Parhaat niksinne, eli miten teette hyviä pullia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illuusia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

illuusia

Aktiivinen jäsen
08.08.2004
15 590
1
36
Perhana kun ei ollut sittarissa eikä ollut prismassakaan paistovalmiita pikkupullia, joten mä joudun tekemään ne nyt sitten itse.
Miten teette niitä pehmeitä ja ihania pullia?! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja paivi76:
Vaivaamalla taikinaa kauan.
Eikä liikaa jauhoja.

Voita ja kunnon maitoa, siitä ne syntyy. ;)

Eli nimenomaan kauan, niin tulee hyvä?
Mä oon varmaan vaivannut liian vähän..
Sininen maito ja margariini saa nyt kyllä kelvata. :D

Niinkuin lumiinakin sanoi, niin se vaivaaminen on a ja o. Alustat niin kauan, että taikina on sellaista kimmoisaa, pehmeää ja irtoaa reunoista.
Tän mäkin opin monen epäonnistuneen kerran jälkeen. =)

Niinkuin lumiinakin sanoi, niin se vaivaaminen on a ja o. Alustat niin kauan, että taikina on sellaista kimmoisaa, pehmeää ja irtoaa reunoista.

Jees, kiitos teille!! :)
Mä olen jotenkin ajatellut kai sitten että juuri se jumalaton vaivaaminen tekee niistä jotenkin kuivia ja "lätsyjä", mutta vika on kyllä tainnut olla jossain muussa.

Tässä kohtaa mulla siis menee pieleen ja pullat epäonnistuu. Eli jatkossa pitää vaivata paljon enemmän. Entä jos tekee monitoimikoneella, niin paljonko pitää vatkata?

Ei kun nimenomaan jos haluat pehmeitä pullia, ei vaivata taikinaa kauan.. siinä pehmeiden pullien salaisuus. Ja aitoa voita taikinaan.. siinä salaisuus. Itse en koskaan vaivaa taikinaa kauan, mutta kohotan hyvin ja sen jälkeen kun leivon pulliksi kohototan vielä. nimim. kondiittori-leipuri

Alkuperäinen kirjoittaja piksu:
Ei kun nimenomaan jos haluat pehmeitä pullia, ei vaivata taikinaa kauan.. siinä pehmeiden pullien salaisuus. Ja aitoa voita taikinaan.. siinä salaisuus. Itse en koskaan vaivaa taikinaa kauan, mutta kohotan hyvin ja sen jälkeen kun leivon pulliksi kohototan vielä. nimim. kondiittori-leipuri

No hemmetti!
Tulen ja syytän sua jos pullani eivät onnistu, jos siis teen niin kuin sinä neuvoit( koska haluan tosiaan niitä pehmeitä pullia ).. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
en oo koskaan vaivannut taikinaa paljon. vain että on pehmoista ja irtoaa sopivasti.

Salaisuutena on maitojauhe..siitä tekee niin tulee nameja

Ja olet siis oikeasti saanut aikaan niitä ihania, pehmoisia pullia?
Maitojauhetta ei nyt ole, mut jos nyt onnistun niin voisinpa sitäkin joskus sitten kokeilla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

No hemmetti!
Tulen ja syytän sua jos pullani eivät onnistu, jos siis teen niin kuin sinä neuvoit( koska haluan tosiaan niitä pehmeitä pullia ).. :whistle:
Tuut sit kyllä kertoon, millasia pullia tuli! :D :wave:
Sillä nytkö mun pitää heittää uskoni kunnon vaivaamiseen romukoppaan ja miettiä uudestaan, että missä vika jos pullat on kivikovia... :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:

No hemmetti!
Tuut sit kyllä kertoon, millasia pullia tuli! :D :wave:
Sillä nytkö mun pitää heittää uskoni kunnon vaivaamiseen romukoppaan ja miettiä uudestaan, että missä vika jos pullat on kivikovia... :whistle: :D

No aivan varmasti tulen ja joko kiroan tai sitten hehkutan pulliani!! :D

en oo koskaan vaivannut taikinaa paljon. vain että on pehmoista ja irtoaa sopivasti.

Peesaan tätä osaksi itse en käytämaitojauhetta vaan ihan vettä. jauhoja just sen verran että reunoilta irtomaan taikina alkaa.Mä laitan rasvan sellasen hiukan sulanneen eli tosi vetelänä mutta en täysin sulana ja puoli välissä kun olen jauhoja alkanu mättää.

Ja olet siis oikeasti saanut aikaan niitä ihania, pehmoisia pullia?
Maitojauhetta ei nyt ole, mut jos nyt onnistun niin voisinpa sitäkin joskus sitten kokeilla. :D

*vannon kautta kiven ja kannon tai mörökölli minut syököön*
En oo ikuna vaivaamalla vaivannu pulla taikina..Sen verran nyrkitelly että hitusen irtoaa kulhon reunoista ja ei tartu enää sormiin :)

Sitten oon kohottanu taikinan normisti ja kohottanut valmiit pullat

No hemmetti!
Syytä pois..työkseni leivon sekä suolaisia että makeita. Mutta totta puhuen.. joku toinen on jauhopeukalo ja joku toinen ei.

Yhteistyössä