Parivuotias ja polkupyörä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

x

Vieras
Minkä ikäisenä teillä on aloitettu "pyöräily"? Mitä lapsi tykkäsi alkuunsa? Meillä on helmikuussa 2 vuotta täyttänyt, jolle ostettiin nyt kolmipyöräinen työntöaisalla.
Kypärä vielä hankkimatta.

Pyörän sai jo aikaa sitte ja on sillä jonkun verran leikkiny. Nyt on 2v5kk ja meinataan se ulos viedä jahka maa paljastuu tarpeeksi. Tossa 2,5v siis aloittanee ja hankitaan kypärä. Työntötanko pitäs hankkia pyörään.
Ja siis on ihan tavallinen lastenpyörä appareilla. Noilla 3pyöräsillä on hankala oppia polkemaan. Suoraan opetan tavalliseen.

2-vuotiaana pyörä hankittu. Kyllähän nuo ovat tykänneet siinä pyörän päällä istua tököttää. ITse en vaan niin välitä siitä hommasta, hankalaa työntää, kun toinen ohjaa jonnekin ojaan koko ajan tai painaa jarrua... plääh.

Juuri tultiin sisään harjoitteluajolta 2veen kanssa (synt. 6.3) ja ihan onneessaan oli typy omasta pyörästä. Ihan oikee 12 tuumanen Hello kitty -pyörä appareilla tietty.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Noilla 3pyöräsillä on hankala oppia polkemaan.

Onko? Kyllä mullakin oli pienenä eka pyörä kolmipyöräinen, ja ihan olen oppinut :)

Mekin ajateltiin ensin kokeilla sisällä (kunhan ostetaan se kypärä).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko? Kyllä mullakin oli pienenä eka pyörä kolmipyöräinen, ja ihan olen oppinut :)

3pyöräsessä ajoasento on hankalammin sinne eteenpäin, kun taas tavallisessa alaspäin. Mitä itse tunnen lapsia niin helpommin on opittu ja jaksettu oppia tavallisella. Mun muksu ei traktoriakaan osaa polkea siinä eteenpäinasennossa.

Meidän 2- vuotiaalla on polkimeton pyörä. Sillä on kovasti sisällä harjoitellut ja kunhan maa paljastuu, niin viedään ulos. Kolmipyörät on todella raskaita polkea ja lisäksi opettavat vääränlaisen polkuasennon, verrattuna tavalliseen pyörään, joten meillä kyllä jätetään ne suosiolla väliin. Varmaan reilu 3- vuotiaana ostetaan tavallinen, 2- pyöräinen malli, kunhan kasvaa sen verran, että jalat yltävät sen 12 tuumaisen polkimiin.

Meillä lähti molemmat pojat aikanaan pari vuotiaina ajamaan apparipyörällä, 12- tuumaisella, johon asennettiin työntöaisa. Esikoisella otti oman aikansa mutta suht nopsasti kuitenkin oppi, nuorempi oli kuin syntynyt pyörän päälle... ja nyt näyttää siltä, että kesällä lähtenee apparit fillarista pois (ja poika on sen hiukan päälle 3-v.).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ennen olikin kunnon kilmipyöriä joissa poljettiin keskellä ja polkimilla pyöritettiin ketjua. Nykyään niitä ei saa kuin päiväkotitarvikeliikkeistä ja maksavat yli 200 euroa.

2v5kk oli keskimmäinen kun harjoitteli kolmipyörällä (semmosella retromallilla, mitä poljetaan ihan oikein siitä keskeltä) ja se sujui heti niin hyvin, että ostettiin 12" pyörä samana keväänä.

Meillä ei kyllä tasan 2-vuotias lapsi edes yrittänyt vielä polkea. Eikä yltänyt polkimiin tavallisessa 12-tuumaisessa, joten kolmipyöräinen oli ihan hyvä. Tosin jossain vaiheessa kesää lapsi päätti, että se "oikea" polkupyörä on moottoripyörä, ja sen jälkeen kolmipyöräinen ei enää kelvannut :-)

Oli mulla itsellänikin kolmipyörä ja siinä polkimet edessä. En muista opinko sillä polkemaan vai käytinkö potkutteluun. Pojan pyörässä muksu kyl yltää hyvin eli sen suhteen ei ainakaan oo ongelmaa. Eipä sillä asialla oo kiire, viedään fillari ulos ja katellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yyy:
Meillä ei kyllä tasan 2-vuotias lapsi edes yrittänyt vielä polkea. Eikä yltänyt polkimiin tavallisessa 12-tuumaisessa, joten kolmipyöräinen oli ihan hyvä. Tosin jossain vaiheessa kesää lapsi päätti, että se "oikea" polkupyörä on moottoripyörä, ja sen jälkeen kolmipyöräinen ei enää kelvannut :-)

Mikä kolmipyörä teillä on ollut, mihin jalat on yltäneet? Meistä kun on vaikuttanut että niissä on vielä pitempi matka polkimiin kuin tavallisissa pyörissä. Ei siis olla löydetty minkäänlaista polkimellista pyörää missä ei tarvisi jalkoihin 10 senttiä lisää pituutta.

Meillä sai kolmipyöräisen esikoinen 2-vuotiaana viime kesänä, muttei toivoakaan että olisi ylettänyt polkemaan, joten nyt sitten tänä keväänä uusi yritys:) Muutenkin oli hankalaa kun ei osannut ohjata, eikä auttanut jos minä työnsin työntökahvasta kun etupyörä menee minne sattuu...Meillä kyllä on sellainen vanhan ajan kolmipyörä, jossa siis ihan keskellä ne polkimet, ei etupyörässä. Jos työntökahvan vielä haluaa pyörään, niin se nostaa sitä satulaa vähäsen.

Meillä ei lapset ole myöskään tykänneet ajaa kolmipyöräisellä (meillä kokeiltu kahta erilaista mallia). Kolmipyöräinen on huomattavasti raskaampi polkea hankalan ajoasennon vuoksi. Kokemukseni mukaan nuo kolmipyöräiset sopii parhaiten työnnettäväksi Työntöaisan kanssa) tai vedettäväksi (naru). Pieni tavallinen pyörä apupyörillä on sen sijaan ollut lasten suosikki, ja polkemaan ollaan opittu sillä jo 2 vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja yyy:

Mikä kolmipyörä teillä on ollut, mihin jalat on yltäneet? Meistä kun on vaikuttanut että niissä on vielä pitempi matka polkimiin kuin tavallisissa pyörissä. Ei siis olla löydetty minkäänlaista polkimellista pyörää missä ei tarvisi jalkoihin 10 senttiä lisää pituutta.

En muista merkkiä, oli lainapyörä. En ole varma ylsikö siinäkään jalat polkimiin. Mutta ei sillä niin merkitystä olltu, kun ei lapsella ollut hajuakaan polkemisesta, ehtii sen myöhemminkin oppia :-)

Yhteistyössä