Palkanlaskenta mokasi ja vei palkastani ennakonpidätystä 63%, nyt mulla ei ole rahaa mihinkään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joopajoo"

Vieras
Eli palkka tuli viime viikon perjantaina ja siitä piti maksella laskuja vähän ja sen piti riittää lapsilisiin asti, eli vielä 11 päivää. No, jostain syystä palkanlaskenta oli mokannut ja ottanut ennakonpidätystä 63%, plus muut normaalit vähennykset, eli minulle jäi käteen alle 100e, vaikka olisi pitänyt tulla 300e. Aika iso ero, kun olin laskenut sen varaan että tulee se 300e, millä olisin hyvin pärjännyt..

No otin heti yhteyttä esimieheeni kun sain palkkalaskelman ja huomasin virheen eli viime keskiviikkona, meillä ei ole suoraa numeroa palkanlaskentaan vaan asia hoidetaan esimiehen kautta. Lupasi hoitaa asian. Laitoin vielä perjantaina viestiä, että onkohan jo asia selvinnyt.. sain vastauksen että "selvitän asian".
No eipä ole vieläkään mitään kuulunut, ja mulla alkaa olla rahat loppu :(

Ja tuskinpa edes maksavat puuttuvaa osaa nyt, vaan seuraavan palkan yhteydessä vasta 25. päivä.

Eli mitä teen?? Mulla ei ole rahaa ja esimies ei tunnu hoitavan asiaa mitenkään....

Olen vienyt verokortin. Niin mulla ei ole palkanlaskentaan muuta kuin postiosoite, koska esimies hoitaa kaikki yhteydet sinne, jostain syystä. Palkkalaskelmassakaan ei ole siis puhelinnumeroa.

Joo mutta miten mä vaadin, kun olen asiasta sanonnut esimiehelle jo kasvokkain, lisäksi lähettänyt sähköpostia ja laittanut tekstarin, kun olen kysellyt asian perään. Pitääkö nyt siis vieläkin pommittaa esimiestä että JOKO asia on selvinnyt... kun ei tunnu kukaan tekevän mitään :(

Meistä kukaan ei mitä ilmeisimmin ole sun palkanlaskijasi, tai mokasta päätellen ties vaikka olisikin. Täältä et silti rahojasi saa. Jollain täytyy olla se numero, pomolla tai numerotiedustelussa.

Pommita. Sano, ettet ilman rahaa voi käydä töissä. Minulla kävi kerran ihan samalla tavalla. Soitin heti esimiehelle (meilläkään ei ollut palkanlaskijan numeroa vaan asia hoidettiin esimiehen kautta). Melkein itkua väänsin puhelimessa ja sanoin, että ellen saa oikeaa summaa, joudun ottamaan vapaata töistä, koska ei ole rahaa polttoaineisiin, että voisin töissä käydä. Yleensä vitkutteleva, hidas esimies sai ihmeesti vauhtia touhuun ja soitti jo hetken päästä takaisin ja sanoi, että palkanlaskija on laittanut pikana summan tulemaan. Pommita, itke, raivoa...

[QUOTE="vieras";25871255]Onko varmaa että sun verokorttisi on mennyt perille? Kuulostaa siltä kuin se summa olis peritty mikä menee jos verokorttia ei toimita.[/QUOTE]

No, niinhän siinä onkin käynyt, mutta niin minultakin oli otettu tuo prosentti, vaikka kortti oli mennyt perille. Palkanlaskija itsekin myönsi, että hänen mokansa, kun ei ollut tajunnut verokorttia.

Kyllä niille palkanlaskijoillekin sattuu kömmähdyksiä. Aikoinani sain soittaa heti ensimmäisen palkkakuitin jälkeen palkanlaskijalle ja kysyä, että miksi oli ottanut palkasta suuremman prosentin mukaan. Silloin en rahoja takaisin saanut, mutta kyseinen laskija pahoitteli omaa virhettään.

[QUOTE="vieras";25871394]Jos minä tekisin saman mokan kuin ap:n palkanlaskija, niin mä hyvittäisin liikaa perityt verot seuraavan liksan yhteydessä.[/QUOTE]
Miten ajattelit viedä sen kirjanpitoon?
Ei seuraavassa kuussa voi jättää vastaavaa summaa veroja maksamatta.

Edit.
Voipas sittenkin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25871394]Jos minä tekisin saman mokan kuin ap:n palkanlaskija, niin mä hyvittäisin liikaa perityt verot seuraavan liksan yhteydessä.[/QUOTE]

Antaisitko rahat ylimääräiseksi lahjaksi vai perisitkö joskus takaisin?

miehelle hyvitettiin niin että siltä ei miinustettu veroja vähään aikaan palkoista.
Tämä ei taida olla ihan laillinen menettelytapa.

Edit.
Vastasin hätäillen ja olin väärässä. Liikaa toimitetun ennakonpidätyksen voi korjata negatiivisella ennakonpidätyksellä mutta vain jos se on mahdollista tehdä saman verovuoden aikana. Veottajalta ei siis rahaa takaisin saa mutta seuraavasta/seuraavista palkoista voi toimitettavaa ennakonpidätystä vähentää liikaa maksetun ennakon verran. Jos kaikkea ei ehditä oikaisemaan samana verovuotena, tulee ylimääräinen sitten aikanaan palautuksena.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25871446:
Tämä ei taida olla ihan laillinen menettelytapa.

Meillä toimitaan myös näin! Lisäksi mahdolliset palkan takaisin perinnät ovat seuraavan vuoden heinäkuun loppuun asti nettomääräisiä, koska siihen asti saadaan verottajalta suoraan perittyä liikaa tilitetyt verot.

T:kunta-alan palkkakirjanpitäjä

Yhteistyössä