Palstalaiset varmasti huolehtivat siitä että tätä ei tapahdu heidän lastensa taholta, Sovitaanko niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wieruus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta ihan perustoimintaa, mutta valitettavan harvoin ilmeisesti todellisuutta. Kiusaajia ei olis, ellei se ois teidän mielestä ok ja lapsille opettaneet sen toimivaksi malliksi.

En usko että asia on näin yksinkertainen. Että kiusaamisen saisi poistettua tästä maailmasta kokonaan, jos vaan kaikki vanhemmat sen tuomitsisi. En siis myöskään usko, että jokaisen joskus toisia lapsia kiusaavan lapsen vanhempi hyväksyisi kiusaamisen tai olisi muutenkaan laiminlyönyt lapsen kasvatuksen. Lapset voivat olla ajattelemattomia ja laumasieluisia olematta kuitenkaan mitään ihmishirviöitä.

Vaikka tapaus on surullinen, eikä varmasti mitenkään ainutlaatuinen, niin jotenkin ylimitoitetulta suhtautuminen tuntuu. Kiusaajat olivat kuitenkin alle 10-vuotiaita lapsia. Hienoa, että asiaan puututtiin näin voimakkaasti, todennäköisesti ainakin osa tästä porukasta otti opikseen eikä enää jatkossa vastaavaa tee. Mutta ei lapsia tai edes heidän vanhempiaan pidä kuitenkaan yhden tilanteen takia leimata pysyvästi.

Tällä palstalla välttämätön loppuhuomautus: lapseni ei ole koskaan kiusannut ketään, enkä itsekään ollessani lapsi, eli mikään omakohtainen puolustuspuhe tämä ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kahdesta tytöstä ja kahdesta pojasta koostunut lapsijoukko heitteli kehitysvammaista tyttöä kivillä ja kävyillä keskiviikkona Salossa.
Sua naurattaa nää jutut:)

Hä? Naurattaa??

Eikös siinä ilmoitettu että täällä palsta-mammojen naperot ei ollut asialla... :)

mulla itselläni on kehitysvammainen, ja mua oikeesti aina pelottaa päästää hänet yksin pyörällä esim, kahden kilsan päähän kerhoon. koska hän ei osaa puolustaa itseensä. ja häntäkin kiusataan jatkuvasti. vaikka hän on ihan normaalin näköinen ja oloinen. mutta en voi häntä kotona pumpulissakaan pitää, koska hänen kehitykselleen on hyväksi, etttä saa itsenäisestikin välillä mennä.

En usko että asia on näin yksinkertainen. Että kiusaamisen saisi poistettua tästä maailmasta kokonaan, jos vaan kaikki vanhemmat sen tuomitsisi. En siis myöskään usko, että jokaisen joskus toisia lapsia kiusaavan lapsen vanhempi hyväksyisi kiusaamisen tai olisi muutenkaan laiminlyönyt lapsen kasvatuksen. Lapset voivat olla ajattelemattomia ja laumasieluisia olematta kuitenkaan mitään ihmishirviöitä.

Vaikka tapaus on surullinen, eikä varmasti mitenkään ainutlaatuinen, niin jotenkin ylimitoitetulta suhtautuminen tuntuu. Kiusaajat olivat kuitenkin alle 10-vuotiaita lapsia. Hienoa, että asiaan puututtiin näin voimakkaasti, todennäköisesti ainakin osa tästä porukasta otti opikseen eikä enää jatkossa vastaavaa tee. Mutta ei lapsia tai edes heidän vanhempiaan pidä kuitenkaan yhden tilanteen takia leimata pysyvästi.

Tällä palstalla välttämätön loppuhuomautus: lapseni ei ole koskaan kiusannut ketään, enkä itsekään ollessani lapsi, eli mikään omakohtainen puolustuspuhe tämä ei ollut.

Mä olen eri mieltä. Normaali kouluikäinen (kouluikäinen siksi että porukassa jo lapset itsekseen kulkevat niin kouluikäisiä yleensä ovat) tajuaa jo toisen erilaisuuden ja sen mistä se johtuu ja miten siihen pitää suhtautua. Normaali kouluikäinen osaa jo varmasti pitää kivet maassa vaikka kuinka joku muu sitä tekisi.

Noiden teossa ei ole mitään normaalia. Ei vaan ole.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja nuusa
Nonni, herkillä olen, näköjään.(pala nous kurkkuun)

Missä lasten empatiat on? Lapsilta pitäisi löytyä tällainen ominaisuus! Joo, jengissä tyhmyys tiivistyy vaan ei saisi! Vanhemmat saisivat opettaa tämänkin ihan kädestä pitäen lapsilleen!
Toivottavasti (!#%&¤!#) vanhemmat saivat kunnon opetuksen tästä ja heräävät tähän päivään!

Ärsyttää kun vanhemmilla ei ole enää aikaa lapsilleen! Yhteisöllisyyskään ei ole välttämättä ihan sitä mitä pitäisi. Onneksi kuitenkin tuo nainen sattui paikalle ja asia saatiin eteenpäin!!!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieraana";29912408]Tässäkin ketjussa on kiusaaminen henki. Miettikäähän vanhemmat omaa käytössänne, teistä lapset mallia ottavat.[/QUOTE]

Jollakin on mukavaa lueskella kun joku vetää välittömästi herneet nenään...

[QUOTE="Sanna";29912281]Ok.

Mutta nämä on taas näitä provo-aiheita, joista saa "keskustelua" :)[/QUOTE]

Itse uutinen ei ole provoa vaan täyttä totta. Hyvä puoli kuitenkin että sivullinen puuttui tilanteeseen, hänen kaltaisiaan tarvitaan. Jokainen voi olla ylpeä jos tunnistaa itsessään tai lapsissaan tuollaisen piirteen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="öhöm";29912222]"Mut hei, näiltä sivuilta löytyy kaikki Suomen Super-Marjot..

Ei palstalaisten lapset! "

Osu ja uppos :)[/QUOTE]

No mitä tästä nyt vinoilemaan? Astron lapsi toimi todella hienosti, piste. Täytyykö aina kaikesta vääntää jotakin negatiivista?!

Itse uutinen ei ole provoa vaan täyttä totta. Hyvä puoli kuitenkin että sivullinen puuttui tilanteeseen, hänen kaltaisiaan tarvitaan. Jokainen voi olla ylpeä jos tunnistaa itsessään tai lapsissaan tuollaisen piirteen.

Siehän viksu oot :) Uutinen täyttä totta..
Joo on, kyllä..

Mutta aiheena provo näillä sivuilla, ei tarvitse jonkun kuin vähän väittää vastaan niin johan on soppa valmis...

[QUOTE="jep jep";29912429]Siehän viksu oot :) Uutinen täyttä totta..
Joo on, kyllä..

Mutta aiheena provo näillä sivuilla, ei tarvitse jonkun kuin vähän väittää vastaan niin johan on soppa valmis...[/QUOTE]

Kyse on vakavasta asiasta josta tulisi yrittää keskustella laittamatta sitä leikiksi.

Ei muuten oo sen ikäisillä lapsilla asiaa yksikseen leikkipuistoon, jotka eivät sen vertaa käsitä, että kivien heittely toisten päälle ei ole sallittua. Että jos vetoatte siihen, että ne kiviä heitelleet olleet niin pieniä, etteivät ymmärtäneet tekoaan niin ei ole kyllä asiaa ulkoilla yksin siinä vaiheessa.

Mä olen eri mieltä. Normaali kouluikäinen (kouluikäinen siksi että porukassa jo lapset itsekseen kulkevat niin kouluikäisiä yleensä ovat) tajuaa jo toisen erilaisuuden ja sen mistä se johtuu ja miten siihen pitää suhtautua. Normaali kouluikäinen osaa jo varmasti pitää kivet maassa vaikka kuinka joku muu sitä tekisi.

Noiden teossa ei ole mitään normaalia. Ei vaan ole.

Enhän minä mitään päänsilittelyä kannatakaan. Mutta ei lapset sentään mitään menetettyjä tapauksia ole, jotka on syytä leimata epänormaaleiksi. Tapaus käsitellään ja mennään eteenpäin, aivan hyvin voi käydä niin, että lapset eivät toiste moista tee. Jos kyse on siitä, että vanhemmilla ei ole riittävästi auktoriteettia lapsiinsa, niin poliisin puhuttelu voi olla hyvinkin tehokas herätys.

Silläkin on toki vaikutusta, olivatko kiusaajat 7- vai 9-vuotiaita ja heiteltiinkö kivenmurikoilla satuttamistarkoituksessa vai pikkukivillä häirintätarkoituksessa. Itse veikkaan jälkimmäistä, mutta jos kivitettiin isoilla kivillä, olisikin varmaan syytä ottaa kiusaajat pidempiaikaiseen tarkkailuun.

Jos ajattelen omaa lapsuuttani, niin ihan kunnollisia ihmisiä tuli niistäkin pojista, jotka tokaluokalla veti minulta housut alas luokan edessä. Eivätkä edes toiste tuollaista tehneet. Kouluikäisellä toki pitäisi olla jo jonkilainen empatiakyky, mutta kyllä se vielä pitkään kehittyy, joten toivoa on. Minä en toki ole kehitysvammainen, mutta olin lapsena lihava ja siksi erilainen, se varmasti oli syynä siihen, että valikoiduin kiusattavaksi. Kiusaaminen oli satunnaista ja oli minulla kavereitakin, joten ei jäänyt traumoja. Toivottavasti niitä ei jää myöskään tälle kiusauksen kohteeksi joutuneelle tytölle. :)

Saahan tuolla ulkona liikkua aikuisetkin, jotka ei osaa käytäytyä.

Lapset mokailee välillä, sen nyt luulis olevan selvää kaikille, joilla on lapsia ja jotka on joskus olleet lapsia. Sivullinen aikuinen toimi hienosti ja poliisikin onneksi otti asian vakavasti ja selvitti tekijät. Kimpoilkaa vasta sitten, jos joku näiden vanhemmista avautuu lehdessä, miten on nyt väärin heidän lastansa kohdeltu kun ei edes vammaista saa vähän riepotella ja nyt on ahdistusta ja tuskatiloja ja elämä piloilla. Sitten voi jo suuttua.

En ymmärrä tuota Astron lynkkaamista. On helppo uskoa että hänen lapset ovatkin empaattisia ja osaavat käyttäytyä. Sen perusteella mitä olen lukenut, niin heillä on hyvät arvot kunniassa.

Niinhän se menee että kaikki ei valitettavasti lapsiaan välitä kasvattaa, mutta kyllä aikunen pystyy halutessaan herättelemään empatiaa lapsessa. Meillä on kaksi (isompaa) todella kilttiä ja hiljaista tyttöä, mutta SILTI olen n. pari kertaa vuodessa käynyt heidän kanssa läpi näitä kiusaamisjuttuja. Kerron ihan konkreettisesti että kiusaamisista pitää ilmoittaa eteenpäin, ja että itse ei koskaan saa mennä edes tirskusmisiin mukaa, ja että pahimmillaan kiusaaminen johtaa kiusatun itsemurhaan. Ja muuta sellaista..

Super Marjosta en tiedä muuta kuin että eilen katsoin ensimmäsitä kertaa, ja tuntui että luki siinä jotain valmiiksi kirjoitettuja repliikkejä...mistä kukaan edes tietää minkälainen ihminen hän oikesasti on. Joten ei ehkä häneen kannata tehdä yhtäläisyyksiä kunnon kasvattajien suhteen.

Itse en hyväksy "pojat on poikia", tai "lapset on lapsia" heittoja tähän kohtaan. Sen verran jokaiselta lapselta PITÄÄ vaatia, että kiusaaminen ei ole o.k, eikä niitä paineta villasella.

On se vaan niin jännä että aikuisten kohdalla tuollaisestakin olisi tullut jo paaaljon isopmi juttu. Lasten kohdalla mietitään että olikohan kivet isoja vai pieniä....

Teko on kauhistuttava, mutta niin on aikuisten ihmisten kommentitkin asioista.
Nyt puhutaan kuitenkin näistä roskalehdistä, ja kokemuksen rintaäänellä sanon, ett tarina ei Ole koskaan se, mitä se alunperin on ollut. Eli olen itse nähnyt tapauksia mitä on uutisoitu ja ne ovat luettuna paljon dramaattisempia, mitä paikalla on todistanut.

Kaikille on nyt herätetty mielikuva, ett nuo lapset olisivat koripallonkokoisia kiviä nakelleet kohti. Todellisuus tuskin on se, vaan tilanne voi olla aivan mitä vain maan ja taivaan väliltä ja vain asianosaiset sen tarkalleenottaen tietää. Teko ON väärin!, mutta näitä lapsia mielenvikaisiksi leimaaminen ei edistä kenenkään asiaa.

Ja kyllä alle 10 vuotiaat lapset ovat pieniä! Ei syy-seuraussuhde ole vielä täysin kehittynyt, ei moraalikyky, ja toimitaan usein hetken mielijohteesta. Ja laumasieluisuus on erittäin vahvaa, myös paine kavereista ja omasta asemasta kaveripiirissä. Eli tuollaisessa lapsijoukossa todella yksi voi saada jotain älytöntä päähänsä ja toiset seuraavat useista eri syistä.

Ja minulla ei tähän tapaukseen ole mitään osaa eikä arpaa, mutta kokemusta on äitinä lapsesta joka lähtee tyhmyyksiin mukaan, vaikka sitä on kotona painotetty, ettei niin tehdä. Toki tyhmyydet on olleet vielä suht viattomia, eikä kenenkään kiusaamista tai satuttamista. Mutta olen oppinut äitinä sen, etten koskaan kehuskele, ettei minun lapseni.
Joku päivä se voi juuri olla se sinun lapsesi, vaikka kotiolosuhteet ja kasvatusolot olisi kunnossa.

Mutta se miten näihin typeryyksiin tehneisiin lapsiin suhtaudutaan, vasta tekee sen lopullisen käännöksen asioissa. Jos lapsi leimataan hirviöksi ja mielenvikaiseksi, niin lapsi myös käyttäytyy tällä tavalla. Syyhän ei ensisijaisesti ole lapsessa, kun näin pienistä puhutaan. Eikä aina myöskään vanhemmissakaan. Sosiaalinen paine on meidän kaikkien suurin kasvattaja, hyvässä tai pahassa.

Laittakaapa hyvätapainen ja kuuliainen lapsi, erittäin huono tapaisen, kiroilevan ja empatiakyvyttömän seuraan, ei mene aikaakaan, kun sen hyvätapaisen suusta alkaa ärräpäät lennellä ja hyvä käytös unohtuu.

Puolustella en halua näiden lasten tekoa ja toivon voimia tytölle, joka kiusaamisen uhriksi joutui.
Mutta kehottaisin myös meitä kaikkia aikuisia miettimään omaa käytöstään ja sanoja. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että olisimme jakautuneet hyviin ja pahoihin. Jokaisessa meissä on ainekset molempiin, on hiukan onnenkin kantamoinen, kuka saa helpon tien kulkea ja kuka joutuu paljon suurempaan koetukseen.

[QUOTE="hmm";29912653]Teko on kauhistuttava, mutta niin on aikuisten ihmisten kommentitkin asioista.
Nyt puhutaan kuitenkin näistä roskalehdistä, ja kokemuksen rintaäänellä sanon, ett tarina ei Ole koskaan se, mitä se alunperin on ollut. Eli olen itse nähnyt tapauksia mitä on uutisoitu ja ne ovat luettuna paljon dramaattisempia, mitä paikalla on todistanut.

Kaikille on nyt herätetty mielikuva, ett nuo lapset olisivat koripallonkokoisia kiviä nakelleet kohti. Todellisuus tuskin on se, vaan tilanne voi olla aivan mitä vain maan ja taivaan väliltä ja vain asianosaiset sen tarkalleenottaen tietää. Teko ON väärin!, mutta näitä lapsia mielenvikaisiksi leimaaminen ei edistä kenenkään asiaa.

Ja kyllä alle 10 vuotiaat lapset ovat pieniä! Ei syy-seuraussuhde ole vielä täysin kehittynyt, ei moraalikyky, ja toimitaan usein hetken mielijohteesta. Ja laumasieluisuus on erittäin vahvaa, myös paine kavereista ja omasta asemasta kaveripiirissä. Eli tuollaisessa lapsijoukossa todella yksi voi saada jotain älytöntä päähänsä ja toiset seuraavat useista eri syistä.

Ja minulla ei tähän tapaukseen ole mitään osaa eikä arpaa, mutta kokemusta on äitinä lapsesta joka lähtee tyhmyyksiin mukaan, vaikka sitä on kotona painotetty, ettei niin tehdä. Toki tyhmyydet on olleet vielä suht viattomia, eikä kenenkään kiusaamista tai satuttamista. Mutta olen oppinut äitinä sen, etten koskaan kehuskele, ettei minun lapseni.
Joku päivä se voi juuri olla se sinun lapsesi, vaikka kotiolosuhteet ja kasvatusolot olisi kunnossa.

Mutta se miten näihin typeryyksiin tehneisiin lapsiin suhtaudutaan, vasta tekee sen lopullisen käännöksen asioissa. Jos lapsi leimataan hirviöksi ja mielenvikaiseksi, niin lapsi myös käyttäytyy tällä tavalla. Syyhän ei ensisijaisesti ole lapsessa, kun näin pienistä puhutaan. Eikä aina myöskään vanhemmissakaan. Sosiaalinen paine on meidän kaikkien suurin kasvattaja, hyvässä tai pahassa.

Laittakaapa hyvätapainen ja kuuliainen lapsi, erittäin huono tapaisen, kiroilevan ja empatiakyvyttömän seuraan, ei mene aikaakaan, kun sen hyvätapaisen suusta alkaa ärräpäät lennellä ja hyvä käytös unohtuu.

Puolustella en halua näiden lasten tekoa ja toivon voimia tytölle, joka kiusaamisen uhriksi joutui.
Mutta kehottaisin myös meitä kaikkia aikuisia miettimään omaa käytöstään ja sanoja. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että olisimme jakautuneet hyviin ja pahoihin. Jokaisessa meissä on ainekset molempiin, on hiukan onnenkin kantamoinen, kuka saa helpon tien kulkea ja kuka joutuu paljon suurempaan koetukseen.[/QUOTE]

Kyllä mun maailma on sen verran mustavalkoinen että mun lapsi ei kertaakaan ota kiveä käteensä toista päin heittääkseen kiusaamis-/vahingoittamistarkoituksessa. On asioita mitä ei lapsetkaan tee oli olosuhteet mitä tahansa. Kivien heittely toista päin on sellainen.

• Tykkää
Kyllä mun maailma on sen verran mustavalkoinen että mun lapsi ei kertaakaan ota kiveä käteensä toista päin heittääkseen kiusaamis-/vahingoittamistarkoituksessa. On asioita mitä ei lapsetkaan tee oli olosuhteet mitä tahansa. Kivien heittely toista päin on sellainen.

Ja tässä vielä lisänä se että kohteena on täysin puolustuskyvytön ihminen!

Käsittämättömiä on aikuisten ihmisten mielipiteet tässä asiassa.

[QUOTE="hmm";29912653]Teko on kauhistuttava, mutta niin on aikuisten ihmisten kommentitkin asioista.

Mutta kehottaisin myös meitä kaikkia aikuisia miettimään omaa käytöstään ja sanoja. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, että olisimme jakautuneet hyviin ja pahoihin. Jokaisessa meissä on ainekset molempiin, on hiukan onnenkin kantamoinen, kuka saa helpon tien kulkea ja kuka joutuu paljon suurempaan koetukseen.[/QUOTE]

Puolustella et halua, mutta puolustelet kuitenkin. Ei lapsia tarvitse mielenvikaisiksi leimata, mutta ehdoton ja jyrkkä puuttuminen, asioiden läpi käyminen ja anteeksipyyntö pitää jokaiselta kiusaajalta vaatia. Ja tehdä hyvin selväksi että tullainen toiminta on sadistista eikä sellaista katsota läpi sormien missään tilanteissa. Oli kivet sitten isoja tai pieniä. Normaali alle 10v kyllä pystyy ymmärtämään, ja muihin pitää sitten lastensuojelun puuttua.

• Tykkää
Siis todella!

Ja voin vain kuvitella, miten joku jurpo punaniskafaija siellä nytkin kiittelee kakaroitaan kun mielestään tekivät ihan oikein...

Maailmassa -ikävä kyllä- on ihan vitun tyhmiä ihmisiä.

Tarkoitit varmaan, että et hyväksyisi ja olet opettanut näin. Loppu on sitten sen toivomista, että lapsi sen itsekin ymmärtää ja jos ei ymmärrä, niin ainakin tottelee sinua. Muusta et voi tietää.

Puolustella et halua, mutta puolustelet kuitenkin. Ei lapsia tarvitse mielenvikaisiksi leimata, mutta ehdoton ja jyrkkä puuttuminen, asioiden läpi käyminen ja anteeksipyyntö pitää jokaiselta kiusaajalta vaatia. Ja tehdä hyvin selväksi että tullainen toiminta on sadistista eikä sellaista katsota läpi sormien missään tilanteissa. Oli kivet sitten isoja tai pieniä. Normaali alle 10v kyllä pystyy ymmärtämään, ja muihin pitää sitten lastensuojelun puuttua.

Eikö tässä nyt puututtu ihan poliisinkin toimesta? Ja se kai tarkoittaa automaattisesti lasun mukaan tuloa?

Läpikäymisiä ja anteeksipyyntöjä ei voida tietää, kun uutinen ei sitä osaa kerro.

Yhteistyössä