Tehyn työtaistelu, miksi aloitettu, kenellä vastuu potilaista?

kiva että näinkin moni jaksoi lukea kirjoitukseni. Olen täällä palstalla huomannut paljon hoitajien haukkumista tietämättä kunnon syitä koko asiaan, ja monet mielipiteet tuntuvat saavan kärkensä iltalehdistä yms...

tässäkin loistaa komeasti vastuun karttaminen. mitäs jos lapsia alkaakin vammautumaan/kuolemaan hoidon puutteesta, minkä hinnan määrittelette lapsille? montako olette valmiit uhraamaan? entä jos se olisikin juuri teidän lapsi? ja ennen kaikkea miksi ihmeessä lasten täytyisi tälläkin kertaa kärsiä siitä kun aikuiset ihmiset ei osaa ratkaista yhtä ongelmaa?
olen kyllä hoitajien puolella, palkkaa pitäisi maksaa enemmän, kunhan se tehdään lain sallimissa rajoissaa ja kenenkään terveyttä vaarantamatta.
koska jos joku menehtyy hoidon puutteesta, hoitajien arvostus menee kyllä ihan nollille, kukaan tuskin enää kunnioitaa heitä ihmisenä tai hoitajana.
verothan siitä vaan nousee jos palkkaa aletaan nostaan paljon, myös hoitajat maksavat enemmän veroja, joten se korotus voikin jäädä lopulta aika vähäksi. no, toivottavasti kukaan ei kärsi tälläisestä ja osapuolet pääsevät sopuun.

Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
turulla on muka joka vuosi tiukkaa, mutta suunnitellaan ylimääräistä siltaa jota ei kukaan kuntalainen halua, ja suunnitellaan maanalaista toriparkkia, mitä kaivettaisiin monta vuotta reikäjuusto-maahamme kalliilla, kun vieressä on tyhjillään uusi kallis parkkihalli josta on ovet suoraan torille ja parkki lähes torin alla.. jne.. Hiihtoputki on sama juttu. se korvamerkitty raha pitäisi olla kaikessa käytössä, sen puuttumisen ansiosta meidän koulu menetti 3 miljoonaa, joita olisi kipeästi tarvittu, opetuksen määrä ja taso on sen jälkeen laskenut. Rahat on tainneet mennä turun haaveeseen euroopan kulttuurikaupungiksi v.2011 mikä ei tule koskaan toteutumaan kuitenkaan, ja en ole pessimistinen, vaan realistinen.. kunnallisvaaleja odotellessa
:whistle:
Mun likka oli pieni - eli aikaan, kun sinäkin olit pieni :D - kun sitä korvamerkittyä rahaa vielä oli. Silloinkin oli huutava pula hoitajista, mutta meillä oli täällä Länsi-Vantaalla terveyskeskuspäivystys ympäri vuorokauden. Lääkärille joutui odottamaan, mutta ainakin sinne pääsi. Nyt päivystysaikakin pitää varata omahoitajan kautta ja omahoitajalle taas ei puhelimitse pääse, vaikka alkaisi soittmaan sekunnin sen jälkeen, kun omahoitajan puhelinaika alkaa. Iltapäivystystä tuossa lienee pari tuntia, mutta yö- ja viikonloppupäivystys on ollut jo vuosia toisella puolella kaupunkia. Halvemmaksi tulee käydä yöllä Helsingissä yksityisellä kuin ajella taksilla yöaikaan Peijakseen. Vantaa teki jo päätöksen, että ens vuoden alusta koko tk-päivystys ulkoistetaan. Mielenkiinnolla odotan, milloin koko tuo tk siirtyy Itä-Vantaalle. Missään tapauksessa Tehyn työtaistelun myötä aikaansaatavat palkankorotukset eivät tuohon meidän terveyskeskukseen yhtään uutta hoitajan paikkaa tuo, mutta saattaa kaupunki "suuressa viisaudessaan" laukkauttaa koko terveyskeskuksen ja siirtää kaiken toiminnan Itä-Vantaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasmies:
tässäkin loistaa komeasti vastuun karttaminen. mitäs jos lapsia alkaakin vammautumaan/kuolemaan hoidon puutteesta, minkä hinnan määrittelette lapsille? montako olette valmiit uhraamaan? entä jos se olisikin juuri teidän lapsi? ja ennen kaikkea miksi ihmeessä lasten täytyisi tälläkin kertaa kärsiä siitä kun aikuiset ihmiset ei osaa ratkaista yhtä ongelmaa?
olen kyllä hoitajien puolella, palkkaa pitäisi maksaa enemmän, kunhan se tehdään lain sallimissa rajoissaa ja kenenkään terveyttä vaarantamatta.
koska jos joku menehtyy hoidon puutteesta, hoitajien arvostus menee kyllä ihan nollille, kukaan tuskin enää kunnioitaa heitä ihmisenä tai hoitajana.
verothan siitä vaan nousee jos palkkaa aletaan nostaan paljon, myös hoitajat maksavat enemmän veroja, joten se korotus voikin jäädä lopulta aika vähäksi. no, toivottavasti kukaan ei kärsi tälläisestä ja osapuolet pääsevät sopuun.
jos lapselleni/itselleni/läheiselleni tapahtuu jotain irtisanoutumisien takia en syytä hoitajia, en tehyä vaan päättäjiä. Ja laki ei kiellä irtisanoutumasta, mutta oikean täydellisen lakon se kieltää ja silloin hoitajilla on vastuu potilaistaan, irtisanoutuneena ei ole, eikä se ole vastuun karttamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
turulla on muka joka vuosi tiukkaa, mutta suunnitellaan ylimääräistä siltaa jota ei kukaan kuntalainen halua, ja suunnitellaan maanalaista toriparkkia, mitä kaivettaisiin monta vuotta reikäjuusto-maahamme kalliilla, kun vieressä on tyhjillään uusi kallis parkkihalli josta on ovet suoraan torille ja parkki lähes torin alla.. jne.. Hiihtoputki on sama juttu. se korvamerkitty raha pitäisi olla kaikessa käytössä, sen puuttumisen ansiosta meidän koulu menetti 3 miljoonaa, joita olisi kipeästi tarvittu, opetuksen määrä ja taso on sen jälkeen laskenut. Rahat on tainneet mennä turun haaveeseen euroopan kulttuurikaupungiksi v.2011 mikä ei tule koskaan toteutumaan kuitenkaan, ja en ole pessimistinen, vaan realistinen.. kunnallisvaaleja odotellessa
:whistle:
Mun likka oli pieni - eli aikaan, kun sinäkin olit pieni :D - kun sitä korvamerkittyä rahaa vielä oli. Silloinkin oli huutava pula hoitajista, mutta meillä oli täällä Länsi-Vantaalla terveyskeskuspäivystys ympäri vuorokauden. Lääkärille joutui odottamaan, mutta ainakin sinne pääsi. Nyt päivystysaikakin pitää varata omahoitajan kautta ja omahoitajalle taas ei puhelimitse pääse, vaikka alkaisi soittmaan sekunnin sen jälkeen, kun omahoitajan puhelinaika alkaa. Iltapäivystystä tuossa lienee pari tuntia, mutta yö- ja viikonloppupäivystys on ollut jo vuosia toisella puolella kaupunkia. Halvemmaksi tulee käydä yöllä Helsingissä yksityisellä kuin ajella taksilla yöaikaan Peijakseen. Vantaa teki jo päätöksen, että ens vuoden alusta koko tk-päivystys ulkoistetaan. Mielenkiinnolla odotan, milloin koko tuo tk siirtyy Itä-Vantaalle. Missään tapauksessa Tehyn työtaistelun myötä aikaansaatavat palkankorotukset eivät tuohon meidän terveyskeskukseen yhtään uutta hoitajan paikkaa tuo, mutta saattaa kaupunki "suuressa viisaudessaan" laukkauttaa koko terveyskeskuksen ja siirtää kaiken toiminnan Itä-Vantaalle.
ei turussakaan oikeen päivystysaikaan (tai muuhunkaan aikaan) mihinkään kunnalliselle pääse ellei ole pää kainalossa. Työtaistelu alkaa jo näkyä osastoilla. Meidän (mun harjoitteluosastolla, sisätautiosasto, jossa erillinen akuutimpi tarkkailuhuone) on ollut kumman hiljaista pari viikkoa, ei kuulemma koskaan ole ollut niin vähän potilaita (=eli ei oo kaikki käytäväpaikat, 6kpl käytössä joka päivä) Ottavat aivan välttämättömät ja mahdollisimman lyhyeksi aikaa... Paitsi kandien harjoittelupotilashuoneissa kumman kauan viipyy potilaat, kun kandit keksii kaikkea ekstraa koko ajan, mutta se onkin jo eri juttu
:whistle: :D

Oikeestaan jos lapsella on korvatulehdus on parempi mennä päivystykseen kuin yrittää saada aika omalääkäriltä, vaikka soitat aamukahdeksalta, samalle päivälle ei pääse, ja vaikka et pääsisi siksi päiväksi omalääkärille, päivystykseen ei pääse ennen kuin tks menee kiinni ja tklääkärit ei ota potilaita vastaan eli neljältä, silloin päivystykseen voi mennä, vaikka muualta ei aikaa saa, ihme touhua siis...

ei taida olla nykyään monelle hoitoala kutsumus ammatti.
kohta tämä menee siihen, et voi jalka kainalossa mennä sairaalaan kysyyn joltain hoitsulta apua et sais jalan takas edes jollain lailla ja hoitsu vaan vastaa et paljon maksat.
ei tässä ole enää kyse ihmisten auttamisesta vaan rahasta ja kateudesta, sehän tätä maailmaa pyörittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kohta tämä menee siihen, et voi jalka kainalossa mennä sairaalaan kysyyn joltain hoitsulta apua et sais jalan takas edes jollain lailla ja hoitsu vaan vastaa et paljon maksat.
ei tässä ole enää kyse ihmisten auttamisesta vaan rahasta ja kateudesta, sehän tätä maailmaa pyörittää.

pankkivirkailijakin elää pyhällä hengellä ja vain asiakasta varten eikä halua korvausta työstään, vain kauniin kiitoksen ja hymyn :saint: Mene itse hoitoalalle ja tee sitä vain auttaaksesi, et yhtään ammatin ja elätyksen vuoksi. Itse olen todella kutsumusammatissa, mutta se ei tee sitä asiaa vähäpätöisemmäksi, ettenkö haluaisi myös alan ansaitsemaa ja tarvitsevaa palkkausta.

No milläs muulla alalla on kysymys kutsumuksesta? Papitkin ruukaa olla jo leipäpappeja. En mäkään koodia väännä mistään kutsumuksesta tietokoneiden syövereihin vaan ihan vaan siksi, että tienaan sillä fyrkkendaalia. KUten jo aiemmin sanoin, minusta käsitteen "kutsumusammatti" voisi jo haudata 6 metrin syvyyteen. Ihmiset tekee nykyisin töitä saadakseen siitä rahaa ja harrastavat hyväntedkeväisyyttä sitten vapaa-ajallaan, jos harrastavat.

jos lapselleni/itselleni/läheiselleni tapahtuu jotain irtisanoutumisien takia en syytä hoitajia, en tehyä vaan päättäjiä. Ja laki ei kiellä irtisanoutumasta, mutta oikean täydellisen lakon se kieltää ja silloin hoitajilla on vastuu potilaistaan, irtisanoutuneena ei ole, eikä se ole vastuun karttamista.

hoitajat eivät hoida kun eivät saa tarpeeksi palkkaa, ottavat lopputilin siirtääkseen vastuun muille, jotka eivät osaa muuta kuin istua ja puhua paskaa, hekö sitten hoitavat näitä ihmisiä kun heillä on lain mukaan vastuu?
onkohan hoitajilla nykyään sellaista kuin omatunto? ennen ainakin oli, tiedä sitten onko enää....

Eiköhän ihan aikuisten oikeasti olisi aika osoittaa ensin aluksi palkkauksen nostolla osoittaa se arvostus suomalaiselle siaraanhoidolle. Työ on todella rankkaa ja todella alipalkattua ja aliarvostettua.

Baarityöntekijä voi tienata jopa enemmän, kuin erikoisalan sairaanhoitaja, samoilla työtunneilla. :whistle:

hoitajat eivät hoida kun eivät saa tarpeeksi palkkaa, ottavat lopputilin siirtääkseen vastuun muille, jotka eivät osaa muuta kuin istua ja puhua paskaa, hekö sitten hoitavat näitä ihmisiä kun heillä on lain mukaan vastuu?
onkohan hoitajilla nykyään sellaista kuin omatunto? ennen ainakin oli, tiedä sitten onko enää....

ne puhujat voisi tehdä jotain... Missä on vanhasen, kataisen ja niinistön (varsinkin viime kahden) ja muiden esim. kokoomuslaisten omatunto, kysynpähän vaan, ja niin, mutta kansanedustajat eivät teekkään hyväntekeväisyys.kutsumusammattia, vaan normaalia tienaamisammattia... heillä ei siis tarvitse olla omaatuntoa vai? häh?

juridistisesti ja moraalisesti vastuu edellisen työpaikan asioista ei kuulu irtisanoutuneelle työntekijälle, onneksi.

Ei kannata kaivaa syyllistämiskorttia kehiin, sillä kaivaa vain omaa kuoppaa..

pankkivirkailijakin elää pyhällä hengellä ja vain asiakasta varten eikä halua korvausta työstään, vain kauniin kiitoksen ja hymyn :saint: Mene itse hoitoalalle ja tee sitä vain auttaaksesi, et yhtään ammatin ja elätyksen vuoksi. Itse olen todella kutsumusammatissa, mutta se ei tee sitä asiaa vähäpätöisemmäksi, ettenkö haluaisi myös alan ansaitsemaa ja tarvitsevaa palkkausta.

otas nyt se herne sieltä nenästä, ei ny suuttua tarvi. hoitajat tarvii lisää rahaa kyllä, sen ymmärrän, mutta ihmisten terveyden kustannuksella, sitä en ymmärrä/hyväksy, se on mun mielipide ja sitä et voi sinä tai kukaan muukaan muuttaa :)

otas nyt se herne sieltä nenästä, ei ny suuttua tarvi. hoitajat tarvii lisää rahaa kyllä, sen ymmärrän, mutta ihmisten terveyden kustannuksella, sitä en ymmärrä/hyväksy, se on mun mielipide ja sitä et voi sinä tai kukaan muukaan muuttaa :)

en suutukaan, en vain tajua miksi eriarvostetaan hoitajien oikeuksia työtaisteluun, koska emme voi olla lakossa, kuten muut, ja se juuri johtuu siitä vastuusta ihmishengistä, mitä ihmiset eivät tajua ja arvosta niin kauan kunnes jotain tällaista tapahtuu

ne puhujat voisi tehdä jotain... Missä on vanhasen, kataisen ja niinistön (varsinkin viime kahden) ja muiden esim. kokoomuslaisten omatunto, kysynpähän vaan, ja niin, mutta kansanedustajat eivät teekkään hyväntekeväisyys.kutsumusammattia, vaan normaalia tienaamisammattia... heillä ei siis tarvitse olla omaatuntoa vai? häh?
Tähän sen verran, että Kokoomus ei ole hallituksen ykköspuolue vaan Keskusta. Joten ei Kokoomus olisi voinutkaan yksin päättää mistään korotuksista. Sitäpaitsi Kokoomuskin silloin vaalien alla puhui korkeasti koulutetuista matalapalkkaisista naisvaltaisiista aloista eikä suinkaan sairaanhoitajista, joilla on matalampi koulutus kuin esim opettajilla, lastentarhanopettajilla, monilla akateemisen loppututkinnon suorittaneuilla sosiaalityöntekijöillä sekä kirjastojen informaatikoilla. Noi em on kaikki matalapalkkaisia, naisvaltaisia ja korkeasti koulutettuja eli akateemisia, kun taas hoitsut on kyllä matalapalkkaisia, naisvaltaisia muttei kuitenkaan akateemisia. Mä ihan oikeasti kyllä kuvittelin, että sieltä palkkakuopista nostettaisiin ekana noi akateemiset, mutta Tehy nyt kekasi, miten jyrätä korkeasti koulutetutkin alleen. Mutta ei se mua haittaa, toivottavasti akateemiset sitten 2 vuoden päästä pistää kans kovan kovaa vastaan: koulut ja päiväkodit vaan kiinni ja vanhemmat hoitakoot ja opettakoot kersansa itse.

hah hah, kansanedustajillako omatunto, paskan marjat sanon minä.
ne saavat ihan liian suurta palkkaa siihen nähden mitä ne tekee jos ne nyt yleensä mitään siellä tekevät.
niiltä kun pidättäis jokaiselta yhden kuun palkan vuodessa ja siirtäs hoitajille, varmasti riittäin palkan nostamiseen.

Tähän sen verran, että Kokoomus ei ole hallituksen ykköspuolue vaan Keskusta. Joten ei Kokoomus olisi voinutkaan yksin päättää mistään korotuksista. Sitäpaitsi Kokoomuskin silloin vaalien alla puhui korkeasti koulutetuista matalapalkkaisista naisvaltaisiista aloista eikä suinkaan sairaanhoitajista, joilla on matalampi koulutus kuin esim opettajilla, lastentarhanopettajilla, monilla akateemisen loppututkinnon suorittaneuilla sosiaalityöntekijöillä sekä kirjastojen informaatikoilla. Noi em on kaikki matalapalkkaisia, naisvaltaisia ja korkeasti koulutettuja eli akateemisia, kun taas hoitsut on kyllä matalapalkkaisia, naisvaltaisia muttei kuitenkaan akateemisia. Mä ihan oikeasti kyllä kuvittelin, että sieltä palkkakuopista nostettaisiin ekana noi akateemiset, mutta Tehy nyt kekasi, miten jyrätä korkeasti koulutetutkin alleen. Mutta ei se mua haittaa, toivottavasti akateemiset sitten 2 vuoden päästä pistää kans kovan kovaa vastaan: koulut ja päiväkodit vaan kiinni ja vanhemmat hoitakoot ja opettakoot kersansa itse.
itselläni ei ole mitään akateemisesti koulutettujen korotuksia vastaan ja mielestäni he ansaitsevat sen ihan yhtälailla, mutta hoitajien palkat tulivat selvästi esille silloin, HOITAJIEN palkkoina

en suutukaan, en vain tajua miksi eriarvostetaan hoitajien oikeuksia työtaisteluun, koska emme voi olla lakossa, kuten muut, ja se juuri johtuu siitä vastuusta ihmishengistä, mitä ihmiset eivät tajua ja arvosta niin kauan kunnes jotain tällaista tapahtuu

eikös se ole laissa määrätty että perus turva pitää olla jokaisella. yritän vaan sanoa että tapoja olisi muitakin kuin ihmisten terveyden vaarantaminen rahan takia, jokainen elämä on yhtä tärkeä kuin sinun elämä.
en yritä muuttaa kenenkään mielipidettä, jokaisella on oikeus olla sitä mieltä mitä on. uskon kyllä että ihmiset tajuavat ja arvostavat hoitajia, jopa minäkin.
mutta niihän se on, ihmiset eivät ymmärrä mitä niillä on, ennenkuin sen menettävät.

itselläni ei ole mitään akateemisesti koulutettujen korotuksia vastaan ja mielestäni he ansaitsevat sen ihan yhtälailla, mutta hoitajien palkat tulivat selvästi esille silloin, HOITAJIEN palkkoina
Mutta kuitenkin hoitajat halkuavat enemmän kuin korkeasti koulutetut. Se on mun mielestäni jossain määrin omituista. Tai toki jookainen haluaa niin paljon rahaa kuin ikinä vaan irti mistään saa, mutta mä olen kyllä ihmetellyt tätä hoitajien itsensä esille tuomaa "korkeaa koulutustasoa". Kun ei hoitsut nyt kuitenkaan - aikuisten oikeasti - ole mitään yliopiston käyneitä vaan ihan tavis ammattikorkeakoulun ja ammattikorkakoulut olivat taas ennenvanhaan opistoja. Yhtä pitkä se erikoissairaanhoitajan kouluts on tänään kuin mitä oli 20 vuottakin sitten. Eli ainakaan koulutuksen keston suhteen mikään ei ole opistoajoista muuttunut. Mutta en ala vänkäämään asiasta, mulla on itsellänikin amk-tutkinto, tosin ihan eri alalta, mutta en kyllä pidä omaa loppututkintoa lähelläkään akateemista loppututkintoa. Ihan eri sarjoissa painitaan.

hoitajat oisivat nyt jo saaneet tarjottuun 200 euroa lisää! Ni mitä oisivat vaatineet ois ollu vaan ton 80 enemmän hei haloo! Oisivat voineet taas 2 vuoden päästä vaatia lisää! Valtio on ilmoittanut että sieltä ei tule lisää rahaa! Eli moni tulee menettemään työnsä! Potilaat tullaan hoitamaan sit joillakin keinoin! Vuokratyövoimalla! YM.

Niin antsaitsisivat jotkin hoitajat palkan korotuksen kyllä jotka ovat sille ammatille omistautuneet eikä ne jotka menee sillä mielellä et mitäs vittua säkin tuut tänne! ym.

Eli hyvin tiivistät omatkin ajatukseni. Ja sitten vielä joukkoirtisanoutumisesta.. Jos itse olisin tekemässä tuota temppua eläisin takuulla jatkuvissa syyllisyydentunnoissa. Entä jos juuri minun työpanoksella oltaisiin saatu jonkun lapsen henki säästymään? jne jne. Ongelmia aiheutetaan TAHALLAAN irtisanoutumalla sakilla ja kaikki tämä rahan takia. Kyllä kai hoitajat ovat tulevan palkkatasonsa tienneet jo alaa opiskellessaan..

[. Jos itse olisin tekemässä tuota temppua eläisin takuulla jatkuvissa syyllisyydentunnoissa. Entä jos juuri minun työpanoksella oltaisiin saatu jonkun lapsen henki säästymään? jne jne. Ongelmia aiheutetaan TAHALLAAN irtisanoutumalla sakilla ja kaikki tämä rahan takia. Kyllä kai hoitajat ovat tulevan palkkatasonsa tienneet jo alaa opiskellessaan.. [/quote]

:wave: :wave: peesaan :wave:

sairaanhoitajista, joilla on matalampi koulutus kuin esim opettajilla, lastentarhanopettajilla, monilla akateemisen loppututkinnon suorittaneuilla

Totta ettei koulutuksia voi verrata amk ja yliopisto vaikka ne virallisesti rinnastetaankin. Mutta jos VAIN koulutusten pituuksia katsoo niin on sh koulutus jo yksin pidenpi kuin lastentarhan opettajien.

210 opintopistettä sairaanhoitajat, 240 op ensihoitajat ja kätilöt 270 op.
Lastentarhan opettajat 180 op ja luokanopettajat 180 + 120 op = 300 op

Mulla on tosi ristiriitaiset tunteet koskien tätä työtaistelua. Toisaalta kannatan itse asiaa, mutta minun on vaikea hyväksyä keinoja.

Itse arvostan sairaanhoitajien työtä ihan samoin kuin arvostan lääkärin työtäkin. En kuitenkaan olisi valmis kummallekaan ryhmälle hyväksymään 24% palkankorotusta - enkä kyllä millekään muullekaan ryhmälle. Mielestäni varsinkin julkisten alojen palkkojen äkillinen korottaminen tuo niin suuret paineet julkiselle taloudelle, että niihin pitää suhtautua todella varauksella. Kannatan varovaista menokehitystä. Onhan kuitenkin niin, että jos huomataan jälkikäteen, että useat kunnat joutuvat merkittävästi heikentämään palveluitaan tämän korotuksen seurauksena, on tätä korotusta mahdoton enää perua.

Toisaalta suon hoitajille - niin sairaan- kuin lähi- tai perushoitajillekin - korotuksen, jolla tasoitetaan palkkaeroja suhteessa muihin aloihin. Itse en oikein tiedä, mihin aloihin verrattuna sairaanhoitajat kokevat olevansa alipalkattuja. Kansainvälisesti vertaillen Suomen palkkataso on kuitenkin kaikilla aloilla alhainen. Niinpä oletan, että vertailua on tehty Suomen sisällä.

Jos taas verrataan suomalaisen keskipalkkaan, tullaan arvokysymysten äärelle. Pitäisi arvottaa, mitkä työt ovat keskimääräistä tärkeämpiä ja mitkä eivät. Jos arvostusta mitataan vain palkalla, nähdään, että ainakaan ruoanlaittoa ja siivousta ei arvossa pidetä. Ehkä nämä asiat mielletään asioiksi, joita jokainen osaa. Kuitenkin esimerkiksi sairaaloiden keittiötyöntekijät ovat huippuammattilaisia, joiden osaamista ei kuka tahansa korvaa. Heiltä löytyy esimerkiksi ruokavalioihin liittyvää tietämystä, jota ei kuka tahansa hallitse. Tämä on mielestäni myös tärkeä osa potilaan hoitoa. Samoin on siivoojien laita. Hygienia sairaaloissa on ensiarvoisen tärkeä asia. Kuinka paljon heidän työtään tulisi arvostaa palkan muodossa? Vai riittääkö heille kutsumus?

Toinen ongelmallinen kysymys on työtaistelukeinoksi valittu joukkoirtisanoutuminen. Ymmärrettävää on, että tämä herättää runsaasti tunteita kansassa. Itsekin pidän valittua tapaa lähinnä kiristyksenä. Ongelmahan tässä tilanteessa ei ole vain irtisanoutuvien määrä, vaan se, että kaikki lähtevät yhtä aikaa. Tämä jättää työnantajalle todella niukasti aikaa suunnitella tulevaa. Jokainen meistä ymmärtää, että sairaalan toiminta lamaantuu, jos iso joukko työntekijöitä lähtee yhtaikaa. Tehy sysää vastuun päättäjille sanomalla, että jos rahaa löytyy, niin henkiä alkaa taas pelastua. On mielipidekysymys, kokeeko tämän neuvotteluna vai saneluna. Minä pidän sitä saneluna, ja siksi se nostaa karvat pystyyn.

Olisin suhtautunut huomattavasti myönteisemmin, jos irtisanoutumiset olisi kohdistettu siten, että potilasturvallisuus ei olisi niin räikeästi uhattuna. Olisin ymmärtänyt senkin, että olisi uhattu irtisanoutumisten laajentumisella ns. kriittisiin kohteisiin, ellei tämä kevyempi lähestymistapa tuota tulosta. Nyt tunnutaan pyrkivän vain Tehyä miellyttävään tulokseen, ei molempia osapuolia tyydyttävään.

Mitä tulee kutsumukseen ja sen kykyyn elättää, ei kukaan kaiketi ole pyytänyt hoitajia työskentelemään ilmaiseksi. Uskon kuitenkin niin, että myös hoitajissa on ihmisiä, jotka ovat valinneet tämän alan riippumatta siitä saatavasta palkasta. Tätä voinee nimittää kutsumukseksi. Myöskään omalla alallani, joka on sosiaalipuolella, ei palkka ole kummoinen. Silti haluan edelleen tehdä työtä tällä saralla. Koen, että kyseessä on minulle kutsumusammatti. Palkatta en toki työtä silti tekisi.

Lakoista vielä sen verran, että esimerkiksi Kelan työntekijät eivät käsittääkseni voi myöskään mennä lakkoon siten, että etuuksien maksu keskeytetään. Ihmiselle on tällaisen työtaistelun aikanankin turvattava perustoimeentulo. Myöskään Kelan työntekijöiden palkat eivät ole kummoiset, eikä työn arvostus muillakaan mittareilla mitaten taida olla kovin huikea. Vaikea kuvitella joukkoliikettä Kelalaisten tukena... (en ole Kelan työntekijä, tämä vain esimerkkinä muista suojatyöaloista)

Summa summarum, kannatan varauksetta maltillista palkankorotusta hoitajille ja suhtaudun aika varauksellisesti heidän neuvottelutapaansa. Lakko ei ole heidän kohdallaan hyvä tapa, mutta on tämäkin keino aika äärimmäinen. Ehkä jokin kultainen keskitie olisi tässäkin asiassa saanut sympatiat varmemmin hoitajien puolelle.

huh, kiitos mielenkiinnosta

Yhteistyössä