Paras päivähoitoratkaisu 2-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hthöehf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hthöehf

Vieras
No niin, paras ratkaisuhan olisi kotihoito, mutta minkälaisia kokemuksia teillä on yksityisestä perhepäivähoidosta tai siitä, että omaan kotiin palkataan perhepäivähoitaja? Minkälaisista maksuista puhutaan silloin, jos lapselle palkataan omaan kotiin perhepäivähoitaja, siihenhän saa tukeakin (yksityisen hoidon tuki)? Tosin koska meillä on vain yksi lapsi, ei hoitajan palkkaaminen kotiin ehkä ole viisain ratkaisu, lapselta jää väliin lapsikontaktit ym., ja lapsi kuitenkin tuntuu nauttivan lapsiseurasta.

Kunnassamme on huono perhepäivähoitotilanne, ja lapsemme on vähän yli kaksivuotias päivähoidon aloittaessaan joten päiväkoti ei mielestäni ole tämän ikäiselle paras ratkaisu. Sitäpaitsi kuntamme päiväkodissa ei edes ole ryhmiä alle kolmivuotaille.

Entä kumpi on parempi ratkaisu, perhepäivähoito vai ryhmis? Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että jos perhepäivähoitaja sairastuu niin ei välttämättä tarvitsisi viedä muualle hoitoon vaan hoito järjestyisi meidän työkuvioita sovittelemalla tai isovanhempien avulla.

Lapsi on kanssani kotona tällä hetkellä, ja koska asumme haja-asutusalueella, olemme hyvin paljon kahdestaan miehen ollessa töissä. Kerhoissa käydään ja tuntuu kyllä viihtyvän niissä eikä piittaa kovasta hälinästä. Luottavaisesti kiipeilee vieraampienkin tätien syliin, setiä pelkää.

Perhepäivähoito on paras mahdollinen noin pienelle. Ei suurta hälisevää ryhmää mutta muutama kaveri kuitenkin tutussa ryhmässä. Samalla totuttelee vähän isompaankin porukkaan kun hoitajat tapaavat lapsineen toisiaan.

Tyhmänä kyselen, kun ei aikaisempaa kokemusta ole. Vaikka kunnassa olisi huonosti perhepäivähoitajia, onko kunta silti velvollinen järjestämään kaikille tarvitseville ko. hoitomuodon? Jos kerran päiväkodissakaan ei ole ryhmää pienemmille. Päiväkoti tosiaan olisi se viimeinen ratkaisu.

Oletko kysynyt yksityisiltä perhepäivähoitajilta paikkoja? Ainakin meidän kunnassa tulee ihan saman hintaiseksi kunnallinen hoito tai ypph. Oman muksun vien perhepäivähoitajalle, mutta myös ryhmäpph voisi olla ok vaihtoehto.

Tyhmänä kyselen, kun ei aikaisempaa kokemusta ole. Vaikka kunnassa olisi huonosti perhepäivähoitajia, onko kunta silti velvollinen järjestämään kaikille tarvitseville ko. hoitomuodon? Jos kerran päiväkodissakaan ei ole ryhmää pienemmille. Päiväkoti tosiaan olisi se viimeinen ratkaisu.

Kunnan velvollisuus on järjestää hoitopaikka, mutta hoitomuodon kunta voi itse päättää.

En ole vielä kysellyt paikkoja, asia on ajankohtainen vasta yli puolen vuoden päästä, mutta yritän olla hyvissä ajoin liikenteessä. Hintakaan ei se tärkein kriteeri ole vaikka emme erityisen hyvätuloisia olekaan, tärkeintä on hyvän hoitopaikan lötyminen.

Perhepäivähoito on ok, jos voit luottaa hoitajaan 100%. Itse valitsin päiväkodin ja sellaisen ryhmän, jossa lapsia 1-5v. Ryhmässä on 1 kpl 1v, 1 kpl 2v ja loput isompia. Hoitajia on 4, lapsia noin 20. Sylejä riittää siis pienemmille hyvin.

Perhepäivähoito on ok, jos voit luottaa hoitajaan 100%. Itse valitsin päiväkodin ja sellaisen ryhmän, jossa lapsia 1-5v. Ryhmässä on 1 kpl 1v, 1 kpl 2v ja loput isompia. Hoitajia on 4, lapsia noin 20. Sylejä riittää siis pienemmille hyvin.

Asutaan niin pienessä kunnassa, että täällä on vain yksi päiväkoti jossa ei ole pienille ryhmiä (ainakaan nettisivuilta en löytänyt mainintaa) eli hirveästi ei ole valinnanvaraa päiväkotien suhteen. Se hyvä puoli pikkupaikkakunnalla asumisessa on, että "kaikki tuntee kaikki" eli perhepäivähoitajatkin ovat kaikken tuntemia ja sana kulkee nopeasti.

Asutaan niin pienessä kunnassa, että täällä on vain yksi päiväkoti jossa ei ole pienille ryhmiä (ainakaan nettisivuilta en löytänyt mainintaa) eli hirveästi ei ole valinnanvaraa päiväkotien suhteen. Se hyvä puoli pikkupaikkakunnalla asumisessa on, että "kaikki tuntee kaikki" eli perhepäivähoitajatkin ovat kaikken tuntemia ja sana kulkee nopeasti.

Sitä yritin sanoa, että juuri sellainen sekaryhmä (jossa kaikkia ikäluokkia) voikin olla pienelle jopa parempi kuin ns. pienten ryhmä 1-3v. Toki sekaryhmässä on enemmän lapsia kuin pienten ryhmässä, mutta usein niitä ihan pieniä, syliä tarvitsevia vain vähän. Paljon vähemmän kuin ns. pienten ryhmässä. Päiväkodissa paljon riippuu ryhmän kokoonpanosta. On rauhallisia ryhmiä ja on ryhmiä, joissa hoitajatkin ovat vähän hermostuttavia ja höösääviä, ja siihen kun yhdistää pari villimpää lasta, niin menoa ja meteliä riittää.

Ilmeisesti teidän paikkakunnalla on linjanvetona se, että pienet menee pph:lle? Kannattaa soittaa päivähoidon johtajalle ja ihan keskustella asioista. On ihan hyvä olla yhteydessä noin puoli vuotta ennen tarvetta. Hakemuskin pitää olla sisällä 4kk ennen.

Siitä kannattaa myös jutella, että millaiset työajat teillä on ja millaisia päiviä pph:t tekee. Nykyäänhän työaika on rajattu ja jos joku hoitajan lapsista on yli 8h päiviä, niin kaikki ryhmän lapset käyvät niitä sitten tasaamassa sijaishoidossa. Usein päiväkodissa, mutta riippuu kunnasta. Ryhmiksessä tuo tasaaminen ehkä hoituu helpommin?

Kiitos vastauksista, en tiedä, stressaanko turhaan ja liian aikaisin. Pelottaa vain jos lapselle ei löydy sopivaa päivähoitopaikkaa. Onhan tässä tosiaan yli puoli vuotta aikaa hoidon aloittamiseen, mutta nyt jo ahdistaa. Kotihoito ei onnistu, tuloja tarvitaan, ja toisaalta tuntuu, että lapsi jo nyt välillä turhautuu siihen että kökimme kahdestaan kotona. Kerhojakaan ei niin paljoa ole saatika sitten muita lapsiperheitä lähistöllä.

Olen pari kertaa nähnyt kuntamme muutamaa pph:ta lasten kanssa leikkipuistossa ja tuolloin päätin, ettei tule meidän lapsi menemään koskaan pph:lle. Laitettiin sitten hieman alle 2-vuotiaana pieneen, yksityiseen päiväkotiin kun paikka sinne onneksi saatiin ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Ei tarvitse pelätä, että pph kohtelee lastamme miten sattuu kun kukaan ei valvo eikä tarvitse miettiä mihin lapsi joutuu jos pph sairastuu tai on lomilla.

Jos ei oltais saatu pientä pk-paikkaa niin sitten oltais varmaan jatkettu kotihoitoa, eli isoon ryhmään en itsekään noin pientä olis laittanut.

itse pidän ryhmistä huonoimpana ratkaisuna. Päiväkodissa lapsella enemmän ammattilaisia ja lastentarhaope toimintaa suunnittelemassa ja tilat ja muu on usein hyvin suunniteltua. Ryhmis taas on minusta villiä, että pahimmillaan kolme kouluttamatonta aikuista 12 lapsen kanssa, joilla ei mitää ikäryhmiä tai pakollista suunniteltua toimintaa.. omaani en laittaisi.

Poikani on perhepäivähoitajalla, jossa viihtynyt hyvin. Ekasta hoitajasta kuitenkin jouduttiin luopumaan kun oli niin ammattiinsa kyllästynyt ja kunta surutta työnsi hänelle 4 alle 3v lasta joista yksi alle 1v, se on yhdelle liikaa, vaikkei hän sitä itse myöntänytkään. Pph:n hoidon laatu riiippuu NIIN paljon ryhmästä ja hoitotädin asenteesta ja työssäjaksamisesta.

meillä on samanikäinen, tai aloitti hoidon tuos pari kuukautta sitten. on mun kaverilla hoidossa. eli yksityinen pph. hänellä oma lapsi ja mun. eikä ole kallista. sama hinta kuin päiväkodis. meillä nyt on vain 8päivää kuukaudesa hoidossa. olisko sulla ketään kaveria tuttua joka haluais omalle lapselleen kaverin. meillä ainakin todella ihanteellinen ratkaisu.

[QUOTE="vieras";27695918]Olen pari kertaa nähnyt kuntamme muutamaa pph:ta lasten kanssa leikkipuistossa ja tuolloin päätin, ettei tule meidän lapsi menemään koskaan pph:lle. Laitettiin sitten hieman alle 2-vuotiaana pieneen, yksityiseen päiväkotiin kun paikka sinne onneksi saatiin ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Ei tarvitse pelätä, että pph kohtelee lastamme miten sattuu kun kukaan ei valvo eikä tarvitse miettiä mihin lapsi joutuu jos pph sairastuu tai on lomilla.

Jos ei oltais saatu pientä pk-paikkaa niin sitten oltais varmaan jatkettu kotihoitoa, eli isoon ryhmään en itsekään noin pientä olis laittanut.[/QUOTE]

Minä seurasin myös meidän alueen perhepäivähoitajien toimintaa leikkipuistossa parin vuoden ajan ja voin vain kauhistella sitä menoa. Sekin vahvisti päätöstäni, ettei ikinä enää omia lapsiani pph:lle.

[QUOTE="Silja";27696075]Minä seurasin myös meidän alueen perhepäivähoitajien toimintaa leikkipuistossa parin vuoden ajan ja voin vain kauhistella sitä menoa. Sekin vahvisti päätöstäni, ettei ikinä enää omia lapsiani pph:lle.[/QUOTE]

Lisää tähän vielä, että yhtä näistä hoitajista tutun tuttuni suositteli ja kehui hänet maasta taivaaseen. Eipä tainnut tämä äiti tietää todellisuutta, kun ei ollut omin silmin itse näkemässä.