset saavat takuuvarmasti lahjoja keskenään eri määrän.

Ja kuten jo sanoin, se lahjamäärä pitää jo sisällään myös suvun ostamat paketit.

Alkuperäinen kirjoittaja Jouluäiti;27618375:
Meillä ei vielä ole kaverisynttäreitä viettänyt kuin esikoinen. Hänkin aloitti nuo kaverisynttärit vasta eskarilaisena kun on ollut kotihoidossa koko ajan :)
Tulee toki joistain kaverilahjoistakin päiväkirjoja tai vihkoja hänelle :) Hän myös piirtää ja kirjoittelee paljon ihan päivittäin joten ei haittaa vaikka niitä välillä tulee lisääkin - ei niitä sentään kymmeniä ole kavereiltakaan kertynyt :D

Keskimmäinen tyttö rakastaa erilaisia vihkosia, päiväkirjoja, kirjepaperia jne. Hän piirtää vielä esikoista enemmän ja kirjoittaakin jo vähän vaikka täyttääkin vasta 5 :) Hän ei kaverisynttäreitä vietä joten hänelle noita kertyy vähemmän vaikka tarvetta olisi enemmän. Ovat noista lehtiöistä aina yhtä onnessaan :)

Noista sitten sellaiset kaikista huolellisimmin piirretyt/kirjoitetut kirjaset ja vihkoset säästetään ja muut heitetään pois :) Tai lapset itse huonetta siivotessaan käyvät usein vihkojaan läpi ja jos huomaavat että johonkin on tullut vain töherrettyä tai hutiloiden vedetty muka kirjoitukseksi jotain säkkärää niin eivät niitä halua säästää.
Tavalliset ruutuvihkotkin siis käy oikein hyvin mutta kyllä ne päiväkirjat aina ilahduttaa :)

ok. meillä taidetaan siis piirtää aika vähän. ja meillä ei lapset päiväkirjoja täytä, ehkä tehdään eka sivu ja siihen se jää. ruutuvihkoihin toki tulee piirrettyä, mutta päiväkirjat ja ystäväkirjat kyllä täysin turhia lahjoja meidn perheessä.

teillä varsinaisia runottyttöjä/poikia, kuulostavat olevan. siis hyvässä mielessä.

Ymmärrän kyllä tuon, 80 lahjaa periaatteessa jos siinä on koko vuoden jutut... Meillä olisi satoja lahjoja jos säästäisin kaikki ulkoileluista kirjoihin jouluksi. Itsestä vaan tuntuisi hassulta antaa vaikka 20 kirjaa kerralla. Itse ostan lapselle joka kuukausi useita kirjoja. Huutonetistä ja kirppareilta ja joskus kaupastakin, jos osuu vaikka tarjous tai erityisen kiva kohdalle. Itsestäkin tuntuu mukavalta saada silloin tällöin jotain uutta kivaa, en tykkäisi siitä että saisin vain kerran vuodessa uutta lukemista jne. Jokaisella omat tavat ja tyyli mutta minun mielestäni kuulostaa oudolta, jos kaikki annetaan kerralla eikä muuten anneta koko vuotena yhtään mitään. Te joilla tyyli, että vain jouluna ja synttäreinä ostetaan niin kai noudatatte tuota samaa kaavaa itseennekin ? eli ei ylimääräisiä vaatteita, sisustusjuttuja jne.

Mistä ihmeestä oot saanu päähäsi että meillä lapsille ostellaan joka kuukausi leluja tms. tavaraa?
Lahjoja ostetaan jouluna, synttärinä ja mahdollisesti palkintona jostain erityisestä. Pyrimme pitämään lelujen määrän järjellisenä.

Kirppareilla käydään kerran- pari kuussa ja siellä lapset käyttävät viikkorahojaan jos sattuvat jotain kivaa löytämään muutamalla eurolla.

Me pyrimme pitämään ylipäätään ostamisen ajatuksensellaisena,
ettei kaikkea voi eikä pidäkään saada.
Jos joka kuukausi lapsille jotain ostettaisiin niin eihän mikään tuntusi miltään enää silloin kun on lahjojen aika.

Vaatteita toki ostetaan ympäri vuoden kun vaatetta jää pieneksi ja menee rikki.
Urheiluvälineissä sama juttu.

Aikuisille meidän porukassa ei osteta mitään tavaralahjoja.
Yleensä lahjakortteja, lehtitilauksia tms.
Lähinnä siksi, että kaikilla on jo kaikkea ja sitten kun tarvetta tulee voi vaikka käyttää sen lahjakortin tai vaikka vaan ihan itse ostaa sen villatakin kauhtuneen tilalle.

Tässä kysyttiin mielipidettä ja mä sanoin omani. Oikaisin vaan samassa chefin "tiedon" meidän perheen kulutustottumuksista :D

Tää oli nyt tosiaan mun mokani. Olin lukevinani, että sanoit ostavasi joka kk kirppikseltä kirjoja, mutta se oli varmaan jonkun muun kommentti, tai toisesta ketjusta (hypin tässä samalla muuallakin).

Joten pahoitteluni :)

Lahjoja on silloin liikaa, kun lapsi ei jaksa enää kiinnostua lahjoista. Esim. siskoni ostaa järjettömät röykkiöt lahjoja lapsilleen, kun joulun jälkeen kysyy, että mitä, niin vastaus on vaikka mitä, en minä muista.

Kyllä juurikin näin. Ekat lahjat saa syntymäpäivänään ja seuraavat jouluna jne. ja tavaraa on silti 2 huonetta täynnä ja kirjoja vaikka kuinka. Ei kukaan tarvi 20 kirjaa joka vuosi, kyllä niitä voi toisenkin kerran sen vuoden aikana lukea, ei kirjatkaan ole kertakäyttötavaraa.

Teidän lapset ei saa 60 tavaraa koko vuonna, mutta silti KAKSI huonetta on täynnä ja kirjoja vaikka kuinka?!?

Mä en nyt ymmärrä. Onko ne lapset juo teinejä, vai miten voi saada kaksi huonetta täyteen, jos lapset saa kuitenkin vain pari kertaa vuodessa muutaman tavaran. En ymmärrä.

Jos teidän lapset on vaikka 1v ja 4v, niin ei heillä voi olla kahta täyttä huonetta ja vinoa pinoa kirjoja jos he eivät kerran vuodessa saa kuin jokusen lelun ja kirjan.

Meillä lahjoja ostetaan ehkä n. 7 per lapsi, ja lisäksi saavat muutaman sukulaisilta, yhteensä siis alle 15 lahjaa. Mutta minä kyllä myönnän, että olemme kirpputorien suurkuluttajia, ja en todellakaan säästele kirpparilöytöjä joululahjoiksi, meillä siis lapset voivat saada keskellä viikkoa ilman juhlanaihetta petshoptalon tai uuden barbin, ihan vain siitä ilosta, että äiti teki hyvän löydön. Samaten kirjoja ostetaan varmaan useampi kuukaudessa kirpparilta, ja dvd levyjä ostan myös sekä kirpparilta, että alekoreista. Jouluna saa sitten jotain muuta spesiaalia lahjaa, ja haluan, että ne lahjat myös muistetaan joulun jälkeenkin.

Kyllä juurikin näin. Ekat lahjat saa syntymäpäivänään ja seuraavat jouluna jne. ja tavaraa on silti 2 huonetta täynnä ja kirjoja vaikka kuinka. Ei kukaan tarvi 20 kirjaa joka vuosi, kyllä niitä voi toisenkin kerran sen vuoden aikana lukea, ei kirjatkaan ole kertakäyttötavaraa.

Minusta hirmu surullista - Mikäli tämä säästeliäisyys koskee vain lasta mutta jos tuo että vain pari tavaraa vuodessa kullekin on koko perheen arvo, jota kaikki noudattavat niin hieno periaate, jota arvostan.

Meillä ostetaan paljon kirjoja ja pelejä. Ne ovat meillä välineitä yhdessä oloon. Tyttö on alle 2v ja taitava pelaaja jo. Olen kai tosi mielikuvitukseton, kun et itse keksi satuja ja pelejä päästäni. Leluja ostin ensimmäisenä vuotena paljon, kaikki ns. peruslelut (kaikki laadukkaita, kestäviä, useamman vuoden juttuja) joilla tyttö leikkiikin jo kaikilla tosi sujuvasti. Niitä en jatkossa ostele sen kummemmin. Meille ei sukulaiset kanna mitään, vain itse ostamme.

No aika harvassa on kyllä ollut viimeaikoina mun kirppislöytöaloitukseni. Blogia kyllä pidän, mutta ei siellä lukuisia tavaroita ole. Lukuisia vaatteita kyllä, mutta kaikki viimeaikojen lelulöydöt on nimenomaan menossa pukinkonttiin.

Ja mun mielestäni KIRPPISTELYÄ ei voi kyllä kuluttamiseksi nyt siinä määrin kutsua. Mä ostan käytettyä, jota käytän ja kun ei enää miellytä, niin myyn jos se on edelleen myyntikunnossa. Ei ehkä ihan sitä, mitä mä olen tottunut kulutuksena pitämään.

Kuluttaminen tarkoittaa yleisessä kielenkäytössä tavaroiden tai palveluiden hankkimista. Voit tietysti tehdä omat luokittelusi, mutta yleiskielen mukaan sulle joka viikko on tosi kova kulutusviikko.

[QUOTE="Vieras";27618520]Kuluttaminen tarkoittaa yleisessä kielenkäytössä tavaroiden tai palveluiden hankkimista. Voit tietysti tehdä omat luokittelusi, mutta yleiskielen mukaan sulle joka viikko on tosi kova kulutusviikko.[/QUOTE]

Kuluttamisen voi esittää hyvässä ja pahassa valossa. Ja tässä kohtaa hyvää kuluttamista yritetään esittää pahassa valossa.

Melkoilailla kaikki tässä elämässä on kuluttamista. Siltä ei välty kukaan. Harvalla on omavarainen talous mm. ruoan suhteen. Kaikki kuluttavat.

Joten taitaa olla sullakin joka viikko kulutusviikko, jos tuolle linjalle lähdetään.

Ken mahtaa olla vaivautunut Äitylit-ryhmästä tänne päivittelemään mun lapseni lahjamääriä? :D No joka tapauksessa, myös meillä niitä halpoja kirjoja, vain muutama kalliimpi lahja, itseasiassa taitaa olla ainoastaan yhsi ns. "kallis" ja suvulta ja kavereilta tulee n. 15 pakettia. Voinen vähän listatakin mitä muistan ja aloittaja-Äityli voi sitten päivittää listaansa:

Automatto
Tarjotin rikkimenneen tilalle
Pussilakanasetti (luovutan vanhoja ehjiä niitä tarvitseville, ompelen niistä jotakin uutta tai löytöeläinkodit tuntuvat kaipaavan)
Pyyhe (iso kylpypyyhe, vanhoja pyyhkeitä lahjoittelen löytöeläintaloon)
Pieni matto huoneeseen, kissa- kuvalla. Samaan sarjaan myös pehmolelu ja laukku, lapsi rakastaa kissoja yli kaiken.
Niitä kirppiksen kirjoja, pari uutta kirjaakin taisin ostaa alennusmyynnistä.
Muumimukeja
Askartelutarvikkeita
Lidlin pahvinen väritettävä "leikkimökki" josta uskon olevan iloa pitkäksi aikaa
Kylpytakki
Liidut joilla voi pihalla piirrellä asfalttiin ensi kesänä
Pieni piirtotaulu, sellainen nalle, joka on kätevä ottaa reissuun mukaan ja toivonmukaan viihdyttää lasta matkustelujen ajan.. Edes sen hetken.
Yksi paketti legoja, pieni.

En muista, onko muuta. Jotain vaatteita saattaa olla. Sukulaisilta tulee mitä tulee, toiveita olen esittänyt pieniin paketteihin.

Itse ostelen vähän väliä kirppiksiltä ja huutelen huutonetistä ihan viikottain. Olen kai suur kuluttaja MUTTA se kaikki raha mitä näihin pistän on kertynyt myymistäni jutuista. eli pistän koko aika tavaraa eteenkinpäin. Kai tämä on vaan näitä kotiäitiyden pieniä iloja :) Turhat tavarat ja moneen kertaan luetut ei niin hyvät kirjat eteenpäin ja tilalle taas uusia. Kierrätystä minusta eikä varsinaista kulutusta, kun tavara ja rahamäärä pysyy ennallaan.

• Tykkää
Reactions: chef
Minäkin ostan paljon lahjoja, mutta 80 pakettia on jo käsittämätön määrä kamaa, en usko että lapsi jaksaa edes avata niin monta. Jotain kai sillä kompensoidaan. Meillä saavat 10-20 lahjaa, sisältäen myös käytännöllistä ja tarpeellista + leluja. Iso röykkiö kun on neljä lasta ja ovat aina ihastelleet, kuinka paljon lahjoja saivat :) Yleensä on ollut yksi tai kaksi vähän isompaa (esim. Wii + pelit). Alle 3-vuotias ei kyllä 80 pakettia tarvitse.

Te joilla tyyli, että vain jouluna ja synttäreinä ostetaan niin kai noudatatte tuota samaa kaavaa itseennekin ? eli ei ylimääräisiä vaatteita, sisustusjuttuja jne.

Meillä tää koskee siis leluja ja nimenomaan meidän vanhempien ostamia leluja.

Toki ostetaan tarpeeseen vaatteita, urheiluvälineitä, sisutusjuttuja ja vastaavia niin lapsille kuin aikuisillekin. Mutta vältämme todellakin turhan krääsän hankintaa.

Lapset ostavat säästöillään itse leluja, pelejä, taskukirjoja tms.

Isovanhemmat ostavat "huvikseen" joskus kirjoja tai jonkun lelun.

Lapset saavat myös tuliaisia matkoilta sekä meiltä vanhemmilta ja muiltakin sukulaisilta, ketä käy reissussa.
Esim. nyt syksyllä kun oltiin Jenkeissä, tuli yksi matkalaukullinen vaatetta koko perheelle, mutta myös leluja lapsille.

Mä en niinkään kummastele sitä, että joku saa 80 tavaraa / vaatetta / välinettä vuodessa tai mitä nyt ikinä tarviikiin, mutta se, että varta vasten painellaan ostamaan 80 joululahjaa ( ja jos se on vielä per hlö eli yhteensä n. 300 pakettia ).

Meidän jouluun kuuluu kylläkin kynttilät, herkkä ja harras tunnelma, onni, rauha, läheiset, sauna, tuoksut, ruoka, yhdessäolo, valon tuike ja kaikilla hyvä tahto. Istutaan vaan ja tunnustellaan joulua kaikin aistein, kaikin tavoin kylläisenä. Melkein itkettää kun joku herkkä laulu soi.
Antamisen iloa, käpertymistä oman perheen kesken omaan pieneen punaiseen, tuikkivaan maailmaan.

JA hirveästi lahjoja kaikille. :D

Nämä asiat ei sulje toisiaan pois. Turha tuomita ja kauhistella kenenkään lahjamäärää. Minulle joulu ei olisi joulu jos yksikin kohta mainitsemistani puuttuu. Tai jos saisin saada tai antaa vain vähän!

Kuluttamisen voi esittää hyvässä ja pahassa valossa. Ja tässä kohtaa hyvää kuluttamista yritetään esittää pahassa valossa.

Melkoilailla kaikki tässä elämässä on kuluttamista. Siltä ei välty kukaan. Harvalla on omavarainen talous mm. ruoan suhteen. Kaikki kuluttavat.

Joten taitaa olla sullakin joka viikko kulutusviikko, jos tuolle linjalle lähdetään.

Heh, kyllä kuluttaminen on tapa tyydyttää tarpeitaan ihan kaikille. Kaikki varmaan kuluttavat tyydyttääkseen perustarpeitaan: pysyäkseen lämpiminä, kylläisinä jne.

Niitä muita tarpeita voi tyydyttää kuluttamalla ja muilla tavoin. Kuluttamalla voi ilmaista sitä mitä on: lastenvaatefriikki, shoppailija, kirppistelijä. Väittäisin siis, että kuluttaminen on aika iso osa sun persoonaa ja minäkuvaa.

Edelleen kuluttamalla voi tuntea omistavansa kaikkea ihanaa, kivaa ja tärkeää. Ja tää omistaminen tuo lisää piirteitä sun persoonaan. Kuten mainitsit tässä ketjussa, sä olet myös järjestelmällisyyden huipentuma. Tämäkin persoonallisuutesi piirre ei edes tulisi esiin, jos et olisi himokuluttaja.

Ja sit, joillekin kuluttaminen on elämäntapa. Siis nuukempi elämähän olisi surkeaa, koulutkin ankeammat. Sä nyt vaan olet niitä ihmisiä, jotka tykkää pukea lapset sävy sävyyn ja välillä sisaruksetkin samanlaisiin vaatteisiin. Kuluttaminen on sun identiteettisi. Ja mistä sä bloggaisit, jos et tavaroistasi?

Ja ei, kaikki eivät elä näin eivätkä haaveile siitä, vaikka kaikki täällä ruokaa syövätkin ja asuntoansa lämmittävätkin.

Kaikki shoppailu ei ole saatanasta. Mutta koetapas leikkiä ajatusleikkiä "viikko ilman kuluttamista". Mitä tekisit, jos et viikkoon tekisi mitään kulutuskeskeistä? Millainen ihminen sä olet, jos jätetään kaikki kuluttamiseen liittyvät mieltymykset ja luonteenpiirteet pois?

Joo-o. Uskomatonta. Ei ihme että kulutushysteriä jalostuu jalostumistaan... Meillä lapset saa max 10 pakettia ja siinä on isovanhempien lahjat mukana.

Aika suuri osa ihmisistä tosiaan määrittelee itsensä nykyään lähinnä kuluttamisen kautta. Eikä muuta sitten edes osaa...

Meillä kolme lasta saavat 4 lahjaa kukin meiltä vanhemmilta. Rahaa meni 500€ :( Ja sitten ehkä tulee ihan muutama muu pieni paketti, yleensä vaatetta. Ja mielestäni tuossa on liikaa.

Rakastan joulua ja haluaisin, että lapsillani olisi ihana joulu ja paljon mieluisia lahjoja, mutta meillä joka paikka täynnä tavaraa. Ostan ehkä liikaa tavaroita pitkin vuotta, joten jouluna ei voi yhtään enenpää.

Mun mielestä on kamalaa, jos lapsi ei saa kuin kaksi kertaa vuodessa jotain kivaa.
Meillä kyllä on aina osteltu pitkin vuotta kaikennäköistä. Saa elokuvia, kännykänkuoria, kalliita tusseja yms. Kamerat, pelikonsolit, dvd-boxit yms. kalliimmat tulee sitten jouluna. Ja niitä halvempia kans. Ja niitä tulee just sen verran kuin rahaa riittää ja kivoja lahjoja löytyy. No en ole päässyt kuin varmaan johonkin 30-40 lahjaan, mutta nekin on osa ostettu isänsä puolesta ja avattu isänsä luona.
Mitään tarpeetonta ja krääsää en pahemmin ostele. Lähes kaikki toiveet täytän, koska niitä on tosi vähän yleensä.
Muualta ei tule ollenkaan lahjoja, vain meiltä vanhemmilta.

Niin siis eihän se määrä aina kerro koko totuutta. Jos esim. ostaa huoneen sisustustavaraa, leluja, vaatteita, kulutustavaraa, herkkuja niin 60 kappalettakaan ole mikään hurja määrä silloin. Jos kaikki olisi leluja, niin... huh huh...

Teidän lapset ei saa 60 tavaraa koko vuonna, mutta silti KAKSI huonetta on täynnä ja kirjoja vaikka kuinka?!?

Mä en nyt ymmärrä. Onko ne lapset juo teinejä, vai miten voi saada kaksi huonetta täyteen, jos lapset saa kuitenkin vain pari kertaa vuodessa muutaman tavaran. En ymmärrä.

Jos teidän lapset on vaikka 1v ja 4v, niin ei heillä voi olla kahta täyttä huonetta ja vinoa pinoa kirjoja jos he eivät kerran vuodessa saa kuin jokusen lelun ja kirjan.

meidän lapset on 10v, 9v, 7v, ja 1v... Syy on siinä että meillä ei osteta kertakäyttötavaraa vaan n.80% kaikesta lahjaksisaamastaan on edelleen huoneissa ja niillä kaikilla leikitään. Meillä ei katsos harrasteta tätä että pari kk leikitään jollain ja sitten se laitetaan pois. Nuo isommatkin vielä näyttivät rakentelevan duploilla kun tänään niiden huoneessa pyörähdin, joku linna sielä näytti nousevan...
Itse olen jo kotona oppinut sen että ei ole mitään järkeä ostaa vaan ostamisen ilosta. Jos esim. ei ole tarvetta uusille pyyhkeille tai pussilakanoille, niin ei luoda keinotekoista tarvetta lahjoittamalla osaa pois, vaan ollaan tyytyväisiä että ne vanhatkin on vielä hyviä ja jätetään uudet ostamatta. Meillä ostetaan vain tarpeeseen ja jouluna ja synttäreillä sitten hemmotellaan eli ostetaan sitä "kivaa ja ylimääräistä".

Olen kyllä vicyn puolella tässä asiassa. Lapsi on vasta vajaa 2 vuotta, mutta yritän että leluja yms ostetaan pääsääntöisesti jouluksi ja syntymäpäiväksi, ja että ostetaan sellaista mikä kestää ja mistä on iloa kauan. Nyt ostettiin Duploja ja Brion junarata joululahjaksi, satukirja olisi vielä tarkoitus hankkia. Lisäksi vaatteita ja ilmaiseksi saatu pehmolelu. Toki jos tarvetta ilmenee niin ostetaan toki muulloinkin, leikkiastiasto ja piirustuskynät ollaan ostettu tässä vuoden aikana. Tosin lapsi saa lahjoja ja leluja isovanhemmiltaan ja tädeiltäänkin ja keskenkin vuotta.

Jokunen vuosi sitten saatiin käydä läpi mieheni siskon pohjan vanhoja leluja ja ottaa sieltä mitä haluttiin (olivat muuttamassa). Sisko on yksinhuoltaja ja isovanhemmat ovat ostaneet tälle pojalle todella paljon lahjoja ja leluja vuosien varrella. Lelujen seassa oli paljonkin pelejä ja kirjoja joita ei ollut koskaan käytetty tai luettu. Tällaisessa ei ole mielestäni mitään järkeä! Ei lapset ennenkään saaneet koko ajan uusia leluja, vaan silloin käytettiin asiaa nimeltä MIELIKUVITUS kun leikittiin. Nykyäänhän on ollut keskustelua siitä ettei lapsilla enää ole mielikuvitusta ja että lelut ovat liian valmiiksi mietittyjä ja niillä voi tehdä vain yhtä asiaa joka jaksaa kiinnostaa hetken vain.

Ja tosiaan emme ostele itsellemmekään juuri tavaroita, jos jotakin jo löytyy ja se on täysin käyttökelvollista (kuten pyyhkeet ja lakanat) niin on turha ostaa uutta tilalle, vaan sen takia että on kiva hankkia uudennäköistä.

Yhteistyössä