Parisuhde ja "avoinsuhde"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkaliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukkaliisa

Vieras
Me olemme mieheni kanssa olleet naimisissakin jo vuoden ja olen tässä miettinyt syntyjä syviä. :) Rakastan miestäni yli kaiken, näen meillä selkeästi yhteisen tulevaisuuden ja lapsia ja luotan mieheeni täysin kuten hänkin varmasti minuun.

Olemme puhuneet pettämisestä ja aiheeseen liittyvästä.. Olen todella kova ihastumaan ja kännipäiten innostun jopa pussailemaan vieraiden miesten kanssa. Olen näistä tietysti miehelleni kertonut ja hän on sen hyväksynyt ja minulla on "lupa" näin tehdä.

Toimitaanko missään muussa parisuhteessa näin, että muut miehet/naiset ovat ok? Minun puolestani mieskin saisi näin tehdä ja olisin ehkä jopa valmis hyväksymään seksin tai ainakin pettingin muiden naisten kanssa. MIllaisia rajoja teillä on asetettu ja miten asiasta on keskusteltu?

Taidan olla kovinkin vanhoillinen, koska tuollainen ei tulisi kuuloonkaan meillä! Olemme keskustelleet suhteemme alkuaikoina tuon kaltaisista asioista, ja molemmilla on samanlainen näkemys parisuhteesta. Se on vain kahden kauppa.

Mutta en sano, etteikö se joillakin voisi olla ihan ok. Kun vain yhteiset säännöt löytyy, niin miksei...?

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkaliisa:
Olemme puhuneet pettämisestä ja aiheeseen liittyvästä.. Olen todella kova ihastumaan ja kännipäiten innostun jopa pussailemaan vieraiden miesten kanssa. Olen näistä tietysti miehelleni kertonut ja hän on sen hyväksynyt ja minulla on "lupa" näin tehdä.

Ryhdy absolutistiksi tai sinkuksi, mieluiten nuo molemmiksi, kun et tuon paremmin pysty tekojasi hallitsemaan, oletko edes aikuinen ihminen ja itsestäsi vastuussa?

Onhan avoimia suhteita vaikka millä mitalla,milloin hässitään yksin jonkun vieraan kans,milloin yhdessä kumppanin kanssa otetaan kolmas pyörä sänkyyn.Itse olen ollut avoimessa suhteessa.No,eihän siitä mitään tullut tietenkään koska samalla ne omat tunteet loppui.Nykyään olen suhteessa jossa on hyvinkin tiukat säännöt ja ollaan tyytyväisiä näin.Toisia en edes kato.

Onko sulla alkoholiongelma? Jos kontrolli karkaa aina käsistä juotuasi?
Itsehillintä ainakin pahasti hakusessa!
Molempiin ongelmiin löytyy kyllä ammattiapua.
Tiedostat itsekin ongelmasi ja olet selvästikin huolestunut.
Hae apua.

Jep! Täydellinen alkoholisti ja itsehillintää ei nimiksikään, kiva, että pääsitte heti käsiksi ongelmaan. Ei ole kyse kummastakaan. Vaan ihan samalla tavalla kun toiset nimittävät pettämiseksi hitaan tanssimisen minä voisin tätä käsitettä vähän laajentaa.

Kieltäminen on osa ongelmaa. Sano rehellisesti etkö itse tuntisi pahaa oloa jos miehesi toimisi samoin? Olen itse myös kova ihastumaan vaan ei se tarkoita, että voisin unohtaa mieheni olemassa olon oman mielihyvän vuoksi. Olet selkeästi antanut itsellesi luvan toimia näin.

Oma mies on kovin mustis eikä varmasti hyvällä katsoisi moista menoa, vaikka itselleni vapaa suhde tietyillä ehdoilla voisi olla ihan ok vaihtoehto ainakin siihen asti, että alettaisiin pohtia lastentekoa. Tosin panojutut voisivat olla vaikeampi, koska en halua tauteja vahingossakaan (kun kerran puhtain paperein ollaan molemmat tähän asti selvitty).

Mutta koska mies ei vapaaseen suhteeseen suostu, niin ei mulla ole yksin tarve sellaista harjoittaa. Eli vain siinä tapauksessa moiseen ryhtyisin, jos molemmat sallisivat sen toisilleen ja itselleen. Ois aika paskaa sekin, että itse sais luvan säheltää ja toinen ei tekis koskaan mitään vastaavaa. En tykkäis.

Kaikki tunnusmerkit täyttyvät:
-ongelman nimeäminen
-ongelman tiedostaminen
-toisaalta ongelman kieltäminen (riippuvainen asiayhteydestä)
-puolustelu/perustelu omalle toiminnalle (alkoholi, "miehen lupa")

Tästä onkin hyvä jatkaa ammattiauttajan kanssa, olet oikealla tiellä ;-)

Olen todella kova ihastumaan ja kännipäiten innostun jopa pussailemaan vieraiden miesten kanssa. Olen näistä tietysti miehelleni kertonut ja hän on sen hyväksynyt ja minulla on "lupa" näin tehdä.

Itse en katselisi moista touhua, suhde päättyisi muutaman tuollaisen sekoilun jälkeen
(eka kerta on virhe, toinen kerta on toinen virhe ja kolmas on viimeinen virhe)

Toimitaanko missään muussa parisuhteessa näin, että muut miehet/naiset ovat ok?

Valitettavasti toimitaan. Ja sitten kun se suhde päättyy, kuvitellaan helposti seuraavassakin suhteessa että se on ok. Tai mikä pahinta, aletaan puuhailla
kumppanin selän takana kun tiedetään ettei kumppani hyväksyisi moista.

Parisuhde on parisuhde ja siihen kuuluu kaksi osapuolta.

Polyamoriset suhteet on asia erikseen.

Minulla on siinä mielessä samantapainen tilanne, että itse olen jo kaksi vuotta elänyt parisuhteessa, jossa mies haluaa ehdottoman tavallisen (ja uskollisen parisuhteen) ja minä haluan avoimemman parisuhteen. Tanssimiset, flirttailut ja pusuttelut kuuluvat minun mielestäni sallittujen listalle, mutta seksiä muiden kanssa en hyväksyisi. Olen jo ensitapaamisesta asti sanonut että EN halua tavallista parisuhdetta (elikkä siis sitä että ei saa melkeenpä edes katsella vastakkaista sukupuolta), silti mieheni haluaa nimenomaan juuri sitä, ja tässä nyt on jo kaksi vuotta tapeltu, kun itse olen flirttaillut yms muidenkin kanssa, ja mieheni ei sitä todellakaan hyväksy. Tiedän myös erään avioliiton, jossa nainen tekee juuri niinkuin itse haluaa (kaikki on sallittua: miespuoliset ystävät, yöpymiset miesten luona baarista tultaessa, pussailut muiden kans... tuskin hän silti seksiä harrastaa niiden kanssa...ainakin epäilen näin) mutta hänen miehensä ymmärtää kaiken, eikä suutu. En tiedä minkälaiset pelisäännöt heillä on sovittu, mutta mies ei siinä suhteessa toimi kuitenkaan niinkuin naisensa, vaan on kiltisti kotona ja hoitaa heidän kolmea lastaan... Vähän käy kyllä sääliksi, mutta jokainen tavallaan!

Jos avoimeen suhteeseen ryhtyy, niin kannattaa kyllä tarkkaan miettiä asiaa monelta kantilta. Olen itse ollut avoimen suhteen naisosapuolena. En itse kyennyt välttymään mustasukkaisuudelta kokonaan. Sovimme etukäteen, että emme puhu "sivupanoista", mutta silti mielessä kävi, oliko miehellä parempia naisia jne. Huomasin, että omat sivuhypyt olivat aika pitkälti jonkin sorttista kostamista eli tein niin, koska mieskin teki. Minulle itselleni oli vaikea harrastaa hyvää seksiä vain seksin vuoksi, koska olin tottunut hyvään seksiin, jossa on tunteita mukana.

Avoin suhde on myös vähän hankala, jos on lapsia. Joko lapset pitää viedä hoitoon, jotta vanhemmat pääsevät sekstaamaan tai sitten toinen vahtii lapsia ja toinen käy panolla. Kuitenkin minusta lapset pitäisi olla etusijalla eikä niin, että esim. mies kärkkyy baarissa joka perjantai- ja lauantai-ilta, josko tällä kertaa tärppäisi.

Avoimessa suhteessa on myös se epäsuhta, että naisella on aina enemmän menekkiä vielä silloinkin, kun ikäännytään tai sitten miehellä pitää olla poikkeuksellisen iso elin, jolloin miehen on parempi mahdollisuus saada esim. netin kautta panoseuraa vain esittelemällä kuvia vehkeestään.

Itse lopetin tuon avoimen suhteen lopulta, koska se kävi henkisesti aika raskaaksi ja se vei ihan ajallisestikin turhan paljon aikaa. Vaikka itselleni seksi on tärkeää, en halunnut uhrata siihen miehen tapaan viikkotasolla useita tunteja vain saadakseni vierasta.

Myös tautiriski kannattaa miettiä. Moni käyttää yhdynnässä kondomia, mutta esim. suuseksissä ei. Kuitenkin esim. suuseksi + ientulehdus on jo yksistään sellainen yhdistelmä, jolla voi saada vakavankin taudin.

Nykyään itse elän vakituisessa ns. perinteisessä parisuhteessa. Alkuvaiheessa ajoittain oli hetkellisiä aikoja, jolloin teki mieli vieraan kumppanin kanssa olevaa kiihkoa, mutta sekin meni ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja avoin suhde...:
Minulla on siinä mielessä samantapainen tilanne, että itse olen jo kaksi vuotta elänyt parisuhteessa, jossa mies haluaa ehdottoman tavallisen (ja uskollisen parisuhteen) ja minä haluan avoimemman parisuhteen. Tanssimiset, flirttailut ja pusuttelut kuuluvat minun mielestäni sallittujen listalle, mutta seksiä muiden kanssa en hyväksyisi. Olen jo ensitapaamisesta asti sanonut että EN halua tavallista parisuhdetta (elikkä siis sitä että ei saa melkeenpä edes katsella vastakkaista sukupuolta), silti mieheni haluaa nimenomaan juuri sitä, ja tässä nyt on jo kaksi vuotta tapeltu, kun itse olen flirttaillut yms muidenkin kanssa, ja mieheni ei sitä todellakaan hyväksy. Tiedän myös erään avioliiton, jossa nainen tekee juuri niinkuin itse haluaa (kaikki on sallittua: miespuoliset ystävät, yöpymiset miesten luona baarista tultaessa, pussailut muiden kans... tuskin hän silti seksiä harrastaa niiden kanssa...ainakin epäilen näin) mutta hänen miehensä ymmärtää kaiken, eikä suutu. En tiedä minkälaiset pelisäännöt heillä on sovittu, mutta mies ei siinä suhteessa toimi kuitenkaan niinkuin naisensa, vaan on kiltisti kotona ja hoitaa heidän kolmea lastaan... Vähän käy kyllä sääliksi, mutta jokainen tavallaan!

En ymmärrä alkuunkaan. Siis miten sinun suhteesi eroaa tästä kuvailemastasi avioliitosta?
Minusta sinun ja miehesi suhde on aivan samanlainen. Sinä huvittelet muiden miesten kanssa ja miehesi istuu kotona, aivan kuten kuvailemassasi avioliitossa. Minun käy sääliksi miestäsi ihan samalla tavalla, kuin sinä säälit sitä kuvailemasi suhteen aviomiestä. Mutta tosiaan, jokainen tavallaan!

Suhteita on monenlaisia. Koska rakastan miestäni en voisi edes teoriassa kuvitella suutelevani toista miestä. Ei ole tarvetta. Nuorempana oli kyllä kaikenlaista sählinkiä ja kai sitä silloin tuli nuo tarpeet tyydytettyä.

Iän myötä tuollaiset vaan ei tunnu mukavilta ja luontevilta asioilta elämässä. Olen onnekseni tavannut ihanan miehen. Rakastaa ja tulla rakastetuksi tuntuu hienommalta kuin nuorena kuvittelin. Kyllä meidän väliltä olisi jotain (rakkaus) jo loppunut jos toinen alkaisi sähläilemään muiden kanssa.

Voisin hyvin kuvitella eläväni ns. avoimessa suhteessa sellaisen miehen kanssa, jota en juurikaan rakastaisi. Tai siis rakastaisin siten kuin amerikkalaiset sanaa käyttää mutta en Rakastaisi sanan suomalaisessa merkityksessä. Silloinhan sitä elettäisiin tavallaan kahta erillistä elämää, ja yhteinen osuus olisi vain pieni osa sitä.

Ex-mieheni kanssa tämä olisi onnistunut. Eipä hän minulle paljoa merkinnyt. Nykyiseni kanssa ajatus on mahdoton. Mieluummin olisin ilman häntä kuin jakaisin. Ääripäitä molemmat.

Ihan varmasti jokainen tapaa liittonsa ulkopuoleltakin ihania ihmisiä, varsinkin kun kuhertelukausi on mennyt ohi. Mutta miksi pitäisi tehdä kaikkien kanssa kaikkea? Eikö sen "ihanan" kanssa voi nauttia vain henkisestä läheisyydestä ja jättää fysiikka sille omalle puolisolle? Avioliittohan ei ole mikään lääke ihastumista vastaan, mutta näkymätön raja sen pitäisi olla koskemattomuudelle toisten ihmisten suhteen.

Ihmisen biologiaan kuuluu jonkin asteinen reviirin/partnerin omiminen edelleenkin, vaikka esim aloittajalta tämä vaisto onkin hiukan näemmä heikentynyt. Tässäkään ei lie mitään pahaa, jos molemmat ovat samanlaisen vaiston omaavia, eikä käytös loukkaa puolisoa puolin eikä toisin. Uskon kuitenkin, että äärimmäisen harvassa ovat ne ihmiset, jotka oikeasti rakastavat kumppaniaan ja silti hyväksyvät suudelmat ja eroottiset kosketukset loukkaantumatta tai pahoittamatta mieltään -edes hiukan.

Millainen ihminen voi harrastaa seksiä kenen kanssa tahansa? Ja varsinkin vakinaisessa suhteessa oleva. Minusta häneltä puuttuu omatunto ja hän on itsekäs, mutta myös epärehellinen, koska hän pettää lupauksensa. Aika monta negatiivista termiä yhden ihmisen kohdalle. Kertoo paljon luonteesta, mutta uskon että hänestäkin voi kasvaa kunnon ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Millainen ihminen voi harrastaa seksiä kenen kanssa tahansa? Ja varsinkin vakinaisessa suhteessa oleva. Minusta häneltä puuttuu omatunto ja hän on itsekäs, mutta myös epärehellinen, koska hän pettää lupauksensa. Aika monta negatiivista termiä yhden ihmisen kohdalle. Kertoo paljon luonteesta, mutta uskon että hänestäkin voi kasvaa kunnon ihminen.

Nih! Mutta jos lasten kuullen ei riidellä ja arki on sujuvaa, niin kaikkihan on silloin täydellistä! Sekstailkoon vaikka lyhtypylvään kanssa! Mitäs se meille kuuluu!

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:

No jopas oli tuomio. Ei kai ap valehtelemisesta ja lupausten pettämisestä puhunut vaan yhdessä sovitusta "avoinsuhteesta"? Ehkä heillä on puhtaampi omatunto, kun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, että haluaa muita? Tai ehkäpä jollekin sovittu vapaus onkin se kannustin oman parisuhteen erityisyyden (esim. ei seksiä muiden kanssa) säilyttämiseen? Ehkäpä kyky harrastaa seksiä usean kanssa juontuukin kyvystä rakastaa ja halusta antaa? Riittääkö mielikuvituksesi muuhun kuin noihin kyynisiin oletuksiin vakisuhteesta, joka on erilainen kuin omasi? Tai voisit edes vastata kysymykseen, joka oli varsin asiallisesti asetettu.

Vai oli negatiivisia termejä... Minulla on sinulle yksi pahimmista, jonka itse tiedän, se on "aivan-itse-keksityin-perustein-tuomitsija". Yök.
---

Alkuperäiselle vastaus, että ei näistä olla meillä paljon puhuttu, koska mies on melko mustasukkainen minusta ja sopimus siksi automaattisesti aika perinteinen, eikä minullakaan ole tarvetta siihen mitään muutoksia "hakea". Käytännössä on kuitenkin käynyt ilmi, että kummallakin on työkuvioissaan jotain flirttiä ilmassa, mutta näistä sitten lähinnä väännetään vitsiä himassa ja kiusoitellaan toisiamme. Siinä se raja sitten menee, flirtissä.

Harrastuksia kysyttäessä harva muuten mainitsee seksin. Juu, harrastan lenkkeilyä, pelaan lentopalloa, kunto nyrkkeilen, nii ja seksiä tietenkin.
Joku onnellinen saattaa jopa jumppapallon kanssa peuhata.

[quote="annarouva"
Vai oli negatiivisia termejä... Minulla on sinulle yksi pahimmista, jonka itse tiedän, se on "aivan-itse-keksityin-perustein-tuomitsija". Yök.
[/quote]

Katsos mies1:stä pitää ymmärtää, koska häntä on joskus petetty, eikä hän ole vieläkään päässyt siitä yli. Se, että on joskus tullut petetyksi oikeuttaa nääs kaikenlaisiin tuomioihin...

Alkuperäinen kirjoittaja pettäjän tie:
[quote="annarouva"

Katsos mies1:stä pitää ymmärtää, koska häntä on joskus petetty, eikä hän ole vieläkään päässyt siitä yli. Se, että on joskus tullut petetyksi oikeuttaa nääs kaikenlaisiin tuomioihin...[/quote]

Minulle ei ole vielä selvinnyt onko nainen, joka rakastaa useita, lintu vai kala. Mutta kuten sanottu toivottavasti en törmää kyseisiin yksilöihin enää ja jos törmään, niin kestää n. 15 min, kun tavarat on kannettu ulos.

Yhteistyössä