Paljonko vettä vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton

Vieras
Hei,

Nyt kun lapsi on alkanut syödä kiinteitä ruokia rintamaidon ohella pitäisi tarjota vauvalle myös vettä juomaksi. Millaisia määriä vettä vauva juo?
Vieläkö kiinteiden aloittamisen jälkeen steriloitte tuttipullot vai riittääkö pelkkä vesipesu?

ei kai sitä vettä PIDÄ antaa jos maitoa menee riittävästi.

tuttipulloja en enää keitä. meidän lapsi ei juo vettä kuin jos on tosi kuuma ja ollaan jossain pihalla. lapsi on 10 kk vanha.

Itse olen tarjonnut aterioiden yhteydessä vähän vettä. Vauva 8 kk on vielä imetyksellä eikä toistaiseksi ole suostunut korviketta ottamaan... Vettä olen antanut lähinnä sen takia että oppisi juomaan jotain mukista. (rintamaitoa en saa pumpulla joten opetellaan tuolla vedellä)

Annan vettä myös sen takia että saisi huuhdottua vähän suuta, sillä se nieleminen saattaa joskus unohtua ;) Määrät on tosi pieniä, ehkä 20-40 ml aterialla ja siitäkin osa paidalla.

Alkuperäinen kirjoittaja alho:
ei kai sitä vettä PIDÄ antaa jos maitoa menee riittävästi.

tuttipulloja en enää keitä. meidän lapsi ei juo vettä kuin jos on tosi kuuma ja ollaan jossain pihalla. lapsi on 10 kk vanha.

Heips,

Ajattelin vaan kun lueskelin äp mukana tullutta opasta "imeväisikäisen lapsen ruoka" ja siinä sanotaan, että "lisäruokiin siirryttäessä veden tarve lisääntyy". Ota näistä suosituksista nyt sit selvää. Vauvalleni ei vesi maistu, tissi kylläkin...Eli kait kun itse muistan juoda tarpeeksi, vauvakin saa tarvitsemansa nestemäärän lisäruokien yhteydessä. Empä ajatellut tuttipulloja minäkään enää keitellä, vauva kun tunkee muutenkin kaiken mahdollisen suuhunsa:) eli eiköhän niitä bakteereja tule kaikkialta!

Jos kiinteiden lisäämisen yhteydessä vauvalla toimii vatsa ihan normaalisti niin ei sitä vettä kai sitten pakko ole antaa, mutta jos vatsa menee kovalle niin sitten ilman muuta täytyy antaa vettä reiluummin. Mutta itse kyllä totuttaisin vauvan juomaan myös vettä, koska sitten imetystä lopettaessa on helpompaa kun vauva osaa jo juoda esim. nokkamukista valmiiksi.

Yhteistyössä