Paljonko pitää viisihenkiselle perheelle jäädä ruokaan/elämiseen rahaa kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sisu"

Vieras
Jos perheen isä on työtön ja ansiosidnnaiset päivät jo käytetty, äidillä pieni palkka (2200 eur/kk) niin paljonko rahaa tulee (asumislisä, toimeentulotuki yms)? Vuokra on 600 eur.
Kolme lasta, joista yksi koulussa ja kaksi päivähoidossa.

Itse kyselin viime viikolla pärjäämisestäni kahden lapsen kanssa yksinhuoltajana, minulle jäisi palkastanut käteen 600 lainanlyhennyksen ja 400 euron vastikkeen jälkeen n 1300-1400 euroa ja lähes kaikki olivat sitä mieltä, ettei tuo riitä millään. Joo, auton bensoihin menee n 60 euroa/2 viikkoa, mutta muuten emme elä leveästi. Silti ei tuo kuulemma riitä.

[QUOTE="Sisu";29704019]Jos perheen isä on työtön ja ansiosidnnaiset päivät jo käytetty, äidillä pieni palkka (2200 eur/kk) niin paljonko rahaa tulee (asumislisä, toimeentulotuki yms)? Vuokra on 600 eur.
Kolme lasta, joista yksi koulussa ja kaksi päivähoidossa.[/QUOTE]

Palasta porkkanakakkua mieli iloinen, eikä kukaan ole satakiloinen.
Vähemmälläkin pärjäätte, ja itse itsenne elätätte.
Älä muilta elatusta odota, ota porkkanakakkua suuhun, älä itsekunnioitustasi kadota. Rahasta kun on pula porkkanoita kylvä, maa on jo sula.

Hyvä itse tehty perusruoka on halpaa ja terveellistä. Pyöräily on halpaa ja terveellistä. Ulkoilu on halpa ja terveellinen harrastus. Kynät ja paperit ovat halvempia ja kehittävämpiä kuin iPad. Mitä vähemmän leluja, sitä rakkaampia ja merkityksellisempiä ne ovat.
Satasella parilla per kuukausi pärjää ihan hyvin.

Eikös se mies nyt saa työmarkkinatukea kuitenkin, kun ansiosidonnainen loppuu? Ainakin jonkun aikaa sitä saa ilman, että sinun tulot siihen vaikuttaa.
Ja saattehan te lapsilisää kuitenkin sen 360 e kuussa, vai mitä se nyt onkaan kolmesta lapsesta. Ei sinun palkkasi todellakaan huono ole. En usko että saatte mitään tukiaisia tuohon lisäksi kun teillä on asuntokin noin halpa. Jäähän teille vuokran jälkeen vielä melkein 2000 euroa käteen kuussa...

Yhteistyössä