Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas” - Parisuhde - Elämä - Helsingin Sanomat

Naisesta kuoriutuu parisuhteessa kaiken päättävä kenraali, ja miehestä tulee hänen uskollinen apurinsa.

”Naiset puhuvat miehistään kuin nämä olisivat vähän vähemmän älykkäitä ihmisiä tai vallattomia lapsia, joita ei saada kuriin”, sanoo Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen.
Mies turhautuu, sillä hän ei päätä juuri mistään.
Miehen tehtävänä on ottaa vastaan käskyjä – eikä hän siitä huolimatta useinkaan saa asiasta kiitosta, Vaaranen sanoo.
Nainen puolestaan on kiukkuinen, koska kokee kantavansa liikaa vastuuta.

Olen huomannut, että joissakin parisuhteissa tilanne on tosiaan tuo.
Siis puolison läsnäollessakin puhutaan hänestä, kuin tämä olisi joku aivoton olmi vaan. Ja mies vaan kestää sellaista kohtelua.

Tuon rumasti puhumisen voi kyllä allekirjoittaa. En ole koskaan kuullut miehen sättivän vaimoaan julkisesti esim. työpaikalla ja jos kuulisi niin tuskin paljon pisteitä keräisi. Naisilla se taas taitaa olla joku kisa, kellä on urpoin ukko :D

Yhä useampi mies kärsii parisuhteessa vähättelystä ja mitätöinnistä. Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtajan Heli Vaarasen mukaan ilmiö on yleistynyt Väestöliiton netti- ja puhelinpalveluissa. Ilmiö nousi puheenaiheeksi, kun Vaaranen kirjoitti asiasta mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin.

- Ilmiö on huolestuttavasti nousussa. Moni mies kärsii parisuhteessaan jatkuvasta vähättelystä. Naiset myös puhuvat keskenään miehistä vähättelevään sävyyn, Vaaranen sanoo.

Vaarasen mukaan naiset odottavat kumppanilta täydellisyyttä, eikä tavallisuutta siedetä. Nettivastaanotoilla toistuu yhä uudelleen sama tarina.

- Mies on rikki, koska nainen kritisoi häntä jatkuvasti. Mies tekee kotityöt väärin, syö väärin, puhuu väärin. Ilmiöstä kärsivät etenkin kiltit ja joustavat puolisot.

http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2016011320954202_lz.shtml

En ymmärrä tuota. Jos puhuisin miehestäni tyhmyrinä, niin sehän olisi häpeäksi, antaisi ymmärtää, etten ole parempaa pystynyt saamaan ja että olisin onneton ja tehnyt tyhmän valinnan. En ole sellainen, että eläisin vaan jonkun urpon kanssa, josta ei ole muuta kuin haittaa.

Ei sen puoleen, ei mua oikein voi määräilläkään. Miksi kukaan on sellaisen kanssa, jota pitää ihan tyhmänä?

Eikä se pelkästään naisten juttu ole, vähätellä puolisoa. Miesten tekemänä sitä pidetään vaan ihan sallittuna. Todella moni mies nauraa vaimollensa ja kertoo kuinka yksinkertainen tämä on.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tuon rumasti puhumisen voi kyllä allekirjoittaa. En ole koskaan kuullut miehen sättivän vaimoaan julkisesti esim. työpaikalla ja jos kuulisi niin tuskin paljon pisteitä keräisi. Naisilla se taas taitaa olla joku kisa, kellä on urpoin ukko :D
Ai, mä olen kyllä kuullut miehiltä sitä muijajuttua enemmänkin, mutta on tuo kisakin tuttu, kenellä on paskin ukko.

En tiedä miten muut asiat kokee, mutta mun mielestä "pikkujutuista" valittaminen ei ole niin paha. Tyyliin, "se jättää aina vessanpytyn kannen auki, tavarat ei mene ikinä omille paikoilleen eikä se ole kertaakaan pessyt vessanpynttyä". Ihan yhtälailla miehet kritisoivat "kosmetiikka helvettiä kylpyhuoneessa, naisen kenkärepertuaaria tai rätti kädessä persässä kävelemistä". Noi on tollaisa pikkujuttuja.
Siinävaiheessa, jos julkisesti kritisoidaan kumppanin älynlahjoja, ulkonäköä tai muuta vastaavaa ominaisuutta, menee homma epämiellytäväksi seläntakana haukkumiseksi, jota en itse liiemmin arvosta.

Olen huomannut, että joissakin parisuhteissa tilanne on tosiaan tuo.
Siis puolison läsnäollessakin puhutaan hänestä, kuin tämä olisi joku aivoton olmi vaan. Ja mies vaan kestää sellaista kohtelua.

Miehillä ei yleensäkään ole naisille kovin tiukat ehdot. Jokainen mies on oman onnensa kulkija ja jos pienikin almu naiselta riittää, niin sillä mennään. Siitähän on loppujen lopuksi kysymys, että miehet on helvetin tyhmiä.

no kyllähän se näin monessa suhteessa näyttää olevan. mies on mieluummin hiljaa ja antaasen vaimon päättää, niin pääsee vähemmällä

Miehillä ei yleensä ole kokemusta hyvästä naisesta. Ja toisaalta naiset on myöskin ihmisiä puutteineen ja paheineen.

Omat silmäni kuitenkin avautuivat suhteessa naiseen, joka omistautui sellaisiin juttuihin, kuten miten pannaan poika laukeamaan=). Sellaisen virtuoosin jälkeen on vaikea vaihtaa naiseen, joka vaatii koko ajan ottamaan naista huomioon ja pakottaa kokoajan miettimään sitä mikä on olevinaan "hyvän maun rajoissa".

Toisaalta kun täältäkin juttuja lukee, niin monella on aihettakin valittaa. Jos esimerkiksi ukko kusee aina kännissä alleen tai toistuvasti epäonnistuu lapsen ihmisarvoisessa kohtelussa.
Tai kun kuuntelee niitä naisia, joiden mies ei "osaa" käydä kaupassa. Tulee mieleen, onko silloin koko perhe hiukan tyhmä kun haluavat elää niin.

Yllättävän paljon ihmiset haukkuu puolisoitaan. Ihmetyttää kyllä, miten huonoon jotkut kumminkin tyytyy, kun valittamisen aihetta näkyy olevan. Minusta usein siellä on takana ihan oikeesti myös syitä valittaa.
Mä olen kanssa ihmetellyt tätä haukkumista. Tapahtuu varmaan puolin ja toisin, joskin taitaa naiset olla tässä rääpimisessa juuri tuollaisia kuin artikkelissa kuvataan.

Jokaisessa meissä on vikoja, ja kaikkia varmasti haukutaan jonkun ulkopuolisen toimesta. Mutta pitäisi se niin mennä että puoliso hankitaan siten että häntä voi kunnioitta ja ymmärtää hänen huonot puolet, ilman että niistä tarttee ulkopuoliselle märehtiä. Kai se on heikko itsetunto jota yritetään pönkittää haukkumalla sitä läheisintä ihmistä ymym.

Mä ymmärrän yleisläpät: Pera, no se nyt ei koskaan sulje vessan kantta hahahaa...tai Minna se aina motkottaa Hahahaa...Jutut jotka on tyyliin blondivitsailua, eikä kovin henkkohtasta. Mutta nää naiset joka kilpaa "kehuu" kuinka huono mies onkaan. Mitähän tapahtuis jos miehet puhuisi naisista yhtä yksityiskohtaisesti ja halveeraavasti.

Ja tottahan se on. Kuinkahan monessa kodissa esim päätös pitkästä kotiäitiydestä on miehen tekemä ? ;) ;) Ei kovinkaan monessa.

on kyllä ymmärrettävää, että se puolisoista päättää, joka kantaa asioista loppupeleistä suuremman vastuun noin käytännössä. Suomessa se on useimmiten nainen. Mies yleensä vapaamatkustaa varsinkin kun on kodista kyse.

• Tykkää
Reactions: .....
Mulla on mies joka on päättänyt kanssani mistä asioista kumpainenkin päättää. Todella kätevää kun voi vain tuudittautua toisen päätöksiin tietyissä asioissa eikä niitä itse tarvi pähkiä.

on kyllä ymmärrettävää, että se puolisoista päättää, joka kantaa asioista loppupeleistä suuremman vastuun noin käytännössä. Suomessa se on useimmiten nainen. Mies yleensä vapaamatkustaa varsinkin kun on kodista kyse.

Aamen ja halleluja. Samaa mieltä.

En hauku miestä julkisesti (paitsi joskus lähipiirin ollessa paikalle voi heittää nakin miehelle takaisin jostain asiasta). Mutta voi että kyllä korpeaa aikuisen miehen avuttomuus/ laiskuus tietyissä asioissa. En vaan voi olla motkottamatta, kun esim. pesukoneen mies täyttää aina päin helvettiä -> ei sillä muuten olisi väliä mutta kun ne astiat on sitten pesunkin jälkeen edelleen paskaisia ja esim. terävät veitset laittaa koneeseen siten että lapset voi niihin loukata. Tai kun ei viitti suihkusta tullessa kuivata jalkojaan, vaan kastelee kaikki lattiat. Eikai sillä muuten väliä, mutta märkä laminaatti on jumalattoman liukas ja vaarallinen + se alkaa kupruilla. Siinä pari esimerkkiä. Todella rasittavaa pidemmän päälle kulkea toisen perässä korjaamassa toisen tekemiä kotitöitä, joka ei todellakaan ole ensisijaisesti minun agendallani. Mun vaan on PAKKO!

Mies käy töissä (osa-aika), minä kannan vastuun kaikesta muusta. Siitä että koti tulee hoidettua, rempat tilattua, lapset hoidettu/kasvatettu ja niiden asiat hoidettu, laskut maksettua, sopimukset tehtyä ymsymsyms. Mies tekee asioita, mutta se täytyy yleensä aina erikseen hänelle sanoa ja joskus monta kertaa. "lapsella on paskat vaipassa, vaihdatko", "koneessa on märät pyykit, laittaisitko ne kuivuriin", "autosta on lasinpesuneste loppu, voitko ostaa ja täyttää tankin". Jne. Ja kyllä, voisin vaihtaa osia vaikka heti huomenna, mutta eihän mies siihen suostu. Kyllä se tietää mikä loputon hommasavotta täällä kotona pyörii, kun ei nyt mikään urpo yksilö ole. Laiska vaan.

Onneksi oma ukko ei ole täysin avuton, onhan niitäkin nähty jotka ei edes kaupassa osaa käydä. Olen todella pahoillani siitä jos joku mies saa kuulla tyhmäksi haukkumista kotonaan joka päivä vaikka tekee asiat moitteettomasti, mutta olisi kiva että näissä jutuissa joskus annettaisiin sillekkin arvoa kuinka paljon nainen yleensä perheensä eteen hommia tekee, koska kotitöitä/ lastenhoitoa tasa-arvo ei vieläkään monessa perheessä ole saavuttanut.

Yhteistyössä