PALJONKO RAHAA HÄÄPARILLE? Olemme naisen kummeja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kummitustäti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kummitustäti"

Vieras
Auttakaas vähän minua, olen yrittänyt pähkäillä, enkä tiedä, miten paljon antaisimme kummilapsellemme (tai siis hääparille) rahaa häälahjaksi?
Lahjalistaa ei siis ole, vaan ovat toivoneet rahana.
Olemme 6-henkinen perhe (2 aikuista, 4 lasta).

Vähän hävettää jos laittaisimmekin liian vähän, mutta ei liikaakaan saisi olla. Mutta mikä olisi kohtelias rahasumma (näinkin isolta sakilta)?

Asiallisia mielipiteitä, kiitos :)

Omat kummini toi 5litran kattilan.
Meilläkään ei ollut lahjalistaa mutta tosin meillä ei ollut rahankejuu viestiäkään eli sai tuoda mitä halusi kun kuitenkin kaikki tiesi että meillä on jo perhe valmiina.

Musta satanen on liian vähän, teitä on kuitenkin iso porukka ja sä olet kummitäti. 200e olis kohtuullinen summa, muut vieraat tod. näkösesti kuitenkin antaa sen 100e. Perustelen tätä sillä, että ollaan nyt juhlittu neljän läheisen ystäväpariskunnan häitä tänäkesänä, ja ystäviemme kanssa lahjoista juteltuamme huomasimme, että kaikki olivat antaneet 50e/aikuinen ja 10e/lapsi, jännä yhteensattuma. Mutta todella, kohtuullinen summa teiltä olisi tuo 200e (paitsi tietysti jos ette kovin läheisiä olleet kymmityttösi kanssa tai nämä jo hänen toiset häät?).

Kiitos mielipiteistä. Olemme kyllä läheisiä kummitytön kanssa mutta emme sukulaisia (jos sillä nyt mitään merkitystä. Lapsuudenystäväni tytär kysymyksessä). Ja kysymyksessä kummitytön ensimmäiset häät.

Lisääkin mielipiteitä otetaan vastaan :)

[QUOTE="kummitustäti";24337283] Ja kysymyksessä kummitytön ensimmäiset häät.

Lisääkin mielipiteitä otetaan vastaan :)[/QUOTE]

Monetkos tällä kummitytsyllä sitten on vielä mielessä :laugh:

[QUOTE="heh";24337318]Monetkos tällä kummitytsyllä sitten on vielä mielessä :laugh:[/QUOTE]

Oiskohan tuo ollu vastaus, kun edellinen kirjoitti, että jos on toiset häät jo..
Ja minä antaisin 100e. Tai siis annankin, kun syksyllä on kummitytön häät :)

En kyllä ikinä ymmärrä miksi aikuisille ihmisille pitäisi antaa rahaa lahjaksi. Toisaalta jos lahjalistaa ei ole (miksei?) niin parempi kai sekin kuin että ostaa joku susiruma astiasto joka jää kaappiin pölyttymään.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24338595:
Miten tuo perheen koko vaikuttaa lahjarahan suuruuteen?
100€ ei riitä edes kuuden hengen tarjoiluihin, vaikka osa olisi lapsia...
Siten vaikuttaa.

Minä olisin 150€:n kannalla ja vielä kummin ollessa kyseessä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja häh;24338705:
Siis onko nykyisin tarkoitus kerätä vierailta rahat tarjoilukuluihin??
Juu juu. Viinat ja muut tarjoiltavat alkoholijuomat tuodaan itse halvalla virosta ja vierailta laskutetaan viisi euroa per paukku. Kuka sitä nyt omilla kustannuksillaan häitä järjestäisi, sehän on pisnestä! Ne onnettomat vieraat jotka ovat lahjoittaneet liian vähän rahaa saavat laskun perästä tai ainakin jäävät ilman kiitoskorttia.

Siten vaikuttaa.

100 euroa on riittävä! kuinka kukaan yleensä edes ajattelee, että se lahja olisi joku maksu tarjoiluista?? Kun itse esim.järjestin synttäribileet, niin tarjosin juotavat/syötävät kutsutuille, (myös naapureille, jotka tulivat ilman kutsua illan pimetessä, heh), enkä missään vaiheessa edes ajatellut, että vieraiden pitäsi jotenkin niistä maksaa!! Sain kivoja lahjoja, rahaakin, mutta parasta bileissä oli kuiteskin se, että tuli mahtavia muistoja, tapasin ihania ystäviäni ja kaikilla oli kivaa!! Eiköhän se tärkeän hetken juhlistaminen yhdessä tärkeiden ihmisten kanssa, ole kuiteskin se syy, miksi häitä yms.vietetään, ja lahjat ovat sitten se "ylimääräinen hyvä", toivon ainakin niin.

• Tykkää
Reactions: kotipeikko
Jos on kummityttö, niin vähintään 150. Mielellään 200 e. Ne on sentään häät. Tapaan antaa kummipojalle 50-80 e,. joululahjaksi ja saman verran synttärilahjaksi joka vuosi. Häälahja saa kyllä olla reilusti isompi sit aikanaan.

[QUOTE="vieras";24338701]me laitettiin (2+3) veljen tytölle häälahjaksi 50 euroa. Eivät ainakaan kieltäneet nauttimasta tarjoilusta ;-)[/QUOTE]

Mä olen antanut 200e kummilapsille rippilahjaksi... Taidan olla sitten aika avokätinen.

Siten vaikuttaa.

Mä en tajua tätä "pitää kustantaa tarjoilut"- logiikkaa. Ei kai kukaan niitä häitä lahjoilla rahoita? Kyllä ne tarjoilut järjestetään ihan juhlimisen ilosta. Sitäpaitsi aika perushäätkin maksaa yli 100€/ vieras, eli ei kai kukaan nyt oleta niin paljon rahaa saavansa jokaiselta.
Jokainen antaa lahjaksi mitä haluaa. Joku tuo lahjaksi pyyhkeen, toinen 1000€, ja jos joku hääpari vieraitaan arvostelee lahjojen perusteella, se on heidän häpeä.

Yhteistyössä