Paljonko teidän 1kk vauvat syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja . . .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

. . .

Vieras
Otsikossahan se kysymys tulikin.

Jostain luin, että 1kk vauvan pitäis syödä n. 800ml päivässä. Meillä menee varmaan huomattavasti enemmän. Imetän ja annan lisäksi korviketta (oma maito yksin ei riitä). En osaa sanoa paljonko tisseistä tulee, mutta vauva syö 90-120ml korviketta vielä päälle. Viikonloppuna oli 3,5h hoidossa. Söi sinä aikana 400ml korviketta!

Syöttöväli on n.3h. Viikko sitten nukkui vielä öisin 6h putkeen, mutta nyt herää vähintään 2x/yö syömään eli 2-3h välein. Vauva ei puklaile tai huuda mahaansa, joten ei ylisyö. Velliä ei noin pienelle taida uskaltaa vielä antaa...?

vilkkaampi syömiskausi, vauva kasvaa ja koittaa lisätä sunkin maidontuotantoa vastaamaan omia tarpeitaan. Kyllä se siitä taas tasottuu..meillä tuli aikoinaan muistaakseni 3 sellaista kautta että piti lähes koko ajan olla tissillä.

En tarkkaan muista paljonko meidän tyttö söi kuukauden vanhana, mutta puolitoista kuukautisena meni korviketta 2500 ml, joten siitä voi päätellä että on sitä mennyt paljon aikaisemminkin. Me siirryttiin maissivelliin kuusiviikkoisena -- neuvolassa oltiin samaa mieltä -- ja siitä sitten paksumpiin velleihin pikkuhiljaa että saatiin nälkää kuriin. Banaanijauhepuurokin taidettiin aloittaa jo parikuisena.

Jokainenhan päätökset tekee itse oman lapsen kohdalla, mutta ehkä sitä kannattaisi neuvolastakin kysäistä että miten tulisi toimia. Mä en oman kokemukseni perusteella näe teidän tilannetta mitenkään liian hurjana (vrt. meidän muksuun), mutta jokainen lapsi ja vanhempi on yksilöitä.

Ei tosiaan 1kk ikäiselle muuta kuin maitoa ruoaksi. Mutta jos noin pienellä alkaa mennä yli litra korviketta, niin itse varmistelisin asiaa neuvolasta. 1,2-1,5 litraa taitaa olla isommilla vauvoilla turvaraja, mut noin pienen kohdalla... Liian iso korvikemäärä voi alkaa kuormittaa munuaisia (liikaa proteiinia) ja silloin pitää keksiä muita ratkaisuja. Muuten tuon ikäisen rytminmuutokset (jos nyt mistään rytmistä voi edes puhua) tai tiheämmän syönnin kaudet kuuluu asiaan.

Yhteistyössä