PCO ja lääkitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Minulla on lievähkö PCO, johon en ole koskaan saanut lääkitystä, koska olen saanut lapset ilmankin. Kaipaisin nyt kokemuksia, jos jollakin on lääkitys käytössä PCO:n muihin oireisiin kuin lapsettomuuteen. Mikä lääkitys, ja miten se on vaikuttanut, ja onko ollut sivuvaikutuksia?

Ei ole lääkitystä tällä hetkellä, mutta kun raskaaksi yritin tulla, niin lääkityksenä oli terolut ja clomifen. Tosin clomit saa aikaan oviksen, että jos ei lisää lapsia halua, niin varmaan riittää terolutitkin.
Terolutit on keltarauhashormoni-valmiste, joka säännöllistää kuukautiskierron ja saa epäsäännöllisen kierron tasoittumaan.

Mulla oli käytössä metformiini. Nyt en ole käynyt uusimassa reseptiä, pitäisi kyllä. Käytin noin 8kk isolla annoksella ja menkat säännöllistyivät aika tarkkaan 28 päivään. Viimeisimmän reseptin loppumisen jälkeen kierto venyi muutamalla päivällä ja pysyi sellaisena säännöllisenä puolisen vuotta. Nyt on eka kierto selkeillä pco-oireilla menossa. Täytynee hankkiutua lääkärin pakeille ja aloittaa uusi totuttautuminen lääkkeisiin. Metformiini ei sovi kaikille, ei auta kaikkia ja niilläkin, joille se sopii, voi tulla ällöjä oireita lääkkeeseen sopeutumisen ajan pienistä ja vaiheittaisista annoksen nostoista huolimatta.

Mulla lievä pco. Raskaaksi olen tullut aikalailla luomusti, ovis tikut apuna ja onhan siinä usempi kierto tarvittu että se ovulaatio on sitten löytynyt kun ilmeisesti ei joka kierrossa irtoa munasolu minulla. E-pillerit mulla on käytössä jotta kuukautiset tulisi säännöllisesti joka kuukausi ja auttanut hyvin akneen sekä karvankasvuun.

[QUOTE="a p";29924898]Kiitos vastauksista.
Molli, mitä ne ällöt oireet on?[/QUOTE]

Mulla oli ajoittaista kuvotusta ja päänsärkyä. Joillakuilla raivokohtauksia, toisilla oksentelua, ripulia, ummetusta, pahoinvointia, huimausta...

Mulla gynen mukaan pco-tyyppiset munasarjat mut ei varsinaisesti pco:ta. Terolut-kuuria olen syönyt kun kierrot on menny yli 50 päiväiseksi. Raskaudet alkaneet ilman lääkkeitä mutta ovulaatiotestejä olen joutunut tekemään. Esikoisen jälkeen kierrot lyheni selkeästi (ei yli 36 päiväisiä kun aiemmin saattoi olla niitä 50-60 päiväisiäkin) mutta toisen raskauden alkamista yritettiin selkeästi useampi kierros kun ekaa aikoinaan.

Yhteistyössä