[QUOTE="hmm";29912653]Teko on kauhistuttava, mutta niin on aikuisten ihmisten kommentitkin asioista.
Nyt puhutaan kuitenkin näistä roskalehdistä, ja kokemuksen rintaäänellä sanon, ett tarina ei Ole koskaan se, mitä se alunperin on ollut. Eli olen itse nähnyt tapauksia mitä on uutisoitu ja ne ovat luettuna paljon dramaattisempia, mitä paikalla on todistanut.
Kaikille on nyt herätetty mielikuva, ett nuo lapset olisivat koripallonkokoisia kiviä nakelleet kohti. Todellisuus tuskin on se, vaan tilanne voi olla aivan mitä vain maan ja taivaan väliltä ja vain asianosaiset sen tarkalleenottaen tietää. Teko ON väärin!, mutta näitä lapsia mielenvikaisiksi leimaaminen ei edistä kenenkään asiaa.
Ja kyllä alle 10 vuotiaat lapset ovat pieniä! Ei syy-seuraussuhde ole vielä täysin kehittynyt, ei moraalikyky, ja toimitaan usein hetken mielijohteesta. Ja laumasieluisuus on erittäin vahvaa, myös paine kavereista ja omasta asemasta kaveripiirissä. Eli tuollaisessa lapsijoukossa todella yksi voi saada jotain älytöntä päähänsä ja toiset seuraavat useista eri syistä.
Ja minulla ei tähän tapaukseen ole mitään osaa eikä arpaa, mutta kokemusta on äitinä lapsesta joka lähtee tyhmyyksiin mukaan, vaikka sitä on kotona painotetty, ettei niin tehdä. Toki tyhmyydet on olleet vielä suht viattomia, eikä kenenkään kiusaamista tai satuttamista. Mutta olen oppinut äitinä sen, etten koskaan kehuskele, ettei minun lapseni.
Joku päivä se voi juuri olla se sinun lapsesi, vaikka kotiolosuhteet ja kasvatusolot olisi kunnossa.
Mutta se miten näihin typeryyksiin tehneisiin lapsiin suhtaudutaan, vasta tekee sen lopullisen käännöksen asioissa. Jos lapsi leimataan hirviöksi ja mielenvikaiseksi, niin lapsi myös käyttäytyy tällä tavalla. Syyhän ei ensisijaisesti ole lapsessa, kun näin pienistä puhutaan. Eikä aina myöskään vanhemmissakaan. Sosiaalinen paine on meidän kaikkien suurin kasvattaja, hyvässä tai pahassa.
Laittakaapa hyvätapainen ja kuuliainen lapsi, erittäin huono tapaisen, kiroilevan ja empatiakyvyttömän seuraan, ei mene aikaakaan, kun sen hyvätapaisen suusta alkaa ärräpäät lennellä ja hyvä käytös unohtuu.
Puolustella en halua näiden lasten tekoa ja toivon voimia tytölle, joka kiusaamisen uhriksi joutui.
Mutta kehottaisin myös meitä kaikkia aikuisia miettimään omaa käytöstään ja sanoja. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että olisimme jakautuneet hyviin ja pahoihin. Jokaisessa meissä on ainekset molempiin, on hiukan onnenkin kantamoinen, kuka saa helpon tien kulkea ja kuka joutuu paljon suurempaan koetukseen.[/QUOTE]
Puolustella et halua, mutta puolustelet kuitenkin. Ei lapsia tarvitse mielenvikaisiksi leimata, mutta ehdoton ja jyrkkä puuttuminen, asioiden läpi käyminen ja anteeksipyyntö pitää jokaiselta kiusaajalta vaatia. Ja tehdä hyvin selväksi että tullainen toiminta on sadistista eikä sellaista katsota läpi sormien missään tilanteissa. Oli kivet sitten isoja tai pieniä. Normaali alle 10v kyllä pystyy ymmärtämään, ja muihin pitää sitten lastensuojelun puuttua.