Parisuhdeongelma, olenko nipottaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva äiti

Vieras
6 vuotta seurusteltu, yhdessä asuttu pitkään ja nyt on ensimmäinen lapsi tulossa. Olemme ns.nuoria (25/27v), ja elämä on ollut ennen lapsen tuloa juhlimista, minulla noin joka toinen/kolmas viikonloppu (en kylläkään juo paljoa, yleensä kuskina) ja miehellä joka viikonloppu (juo paljon).

Raskaus tuli yllätyksenä, ja automaattisesti ajattelin, että myös mies vähentäisi juomista, koska sellaisesta on puhuttu, "kun lapsia tulee". Olen jo ennen raskautta yrittänyt saada miestä vähentämään, mutta huonoin tuloksin. Raskausaikana on mennyt melkein joka viikonloppu tapellessa (nyt 9kk raskausaikaa täynnä), tästä alkoholista, koska itse halusin tehdä jotain muuta, edes joskus yhdessä.

Ajan kanssa olen menettänyt luottamuksen mieheen, joka sunnuntai hän on luvannut "ens viikonloppuna en juo", ja viikon päästä olen saanut pettyä. Tämä on aiheuttanut sen, että viikonloppuisin suutun pienestä, jo pari-kolme kaljaa ärsyttää mua suunnattomasti. En yleensä sano mitään parista saunakaljasta, mutta normaalisti mies juo kotona pari, lähtee naapuriin, juo parit väkevät jne. ja nopeasti sitten onkin jo humalassa. Ja sen jälkeen mua alkaa ottaa tuo juominen pattiin, ja taas enemmän luottamus katoaa ja viha alkoholiakin kohtaan nousee. Eikä auta, jos on miehelle mukava ja sanoo, että joo tee kuinka haluat jne., sama tulos, kuin jos valittaa.

Nyt ennen laskettua aikaa hän oli kaksi viikonloppua selvinpäin, ja sanoi itsekin nauttineensa, koska en "nalkuttanut" ja oli energiaa käydä töissä. Kuitenkin hän joi itsensä ajokunnottomaksi eilen. Olen yrittänyt hänelle sanoa, että kun lapsi tulee, niin onko liikaa vaadittu pari-kolme selvää viikonloppua lapsen kanssa, ja vaikka kerran kuussa sitten juhlimaan? Nyt hän vetosi siihen, että oli jo 2 selvää viikonloppua, eikö nyt saa juoda. Mitenkä voisin saada hänet ymmärtämään, että ei se synnytykseen lähtö/mun paha mieli ja miehen vastuu, katso sitä, että onko hän ollut 2 viikonloppua selvinpäin, vaan tarkoitus olisi olla selvinpäin niin kauan että lapsi on syntynyt. Ja miehen mielestä mun pitäisi käydä tarkastuttamassa pääni, koska hän ei saa nauttia elämästään alkoholin kanssa. Ja juuri ilmoitti, että mun pitää lähteä, jos hän ei saa juoda kunnolla vähintään joka toinen viikonloppu. Voiko joku oikeasti ajatella tuollalailla? En usko miehen olevan alkoholisti, mutta ehkä alkoholi-riippuvainen?

Toki tästä puuttuu nyt paljon asioita (mies ajoi kännissä metsään ja siitä syyttää minua, vaikka syy ei oikeasti ole minun, tekstiviestejä vieraille naisille, haukkumisia puolin ja toisin varsinkin minun puoleltani, mies kävi kiinni humalassa kaulukseeni pari viikonloppua sitten, kun haukuin juomisesta, ja pakotti talosta ulos vesisateeseen...), mutta haluaisin tietää, että olenko oikeasti "nipo", jos haluaisin miehen olevan kolmekin viikonloppua selvinpäin, nyt kun vauva tulee. Viikot meillä menee hyvin, ja muuten kaikkien mielestä olemme täydellinen pari, mutta tuo alkoholi on tehnyt syvän kuilun mun luottamukseen miestä kohtaan. Jos hän lähtee ulos, voisin jopa ajatella, että jää jonkun naisen työ yöksi. Mies sanoo luottavansa muhun. Auttaisiko tässä vielä parisuhdeterapia tai muu, vai kannattaisiko vain luovuttaa? Haluaisin lapselle molemmat vanhemmat. Tämä ei ole tietenkään sikiön/vauvan vika, mutta pelkään, että itketyt viikonloput, pelot yms.on tehnyt henkisesti vahinkoja sikiölle, yritän tietenkin ajatella sikiöä kohtaan positiivisesti ja hoen vatsalleni usein että kyllä me pärjäämme :) , vaikka oma olo on erittäin arvoton ja henkisesti todella väsynyt. Mies saa haukkuma-sanoillaan mut erittäin masentuneeksi, itkuiseksi ja väsyneeksi, ja raskaushormonit vielä päälle, niin hyvä tulee. :)

Eli kun rakkaus ja luottamus eivät enää jaksa kantaa, kannattaako luovuttaa? Voisinko saada apua itselleni? Ja luulisin, että mieskin voisi jotain apua tarvita.

Itse en ikimaailmassa sietäisi tuollaista käytöstä. Siis synnytyshän voi tosiaan alkaa millon vaan ja mies kuvittelee että on ok vetää änkyräkännit? Hohhoijaa. Noniin koska mielipiteeni on niin vahva tämän asian suhteen niin en ole oikea henkilö ottamaan kantaa tämän enempää.

noin pitkän suhteen ja lapsen takia sanoisin että ensin kannattaa kokeilla saada itselle ja miehelle hoitoa. Mies sitä ehdottomasti tarvitsee jos kerran alkoholi on noin suuressa osassa hänen elämäänsä.

Alkoholisti,miten se eroaa alkoholiriippuvaisesta? :whistle:

Et todellakaan ole mitenkään nipo vaikka tottakai miehesi on pakotettu syyllistämään sinua jotta voi yrittää oikeuttaa itselleen lähtemisensä.

Mä en varmaan tuossa tilanteessa jatkaisi parisuhdetta. Jos miehellä ei itsellä ole mitään halua vähentää juomistaan, turhaan siinä silloin on kenenkään vaatia muuta. Keskittyisin sinuna nyt omaan elämään ja sen kuntoon saamiseen, ilman miestä.

Ehdottomasti ja pian.
Kuulosta pahalta,neuvolan kautta,perheterapia tms.

Pääsisitte ehkä nopeastikin raskautesi takia..??

Yleensä tommoset ei ratkea itsestään päin vastoin.

Et ole nipo-tiedät sen itsekkin.

Tämä maa on niin täynnä alkoholismia ja ongelmaperheitä,lapsia ym.

Joten mahd. pian apua teille kaikille.

Voimia.

No mun mielestä sun mies on hyvinkin matkalla alkoholistiksi. Mulle se on kanssa ollut itsestäänselvyys, että alkoholin käyttö vähenee roimasti kun lapsia alkaa tulla. Ja tietenkin jo odotusaikana.

Mun mies alkoholisoitui kun odotin toista, ja pelkäsin kanssa tuota, että lapseen jotenkin vaikuttaa se, että olin niin onneton raskausajan. :( Toisin kävi, sen seitsemän surun lapsesta tuli ihana, iloinen ja tarmokas sinisilmätyttö. Mutta liitto ei kestänyt, mies valitsi sen alkoholin.

Uskon kyllä, että teidän tilanteessa parisuhdeterapia tms., voi auttaa. Ongelma on se, että mies ei ilmeisesti näe juomisessaan mitään ongelmaa kun sinua se taas vaivaa, ja kun huomautat asiasta, niin hän kokee sen nipottamisena. Se on usein pienoinen noidankehä.. :/

Et ole siis mielestäni nipo, munkin mielestä miehen ehdottomasti pitäisi olla selvinpäin viimeiset viikot, siksikin, jos jotain tapahtuu. Oma mieheni joskus aikanaan perusteli, että voidaanhan me sitten mennä taksilla jos synntys käynnistyy ja hän ei ole ajokunnossa. :o No, sitä en nyt varsinaisesti halunnut kuitenkaan että sinne tulee synnytykseen mukaan niin känninen mies ettei pysty edes autoa ajamaan. :p

Jaksamista sulle erittäin paljon,itse olin aivan samassa tilanteessa joskus.Mies meni,joi,montakin päivää oli täys"vittupää"mua kohtaan.Mä mietin näin jäkeenpäin miten ihmees mä jaksoin sitä kattella.Sun miehen on alkoholisti sille ei mitään voi.Jos olisin sinä laittaisin tossut eri suuntaan jos sut laittaa lähtemään jos ei saa juoda.Mä laitoin rajat jos niistä lipsutaan ei muuta kun tossut eri suuntaan viinalla läträämistä mä en ala kattelemaan enkä salli että esim.lapsetkaan joutisivat sellaisesta kärsimään.-SÄ ET OO NIPO!SANOT ASIASTA JA OOT OIKEES!

Hei,

Harvoin kukaan muuttuu täydellisesti lapsen tulon jälkeen, jos se ei lähde itsestä. Toisen "nalkutu" valitus ja marmatus valitettavasti todella harvoin auttaa tuohon.

Miehesi on mennyt siihen pisteeseen, että on jo sanonut, että laittaa sut ennemmin pihalle kuin lopettaa alkoholin juomisen. Mielestäni se kertoo jo mittavista alkoholiriippuvuuksista, vaikkei mies sillain ole "alkoholisti". Mies silti laittaa alkoholin toisen eteen. Loppuviimein todella harvoin toinen sitä tulee lopettamaan tuollaisessa tilanteessa. Ei edes silloin, jos sää siitä lähdet.

Paremminkin kannattaa alkaa ajattelemaan sitä, kuinka tulet kestämään tilanteen ja kuinka hyväksyt tilanteen tuollaisena.

*Muoks* Myös toi parisuhdeneuvonta yms. voisi auttaa tuohon.

Kiitokset kommenteista. Jotenkin sitä vain miettii, että jos saisi asiat kuntoon muuten kuin erolla. Muuten olisinkin jo lähtenyt, mutta lapsi on hankala lisä tässä asiassa. Harmittelen itse, kun en ymmärtänyt asiaa ennenkö tulin raskaaksi. Kannattaisiko odottaa vauvan syntymään asti, ja katsoa muuttaisiko se miehen käsityksiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuleva äiti:
Kiitokset kommenteista. Jotenkin sitä vain miettii, että jos saisi asiat kuntoon muuten kuin erolla. Muuten olisinkin jo lähtenyt, mutta lapsi on hankala lisä tässä asiassa. Harmittelen itse, kun en ymmärtänyt asiaa ennenkö tulin raskaaksi. Kannattaisiko odottaa vauvan syntymään asti, ja katsoa muuttaisiko se miehen käsityksiä?

Et sinä erollakaan asiaa kuntoon saa. Saat sillä eron vain. Mies tuskin muuttaa siinä tapojaan.

Ja juuri ilmoitti, että mun pitää lähteä, jos hän ei saa juoda kunnolla vähintään joka toinen viikonloppu.

Toki tästä puuttuu nyt paljon asioita (mies ajoi kännissä metsään ja siitä syyttää minua, vaikka syy ei oikeasti ole minun, tekstiviestejä vieraille naisille, haukkumisia puolin ja toisin varsinkin minun puoleltani, mies kävi kiinni humalassa kaulukseeni pari viikonloppua sitten, kun haukuin juomisesta, ja pakotti talosta ulos vesisateeseen...)

Tässä on kyllä minusta aika karua kieltä! Lähde pois, äläkä jää tuollaisen paskan perään itkemään. Miten ihmeessä KUKAAN nainen antaa kohdella itseään noin!

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Et sinä erollakaan asiaa kuntoon saa. Saat sillä eron vain. Mies tuskin muuttaa siinä tapojaan.

Joo, tuskin muuttaa, mutta ap sentään pääsee eroon miehestä... Eiköhän se tuossa tilanteessa ole parannus asiaan.

Hae heti apua!!!
Toivottavasti sulla on ensipäiviksi apua vaikkapa sun omista vanhemmistasi,jostain läheisestä ystävästä tmv. että pystyt keskittymään rauhassa vauvaan ja toipumaan synnytyksestä.

Jos sua nyt itkettää ni syntymän jälkeen vielä enempi!

Varmasti haluaist lakaista asiat maton alle..että JOS kaikki järjestyisi ns. itsestään MUTTA valitettavasti yleensä niin ei käy.

Eli rohkeasti vaan puhut siellä neuvolassa asiasta.Jos saititte sitä apua pikimiten.

Ja muista rentoutua ja rauhottua nämä viimeiset päivät ja hetket.

Hirveä stressi ei ole hyväksi vauvalle eikä sulle itselle!!

Ei mua sitten enää eron jälkeen haitanne, jos mies juo. Toki jos lapsen kanssa on tekemisissä, vaadin 100%:sta selvinpäin oloa, haen siihen vaikka jonkun oikeuden määräyksen. Ei käy edes kalja pitsan kanssa.

kuulosti kovasti mun elämältä:( meillä oli kans tilanne että mies joi liikaa, raskausaikana lähes kaikki vkl, ja selityksiä piisas mm. kun sitten ei enää pääse kun vauva syntyy.. meno ei muuttunut miksikään lapsen syntymän jälkeen..silloin päätin, että kunhan synnytyksestä toivun ja saan voimia niin mies saa valita joko me tai viina.. niin siinä kävi, että viinanhuuruiset viikonloput kavereiden kanssa voitti:( pariterapiaan yms hän ei suostunut lähtemään.. vauva oli erotessamme 6kk ja nyt 9 kk. elämä on helpompaa, kun on yksi stressi ja pelko pois.. kunhan muistat että sun oma jaksaminen on nyt tärkeintä, että jaksat hoitaa vauvaa..voimia!!:)

Onnea vaan siulle, tuut sitä tarvitsemaan ja paljon!

Miehesi varmaan reipastuu hetkeksi kun vauva syntyy ja jatkaa sitten kahta kauheampana.

Eli toivotan sinulle onnea, kyllä yh-äitinäkin pärjää, paljon paremmin kuin juopon miehen kanssa! Ei ole kiva vauvalle seurata alkkisiskää, takaa sinä lapsellesi raitis koti!

Et ole nipo! ja ehdottomasti hakeudutte miehen kanssa vaikka parisuhdeterapiaan ja miehelle apua alkoholista vierottamiseen. Alkoholisti hän on ihan selkeesti. Voitte onnistua jos molemmat sitä todella haluaa, mun isä on entinen alkoholisti,joi kun olin vauva ja taapero ikänen. Hän meni hoitoon ja muistankin kun olimme yhden kesän koko perhe lomalla paikkakunnalla missä oli muitakin samoista ongelmista kärsiviä ja sieltä ei saanut ostaa alkoholia ja oli paljon ohjattua toimintaa ja leikkiä. Tykättiin olla ja sen jälkeen mun isäni ei ole pisaraakaan ottanut. :D Keskustele vakavasti miehes kanssa ja jos te molemmat todella haluatte selvitä, niin te onnistutte,yksinäs sä et voi miestäs muuttaa ja siinätapauksessa on sitten parempi pakata kamat ja lähteä.

mitä teetkin, niin älä anna sen miehen syyllistää sinua omasta juomisestaan tai siis siitä jos valitat siitä. mies varmasti jossain takaraivossaan tietää itsekin että juo liikaa, mutta ei halua myöntää sitä itselleen ja kettuuntuu siitä että muitutat asiasta. siksi hän yritää kääntää asian sinun nipottamiseksi, ettei tarvitsisi kohdata sitä tosiasiaa että hänen pitäisi vähentää juomistaan.

tuokin on aika uskomatonta että syyttä sua iitä että ajoi kännissä! se on tasan tarkkaan vain ja ainoastaan sen idiootin syy joka känmnissä rattiin istuu eikä kenenkään muun!

Yhteistyössä