Paniikki/Ahdistus.

vauvahaaveita

Tunnettu jäsen
01.04.2008
9 158
50
48
41
kempele

....Laitan vielä tänne uudestaan, jos joku haluaa kommentoida...

Onko muita äitejä.
...joilla puhjennut paniikkihäiriö/kohtaukia/ahdistusta lapsen syntymän jälkeen?

Itse synnytin esikoisen tammikuussa ja 1.5kk sitten tuli ensimmäinen paniikkikohtaus. Sen jälkeen joka päivä suurta ahdistusta....aloitin lääkkeet(cipralex)(tarvittaessa otettava rauhoittava myös) ja nyt on päivät ollu vähän parempia.(välillä huonoja)
Lääkärissä oon rampannu joka oireen takia, luullen että mulla on joku sairaus tms.

Ennen ei ikinä oo ollu moista...varmasti aiheutunut synnytyksestä,elämänmuutoksesta yms...

kertokaa omia kokemuksia, esim. millaisia fyysisiä oireita teillä on, ja tunteita?

Psykologillakin olen käynyt (neuvolan puolella)...Ootteko kokenut tämän auttavan paniikkioireita/ahdistusta?

Ja taas on ahdistanu niin paljon, että ihan itkua pukkaa, ja todella vaikea olla!
:'(

Moikka,
tutulta kuulostaa. Samoihin aikoihin alkoi samankaltainen oireilu itselläni esikon syntymän jälkeen, diagnoosi oli synnytyksen jälkeinen masennus (mulla tuohon siis liittyi ahdistus, paniikkikohtaukset, järjettömät pelot, pakkoajatukset...). Psykologeista ei itselleni juuri ole apua, kaipaan sellaisen ihmisen tukea, joka osaa sanoa mitä pitäisi asioille tehdä, psykologit ovat enemmän sellaisia jotka kuuntelevat mitä sinulla on sanottavaa, eivätkä niinkään esitä omia mielipiteitään asioista tai siitä miten asioita voisi ratkaista. Psykologilla käynti varmasti auttaa, jos on jotain sellaisia juttuja joista ei ole voinut puhua kelleen tmv.
Itselläni auttoi päiväkirjan pitäminen, kirjoittaminen on ollut se miun juttuni aina, sillä tavalla sain tehokkaasti purettua ahdistusta. Yritä keksiä jotain tekemistä, siivoile, käy lenkillä, mikä siulle vaikuttaa parhaiten siihen että saat ajatukset siitä ahdistuksesta pois, kun ahdistuksen ei anna lamaannuttaa niin sen poistuminen helpottuu. Näin koin ainakin itse. Jos haluat jutella asiasta lisää, niin laita yksäriä. Autan jos vain suinkin voin.

Skye82, terapeutteja on erilaisia. Jos haluaa tuota mitä sinä, eli enemmän keskustelua ja vuorovaikutusta, kannattaa etsiä kognitiivinen psykoterapeutti. Esim. psykoanalyyttistä koulukuntaa edustavat psykologit on just tommosia raivostuttavan passiivisia. Se, että menee terapiaan vain puhumaan ja puhumaan ilman että terapeutti kommentoi juuri mitään, saattaa mun kokemuksen mukaan vain pahentaa asioita..

Itsellä samoin oirein alkoi kolmannen lapsen jälkeen ja nyt käyn kongnetiivisessa psykoterapiassa. Se on tosi hyvä juttu. Suosittelen!!!! Myös estrogeeni/estradioli arvot kannattaa mittauttaa. Alhainen pitoisuus aiheuttaa juuri paniikkikohtauksia ja synnytyksen jälkeistä masennusta. (katso tuo estrogeeni aiheinen keskustelu johon juuri tänään kommentoin) Marjatta Aito on alansa huippu synnytyksen jälkeisen masennuksen hoidossa, jos siihen liittyy alhaiset estradioli arvot. Hänellä on gynekologi ja hänellä on vastaanotto Helsingissä.

Voimia taisteluusi :hug:

Yhteistyössä