Palkanlaskenta mokasi ja vei palkastani ennakonpidätystä 63%, nyt mulla ei ole rahaa mihinkään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulle kävi kerran töissä noin ja palkanlaskenta mokasi ja pidätti sen 60%. Korjasivat virheen muutaman päivän kuluessa ja siirsivät puuttuvat rahat tilille, se on mahdollista mutta maksaa kuulema jonkinverran ja sen takia eivät tee sitä muuta kuin omasta virheestä johtuen. Minulle sanottiin vielä silloin, että ihan sama vaikka tilistäni olisi pidätetty kymppi liikaa, mutta jos se ei ole minun virheeni (eli olen toimittanut verokortin) heidän on korjaus tehtävä jå maksettava.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25871411:
Miten ajattelit viedä sen kirjanpitoon?
Ei seuraavassa kuussa voi jättää vastaavaa summaa veroja maksamatta.

Homma toimii silleen, että seuraavan palkan yhteydessä ottaisin ennakonpidätystä x summan verran vähemmän. Ei mitään ohgelmia kirjanpidon eikä verottajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja onnistuu kyllä;25871478:
Minulle kävi kerran töissä noin ja palkanlaskenta mokasi ja pidätti sen 60%. Korjasivat virheen muutaman päivän kuluessa ja siirsivät puuttuvat rahat tilille, se on mahdollista mutta maksaa kuulema jonkinverran ja sen takia eivät tee sitä muuta kuin omasta virheestä johtuen. Minulle sanottiin vielä silloin, että ihan sama vaikka tilistäni olisi pidätetty kymppi liikaa, mutta jos se ei ole minun virheeni (eli olen toimittanut verokortin) heidän on korjaus tehtävä jå maksettava.

Totta. Jos työnantaja ei ole ehtinyt tilittää ennakonpidätystä verottajalle, eräpäivä palkanmaksua seuraavan kuukauden 12. päivä, on rahatkin vielä työnantajan tilillä.

[QUOTE="nelly83";25871474]Meillä toimitaan myös näin! Lisäksi mahdolliset palkan takaisin perinnät ovat seuraavan vuoden heinäkuun loppuun asti nettomääräisiä, koska siihen asti saadaan verottajalta suoraan perittyä liikaa tilitetyt verot.

T:kunta-alan palkkakirjanpitäjä[/QUOTE]
Korjasinkin virheeni jo tuohon edeliseen viestiin. Ehdin vastata enen kuin olin ajatellut asian loppuun :D

No niin, laitetaanpa vielä faktaa kehiin.
Aiemmin väitin ettei korjausta voi tehdä mutta se oli pelkkä aivopieru.

3.3. Negatiivinen ennakonpidätys

Kumulatiivisessa ennakonpidätyksen laskennassa voi ennakonpidätyksen määrä olla joskus myös negatiivinen. Työnantajan on palautettava palkansaajalle liikaa toimittamansa ennakonpidätys, jos työnantaja voi tehdä vastaavan oikaisun saman verovuoden ennakonpidätyksen tilityksessä. Jos oikaisua ei voi enää tehdä, liikaa toimitettua pidätystä ei voi palauttaa palkansaajalle. Ennakonpidätyksen määräksi merkitään 0 euroa kyseisestä palkasta. On kuitenkin suositeltavaa, että veroa palautettaisiin vain palkanmaksun yhteydessä.

Verohallinto > Ennakonpidätyksen toimittaminen

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25871552:
No niin, laitetaanpa vielä faktaa kehiin.
Aiemmin väitin ettei korjausta voi tehdä mutta se oli pelkkä aivopieru.

3.3. Negatiivinen ennakonpidätys

Kumulatiivisessa ennakonpidätyksen laskennassa voi ennakonpidätyksen määrä olla joskus myös negatiivinen. Työnantajan on palautettava palkansaajalle liikaa toimittamansa ennakonpidätys, jos työnantaja voi tehdä vastaavan oikaisun saman verovuoden ennakonpidätyksen tilityksessä. Jos oikaisua ei voi enää tehdä, liikaa toimitettua pidätystä ei voi palauttaa palkansaajalle. Ennakonpidätyksen määräksi merkitään 0 euroa kyseisestä palkasta. On kuitenkin suositeltavaa, että veroa palautettaisiin vain palkanmaksun yhteydessä.

Verohallinto > Ennakonpidätyksen toimittaminen

Mies se joka pystyy myöntämään virheensä bd.

Multa oli tosiaan otettu ennakonpidätystä 63,5% kun sen laskin, eikä 60% mikä olisi mennyt jos ei verokortti olisi mennyt perille, eli siksikin outo juttu... ja palkkakuitissa luki "ennakonpidätysprosentti" kohdassa 15,5 mikä sen olisi pitänytkin olla.

Teen vaan osa-aikatöitä joten tuo puuttuva palkanosa on isompi kuin mitä ensi palkasta menee veroja, eli vaikka ottaisivat 0% seuraavaksi, jää silti vielä maksamatta :/

Joo kai se on taas yritettävä olla yhteydessä esimieheen..:(

[QUOTE="aapee";25871778]Multa oli tosiaan otettu ennakonpidätystä 63,5% kun sen laskin, eikä 60% mikä olisi mennyt jos ei verokortti olisi mennyt perille, eli siksikin outo juttu... ja palkkakuitissa luki "ennakonpidätysprosentti" kohdassa 15,5 mikä sen olisi pitänytkin olla.

Teen vaan osa-aikatöitä joten tuo puuttuva palkanosa on isompi kuin mitä ensi palkasta menee veroja, eli vaikka ottaisivat 0% seuraavaksi, jää silti vielä maksamatta :/

Joo kai se on taas yritettävä olla yhteydessä esimieheen..:([/QUOTE]

Jos moka on palkanlaskijan niin sitten lyöt nyrkkiä pöytään ja vaadit palautettavaksi liikaa perityt verot, sulla on siihen oikeus.

Palkkiksen numero ei ole julkinen yleensä sen takia että työntekijät soittavat mitä ihmeellisimmistä asioista ja palkkis on ylityöllistetty jo muutenkin. Esimiehen pitää ensin tarkistaa ettei virhe ole sattunut hänelle ja hän tekee korjauksen ja jos aihetta on painostaa palkkista korjaamaan virheensä. Eli pommitat esimiestä. Rahat on saatava jos virhe ei ole sinun.

[QUOTE="aapee";25871778]Multa oli tosiaan otettu ennakonpidätystä 63,5% kun sen laskin, eikä 60% mikä olisi mennyt jos ei verokortti olisi mennyt perille, eli siksikin outo juttu... ja palkkakuitissa luki "ennakonpidätysprosentti" kohdassa 15,5 mikä sen olisi pitänytkin olla.

Joo kai se on taas yritettävä olla yhteydessä esimieheen..:([/QUOTE]
Jos ja kun seuraavan palkan ennakonpidätys ei kata puuttuvaa summaa niin sitten lisää hyvitetään sitä seuraavassa palkassa jne.
Voit tietysti yrittää pyytää palkkaennakkoa vastaavan määrän ja sitä että se palkkaennakko sitten peritään takaisin sitämukaa kun hyvitettävää kertyy.

ootko nyt ihan varma, jos kerran ep-prosenttikin on 15,5 laskelmalla?

työntekijät ei usein vaan osaa lukea palkkalaskelmaansa, esim soitetaan, että miksi on otettu veroa vaikka veron pitäs olla nolla ja kun tarkistan, niin kyseisessä palkassa vero todellakin on nolla.

jos olemme pidättäneet liikaa veroa, niin kyllä sen voi korjata ihan helposti. varsinkin jos oma moka niin ei siinä edes ole ongelmaa.

työntekijät ei usein vaan osaa lukea palkkalaskelmaansa, esim soitetaan, että miksi on otettu veroa vaikka veron pitäs olla nolla ja kun tarkistan, niin kyseisessä palkassa vero todellakin on nolla.

jos olemme pidättäneet liikaa veroa, niin kyllä sen voi korjata ihan helposti. varsinkin jos oma moka niin ei siinä edes ole ongelmaa.

Kokonaan toinen kysymys on se, miksi palkkalaskelmat ovat niin vitun vaikeita lukea ettei tavallisella älyllä varustettu työläinen osaa niitä tulkita???

Joo kyllä osaan lukea! Ei yli 300e palkasta yli 200e ennakonpidätys ole normaalia. Ja maksettavaa jäi n. 100e Ja senttiäkään enempää ei tililleni tullu.

Tiedän että reilut 50e olisi pitänyt mennä oikeasti ennakonpidätystä ja käteen olisi pitänyt tulla rahaa n. 250e.

Yhteistyössä