Palstatunnustuksia: Millaisia ruokia pidät "hienosteluna"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mitkä ruokalajit tai millaiset reseptit ovat mielestäsi hienostelevia? Sellaisia, joilla niiden nauttija haluaa vain osoittaa olevansa kultivoitunut? Millaista on teidän "hienompi" ruoka?

No minun hienompi ruoka on jotain, mistä pidän paljon, mutta jota ei jaksa tehdä aina.

Hienosteluruoka on tyyliin jotkut osterit tai joku ällö kaviaari. Mikä pointti syödä semmoista, jonka saa alas vaan juomalla päälle alkoholia?:$

Mulla on näihin kysymyksiin aina sama vastaus: mikään ei ole hienostelua niin kauan kun sen tekee siitä syystä, että itse pitää asiasta. Mulle on aivan sama, jos joku säästää vaikka koko vuoden voidakseen mättää belugaa menemään ja jakaa uutisen moisesta vaikka Facebookissa. Toisaalta, jos joku taas ei voi sietää vaikka juustoja, mutta näyttämisenhalusta tarjoilee juustotarjottimen vieraille, joita pitää "alempiarvoisina" ja kaikki päätyvät nyrpistelemään ja lähtemään nälkäisinä kotiin = ei järkeä. Sellaista se hienostelu minusta on.

Aivan sama kuin mennä hampaat irvessä näyttäytymään oopperaan, koska firma antoi ensi-iltaliput, vaikka olisi mieluummin jäähallissa heviä kuuntelemassa. Jos on totuudenmukainen itselleen, ei hienostele.

Mun makuun hienosteluksi menee liian "laitettu" kala - arkikala on minusta yksinkertaista, joten kaikki ylimääräinen hässäkkä kalan, suolan ja sitruunan lisäksi on helposti hienostelua. Samoin graavikala, mäti yms. Viinien kanssa läträäminen on minusta hienostelevaa. Se ajatus syntyy siitä, että itse inhoan viinejä enkä keksi muutakaan syytä, miksi joku sitä vapaaehtoisesti pistää suuhunsa, kuin näyttääkseen, miten "kyldyrelli" osaa olla. ;)

Toisaalta, jos joku taas ei voi sietää vaikka juustoja, mutta näyttämisenhalusta tarjoilee juustotarjottimen vieraille, joita pitää "alempiarvoisina" ja kaikki päätyvät nyrpistelemään ja lähtemään nälkäisinä kotiin = ei järkeä. Sellaista se hienostelu minusta on.

Aivan sama kuin mennä hampaat irvessä näyttäytymään oopperaan, koska firma antoi ensi-iltaliput, vaikka olisi mieluummin jäähallissa heviä kuuntelemassa. Jos on totuudenmukainen itselleen, ei hienostele.

Oli harvinaisen hyvin sanottu!

Juurikin tuo että se ei ole oma juttu mutta sitä pitää tehdä ja syödä että olisi jotain.

Toinen on, mistä tulee hienostelu mieleen, että jos ruualla on jo suomenkielinen nimi, se tarjotaan ranskankielisenä. Ja jos lautasella on yksi kurkku, yksi suikale jotain toista kasvista, pieni pala lohta ja kastiketta tippa reunalla niin tulee mieleen hienostelu. Vaikka se kuinka olisi alkupala.

Mä en ajattele hienostelua ollenkaan noin negatiivisena. Mä tykkään ankanmaksasta, mutta aika harvoin sitä syön ja se harvoin on mun mielestä hienostelua, mutta kivaa sellaista. Jos hienostelee asioilla, joista ei tykkää, niin sehän on vaan tyhmää. Tai jos hienostelee jollain, mikä on omalle taloudelle aivan liian kallista. Koko hienostelun nautinto häviää rahastressiin. Vieraiden kanssa harvoin hienostellaan. Silloin on tärkeintä, että ruoka maittaa kaikille ja ettei kokilla kulu liikaa aikaa keittiössä.

[QUOTE="jojo";22161071]Mun makuun hienosteluksi menee liian "laitettu" kala - arkikala on minusta yksinkertaista, joten kaikki ylimääräinen hässäkkä kalan, suolan ja sitruunan lisäksi on helposti hienostelua. Samoin graavikala, mäti yms. Viinien kanssa läträäminen on minusta hienostelevaa. Se ajatus syntyy siitä, että itse inhoan viinejä enkä keksi muutakaan syytä, miksi joku sitä vapaaehtoisesti pistää suuhunsa, kuin näyttääkseen, miten "kyldyrelli" osaa olla. ;)[/QUOTE]

Siis kun ostaa graavia (kirjo)lohta Prismasta ruisleivän päälle, se on hienostelua? Eikö se ole juuri arkikalaa?

[QUOTE="Tiina";22161168]Minusta jotku äyriäiset (simpukka, rapu) ja sushi. Yök. En ole kyllä koskaan syönyt ;-) enkä syö.[/QUOTE]

Minä taas en ole koskaan syönyt lenkkimakkaraa - enkä syö. Yök. Hienosteluruoaksi sitä en kyllä väittäisi, niin kuin en äyriäisiä enkä sushiakaan.

[QUOTE="jojo";22161071]Mun makuun hienosteluksi menee liian "laitettu" kala - arkikala on minusta yksinkertaista, joten kaikki ylimääräinen hässäkkä kalan, suolan ja sitruunan lisäksi on helposti hienostelua. Samoin graavikala, mäti yms. Viinien kanssa läträäminen on minusta hienostelevaa. Se ajatus syntyy siitä, että itse inhoan viinejä enkä keksi muutakaan syytä, miksi joku sitä vapaaehtoisesti pistää suuhunsa, kuin näyttääkseen, miten "kyldyrelli" osaa olla. ;)[/QUOTE]

Mulle graavilohi on lähes arkea, lapsesta asti (olen Lapista) ja teen sitä itse meille ehkä kerran kuussa? Muistan kun miehen sukulaiset ihmettelivät, miten osaan tehdä sitä ja muutenkin pitivät sitä "hienosteluna". Ovat Lappeenrannasta. Tykkäävät kyllä mutta eivät itse osaa tehdä tai ole tottuneet. Mies kyllä tykkää siitä kuin hullu puurosta.

Yhteistyössä