Pärjäättekö 100€ per viikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yritän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yritän

Vieras
Oon jäämässä kotihoidon tuelle, plus teen joitain tunteja töitä viikossa kun miehellä mahdollisuus hoitaa vauvaa. Miten pärjäätte? Ajatellen vaippoja (EI KESTO), ja muuta mitä vauva tarvitsee. Mitä ruokia teette, ja voiko tollasella budjetilla pärjätä?
Teen kaikki ruoat itse, silloin tällöin ostan pakastepitsan iltapalaksi, mutta muuten kaikki hoituu. Kertokaahan, vauva 9kk ja ensimmäinen. Ja joo, ollaan laitettu talon lainat koroille muutamaksi kuukaudeksi, kaikki muut menot laskettu minimiin, puhelimet, sähköt, vedet ja se pirun TV-maksu!!! :(
100€ tuntuu paljolta, mutta kun kaupasta on kannettu viikon vaipat ja ruoat niin vähiin jää!

100e viikossa riittää Prismaan, eli viikon ruoat, vaipat, hygieniatarvikkeet, ym.
Mä otan aina 100e mukaan kauppaan, sillon ostetaan viikon ruoat. Lapsi on 1v2kk. Ei koskaan mene tota satasta. 65-80e menee, loput käytetään täydennyksiin tai laitetaan säästöön! :)

Ehkä yhdelle lapselle jos kovin kuivapissaaja/harvakakkaaja...

Meillä menee pelkästään vaippoihin tällähetkellä 200e kk, 3 vaipatettavaa ja nyt harmittaa todella, kun ei kestoiltu. Eli jos kestoilette niin pärjäätte varmasti vähemmälläkin viikossa...

No meillä menee ruokaan, vaippoihin, hygienituotteisiin ja pesuaineisiin viikossa n. 150€, mutta meitä onkin 2 aikuista ja 2 lasta. Eli voisin kuvitella, että myös 100€ voisi pärjätä pienempi perhe, mutta tosi tarkkana siinä saa olla. Meilläkin on karsittu kaikki ylimääräinen ostoksista, että päästään tuohon 150€. Sämpylöitä voi leipoa itse ja näin syksyllä kannattaa marjoja ja sieniä laittaa pakastimeen, tarkkailla kilohintoja jne.

Siis miten te käytätte oikein rahaa? Mä en juuri hintoja kattele, ostan mitä huvittaa ja just tänään kävin kaupassa ja kun perusaineet on kaapissa, meni ruokaan 35€ ja noilla eväillä elää taas 3-4 päivää..Joten mä en käsitä miten 100€ voi tulla tiukkaa, ellei tietenkin harrasta sitä et ostaa vähän sitä sun tätä, jos vaikka vahingossa sattuu tarttee... :whistle: Just oli tokmannin mainos et vaipat alessa, eikä ne muutenkaan paljon yli 10€ paketti maksa eikä 1 lapsi takuulla 5 pakettia viikossa käytä..

Asumisen, veden, sähkön ja puhelimen (telkkaria ei ole) jälkeen 400 euroa käyttöön itselleni ja kahdelle lapselle. Hyvin pärjätään. Tosta siis ostetaan ruoan lisäksi bussi- ja junaliput ja lasten harrastukset ja muut. Syödään kuitenkin mielestäni hyvin ja lapsillakin on puhtaat vaatteet. Ostan sitä ruokaa mikä on tarjouksessa, "hienouksia" syödään sitten harvemmin. Hienoa että lapsesi saa olla kotona pidempään! Kyllä pärjäätte, se on asennekysymys ja melkein mitä vaan jaksaa kun tietää ettei se ole lopullista :)

Pärjättäis.
Keskitetään kaikki s-ryhmän kauppoihin, ja hyvin näkee bonuslaskelmassa paljonko menee kauppaan rahaa. Aiemmin meni n. 500-600e/kk (2 aikuista ja 2 lasta).
Nyt kun ollaan säästölinjalla, niin kauppaan menee se 300-400e/kk. Suurin menoerä lähti juurikin noista vaipoista! Kun on kaks vaipatettavaa, vaippoja meni ihan törkeesti. Siirryttiin kestoihin ja huomaa heti kuinka paljon se säästää. Myöskin tehdään ruokalista viikolle ja ostetaan ainekset sen mukaan. Sekin säästää paljon. Eikä nälkäsenä kauppaan ;)

2 aikuista ja vauva pärjää helposti 100e/kk, jos vain haluaa.

Siis miten te käytätte oikein rahaa? Mä en juuri hintoja kattele, ostan mitä huvittaa ja just tänään kävin kaupassa ja kun perusaineet on kaapissa, meni ruokaan 35€ ja noilla eväillä elää taas 3-4 päivää..Joten mä en käsitä miten 100€ voi tulla tiukkaa, ellei tietenkin harrasta sitä et ostaa vähän sitä sun tätä, jos vaikka vahingossa sattuu tarttee... :whistle: Just oli tokmannin mainos et vaipat alessa, eikä ne muutenkaan paljon yli 10€ paketti maksa eikä 1 lapsi takuulla 5 pakettia viikossa käytä..

Minkäs paikkakunnan kaupassa sinä käyt? Sillä on aika suuri merkitys paljonko sinne kauppaan saa uppoamaan.

Hyvällä suunnittelulla 100€ varmaan riittäisi.

no, ehkä just.... käytännössä halusin jotenkin elää hoitovapaalla, joten visaa tuli välillä vingutettua. Mitään muuta luottoa en suosittelisi, mut visa oli ihan ok turva. Olin 10kk hoitovapaalla. Visassa taisi olla 1500 vara silloin, joten se varmaan tappiin meni. Kun palasin töihin niin sitten maksoin pois. Nyt jään taas hoitovapaalle, säästössä on noin 1000e, mutta visa varalla lisäksi.

Meillä menee varmaankin jotain tuon verran viikossa ruokakauppaan, enkä mä kovin tarkkaan hintoja kattele, ostan sitä mitä tarvitaan. Ja meillä on 2 aikuista, 2-vuotias ja vauva.
Että ihan näppärästihän tolla pärjää, jos tosiaan mitään muuta siitä ei tarvii maksaa, kuin ruoat + hygieniatarvikkeet.

Minä myös ihmettelen, että jos on ruokiin ja hygieniatuotteisiin pistää 100 euroa, ja käyttäjiä on 2 aikuista ja vauva, niin jo on kumma jos ei riitä.

Kannattaa varmaan ihan oikeasti katsoa, mitä sieltä kaupasta kotiin kantaa. Perusruoka ja jopa vihannekset ja kasvikset ovat ihan kohtuuhintaisia, herkkuihin, limuihin, siidereihin ja oluisiin sitä rahaa saa kyllä kulumaan saman verran kuin siihen ihan oikeaankin ruokaan!

Meitä on 5, 6-,9- ja 14-vuotiaat pojat ja 2 aikuista. Viikossa kauppaan menee n. 80 - 120 euroa.

[QUOTE="vieras";24174863]Minkäs paikkakunnan kaupassa sinä käyt? Sillä on aika suuri merkitys paljonko sinne kauppaan saa uppoamaan.

Hyvällä suunnittelulla 100€ varmaan riittäisi.[/QUOTE]

Kyllä mä uskallan väittää et ei sillä niin isoa merkitystä ole et minkä kylän ässässä käy.. :rolleyes:

[QUOTE="vieras";24174863]Minkäs paikkakunnan kaupassa sinä käyt? Sillä on aika suuri merkitys paljonko sinne kauppaan saa uppoamaan.

Hyvällä suunnittelulla 100€ varmaan riittäisi.[/QUOTE]

En asu Suomen suurimmissa kaupungeissa, mutta isossa kyllä. Ei tarvitse mitenkään erityisesti suunnitella, joka viikon ruokalistan teen kyllä etukäteen, koska tykkään niin tehdä, ja siitä siirrän tarvikkeet kauppalistaan. Ei mene satastakaan viikossa. En sen suuremmin myöskään laske hintoja kaupassa. Esim. vertaile tuotteiden kesken. Ostan sitä minkä olen havainnut parhaaksi. Mukana niin Rainbow-tuotteita, kuin "normaaleitakin". Suosin suomalaista.

Kyllä mä uskallan väittää et ei sillä niin isoa merkitystä ole et minkä kylän ässässä käy.. :rolleyes:

No kyllä täällä on ollut ketjuja joissa on todettu että paikkakunnalla X 400g naudan jauheliha maksaa 2€ tai alle ja pk seudulla 3€. Tässä nyt vain yksi esimerkki ettei pk-seudulla riitä ihan sama raha kun pienemmissä maakunnissa. Meillä ei todellakaan osteta "mitä huvittaa" jos halutaan halvalla päästä.

[QUOTE="vieras";24174978]No kyllä täällä on ollut ketjuja joissa on todettu että paikkakunnalla X 400g naudan jauheliha maksaa 2€ tai alle ja pk seudulla 3€. Tässä nyt vain yksi esimerkki ettei pk-seudulla riitä ihan sama raha kun pienemmissä maakunnissa. Meillä ei todellakaan osteta "mitä huvittaa" jos halutaan halvalla päästä.[/QUOTE]

Kyllä täältä stadistakin saa alle 2 eurolla nautajauhelihaa, tarjouksesta (en tarkoita punaista lappua). Ihan kohtuuhintaista ruokaa saa ostettua, jos viitsii nähdä vaivaa pikkasen. :)

[QUOTE="vieras";24174978]No kyllä täällä on ollut ketjuja joissa on todettu että paikkakunnalla X 400g naudan jauheliha maksaa 2€ tai alle ja pk seudulla 3€. Tässä nyt vain yksi esimerkki ettei pk-seudulla riitä ihan sama raha kun pienemmissä maakunnissa. Meillä ei todellakaan osteta "mitä huvittaa" jos halutaan halvalla päästä.[/QUOTE]

"mitä huvittaa" on melko suhteellinen käsite, mulle "mitä huvittaa" tarkoittaa ruoka-aineita mitä kotiin tarvitsee sekä perus talouspaperit jne ilman sitä halvimman metsästystä vaan voin ottaa hyllystä sitä merkkiä tuotetta mitä haluan, jollekulle toiselle se "mitä huvittaa" on ne tarvittavat ja siihen päälle vielä limpparit, kaljat, tupakat, karkit jne jne. mahdollisesti jopa jotain pientä tavara tai vaateostosta joka kauppakerralla..

Että siinä lienee se suurin syy sille minkä takia toisilla se 100€ riittää enempään.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pärjää!;24174858:
Asumisen, veden, sähkön ja puhelimen (telkkaria ei ole) jälkeen 400 euroa käyttöön itselleni ja kahdelle lapselle. Hyvin pärjätään. Tosta siis ostetaan ruoan lisäksi bussi- ja junaliput ja lasten harrastukset ja muut. Syödään kuitenkin mielestäni hyvin ja lapsillakin on puhtaat vaatteet. Ostan sitä ruokaa mikä on tarjouksessa, "hienouksia" syödään sitten harvemmin. Hienoa että lapsesi saa olla kotona pidempään! Kyllä pärjäätte, se on asennekysymys ja melkein mitä vaan jaksaa kun tietää ettei se ole lopullista :)

No just tätä haen takaa, et jos ite haluaa niin pärjää. Haluan pitää tytön kotona vielä vähän aikaa, ja se on ainakin itselleni tärkeää. Mies tienaa todella hyvin, mutta en kuitenkaan halua että miehen tarvitsee tehdä hulluja ylityövuoroja sen takia että haluan pitää lapsen kotona. Tytölle ovat molemmat, äiti ja isi, todella tärkeitä, miehelle tyttö kaikki kaikessa. En halua tehdä tilannetta mahdottomaksi kenellekään. Sen takia kysyn. :) Kiitos hienosta vastauksesta, tää oli just mitä tarvitsin. :) Eli kyl sillä satasella pärjää jos haluaa, ja aion sillä pärjätä, oli miten oli. :)

• Tykkää
Reactions: HEI! ja Maira
Meillä kaksi 2v todella laajasti ruoka-allergista lasta ja kaksi aikuista, joista toinen laktoosi-intolerantti (HYLA edes ei käy). Ruokaan menee todella paljon rahaa, kun ainoastaan erikoistuotteet käy ja kaikille pitää tehdä eri ruokia. Esim. yhdelle lapselle käy rasvoista vain avocado-öljy. Toiselle lihoista ainoastaan hevosen liha. Aikuiselle laktoosittomat maidot yms, jotka on tosi kalliita. Vain tiettyjä erikoispesuaineita voi käyttää. Että onnellisia olette, jotka pärjää kaupassa pienellä budjetilla!

Kyllä täältä stadistakin saa alle 2 eurolla nautajauhelihaa, tarjouksesta (en tarkoita punaista lappua). Ihan kohtuuhintaista ruokaa saa ostettua, jos viitsii nähdä vaivaa pikkasen. :)

Mitä tarkoittaa nähdä vaivaa pikkasen? Sillon kun on plussa tarjouksena 2pkt 4€ niin ostetaan 20 pakettia vai ajetaan 20km päähän kauppaan jossa on tarjous päällä tai kaupasta toiseen tarjousten perusteella ja maksetaan säästö bensassa? Meillä on tässä suht. lähellä k-kauppa, s-market ja lidl ja yhdestäkään ei saa alle 2 euron jauhelihaa. Me emme voi ostaa myöskään pehmeintä vessa-paperia mitä vain salaattikastiketta emmekä myöskään asioi tuore-tiskeillä, koska meillä ei ole varaa. "turhuuksia" meillä on tietysti vissyt, tiivistemehu ja karkkipussi/jäätelö tmv..

Uusimmat

Yhteistyössä