PAPA 3 !! Auttakaa tietämätöntä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ANNU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli papassa kanssa muutoksia, kun odotin tuota vanhempaa ja tehtiin kolpposkopia aika varhaisessa vaiheessa. Tarkemmissa tutkimuksissa ei mitään löytynyt ja toimenpidekin meni ihan hyvin.
Raskaus vaikuttaa papakokeen tulokseen.

Lääkäri siis soitti minulle tuosta tuloksesta tänään. Käski apteekista mennä ostamaan 3 päivän hiivakuurin ja laittoi lähetteen naistentautien poliklinikalle, aikaa sieltä nyt sitten odottelen...
Pelottaa niin kovin!!

minulla oli pahoja muutoksia, luokkaa ei ikinä mulle kerrottu, jouduin 2 kertaa sähkösilmukka hoitoon, oli esiasteella syöpä, vuosi seurattiin, sain luvan vauvalle. nyt olen rv 28 ja raskautta seurataan tarkoin koska kohdunkaulaa on leikattu. synnytylsen jälkeen taas kontrolliin ja vielä muutama vuosi sen jälkeen. päätin kyllä että kun tyttöni on siinä iässä, hän saa sen rokotteen jotta ei joudu vahingossakaan kärsimään samaa.

Mulla oli nelonen, tehtiin laser (muistaakseni...) hoito, jonka jälkitarkastuksessa hoitaja sanoi että muutokset oli pahempia kuin luultiinkaan... En sit älynny kysyä et mitä se tarkotti. Papakokeet sen jälkeen olleet puhtaita. Ja hengissä edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ANNU:
Lääkäri siis soitti minulle tuosta tuloksesta tänään. Käski apteekista mennä ostamaan 3 päivän hiivakuurin ja laittoi lähetteen naistentautien poliklinikalle, aikaa sieltä nyt sitten odottelen...
Pelottaa niin kovin!!

voi olla myös väärä hälytys, kamuni joutui naistentautien polille ja ei ollut mitään jatkotoimenpiteitä... toisin kuin mulla oli

Eikös tavallinen hiivakin voi nostaa tuota luokitusta ja raskaus voi sekoittaa myös. Ei syytä paniikkiin! Kaverilla oli juuri kolmonen ja sitä seurailtiin ja itsekseen palautui ykköseksi ajan kanssa!

Oliko papa luokka 3 vai puhtausaste 3? Näillä on ero. Kts. terveyskirjasto gynekologinen irtosolututkimus.

Syövän seulonnan vastauksessa käytetään luokkia:

* L I: Solulöydös on normaali.
* L II: Soluissa on pieniä muutoksia (lääketieteen termi on atypia, joka tulee sanasta atyyppinen, epätyypillinen, poikkeava), mutta ne ovat hyvänlaatuisia, esimerkiksi tulehduksesta johtuvia.
* L III: Lievästi epäilyttävä, saattaa olla syövän esiaste, mutta voi hyvin olla viattomampi muutos.
* L IV: Selvä syövän epäily
* L V: Selvästi pahanlaatuinen (maligni) solulöydös

Tulehduksen arvioinnissa käytetään puhtausasteita:

* Pa 1: Puhdas emätin, vain normaalia bakteeriflooraa.
* Pa 2: Löytyy myös sairauksia aiheuttavia bakteereita ja tulehdussoluja. Voi olla hiivatulehdus.
* Pa 3: Selvä tulehdus (esimerkiksi trikomonas), joka on hoidettava.

Yhteistyössä