Paraneeko se vaihtamalla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elämäni vaikein tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi tässä keskustelussa viitataan pelkästään koko ajan siihen, että ap:n uusi ihastus on hyvännäköinen? Varmasti onkin, mutta kauniita naisia tulee aina olemaan ja tuskin ap on sen takia hyvää seurustelukumppaniaan vaihtamassa. Ja ap:han kertoo tilanteensa olevan ensimmäinen lajiaan, ei hän AINA ole vaihtamassa kun paremman näköinen ilmestyy kuvioihin.

Mielestäni pointti on tuossa sielunkumppanuudessa ja "uskomattomissa kemioissa" ja siinä, että hän ilmeisesti kokee ihastuksensa kanssa olevan jokin sellainen yhteys, jota nykyisen kumppanin kanssa ei ole.

No kun ap sanoo nykyisen olevan vaatimattoman näköisen ja tämä toinen vaihtoehto on sitten hyvännäköinen. Josko se vaikuttaa sitten tähän uskomattomaan yhteyteen, koska nyxsä on muuten mukava, herttainen ja seksikin on hyvää, mutta se uskomaton yhtys puuttuu. Ei kipunoi kun on ruma naama.

Mitäs tyhmiä neuvomaan, kun kuitenkin haluavat itse hakata päätään ihmisuhdelouhikossa. Toivottavasti ap on päätöksensä tehnyt ja pysyy siinä. Mikään ei nimittäin olisi niin inhottavampaa ja surullista, kuin alkaa kuulla ruikutusta, ettei avokki ymmärrä apn kypsymättömyyttä tai vaihtelunhalua ja uusien kokemusten tarvetta sielunkumppani kanssa.
Kyllä nämä päätökset ihmissuhteissa ovat sitä luokkaa, ettei voi eestaas vehdata. Olisi parasta, jos ap osaisi tehdä päätöksensä vetämättä mukaan avokkiaan. Olisi parasta, jos ap lähtisi vähäksi aikaa ihan omaan elämäänsä. Miettisi sen jälkeen mitä tekee, ettei tarvitse edes miettiä pettämisen eteenpäin viemistä. Kun elää omillaan, voi paremmin miettiä sitäkin, missä oikeasti pettää itseään. Sehän se kuitenkin on ihmiselle suurin pettymys.

Siksi onki tärkeää tietää onko kyse "pysyvistä" tunteista vai alkuhuumasta. Uuden viehätys himottaa toisinaan vaihtamaan sen rakkaan kumppanin. Harvoin kuitenkaan löytyy naista johon todella haluaa vaihtaa rakkaan kumppaninsa (jos häntä oikeasti rakastaa).

Parilla on kuitenkin se yhteinen elämä takanaan ja se tietenkin lisää suhteen arvoa. Eli jonkun uuden täytyy todella sopia paremmin jos pitkän tuttavuuden jälkeenkin hänen kanssaan seurustelu kiinnostaisi enemmän kuin nykyisen kumppanin kanssa.

Usea vanhempi mies varmasti harrastaisi seksiä mieluusti nuoremman naisen kanssa, mutta enpä usko, että kovin moni loppujen lopuksi sellaiseen omaa vaimoaan vaihtaisi vaikka tähän tilaisuus tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Suvereeni:
Parilla on kuitenkin se yhteinen elämä takanaan ja se tietenkin lisää suhteen arvoa. Eli jonkun uuden täytyy todella sopia paremmin jos pitkän tuttavuuden jälkeenkin hänen kanssaan seurustelu kiinnostaisi enemmän kuin nykyisen kumppanin kanssa.

Ei tässä kertakäyttömaailmassa voi luottaa siihen tunteeseen, mikä tulee kohdatessa uuden. Ei saisi olla niin tuulen vietävissä. No, vaihdetaan sitä autojakin.

Eihän mistään tule mitään jos ei omiin päätöksiinsä voi luottaa. Kovaa harkintaa ja tämän jälkeen ratkaisu. Oli se kumpaan suuntaan tahansa niin se pitää tehdä tai muuten se jää kaivelemaan lopun elämää.

Haluan kertoa tähän kohtaan oman tarinani, joka ei ole täysin vertailukelpoinen, mutta antanee yhden näkökannan lisää pohdintaan. Vaikka kaikki ihmissuhteet ja ihmiset ovat yksilöllisiä ja erilaisia, voi joistakin käytösmalleista ja tilanteista vetää pelottavankin yleispäteviä johtopäätöksiä. Ei tietenkään aina.

Itse olen nainen, tällä hetkellä 29- vuotias. En ollut täydellisen toimivassa ihmissuhteessa nykyisen kumppanini tavatessani ( siksi tilanne ei siis ole täysin vertailukelpoinen), mutta suhteessa ei ollut myöskään itsessään mitään vikaa. Olin seurustellut exäni kanssa 4 vuotta, asuimme yhdessä, arki toimi, kunnioitus oli mielestäni molemminpuolista, olimme olleet alkuun todella rakastuneita ja itse ainakin ajattelin hänen silloin olleen se ketä olin koko elämäni etsinyt. Uskon hänen ajatelleen samoin minusta. Tapasimme kuitenkin melko nuorina, olimme kovia menemään ja suoraan sanottuna ryssimme suhteemme tekemällä muutamia perustavaa laatua olevia virheitä. Vaikka suhteemme rakoili pahasti ja erosta oli ollut puhetta, en tiedä tänä päivänäkään, olisiko suhteemme ollut pelastettavissa, jollen olisi törmännyt kaikkein vaikeimmalla hetkellä nykyiseen kumppaniini, joka oli nyt TODELLA se ketä olin elämäni etsinyt. Hän oli kaikkea sitä mitä nykyisenikin, plus vielä monta monta asiaa lisää extraa! Hän oli jopa liian hyvää ollakseen totta!

Tässä kohtaa minun olisi pitänyt pysähtyä ja tajuta, mutta en olisi mistään voinut sitä silloin tietää; jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä se on sitä. Ei ole olemassa täydellisiä ihmisiä eikä suhteita.

Tapasin tämän hetkisen kumppanini ja tuntui kun kaikki olisi vaan loksahdellut kohdilleen. Olin hänen kotonaan kuin kotonani heti ja minusta tuntui aivan oikeasti että olen tuntenut hänet aina. Kerroin sen hänellekin. Hänkin kummasteli kuinka luontevalta oleminen kanssani tuntuu. Seksi oli taivaallista ;jotain mitä en voinut kuvitella maan päällä olevan ja kemiamme tuntui synkkaavan yksiin joka osa-alueella. Jutellessamme mesessä alkuun kirjoitimme usein aivan saman lauseen/ ajatuksen samaan aikaan ja totesimme perään että jopa pelottavaa. Huumori toimi, keskustelimme tuntikausia, hän oli ulkoisesti ja sisäisesti, jopa ääneltään, kaikelta luotu minulle ja juuri se ketä etsin. Sen varmempi ei tunteen molemminpuolisuudesta voinut enää olla.

Oman sen hetkisen suhteen pelastamisyritykset eivät käyneet enää edes mielessä vaan muutin omaan asuntooni muutaman viikon sisään tavattuani tämän elämäni miehen. Ja kun muutin, olin vapaa, vain häntä varten ja valmiina aloittamaan yhteiseen taipaleen, niin bang!

Mies ei ollutkaan enää niin varma tunteistaan minua kohtaan. Minussa alkoi olla yhtä sun toista vikaa, joista hän sitten aina vaan kärkkäämmin ja epäkohteliaammin alkoi huomauttelemaan. Kohta minussa ei tuntunut mitään muuta olevankaan kuin vikaa. Hän oli epävarma tunteistaan, halusi miettiä ja ottaa aikaa, voiko elää joidenkin aivan naurettavan kuuloisten piirteiden kanssa minussa; kuten minkälaisia tauluja olen valinnut asuntooni, emme ehkä voisi löytää yhteistä makua jos asuisimme yhdessä, häntä alkoi häiritä että tavatessamme vielä asuin exäni kanssa ( vielä asuessani se ei haitannut), koirani ja miten olemme sen väärin kasvattaneet, olin ehkä liian pinnallinen ja lopulta jopa tyhmä, yleissivistymätön, jne. jne.

Olin kuin puulla päähän lyöty. En voinut uskoa että olisin voinut tulkita niin väärin kaiken sen uskomattoman molemminpuolisen kemian välillämme. Olin kuitenkin itse niin sataprosenttisen rakastunut ja heittäytynyt tunteen vietäväksi, että en suostunut uskomaan sitä epäkunniottavaa ja todella loukkaavaa ja alentavaa kohtelua jota sain koko ajan enemmän ja enemmän osakseni.

Siitä alkoi jo kolmatta vuotta kestänyt suoraan sanottuna helvetti. Olemme edelleen yhdessä ja välillä on vaikeaa itsekään ymmärtää, miksi. Hän sai minut uskomattomaan tunnekoukkuun ja joka kerta kun olen yrittänyt lähteä, hän on jotenkin onnistunut vakuuttamaan minut siitä että olen itse omalla käytökselläni tai viallisuudellani aiheuttanut tuon epäkunnioittavan käytöksen, ja kunhan vaan muutun, kaikki on hyvin ja pääsen nauttimaan taas lisää niistä hetkittäisistä onnen tunteista joita hänen kanssaan saan kokea.

Alkuun hänkin oli exänsä pettämä, jättämä, väärin kohdeltu ja mietin että kuinka kukaan voi päästää moisen aarteen käsistään. Olen hänen myötään tutustunut aivan uuteen ihmistyyppiin; narsistiin. Koska en kuitenkaan voi olla täysin varma asiasta, jonka lisäksi olen myös raskaana, en ole pystynyt irrottautumaankaan.

Tarinan opetus oli että jos on 80%-90% tyytyväinen suhteeseensa, sen puuttuvan 10% saadakseen ei kannata ottaa riskiä. Lähtötilanne on jo harvinaisen hyvä ja sen tajuaa vasta kun sitä ei enää ole. Ihastuksia tulee ja menee aika pitkissä suhteissa, minun neuvoni on unohtaa se täydellinen sielunkumppani, koska sellainen elää yleensä vaan omien korvien välissä. Itse olen kokenut oman täydellisen sielunkumppanini kanssa elämäni kamalimmat hetket; hän on pettänyt minut kaikin tavoin ja loukannut minua pahemmin kuin kukaan koskaan.

Tuossa kertomuksessa olisi miehille paljon opittavaa. (Oma kokemus)

Tuossahan se näkyy tyypimmisillään miten mies alkaa ottaa haltuunsa perheenpään roolia väärällä tavalla. Eihän toisen käytös ja erilaillatoimiminen ole mikään virhe mistä pitäisi moittia. Siitä pitää ajatella, jaa tuon voi tehdä tuollakin lailla. Toisen erilaisuudesta pitää oppia.

Kannattaako alkuhuuman takia heittää toimivaa suhdetta pois? Sinä et voi tietää, millaiseksi ihastuksesi muuttuu ja millaiseksi suhteenne muodostuu, kun alkuhuuma on ohi. Alkuhuuman sanotaan kestävän puolesta vuodesta max kahteen vuoteen tai noin 100 yhdyntää. Sinä et voi mitenkään tietää, että seuraako sen jälkeen mökötystä, mykkäkoulua, äksyilyä, seksillä kiristämistä jne. Voi myös olla, että ihastuksesi kanssa tulisi koko ajan riitaa vaikkapa siivoamisesta, seksistä tai rahasta. Kannattaako loppuelämää ajatellen vaihtaa hyvää vaimoa ihastukseen, jos siitä saa vain vuoden nautintoa ja loppuajan helvettiä?

Tuntuu, et tuossa vois olla aineksia, mutta aloititte liian nopeasti. Ehkä suhteessa ei ole vikaa, mutta ne asiat, mitkä molemmilla jäi omina asioina käsittelemättä hiertää tuossa.

Jos olisitte ottaneet ajan kanssa, voisi tilanne olla aivan hyvä. Tossa vaiheessa etäisyyden otto ja itsenäisyyden hakeminen on jo vähän ehkä hankalaa, mut se olis ollut ainut hyvä lähtökohta teille.
Sehän voi olla se oikea, mutta ne asiat mitkä tossa hiertää ei ehkä ole edes teistä lähtöisin, vaan vanhoja käsittelemättömiä juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma kokemus:
Haluan kertoa tähän kohtaan oman tarinani, joka ei ole täysin vertailukelpoinen, mutta antanee yhden näkökannan lisää pohdintaan. Vaikka kaikki ihmissuhteet ja ihmiset ovat yksilöllisiä ja erilaisia, voi joistakin käytösmalleista ja tilanteista vetää pelottavankin yleispäteviä johtopäätöksiä. Ei tietenkään aina.

Itse olen nainen, tällä hetkellä 29- vuotias. En ollut täydellisen toimivassa ihmissuhteessa nykyisen kumppanini tavatessani ( siksi tilanne ei siis ole täysin vertailukelpoinen), mutta suhteessa ei ollut myöskään itsessään mitään vikaa. Olin seurustellut exäni kanssa 4 vuotta, asuimme yhdessä, arki toimi, kunnioitus oli mielestäni molemminpuolista, olimme olleet alkuun todella rakastuneita ja itse ainakin ajattelin hänen silloin olleen se ketä olin koko elämäni etsinyt. Uskon hänen ajatelleen samoin minusta. Tapasimme kuitenkin melko nuorina, olimme kovia menemään ja suoraan sanottuna ryssimme suhteemme tekemällä muutamia perustavaa laatua olevia virheitä. Vaikka suhteemme rakoili pahasti ja erosta oli ollut puhetta, en tiedä tänä päivänäkään, olisiko suhteemme ollut pelastettavissa, jollen olisi törmännyt kaikkein vaikeimmalla hetkellä nykyiseen kumppaniini, joka oli nyt TODELLA se ketä olin elämäni etsinyt. Hän oli kaikkea sitä mitä nykyisenikin, plus vielä monta monta asiaa lisää extraa! Hän oli jopa liian hyvää ollakseen totta!

Tässä kohtaa minun olisi pitänyt pysähtyä ja tajuta, mutta en olisi mistään voinut sitä silloin tietää; jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä se on sitä. Ei ole olemassa täydellisiä ihmisiä eikä suhteita.

Tapasin tämän hetkisen kumppanini ja tuntui kun kaikki olisi vaan loksahdellut kohdilleen. Olin hänen kotonaan kuin kotonani heti ja minusta tuntui aivan oikeasti että olen tuntenut hänet aina. Kerroin sen hänellekin. Hänkin kummasteli kuinka luontevalta oleminen kanssani tuntuu. Seksi oli taivaallista ;jotain mitä en voinut kuvitella maan päällä olevan ja kemiamme tuntui synkkaavan yksiin joka osa-alueella. Jutellessamme mesessä alkuun kirjoitimme usein aivan saman lauseen/ ajatuksen samaan aikaan ja totesimme perään että jopa pelottavaa. Huumori toimi, keskustelimme tuntikausia, hän oli ulkoisesti ja sisäisesti, jopa ääneltään, kaikelta luotu minulle ja juuri se ketä etsin. Sen varmempi ei tunteen molemminpuolisuudesta voinut enää olla.

Oman sen hetkisen suhteen pelastamisyritykset eivät käyneet enää edes mielessä vaan muutin omaan asuntooni muutaman viikon sisään tavattuani tämän elämäni miehen. Ja kun muutin, olin vapaa, vain häntä varten ja valmiina aloittamaan yhteiseen taipaleen, niin bang!

Mies ei ollutkaan enää niin varma tunteistaan minua kohtaan. Minussa alkoi olla yhtä sun toista vikaa, joista hän sitten aina vaan kärkkäämmin ja epäkohteliaammin alkoi huomauttelemaan. Kohta minussa ei tuntunut mitään muuta olevankaan kuin vikaa. Hän oli epävarma tunteistaan, halusi miettiä ja ottaa aikaa, voiko elää joidenkin aivan naurettavan kuuloisten piirteiden kanssa minussa; kuten minkälaisia tauluja olen valinnut asuntooni, emme ehkä voisi löytää yhteistä makua jos asuisimme yhdessä, häntä alkoi häiritä että tavatessamme vielä asuin exäni kanssa ( vielä asuessani se ei haitannut), koirani ja miten olemme sen väärin kasvattaneet, olin ehkä liian pinnallinen ja lopulta jopa tyhmä, yleissivistymätön, jne. jne.

Olin kuin puulla päähän lyöty. En voinut uskoa että olisin voinut tulkita niin väärin kaiken sen uskomattoman molemminpuolisen kemian välillämme. Olin kuitenkin itse niin sataprosenttisen rakastunut ja heittäytynyt tunteen vietäväksi, että en suostunut uskomaan sitä epäkunniottavaa ja todella loukkaavaa ja alentavaa kohtelua jota sain koko ajan enemmän ja enemmän osakseni.

Siitä alkoi jo kolmatta vuotta kestänyt suoraan sanottuna helvetti. Olemme edelleen yhdessä ja välillä on vaikeaa itsekään ymmärtää, miksi. Hän sai minut uskomattomaan tunnekoukkuun ja joka kerta kun olen yrittänyt lähteä, hän on jotenkin onnistunut vakuuttamaan minut siitä että olen itse omalla käytökselläni tai viallisuudellani aiheuttanut tuon epäkunnioittavan käytöksen, ja kunhan vaan muutun, kaikki on hyvin ja pääsen nauttimaan taas lisää niistä hetkittäisistä onnen tunteista joita hänen kanssaan saan kokea.

Alkuun hänkin oli exänsä pettämä, jättämä, väärin kohdeltu ja mietin että kuinka kukaan voi päästää moisen aarteen käsistään. Olen hänen myötään tutustunut aivan uuteen ihmistyyppiin; narsistiin. Koska en kuitenkaan voi olla täysin varma asiasta, jonka lisäksi olen myös raskaana, en ole pystynyt irrottautumaankaan.

Tarinan opetus oli että jos on 80%-90% tyytyväinen suhteeseensa, sen puuttuvan 10% saadakseen ei kannata ottaa riskiä. Lähtötilanne on jo harvinaisen hyvä ja sen tajuaa vasta kun sitä ei enää ole. Ihastuksia tulee ja menee aika pitkissä suhteissa, minun neuvoni on unohtaa se täydellinen sielunkumppani, koska sellainen elää yleensä vaan omien korvien välissä. Itse olen kokenut oman täydellisen sielunkumppanini kanssa elämäni kamalimmat hetket; hän on pettänyt minut kaikin tavoin ja loukannut minua pahemmin kuin kukaan koskaan.

ei se luottamus ole ehtinyt lopulta rakentua, on menty asioiden edelle liian nopeasti.
Vaikka kuinka tuntuisi hyvältä tai synkkaisi, mut perusasiat on jäänyt vaiheeseen, siitä tulee helposti ongelmia, pitäis luottaa enemmän kuin se on kehittynyt. Sitten alkaa epäillä hommaa, loukkaa toista ja tulee kaikenlaista.

Edelleenkään ei välttämättä toinen ole väärä. Toimintatapa voi olla vain liian nopea.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma kokemus:
Tässä kohtaa minun olisi pitänyt pysähtyä ja tajuta, mutta en olisi mistään voinut sitä silloin tietää; jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä se on sitä.

Tämä on niin kovin tuttu tarina narsisteihin liittyen. He pystyvät kieputtamaan naiset pikkusormensa ympäri ja kauhea totuus selviää vasta myöhemmin. Toivottavasti ymmärrät, ettei sinulla nyt ole mitään muuta mahdollisuutta kuin paeta. Jätä työsi, muuta ulkomaille, elä miten kurjaa elämää tahansa, mutta jos jäät miehesi kanssa yhteen, menetät identiteettisi ja mielenterveytesi. Ymmärrä, että miehesi on sairas, hänen persoonansa on pysyvästi vinksahtanut eikä sitä pysty korjaamaan.

Olen pahoillani.

Minulla samankaltaisia kokemuksia ja samanlainen suhde menossa kuin sinulla (yli kaksi ja puoli vuotta). Aika helvettiä ollut mutta joku ihme tunnekoukku pitänyt kiinni. Nyt alkaa pinna olla jo sen verran lopussa että en taida enää jaksaa.
Ei se ruoho siellä aidan toisella puolella ole niin vihreää kuin aluksi näyttää. Siinä voi käydä niinkuin meille on käynyt, ruoho muuttuu mudaksi ennen kuin ehtii edes tajuta.

Ottaa päähän ja paljon. Tulevaisuus tuntuu epävarmalta ja on pelkkää tyhjää käsissä. Niinkin voi käydä kun tarpeeksi leikkii.

Voi olla että ap: tarvitsee käydä tekemässä asiat kantapään kautta. Ketjussa on tullut ilmi todella hyviä neuvoja ja anekdootteja, mutta toisilta luettu ja toisten antama ei ole sama asia kuin itse koettu.

Anti mennä vaan, ap. Kerro puolisollesi että olet löytänyt sielunkumppanisi ja lähde toisen matkaan. Vain siten saat selville totuudet. Hinta voi olla kova, mutta jos haluat ottaa selvän niin... Bon voyage.

Ehkä parinvalinta on kuin vaaka; nuorena painoarvoa on kauneudella, keski-ikäisenä mukana on jo sisäinen kauneus ja vanhana sitten on vain sisäistä kauneutta. Viisaus kulkee käsikädessä tämän kanssa.
Vanhana muisti heikkenee, mutta se ei haittaa...

Paraneeko vaihtamalla,sitä en tiedä.Sen olen huomannut,toka-x,22v sitten otti eron minusta.Kun nyt olen nähnyt hänet ohimennen.en missään nimessä haluaisi tuonnäköistä lylleröä kainalooni.Jos liitto säilyy,silloin puoliso näkee kumplikkäänä herrasmiehenä.Sitä kasvaa ja vanhettuu yhdessä.Omat lapseni näkevät äitinsä rakastavana äitinä ja tekevät kaiken lähestulkoon ja auttavat häntä tarvittaessa.

Luulen, että ap:n tapauksessa kysymys on siitä, että hän on parisuhteessa hyvän naisen kanssa, ihan onnellinenkin, mutta jotain kuitenkin puuttuu. Sanotaanpa sitten kemiaksi tai miksi vaan. Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa. Olin kaikin puolin hyvän miehen kanssa suhteessa jossa ei ollut ongelmia. Tapasin kuitenkin miehen, jonka kanssa kemia oli kohdallaan tavalla jota poikaystäväni kanssa ei ollut. Ero tuli ja aloin seurustella sen miehen kanssa, johon tunsin todellista vetoa. Joskus suhteessa vain ei ole riittävästi se, että kaikki on "hyvin". En minä exääni parempaan vaihtanut. Monella tavalla nykyisestäni voisi sanoa, että hän on huonompi mies. Vähemmän koulutettu, matalammin palkattu, ei niin tasaisen turvallinen jne. Mutta paljon onnellisempi olen hänen kanssaan suhteessa kun tunnen, että liikumme samalla aaltopituudella.