Palomies:Vanhemmat vahtikaa lapsianne!Vastuu on vanhemmilla ei viranomaisilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23639396:
villi veikkaus, että 90 prosenttia tämän kylän lapsista viedään ja haetaan autolla joko taksilla tai linkalla ja loput sitten omat vanhemmat tai isovanhemmat kuljettaa

Viekö linkat ihan kotirapulle? Ja tuo 90% aika hurja.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin;23639427:

no jos matka on noi kilsa sen voi kyllä kävelläkin. Mutta kun siinä on yksi suojatien ylitys, miten uskllan päästää lapsen yksin.

[QUOTE="vieras";23639420]Silta mikä silta. Oli mikä hyvänsä niin ei paljoa maksais kaiteet siihen.[/QUOTE]

Voi taivas! Nyt et tiedä mistä puhut ja se oja jatkuu sillan jälkeenkin (vieressä), jos sarojen välillä.

[QUOTE="ulla";23638591]Kyllä on sairasta omahyväistä tekstiä. Toivon vaan, että teiltä jokaiselta lapsi kuolee tapaturmaisesti. Että edes ilkesi ap laittaa Lahden onnettomuuden samaan piikkiin (muita en oo niin seurannut). Jos aikuiset jättää pihalle reiän, johon pikkuinen voi kuolla, niin siitä on kyllä ihan turha vanhempia syyttää. Ei lapsia voi eikä pidäkään 24/7 vahtia. se on ihan selvä, että tapaturmia sattuu, ja tietty määrä lastenkin kuolemia vaan tapahtuu. Mutta että teidänkaltaiset käy siitä repiin egoaan esiin "ei mulle vaan, kun oon niin hyvä äiti/isä". Toistan toisen lauseeni, ja sanon sen sydämestäni[/QUOTE]

Kunpa jokainen meistä ymmärtäisi sen, että tälläinen voi sattua kenelle tahansa, myös meille, jotka asiasta täällä kirjoitamme.Miten helppoa onkaan toisia syyllistää huolimattomuudesta, sen monet osaavat. Sitä en ymmärrä,että joku toivoo toiselle lapsen menettämistä.

[QUOTE="vieras";23638727]Tollaista sä et saisi toivoa kenellekään. Et koskaan. Jos toivoo toisille pahaa, se kääntyy jollakintavoin itseä vastaan. Ei välttämättä niin, että menettäisit nyt ketään hukkumalla, mutta aiheutit todella paljon itsellesi vääränlaista "karmaa".[/QUOTE]

No mitä jos ei usko "karmaan"? En kyllä ole se, jolle tämä kirjoitus on osoitettu, mutta silti nämä reaktiot ovat sekä surullisia että huvittavia.

En nyt ole toivomassa kenellekään yhtään mitään, oikeasti minulle on aika lailla sama mitä teidän lapsillenne tapahtuu, koska en teitä tunne.

On kuitenkin todella julmaa ja omahyväistä tulla palstalle rehvastelemaan, miten hyvin on omia lapsiaan osannut valvoa, kun ovat yhä hengissä.

Te ette oikeasti tiedä riittävästi noista tilanteista, että voisitte tehdä noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä onko niissä nyt mokattu pahasti vai vähemmän pahasti. Mokattu joka tapauksessa, koska lapsi on kuollut. Kukaan ei kuitenkaan ole tahallisesti tehnyt mitään kovin ihmeellistä. Varmasti korjattavaa löytyy, mutta ei se kyllä syyttelemällä siitä miksikään muutu.

En ihan purematta niele että olisitte täällä huutelemassa vain puhtaasta auttamisen halusta. Oman kilven kiillottamista on havaittavissa, ja vieläpä aika kiukkuiseen ja syyttelevään sävyyn.

[QUOTE="nyt";23639446]Voi taivas! Nyt et tiedä mistä puhut ja se oja jatkuu sillan jälkeenkin (vieressä), jos sarojen välillä.[/QUOTE]
Ai gamalaa. Olenpa minä tyhmä. Vitustako tiedän siltanne ja sarkanne. Pitäkää juntit kuitenkin huoli, ettei enää käy näin!

[QUOTE="Vieras";23639461]No mitä jos ei usko "karmaan"? En kyllä ole se, jolle tämä kirjoitus on osoitettu, mutta silti nämä reaktiot ovat sekä surullisia että huvittavia.

En nyt ole toivomassa kenellekään yhtään mitään, oikeasti minulle on aika lailla sama mitä teidän lapsillenne tapahtuu, koska en teitä tunne.

On kuitenkin todella julmaa ja omahyväistä tulla palstalle rehvastelemaan, miten hyvin on omia lapsiaan osannut valvoa, kun ovat yhä hengissä.

Te ette oikeasti tiedä riittävästi noista tilanteista, että voisitte tehdä noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä onko niissä nyt mokattu pahasti vai vähemmän pahasti. Mokattu joka tapauksessa, koska lapsi on kuollut. Kukaan ei kuitenkaan ole tahallisesti tehnyt mitään kovin ihmeellistä. Varmasti korjattavaa löytyy, mutta ei se kyllä syyttelemällä siitä miksikään muutu.

En ihan purematta niele että olisitte täällä huutelemassa vain puhtaasta auttamisen halusta. Oman kilven kiillottamista on havaittavissa, ja vieläpä aika kiukkuiseen ja syyttelevään sävyyn.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä (lue: tätä mäkin yritin tuoda esiin, ehkä vähän liian provokatiivisesti kuitenkin)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23639331:
mä maksoin 4 vuotta. 3 euroa päivässä ja noin 60 euroa kuukaudessa. kallista se oli. mutta pakko mikä pakko. koska itsellä ei ollut aikaa kuskata

Suoraan sanottuna, tuo on taksikyydistä ilmaista. Tuolla rahalla meillä ei taksi edes tulisi hakemaan lasta. Saati niitä kyytejä tulisi. Ne kerrat, kun jostain syystä oma lapseni on mennyt taksilla kouluun, kyyti on maksanut n. 11 euroa suunta. Tästä tulisi jo viikossa 110 euroa, kuukaudessa 440 euroa, ja meillä koulumatka oli kuitenkin vain muutamia kilometrejä!

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin;23639427:
ne jotka linkassa kulkee, niitä on alle viisi ja linkka kulkee kyllä noin 100 metrin säteellä kotiportista. joo se on hirmu suma aamulla ja iltapäivällä koulun loppumis aikaan autoista, kun lapsia haetaan. no itsekin olen siihen kuljettamiseen sortunut tänä talvena, niin että nyt ihan viimeisen viikon on 14 vuotias tyttö kulkenut pyörällä kouluun ja kotiin. kun en raskinut pakkaseen laittaa ja tästä meiltä on linkka pysäkillekin melkein kilometri

[QUOTE="poikia3";23639897]Suoraan sanottuna, tuo on taksikyydistä ilmaista. Tuolla rahalla meillä ei taksi edes tulisi hakemaan lasta. Saati niitä kyytejä tulisi. Ne kerrat, kun jostain syystä oma lapseni on mennyt taksilla kouluun, kyyti on maksanut n. 11 euroa suunta. Tästä tulisi jo viikossa 110 euroa, kuukaudessa 440 euroa, ja meillä koulumatka oli kuitenkin vain muutamia kilometrejä![/QUOTE]

no ei tietenkään. tää missä lapseni kulki oli taksi, joka kuljetti koululaisia kouluun. mutta kun tyttö ei kuulunut kuljetuksen piiriin, niin taksit otti täältä sellaisia oppilaita kyytiin tuolla taksalla. muuten taksi kyyti meiltä maksaisi noin 20 euroa

Alkuperäinen kirjoittaja entä eskarilaiset;23638985:
Kuka vahtii esim. eskari-ikäisiä (jotkut vielä 5v) koulumatkoilla? Ei kukaan ja kunta velvottaa lapsen kävelemään kilometrin matkan linja-autolle tienvarteen vaikka olis minkälainen virtaus tienvieressä. Tätä olen ihmetelly.

Ei meillä saa eskarilasta jättää yksin tienvarteen. Saattaja piti olla. Jos kukaan ei olisi ollut iltapäivällä vastassa ei kuski olisi saanut päästää lasta pois

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23641416:
Ei meillä saa eskarilasta jättää yksin tienvarteen. Saattaja piti olla. Jos kukaan ei olisi ollut iltapäivällä vastassa ei kuski olisi saanut päästää lasta pois

täällä ei ole noin. kun kunta on sanonut, että eskarikin kulkee kävellen alle viiden kilsan matkat. niin kukaan ei pysty siihen puuttumaan jos joku laittaa eskarinsa yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23638468:
ja taas tämä. vahinko voi sattua, vaikka sä pidät sitä penskaa kädestä, ja silloin se on vahdittu ja se on VAHINKO. mutta jos kolme vuotias jätetään pihalle vahtimatta ja jotain sattuu, niin se on kyllä ihan HUOLIMATTOMUUTTA

Mä oon ymmärtäny että noista hukkumisista ehkä 3v ja 5v lasten kohdalla on saattanu olla kyse huolimattomuudesta. Mutta kuka teistä oikeesti kulkee 9v perässä 24/7 eikä koskaan anna sen ollaa hetkeäkään yksin pihalla? Tai kuka teistä kyttää että sadevesikaivojen kannet on paikoillaan ja ruuvattu kiinni? Mä en oikein pysty ajatella että se 2vuotiaan hukkuminen sadevesikaivoon olis vanhemman huolimattomuutta. Eihän sitä yksin pihaan jätetty.

Niitä vahinkoja tosiaan voi sattua. Itse olin kerran noin 3 vuotiaan esikoiseni kanssa uimarannalla.Kuljin sentti sentiltä sen perässä niin, että lapsi oli koko ajan käsivarren mitan päässä musta, en kääntäny katsettakaan lapsesta muualle ja en antanu lapsen mennä kovin syvälle, vettä sai olla lapsella maks. navan alle asti.Lapsi kuitenkin yhtäkkiä kompastui, ilmeisesti järven pohjassa olevaan kiveen tms, ja upposi veden alle. Lapsi siis ehti veden varaan vaikka olin koko ajan 20cm päässä ja katse koko ajan lapseen päin! Toki sain samantien hänet sieltä ylös kun olin ihan vieressä, eikä siinä mitään vahinkoa tullut, ei vetäny vettä henkeen, mutta silti mut pysähdytti se asia, että se vahinko voi todella sattua vaikka ois ihan siinä vieressä herkeämättä. Ja moniko kerrostalon pihassa oikeesti koko ajan kulkee sen alle 3 vuotiaan perässä niin ettei koskaan käännä katsettaan muualle? Mun mielestä tuo 2vuotiaan kaivoon putoaminen on onnettomien sattumusten summa, ei vanhemman huolimattomuutta. Meidänkin kerrostalossa on noita sadevesikaivoja mm nurmikkoalueella, jos joku muksu olis keksiny käydä vääntämässä kannen irti ja jättäny kaivon auki, niin ei se näy sieltä nurmen seasta että on auki vasta kuin kohdalla. Eihän siinä tarvi ku selkänsä kääntää pariksi sekunniksi nii vahinko voi olla tapahtunut.

Ja muutoinkin, mun mielestä on aika kauheeta mennä syyllistämään ja jossittelemaan näin jälkikäteen kun on tollaisia asioita tapahtunut. Tietenkin vanhempien pitää vahtia lapsiaan eikä kovin pieniä saa jättää yksin ulos ilman valvontaa. Mutta luulisin, että jo pelkästään noi tapahtumat itsessään laittaa kaikki tervepäiset vanhemmat miettimään miten niitä omia lapsiaan vahtii ja pitäiskö tehdä parannuksia asiassa. Ei siihen syyllistämistä ja paasaamista enää tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23641427:
täällä ei ole noin. kun kunta on sanonut, että eskarikin kulkee kävellen alle viiden kilsan matkat. niin kukaan ei pysty siihen puuttumaan jos joku laittaa eskarinsa yksin.

Täällä meillä eskarilainen pitää saattaa kädestä pitäen eskariin asti ja eskarista hänet saa hakea pois vain täysi-ikäinen ihminen, esim 15 isosisarus ei voi hakea lasta pois vaan pitää olla aikuinen ihminen joka ottaa vastuun eskarilaisesta kun hänet haetaan. Eka ja tokaluokkalaisten on kiellettyä tulla polkupyörällä kouluun turvallisuussyistä. Mutta sitten adhd- ja muille lapsille tarkoitettu pienluokka sijaitsee koulussa joka on virtaavan joen välittömässä läheisyydessä eikä koulun ja joen välillä ole minkäänlaista aitaa tms. se mua ihmetyttää todella. En sitte tiedä vahtiiko ne niitä lapsia ihan haukkana, mutta siinä ei ois jollain vilkkaalla, impulsiivisella lapsella suurikaan ongelma hukuttaa itsensä jos välituntivalvojan silmä välttää...

Yhteistyössä