Parisuhdeterapiassa oli parasta se, kun sai kerrankin suunvuoron. Sai puhua kenenkään keskeyttämättä asiansa loppuun asti ilman kumppanin ivallisia välikommentteja. (kerrankin terapeutti keskeytti kumppanin välirepliikin: "Anna nyt hän puhuu!")
Minä, miehenä, olen verbaalisesti lahjattomampi ja jäin aina kahdenkesken väittelyissä kakkoseksi. Jos en muuten, niin puun takaa tulleella, kumppanin keskustelun kannalta epärelevantilla vetäisyllä.
Se olikin parisuhdeterapiassa parasta.
Tilanteemme oli se, että kumppanini oli tekstittänyt, soitellut, mesettänyt, e-mailannut, tapaillut ja lopuksi pettänyt minua usean miehen kanssa. Lopulta tuli kärähdys ja otin hiivatinmoiset pultit: haukuin kumppanin pystyyn, menin baarkaapille, vetäisin kunnon kännit, huusin ja vittuilin ja sanoin, että "Anna tänne se vitun kännykkä, niin heitän seinään, kun kuitenkin minä olen se, joka maksaa talon kännykkälaskut!".
Tilasin seuraavana aamuna kaupunkimme perhekriisikeskukseen ajan, jonka saanti onnistuikin yllättävän nopeasti. Kriisikeskuksessa menimme terapiaan, jossa oli läsnä kaksi sosiaalitanttaa ja homohtavan näköinen maripaitainen ponipäämies. Helevetin hyvä asetelma! Kele! Keskustele siinä sitten!
Selitimme kumpikin oman versiomme asioista. Kumppani epäili tulleensa nelänkympin kriisiin, kun huomaa että tässäkö tämä elämä oli? Työtä, kaupassakäyntiä, harrastuksia, lomaa välillä, lasten kanssa olemista, harmaata kaurapuuron väristä arkea, mutta Elämä isolla E:llä puuttuu. Elämä tuli sitten sivusuhteen kautta.
Omasta puolestani kerroin samaa. Minusta on pelkästään mukavaa kun on työtä, kaupassakäyntiä, harrastuksia, lomaa välillä ja lasten kanssa olemista.
Kun selvisi, että olin huutanut ja vetäissyt kunnon perskännit kuultuani kumppanin pettämisestä, nämä sosiaaliterapeutit olivat sitä mieltä, että Suurin Uhka parisuhteelle on alkoholi ja mustasukkaisuus! Hoitoon pitäisi mennä, jos tuolla tavoin on asiat.
Se näistä terapeuteista!