Palstapsykologit..voiko äitini vaikuttaa mielialaani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Lyhyesti kerrottuna, mulla on huono itsetunto, huono luottamus muihin ihmisiin ja olen usein katkera ja negatiivinen. Äitini käytti muhun väkivaltaa (henkistä ja fyysistä) kun olin lapsi, puhui AINA pahaa muista, jos kerroin iloisesti kuinka joku oli minua kehunut äiti lyttäsi sen "ei se tarkoita, noin se sanoo kaikille ym..

Olen jo perheellinen, äitini hyvin yksinäinen. Hän soittelee mulle lähes päivittäin. Lähes aina sen jutut on katkeria, haukkuu työpaikkansa ihmiset, naapurinsa ym.. on lisäksi hieman vainoharhainen, tavallaan luulee että kaikki ihmiset on ilkeitä.

No mä olen miettinyt, voisiko mun masentuneisuus liittyä liian tiiviiseen yhteydenpitoon äitiini.. Äitini nimittäin kaataa niskaani ahdistustaan ja monesti sanoo mullekin vähän töykeästi.. esimerkkejä mm:

- "sukulaisesi soittelee sinulle vain, koska heillä on syyllisyyttä isäsi kuolemasta ja yksinäisyydestä ennen kuolemaa"
- "ai tässä on kuvat synnytyslaitokselta.. voi kamalaa kun sulla on rinnassa raskausarpia"

ym ym.. voisiko äitini vaikuttaa siihen, että olen vähän väliä ahdistunut jostakin?

Todellakin vaikuttaa. Itelläkin pitänyt äitille sanoa, että en ole sen äiti/terapeutti yms. Meillä äiti vaan on se heikompi, joka kaataa kaikki ongelmansa lasten niskaan. Olen sanonut, etten halua kuunnella semmosia asioita, voi puhua ystävilleen. Todella rasittaavaa ja ahdistavaa. nyt on ne 5krt/h -soittelut loppuneet kyllä, kun sanoin jämäkästi, että jos ei saa olla yhtään rauhassa, niin en halua pitää yhteyttä ollenkaan.

Mulla ei ole koskaan ollut Äitiä, johon voisin tukeutua. Aina äidin kanssa ollessani mulla on hyvin vaivautunut olo, kun tuntuu, että se on koko ajan jotain vailla ja aina pitäsi jotenkin piristää.

Eronneet isän kanssa pari vuotta sitten, minä ainoa lapsi joka enää asuu paikkakunnalla (etäisin kolmesta lapsesta aina ollut äitiin), itselläni oma perhe, kohta kolme pientä lasta. Omatkin murheet.

Yhteistyössä