PCO - Oireet ja hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sharona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pitkät kuukautiskierrot, ovulaatiota ei joka kuukausi tullut, lievä ylipaino, karseet menkkakivut, lapsettomuus. lääkäriin menin kun lasta ei alkanut kuulua vuosien tahkoamisesta huolimatta. molemmat munasarjat olivat pco-tyyppiset. lääkkeeksi terolut, metforem, clomifen ja pistoshoidot, ovulaation induktiot, kolme inseminaatiota -- hoitotauolle tuulimunaraskauden jälkeen. ja sitten jatkettiin taas, ja lopulta tänä päivänä olen kahden lapsen onnellinen äiti. :)

Gardenialla samoja oireita kun mullakin..
-Menkat tuli miten tykkäs jopa pillereiden kanssa
-ylipaino
-taipumus akneen
-runsahko karvan kasvu (eli jos halus pitää puutarhan siistinä sai joka päivä ajaa)
-menkkakivut ollu aina sitä luokkaa että oon pyörtynyt kun sattuu niin paljon (onneks e-pillerit vähän helpotti).

Ja jos on ylipainoa niin saattaa myös olla insuliiniresistenssi. Kulkevat käsikädessä.
Ja tällöin painon pudotus on hyvin vaikeaa koska kroppa ei käsittele insuliinia niinkuin pitäis.

Painon pudotus auttaa kuulema pco:n.. itse en ole tätä väitettä vielä käynyt allekirjoittamassa. Mulla siis myös insuliiniresistenssi ja ylipainosta saanu 8kiloa pois (metformiinit apuna)

Hip,
mulla on diagnosoitu PCO-tyyppiset munasarjat. Menin alkuvuodesta 2009 lääkäriin, kun e-pillerien poisjätöstä oli yli puoli vuotta ja yhtäkkiä heitti pitkäksi venyneen kierron päälle 4 viikon vuodon ja tiputtelun. Gyne löysi ultralla monirakkulaisuutta munasarjoista ja huomasi meneillään olevan ovuloimaton kierto. Mulla ei oikeastaan muita oireita ollut. Olen normaalipainoinen, hivenen näppyläinen kierron loppupäässä, mutta karvankasvun osalta mielestäni normaali. Diagnoosin jälkeen tajusin kovien pitkin kiertoa tuntuvien jomotusten ja tajuttomien menkkakipujen johtuvan juuri monirakkulaisuudesta.

Sain kierron tasaamiseksi Terolutit (kp15-24 otettaviksi). Kolmen kierron kuuri ei auttanut. En ovuloinut ja heti terolutiton kierto toi takaisin vuoto-ongelmat. Gyne määräsi terot 6. kierroksi. Sitten alkoi selvästi oma kroppa pikku hiljaa toimia: kierrot alkoivat normalisoitua ja ovulaatiokin alkoi löytyä. Lopulta raskauduin yk9 eli 7. terolut-kierrosta. Nyt menossa rv 6+2. :heart:

Jos itselläni ei olisi ovulaatio onnistunut Terojen avulla, olisi seuraava vaihe ollut Clomit. Clomien avulla olisi autettu ovulaatio tapahtumaan. Itselläni kävi tuuri ja isompiin apuihin ei ollut tällä kertaa tarvetta. Toivoa antoi esikoinen, joka syntynyt 04 luomusti. Silloin ei ollut edes tietoa PCO-tyyppisyydestäni (sitä ei silloin varmaan vielä ollut) tai muista ongelmista.

Rohkeasti vain lääkärille, jos kierrot on pitkiä tai on vuoto-ongelmia. Tsemppiä kaikille! :)

- mulla kuukautiset oli epäsäännölliset 13-16 vuotiaana, sit aloitin pillerit. V. -01 jätin pillerit pois ja parin kierron (n. 32pvää) menkat jäikin pois yli 8kk ajaksi. Menin yksityiselle gynelle ja totesi pco:n, molemmissa muniksissa helminauhamaisesti rakkuloita. Sain samantien terolut+ clomifen reseptit ja yk 2 tärppäsi ja kaksoset syntyivät 0303.

- synnytyksen jälkeen 8 kiertoa oli n. 32-35 päivää ja sit aloitin hormonaalisen ehkäsyn ja käytin melkeen 5 vuotta. Ehkäisy jätettiin pois 9/08. 11/08 kävin gynellä tarkistuttamas tilanteen, ja tämä gyne sanoi että ei pco:ta vaan ihan ok tilanne. Kuitenkin määräsi progesteronikokeen seuraavaan kiertoon, ja tulos alle 1 eli ei ovulaatiota. Sanoi ettei kannata ilman apuja 6kk:tta kauempaa yritellä sitten.

- gynellä jälleen 6/09 ja siellä "pco-tyyppinen" löydös. Ei helminauharakkuloita vaan useampia suht isoja rakkuloita, mutta ei yhtään johtavaa follikkelia. Ovista ei tapahdu jos mikään ei ala johtamaan. Sain 3kk:n terolut reseptin kiertoja tasottamaan. Niitä en tarvinnutkaan kun kesällä tuli kolme kiertoa lyhyinä.

- mä olen normaalipainoinen, en kärsi karvankasvusta enkä aknesta. Tosin kierron puolivälissä ja lopussa finnejä tulee, toisinaan aika paljonkin mutta ei mielestäni akneksi voi sanoa. Eikä mulla juuri koskaan ole menkkakipujakaan ollut tai vuoto-ongelmia. Vaivana on vain epäsäännölliset kuukautiset, ja nyt siihen liittyvä raskauden alkamisen viive..
Vuoden aikana kiertojen vaihteluväli nollut 24-46 päivää.

Mulla diagnoosina Pco ja ovuloimattomuus.

Oireina ainoastaan epäsäännölliset menkat. (ei ylipainoa, aknea tai liiallista karvankasvua)
Jätin ehkäisyn pois 06/06 ja pääsin heti -07 alussa laps.polin asiakkaaksi pco:n vuoksi. Menin siis gynelle päivittelemään menkkojani jotka tulivat 12 pv:n välein.. Ekaksi kokeiltiin clomit --> ei ovulaatiota, Femar --> ei ovulaatiota ja lopulta Puregon+Pregnyl-hormonipistokset joista yksi km ja yksi ihana tyttönen (syntynyt 07/08). :heart:

Synnytyksen jälkeen menkat tuli taas miten sattui (lähinnä parin viikon välein) mutta en ottanut stressiä vaan käytin ahkerasti kuukuppia. :D

Imetyksen loputtua ihmettelin kun kuukautiset ei tulleetkaan "normaalisti", vaan kp oli jo 26. Plussa pärähti testiin ja LA on tammikuussa. Mulle vielä sanottiin jälkitarkastuksessa, että ehkäisyä en tule ikinä tarvitsemaan, munasarjat on kuin pommin jäljiltä.. Ihmeitä kuitenkin näköjään sattuu!! :heart:

Tsemppiä kaikille ja älkää pitkittäkö gynellä käyntiä jos yhtään arveluttaa!!

pikkuakka rv 26+4

Kiiiiiitos kaikille vastaajille! :heart:

Olen kyllä käynyt gynellä Suomessa asuessani, mutta eivät koskaan maininneet moisista. Enkä kyllä minäkään, kun en seurannu kiertoa mitenkään.
Viimeisimmästä käynnistä on "muistona" ultraääni-kuvat kohdusta ja munasarjoista, koska se gyne oli juuri saanut uudet laitteet ja halusi testata, olin siis koekaniini. :laugh:

En koskaan kiinnittänyt niihin mitään huomiota, koska se gyne sano, että "hyvältä näyttää" ja "kaunis kohtu" ja kyseessä siis ihan perustarkastus, ei raskautumissuunnitelmia.

Nyt on tässä reipas vuosi ollut yrityksessä ja sattumalta löysin ne kuvat kerat lausunnon, siinä mainitaan että munasarjat rakkulaiset, ei kuitenkaan selkeä PCO - 5.Marraskuuta mennään lapsettomuustutkimuksiin, joten sitten varmaan selviää, joko se on selvä. :/

Tsemppiä Sharonalle (ja toki meille muillekin).

Mulla kanssa muuten kaikki ok, mutta lievää pco:ta. Ylipainoisena mulle tottakai suositeltiin painonpudotusta ja resistenssilääkkeitä kun on tuo resistenssi insuliiniin.

Aluksi pidin aivan kamalana, olin jopa niin rikki että jouduin ottamaan sairaslomaa kun en vaan pysynyt kasassa :|

Löysin netistä noi pco:n oireet paria päivää ennen gyneä ja tiesin jo sillon mikä on, ja se että lääkäri vahvisti mun epäilykset tuntu vain niin pahalta.
Nyt taas kun on aikaa kulunut niin mieli on paljon parempi. Enää ei kauaa niin on se lääkärin toivoma 10kg poissa ja ultrataan tilanne uudelleen :)

Mullakin diagnosoitiin PCO 03/07 (epäily) ja 08/07 diagnoosin varmistus.

Vauvaa alettiin yrittää exän kanssa 11/06 (olin tuolloin 18v.), eka kierto 51pv, seuraavaa ei sitten tullut. Lääkäristä terolut- kuuri ja sen syötyäni mentiin yksityiselle hoitoihin 08/07. 10kk ovulaation induktioita, IUI (x5) jne, ilman yhtään raskautta. Lääkkeille en kunnolla reagoinut, clomifenille en yhtään ja menopurille vain todella isoilla annoksilla. Erosimme sitten kesällä 08 ja nyt uuden miehen kanssa vauva toiveissa, yk3 menossa ja nyt jopa ollut säännölliset kierrot (35pv), mutta tuntemusten mukaan tämä kierto venyy.

Tässä välissä söin pillereitä (yaz) 12/08-07/09 välisen ajan. Juuri ennen kuin aloitin pillerit, kierrot olivat tasaantumassa (pari kertaa oli juuri tuo 35pv), mutta lapsettomuuslääkäri sanoi, että pillereiden aloituksesta ei ole haittaa myöhempää raskaustoivetta ajatellen.

Oireita:

- Pitkät kierrot/ovuloimattomuus (pillereiden jälkeen, ennen sitä oli kellon tarkat)
- Lääkkeille huono vaste
- Hieman enemmän karvoitusta, mutta lääkäreiden mukaan voisi laskea myös normaaliksi, koska olen todella tummaverikkö...
- Kolme vuotta kestänyt lapsettomuus, hoidoista riippumatta.
- Hieman ylipainoa (n.2-4kg, riippuen kk kierrosta)

Tutkimuksiin vuoden vaihteessa uudelleen (uusi mies tutkittava), itsellä ei halua lähteä ihan heti hoitoihin, kuitenkin viimeksi avioero tuli sen seurauksena. Nyt siis ikää 21v.

Minulla todettiin 2009 keväänä PCOS
- oireita ollut vuosia, mutta en tiennyt asiasta
- Pillereiden aikaan kuukautiset tuli kellolleen
- E-pillereiden loputtua ei ollenkaan yli vuoteen
- Alko kamala akne johon sain lääkityksen ja alotin e-pillerit uudestaan lääkityksen vuoksi
- Lopetin taas e-pillerit ja taas ei menkkoja, aloitettiin terolud, tuli menkat mutta ei mitään muuta vastetta
- Karvotusta minulla jonkin verran yrimääräistä (itseäni häiritsevää)
- Ylipainoa reilusti, etenkin muutaman viime vuoden aikan atullutta
- Lapsettomuuden vuoksi tutkimuksiin viime keväänä ja diagnosoitiiin PCOS
.- Kaikki hormoonitasot alarajoissa
- Alko laihdutus
- Metformiinit hoitaan insuliini resistensiä -> säännölliset kuukautiset, melkein
- PAino putos, ei ovulaatiota (-7kg)
- Clomit alkoi syyskuussa metformiinin rinnalle
- Elämäni ensimmäinen plussa 18.10 ekasta clomi kuurista (ei jaksa uskoa todeksi vieläkään)
-Jos olis myöhästyneet menkat ja raskaustesti neg, niin terolud olis aloitettu rinnalle lisäksi

Ihanaa, että toivoa kuitenkin on ja pco on tosi kirjava asia, on lievempää ja vaikeampaa sorttia..
Viimeksi tänään kuulin tapauksesta, jossa naiselle oli kanssa sanottu, ettei tule ilman apuja raskaaksi mutta alle vuoden ehkäisemättömän ajan sisällä tuli plussa. Tämmöiset tuovat toivoa itsellekin :heart: Mullahan tilanne vielä se, etten "rankkoihin" hormonihoitoin lähde kun kaksoset jo perheessä on.. Luomusti koitan homeopatialla asiaa nyt hoitaa.

Itse ehdin käymään n 8 kk vyöhyketerapiassa. Suosittelen vahvasti. Puhdistaa kehoa ja lieventää tressiä ja sitä kautta helpottaa raskautumista.
Olen kuullut, että vyöhyketerapia auttaisi niitä joilla on raskautumisessa ongelmia. jos olet ennakkoluuloton, niin kannattaa kokeilla.
Itse uskon että vyöhyketerapiasta sain apua tähänkin ongelmaan, lääketieteellisen hoidon ohella.

Minulal kanssa yhden gynen lausunnossa; helmimäiset munasolut munasarjoissa, selkeä viite PCOSta, mutta ei laitettu diagnoosia, vaan vuoden söin teroja. Kun menin lapsettomuus hoitoihin niin vanhoista lausoinnasta sanoivat heti että selkeä PCO joka vahvistettiin uudella uä:llä

nyt 20 positiivista testiä myöhemmin harkitsen soittavani neuvolaan ensiviikolla ekaa aikaa. Uskomaton tunne.
Voimia kaikille PCO:ta kärsiville

Kysynpä nyt tästä ketjusta että kun mulla on pienoinen paniikki päällä kun pelkään etten enää tule raskaaksi (pco-tyyppisyyttä minulla molemmissa munasarjoissa). Olen varannut gynenkin ens torstaiksi mutta oon kahden vaiheilla että peruutanko koko ajan vai meenkö kuulemaan asiantuntijan painavaa sanaa? Eli jos menen gynelle (kp11) niin hänhän näkee että onko munasolu kypsymässä ja tartteeko se lisäpotkua jostain hormonista mutta ehän hän näe sitä että irtoaako ko. munasolu? Eli oliko pco:lle tyypillistä se että munasoluja ei kypsy vai se ettei ne irtoa vai molemmat ja missä määrin? Pitäiskö se aika varata vasta ovulaation jälkeen jotta näkis onko munasolu irrronnut? Ihan tavallisesta gynestä on kyse eli ei mistään lapsettomuuslääkäristä. Ikää on jo 36 joten aikaa ei oo mielestäni hukattavissa. Eihän sitä voi mitenkään itse tietää onko munasolu irronnut vai ei? Eikä sitä ovulaatiotestistäkään varmaan näe mitenkään. Kun nyt sais plussa edes siihen ovulaatiotestiin joskus. Viimeksi kun gynellä kävin niin hän tuon pco:n ilmoitti mutta mulla ei ollut silloin raskautumisajatuksia joten asiasta ei puhuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Ella-83: Oletko kokeillut pelkkiä metuja? Se ei olisi niin rankka hoito kuin clomit mutta tehostavat selkeästi pco-naisten munasarjojen toimintaa..

En ole, ja mä oon käsittänyt että noi tulis vasta clomien jälkeen. Kun pari gyneä puhunut että clomeilla katotaan ekaksi.. Olisiko jotain linkkiä laittaa, miten metut siis toimii??

Ella "Aikuisiän diabeteksen hoitoon tarkoitettu metformiini saattaa olla hyödyllinen lääke myös PCO-potilaiden ovulaation induktiossa. Lisäksi on jonkin verran näyttöä metformiinin suotuisista vaikutuksista metabolisiin riskitekijöihin. Useimmiten PCO-potilaiden ovulaation induktiohoidossa käytetään kuitenkin edelleen klomifeeni- ja gonadotropiinihoitoa."
Lähde: http://www.lapsettomuus.com/Hedelmoityshoidot/Monirakkulainen_munasarjaoireyhtyma_eli_PCOS/index.asp?C=5551140111432662037

"PCO-potilaiden lapsettomuuden uutena hoitona on kokeiltu myös vanhaa diabeteslääkettä metformiinia. Se parantaa insuliinin vaikutusta kehossa ja on tuonut joissakin tutkimuksissa lisätehoa varsinaiselle munarakkulaa kypsyttävälle hormonihoidolle.

Metformiini näyttää ehkä pystyvän palauttamaan ainakin tilapäisesti normaalin kuukautiskierron, mutta Aila Tiitinen ei ainakaan vielä innostu ajatukselle lääkkeen laajemmasta käytöstä. Lapsettomuushoito on lyhyt, vain 4-8 viikkoa. Esimerkiksi liiassa karvojen kasvussa eli hirsutismissa tarvitaan pidempää lääkitystä, jonka hyödyistä ja haitoista ei ole tutkittua tietoa. Metformiinilla voi olla sivuvaikutuksia muun muassa maksassa ja munuaisissa."
Lähde: http://metku.net/~pesu/artikkelit/pco1.php

"Viime vuosina PCO-potilaita on alettu hoitaa myös suun kautta otettavilla diabeteslääkkeillä. Samalla kun runsas insuliinin tuotanto palautuu normaaliksi, vähenevät monirakkulataudin oireet. Lupaavia tuloksia on saatu metmorfiinista, jonka avulla säännöllinen kuukautiskierto ja munasolun irtoaminen palautettiin tutkimuksessa puolentoista vuoden lääkityksellä 40 prosentille raskautta haluavista PCO-potilaista. Kun lääkitystä täydennettiin klomifeenillä, yli 70 prosenttia naisista sai säännöllisen kuukautiskierron ja melkein puolet tuli raskaaksi.

- Metmorfiinin ja klomifeenin yhdistelmällä kannattaa hoitaa ainakin niitä potilaita, joilla on insuliiniresistenssi. Tuloksena voidaan paitsi palauttaa useimmille säännöllinen kuukautiskierto myös pienentää koko riskitekijöiden kasaumaa ja ehkäistä pitkäaikaisia seuraamuksia, Koskimies sanoo. "
Lähde: http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=322

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Olen varannut gynenkin ens torstaiksi mutta oon kahden vaiheilla että peruutanko koko ajan vai meenkö kuulemaan asiantuntijan painavaa sanaa? Eli jos menen gynelle (kp11) niin hänhän näkee että onko munasolu kypsymässä ja tartteeko se lisäpotkua jostain hormonista mutta ehän hän näe sitä että irtoaako ko. munasolu? Eli oliko pco:lle tyypillistä se että munasoluja ei kypsy vai se ettei ne irtoa vai molemmat ja missä määrin?

Kannattaa ilman muuta mennä käymään ja tarkistuttamassa tilanne!

"PCO-taudissa munasarjassa on tavallista runsaammin pieniä tasakokoisia rakkuloita, jolloin yksikään munarakkula ei pääse kehittymään ja puhkeamaan normaalisti."

Alkuperäinen kirjoittaja Sharona:
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Olen varannut gynenkin ens torstaiksi mutta oon kahden vaiheilla että peruutanko koko ajan vai meenkö kuulemaan asiantuntijan painavaa sanaa? Eli jos menen gynelle (kp11) niin hänhän näkee että onko munasolu kypsymässä ja tartteeko se lisäpotkua jostain hormonista mutta ehän hän näe sitä että irtoaako ko. munasolu? Eli oliko pco:lle tyypillistä se että munasoluja ei kypsy vai se ettei ne irtoa vai molemmat ja missä määrin?

Kannattaa ilman muuta mennä käymään ja tarkistuttamassa tilanne!

"PCO-taudissa munasarjassa on tavallista runsaammin pieniä tasakokoisia rakkuloita, jolloin yksikään munarakkula ei pääse kehittymään ja puhkeamaan normaalisti."

Kiitos! Siispä en peruuta tuota aikaa vaan menen vastaanotolle!

Hei vaan, nostan nyt tämän pinon, kun tultiin juuri ekoista tutkimuksista ja niin se tämäkin lääkäri heti sanoi ultralla munasarjoja katsottuaan, että PCO epäily on vahva.

Mulla siis ei ole muita oireita, kun heittelevät menkat (28-33pv.). En ole lihava, vaan ollut lähes koko ikäni 50kg hujakoilla, pituutta 162cm. eli aika hoikka. Karvankasvussa ei poikkeavuuksia, ei aknea, ym. Nyt viimeisimmissä kierroissa ovistesteillä olen saanut plussan useana päivänä putkeen, mikä kertoo liiallisesta LH hormonin tuotannosta.

Nyt tuo epäily varmistetaan verikokeilla tässä tulevien viikkojen aikana..