Paljonko rahaa häälahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras ss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras ss

Vieras
Ollaan menossa miehen kaverin (ei siis tosiaan mikään paras ystävä, eikä perhetuttu), häälahjatpiveena parilla rahaa, mikä on sopiva summa?
Aikuisia ihmisiä, työssäkäyviä ollaan sekä me että hääpari, kauan jo yhdessä asuneet, lapsiakin on. Varallisuustaso meillä ja heillä aika samanlainen

max 50... rahatoive on kyllä vähän.... niin kuin monet sanovatkin, että rahasumman pitää olla enemmän kuin mitä ostettu lahja olisi maksanut. 50 euroa on itse asiassa aika paljon tuttaville, mutta tuntuu silti summana pieneltä. Joku 30-40 euron ostettu lahja taas tuntuisi tavarana passelilta ja arvokkaalta, mutta sitähän ei pyydetty.

50e per aikuinen ja 25-30 per lapsi = se summa sitten mikä niistä tulee yhteensä sillä otattehan huomioon että lapsikin vie maksavan aikuisen paikan häissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kesän morsian toivoo;29978631:
50e per aikuinen ja 25-30 per lapsi = se summa sitten mikä niistä tulee yhteensä sillä otattehan huomioon että lapsikin vie maksavan aikuisen paikan häissä ;)

Aika paljon toivot.. Mun pitäis kotihoidontuestani maksaa 160€ lahjarahaa? Plus matkat ja mahdollinen yöpyminen. On kyllä aika paljon vaikka olis palkkatulojakin. Ei kai juhlia rahalahjojen vuoksi pidetä - vai?!

Me annetaan 50 eur / aikuinen eli pariskuntana 100 eur. Lapsista ei mun mielestä tarvi "maksaa" mitään, mutta jos nyt vaikka 6 hengen perheellä on menossa niin antaisin varmaan 120-150 eur.

Rahalahjatoive on nykypäivänä aivan ok.

Aika paljon toivot.. Mun pitäis kotihoidontuestani maksaa 160€ lahjarahaa? Plus matkat ja mahdollinen yöpyminen. On kyllä aika paljon vaikka olis palkkatulojakin. Ei kai juhlia rahalahjojen vuoksi pidetä - vai?!

Minusta tuo on ihan kohtuu summa ja jopa aika edullista kun ajattelet että täällä on ajateltu kaikki valmiiksi, sinun ei tarvitse kuin saapua juhlapaikkaan ja miettiä itse haluatko jäädä jonnekin likemmä yöksi.
Täällä on kunnon ruuat juomat ja hyvä bändi joten toki voithan sitä itse jokainen palkata bändin hankkia ruuat ym järjestelyt tehdä ja meittiä mikä on kohtuu summa.
Maksathan mielelläsi varmaan johonkin konserttiinkin stdikalle lipusta jopa 100€ jossa joudut vielä lisänä maksamaan ruuista kuin juomista joten tässä ruokitaan koko perhe eli ei ole kallista kun kokonaispakettia ajattelee :)

[QUOTE="hotmama";29978859]Me annetaan 50 eur / aikuinen eli pariskuntana 100 eur. Lapsista ei mun mielestä tarvi "maksaa" mitään, mutta jos nyt vaikka 6 hengen perheellä on menossa niin antaisin varmaan 120-150 eur.

Rahalahjatoive on nykypäivänä aivan ok.[/QUOTE]

Miksi ei lapsista tarvi mitään maksaa, ne maksaa kuitenkin pitopalvelulle.
Eipä ihme että moni haluaa nykypitää lapsettomat häät kun lapset pitäsi päästä hääparin siivellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kesän morsian toivoo;29978860:
Minusta tuo on ihan kohtuu summa ja jopa aika edullista kun ajattelet että täällä on ajateltu kaikki valmiiksi, sinun ei tarvitse kuin saapua juhlapaikkaan ja miettiä itse haluatko jäädä jonnekin likemmä yöksi.
Täällä on kunnon ruuat juomat ja hyvä bändi joten toki voithan sitä itse jokainen palkata bändin hankkia ruuat ym järjestelyt tehdä ja meittiä mikä on kohtuu summa.
Maksathan mielelläsi varmaan johonkin konserttiinkin stdikalle lipusta jopa 100€ jossa joudut vielä lisänä maksamaan ruuista kuin juomista joten tässä ruokitaan koko perhe eli ei ole kallista kun kokonaispakettia ajattelee :)

Konsertissa saan valita bändin ja seuran itse, häissä ei oo päätösvaltaa ruokalistan/aikataulun/paikan suhteen (eikä pidäkään tietenkään olla). Mun mielestä vieraiden ei ole tarkoitus maksaa häistä ns. nettohintaa. Myy sitten juhliisi lippuja jos haluat kulut lahjarahoilla katettavan.

Alkuperäinen kirjoittaja kesän morsian toivoo;29978872:
Eipä ihme että moni haluaa nykypitää lapsettomat häät kun lapset pitäsi päästä hääparin siivellä.

eiköhän se ole vaikka jokin vaasi tai pahkakello paras lahja.

Tää on jotenkin....hmmmm. Rahatoive sinänsä ihan ok, mutta mutta..itse en 22 vuotta sitten pitänyt häitä sillä ajatuksella, että kutsuttujen vieraiden olisi pitänyt maksaa osansa hääjuhlista. Lahjoja toki saimme, siihen aikaan 50 mk/perhe oli yleinen osallistumisrahamäärä, monet ostivat kimpassa jotain isompaa, esim.ystäviltämme saimme mikroalltouunin, suvulta leipäkoneen ja silitysraudan. Toki tajuan rahan arvon muuttumisen, mutta näillä summilla mitä nyttemmin pyydetään perustelujen kera on aika kyseenalainen kaiku...pakkoko sitä on häävieraiden bändistäkin maksaa??

Alkuperäinen kirjoittaja Että mitä?;29978912:
Tää on jotenkin....hmmmm. Rahatoive sinänsä ihan ok, mutta mutta..itse en 22 vuotta sitten pitänyt häitä sillä ajatuksella, että kutsuttujen vieraiden olisi pitänyt maksaa osansa hääjuhlista. Lahjoja toki saimme, siihen aikaan 50 mk/perhe oli yleinen osallistumisrahamäärä, monet ostivat kimpassa jotain isompaa, esim.ystäviltämme saimme mikroalltouunin, suvulta leipäkoneen ja silitysraudan. Toki tajuan rahan arvon muuttumisen, mutta näillä summilla mitä nyttemmin pyydetään perustelujen kera on aika kyseenalainen kaiku...pakkoko sitä on häävieraiden bändistäkin maksaa??

Monella tuo rahan arvo ei ole muuttunut etenkin jos itse on saaja puolella. Ennen sai 100 tai 150mk lähisukulaiselta häälahjaksi ja naapurilta tai tuttavalta ei yhtään huono ollut se 50mk nyt nuo samat summat mutta € perässä mk merkinnän sijaan eli tuplattu tuo summa mikä sinällään hassua kun eihän tuossa edes palkkojen tai eläkkeiden ym nousut ole pysyneet perässä.

Tosin olempa itse ollut euro aikaan häissä joissa ilmoitettiin ettei haluta muuta kuin rahaa ja kaikkea muuta on jo.
Me emme vieneet rahaa vaan veimme lahjakortin ja heidän puutarhaansa
(oli juuri ostaneet omakotitalon)luumupuun taimen ,
jälkikäteen kuulimme kun ihmettelin ettei vuosi edes häiden jälkeen tullut kiitoskorttia muistoksi että he muistivat vain niitä kiitoskortilla jotka toi sitä mitä toivottiin eli rahaa.

Kesämorsian kysyi miksi lapsista ei tarvitse maksaa.

No mielestäni häihin ei ole pääsymaksua. Jokainen järjestää häät oman kiinnostuksen ja maksukyvyn mukaan. Toiset investoivat enemmän, toiset vähemmän.

Häiden järjestämisen kustannukset, mm. lasten kutsuminen tai kutsumatta jättäminen, ei vaikuta siihen, miten minä haluan hääparia onnitella.

Eli lahjan annan lahjana ja hääpari saa itse päättää, minkälaiset häät järjestää :) Joka tapauksessa olen onnellinen kutsusta!

Sanotaan vielä se, että morsiamena itse olisin toivonut, että kukaan ei taloudellisen tilanteen vuoksi olisi jättänyt tulematta häihin. Minun häihini olisi ehdottomasti saanut tulla ihan ilman lahjaa, eikä lahjojen antajia jälkikäteen todellakaan mitenkään syynätty.

Alkuperäinen kirjoittaja kesän morsian toivoo;29978872:
No ei tietenlkkään pienistä lapsista mitään tarvii maksaa välttämättä lahjassa !! Äly hoi taas!! ne ei pitopalvelulle mitään maksa,harvemmin pienten lasten syömistä ees mihinkään lasketaan ees!!!! Uskomatonta ajatusmaailmaa täällä taas!! 50e on ihan sopiva summa pariskunnalta!!! Ei kukaan niitä häitä rikastumisen toivossa pidä!!!!!

Täälläpäin pitopalve veloittaa pääluvun mukaan, ei en mukaan onko sen pään omistaja aikuinen vai lapsi.
No ompas outoa toimintaa minusta pitopalvelusta, kun ajettelee oikeesti kuin vähän lapset syö.. täällä päin ruokaa tehdään sen mukaan mitä on ilmoittanut vieraiksi jos esim. 100 vierasta niin tehdään sadalle ja maksat siitä sadasta oli sit ihmisiä yli tai ali :) siks esim. kun itse menin naimisiin ei laskettu lapsia mukaan ollenkaan...

Yhteistyössä