PCO ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Hei! Onko täällä sellaisia, joilla raskaus lähtenyt käyntiin ihan normaalisti, vaikka on todettu PCO? Mulla yks km takana jo ja pelottaa, jos onkin toistuvaa ;(... Onko teillä ollut jotain raskautta tukevaa lääkitystä, johtuen PCO:sta?

Kolmatta luomulasta odotan syntyväksi, vaikka pco on minullakin todettu. Keskeytyneitä raskauksia takana yhteensä 6, niistä kolme clomiraskauksia. En tiedä johtuvatko toistuvat keskenmenot pco:sta vai olinko vain eturivissä kun huonoa tuuria jaettiin. Ei siihen osannut ottaa kantaa lääkärikään. Tsemppiä ja parempaa tuuria sinulle!

Mulla on PCO ja eka raskaus alkoi Metformin -hoidon avulla.
Toka raskaus onkin sitten täysi luomu, nyt jo rv 25 :D

Kannattaa suunnata kunnon lääkärin luokse, jolta saa lääkkeet PCO:n hoitoon ja tueksi.
Keskenmenot ovat todella yleisiä myös ei PCO ihmisillä!!!

PCO lisää varhaisia keskenmenoja (mutta ei myöhempien keskenmenoja), mutta kuten Pahvikin sanoi, keskenmenot ovat todella yleisiä myös muilla. No, se ei tietenkään tee keskenmenoista yhtään sen mukavampia, keskenmenot ovat hirveitä!

On kuitenkin aivan mahtava juttu että olet ollut jo raskaana PCO:sta huolimatta, onnittelut siitä. Todennäköisyys että tulet uudelleen raskaaksi ja onnistut raskaudessa ovat varmasti todella suuret.

Minäkin ottaisin tuossa tilanteessa yhteyttä lääkäriin, koska niitä raskautta tukevia lääkkeitä on tosiaan olemassa. Mutta voihan olla että niitä ei heti anneta. Eikö tavallisissa tapauksissa keskenmenon syytä aleta selvittää vasta toisen tai kolmannen keskenmenon jälkeen? Tuo hoitokäytäntö tuntuu julmalta, mutta on toisaalta osoitus siitä että keskenmenot ovat tosi tavallisia.

Mulla todettiin myös PCO ja ensin käytettiin teroluteja kiertoa normalisoimaan (kierto muutoin 1,5kk-4kk). Se ei auttanut kuitenkaan munasolun irtoamiseen, vaan tarvittiin vielä clomifeneja. Ensimmäisellä yrittämällä kuitenkin onnistui. Nyt toinen raskaus onnistui ilman teroja tai clomeja - siis luomuna ja se oli suuri yllätys :) Sinä kuitenkin olet jo kertaalleen ollut raskaana, joten ainakin mahdollisuus siihen on :) Hienoa! Mutta noista keskenmenoista en osaa kertoa omakohtaisia kokemuksia, kun itselleni ei ole niitä sattunut. Tosiaan varmaan kannattaa jutella lääkärin kanssa. Onnea yritykseen ja raskauteen!

Kiitos teille vastauksista! Olo on tosiaan aika masentunut tällä hetkellä. On jotenkin niin yksin tän asian kanssa, vaikka mies tukeekin asiassa niin hyvin kun pystyy. Lääkärille olen varannut ajan ja katsotaan asiaa eteenpäin. Toivottavasti joskus lykästää ihan oikeasti meilläkin. Mukava oli kuulla, että onnistuminenkin on mahdollista. Oikein ihanaa odotusta teille kaikille ja olkaa onnellisia pikkuisistanne!

Älä menetä toivoa! Me yritettiin 1,5 v. luomuna kunnes todettiin pco (jonka kyllä arvasin) ja sain ensin terolutit ja sitten clomifenit joita söin pari kuukautta. Lääkkeiden toimivuutta testailtiin ja se oli ok, en kuitenkaan raskautunut. Lisäksi yritettiin kaikki mahdolliset luomukonstit.. =) Sitten kävi niin, että päädyttiin pitämään pientä paussia yrityksessä ja lopetin lääkkeet. En osannut kuvitella että olis mitään mahiksia raskautua ilman lääketieteen keinoja. Ja kas kummaa, yllättäen tulin hyvin nopeasti (pitkästä kierrosta, n. 55pvä) raskaaksi ja nyt menossa jo rv 36. Elämä osaa yllättää juuri silloin kun sitä vähiten osaa odottaa. Tsemppiä, kyllä teilläkin vielä varmasti onnistuu!
ps. Koin myös itse olevani aika yksin lapsettomuuden kanssa, miehestä ei juuri ollut tukea, mutta nyt jälkeen päin olen ymmärtänyt että kyllähän se ressukka sitä asiaa pui itsekseen aika kovinkin. Sukupuolten välillä on vissiin vaan tässäkin asiassa vähän eroja siinä, miten asiat tuodaan esiin...

mitä se pco tarkoittaa? tutullani muistaakseni se ja nyt on raskaana.. haluaisin vaan tietää etten mene mitään typerää läväyttämään suustani hänelle joskus..

Yhteistyössä