Palstatohtoreita paikalla? Mistä voi johtua vannemainen päänsärky, kirkkaanvalkoiset pilkut näkökentässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
ja sellainen yleinen huonovointisuus. Ei pyörrytä, mutta rattiin en uskaltanut lähteä, koska olo on jotenkin niin hutera tuon pään osalta.

Mulla ei ikinä, koskaan, eikä milloinkaan särje pää, mutta nyt tätä on jatkunut aaltomaisesti jo eilisestä illasta lähtien. Eilen oireena myös ylävatsakipu, mutta sitä nyt olen koko raskauden muutoinkin kokenut, joten tuskin liittyy tähän.

Koko ajan on kuuma ja tuntuu siltä, että kaipaan lisää happea. Paras paikka onkin maata avoimen ulko-oven lähellä.

Migreeni on tuttu nuoruudesta, mutta sitä tämä ei ole. Tai ainakaan tämä ei ole samanlaista, kuin mitä silloin nuorena oli.

Mulla on aina ollut todella matala verenpaine (pyörii siinä 105/52 pinnassa) mutta viime neuvolassa paineet oli vähän koholla (114/70). Sinänsä tuo lukema on kyllä ihan normaali, mutta mulle se on siis korkea...varsinkin tuo alempi lukema.

Voisiko nämä oireet johtua kohonneesta verenpaineesta? En ole kyllä hetkeen käynyt neuvolassa, joten en tiedä onko paineet tuosta laskeneet, vai nousseet, mutta se verenpaine nyt on ainoa sellainen, minkä keksin. Tosin en kovin tarkasti tiedä onko nuo edes korkean verenpaineen oireita, kun en ole moisesta koskaan "kärsinyt", kun paineet on aina olleet matalat.

Vai tuleeko jollekulle jotain muuta mieleen?

[QUOTE="Hei";28323978]Olet raskaana? Raskausmyrkytys nyt ekana tuli mieleen...[/QUOTE]

Olen joo, mutta vasta puolessa välissä. Raskausmyrkytys on siis melko epätodennäköinen, vaikka toki mahdollinen. Yleensä se alkaa viiimeisellä kolmanneksella, jonne on siis vielä matkaa.

Mulla on ollut raskausmyrkytys kertaalleen ja tuolloin se alempi lukema oli 100...ylempää en muista. Mutta olo oli täysin ns. oireeton. Tai en ainakaan muista, että mitään oireita olisi ollut, joskin tästä on jo kohta sen 11v aikaa, joten ihan hirmuisesti en muistiini menisi luottamaan.

[QUOTE="Hei";28324013]Kannattaa kuitenkin viimeistään huomenna soitella neuvolaan, jos et jo tänään polille soita. Parempihan se on poissulkea.[/QUOTE]

Tottakai. Huomiselle jo aika varattuna heti aamusta ja mies lupasi vielä tänään lähteä hakemaan verenpainemittaria, jotta saan ne paineet mitattua.

Kyllähän tuo aika vahvasti myrkytykseltä kuulostaa :( Itsellä "satoi lunta silmissä" ja päässä oli paineen tunnetta. Verenpaine on aina ollut matala, joten jo pieni nousu teki olon epämukavaksi.
Äkkiä vaan nyt polille soittoa.

[QUOTE="Klö";28324067]Sulla on kaikki klassiset raskausmyrkytyksen oireet!!!!
Nyt HETI päivystykseen.[/QUOTE]

Neuvolassa ei oltu ihan noin huolissaan, koska viikkoja on vielä niin vähän. Eikä sille raskausmyrkytyksellä oikeen mitään voida tehdä, sillä lepo on ainoa asia, mikä siihen auttaa. Jos auttaa.

Toki sitten korkean verenpaineen kohdalla on olemassa lääkitystäkin, mutta tunnin sisällä mulla on mittari täällä kotona, jotta voin ne paineet itse tsekata. Jos ne pilvissä pyörii, niin soitan päivystykseen. Muuten jatkan kotona makoilemista sinne huomiseen aamuun.

Myrkytysoireet nuo on... Kannattaa pitää mielessä myös HELLP. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - UUSIN NUMERO

Sit voi olla hormoniperäinen migreeni, mutta ylävatsakivun takia taipuisin epäilemään myrkytystä.

Tuolta linkistä löytyi oireiden kohdalta tällaista:

"Ennen HELLP-diagnoosia noin 90 %:lla potilaista esiintyy huonovointisuutta, väsymystä ja epäspesifisiä oireita. Pahoinvointia tai oksentelua, mahakipua, päänsärkyä ja turvotuksia todetaan yli puolella potilaista (Baxter ja Weinstein 2004, Martin ym. 2006). Etenkin loppuraskaudessa ylävatsakipu on tärkein yksittäinen oire, joka antaa aiheen epäillä HELLP-syndroomaa. Oireeseen liittyy usein pahoinvointia ja oksentelua, mikä saattaa tuoda mieleen esimerkiksi maha-suolitulehduksen, haimatulehduksen tai sappivaivat. Ylävatsakivun ilmaantuessa raskauden jälkipuoliskon aikana on kuitenkin aina epäiltävä HELLP-oireyhtymää."

Eli voisi siitäkin olla kyse. Ja mulla siis on edelleen pahoinvointia ja oksentelen en nyt ihan joka päivä, mutta viikoittain edelleen. Pitää siis tuosta myös huomenna kysellä.

Yhteistyössä