PCO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gallup

Vieras
Haluaisin tietää että miten te joilla on PCO olette raskautuneet? Oliko teillä mitä oireita? Kuinka kauan kesti ja oliko teillä mitä kuureja jos oli? Itse vielä haaveilen mutta toiveissa olisi oma käärö... :)

Oireita: epäsäännölliset menkat, runsas karvoitus (ei ylipainoa)

Raskaaksi tulo oli hankalaa, mutta siihen syynä myös miehen siemennesteen heikko laatu. Tärppi tuli hoitojonossa 1 vuoden j a 7 kk yrityksen jälkeen.

Moi!

Yritystä kesti noin puoltoista vuotta. Hoidoksi sain clomifen-
kuurin, joita ehdin syödä kolme ennen tärppiä. Eli suht helposti loppujen lopuksi tapahtui. Minulla ei ole PCO:hon liittyvää ylipainoa tai karvoitusta, ainoa oire hyvin epäsäännölliset menkat. Tärppikään ei loppujen lopuksi välttämättä johtunut clomifenista, koska kierto oli kuurin jälkeenkin hyvin pitkä ja lääkäri sanoikin, ettei munasolua ole irtoamassa, että uutta kuuria vaan. Mutta kävikin niin että hedelmöittyminen tapahtui joskus kierron 30. päivä.

Mulle ainakin sanottiin, että PCO:ssa ennuste on usein aika
hyvä (tiedä sitten oliko vaan rauhoittelua). Ja jos on ylipainoa niin laihdutus on paras hoitokeino, se jo usein auttaa yksinään. Itse asiassa uusimmassa odotus-lehdessä oli juttu aiheesta.

Tsemppiä!

Tärppi tuli seitsemännestä kierrosta luomusti enkä tuolloin edes tiennyt, että minulla on polykystiset munasarjat. Tuo raskaus meni kuitenkin kesken, np-ultrassa ei enää sykettä löytynyt eikä koko vastannut viikkoja. Syksyllä hakeuduin gynelle venyneiden kiertojen ja vuotohäiriöiden vuoksi ja ultrassa löytyi PCO sekä aivan onneton limis. Nyt on eka clomi-kierto menossa. Saa nähdä kauanko seuraavaan tärppiin menee. Clomeja en voi tuon limiksen vuoksi gynen mukaan montaa kiertoa syödä. Yritystä on takana vähän yli 1,5 vuotta. Muita PCO:n oireita ei ole kuin tuo ultralöydös.

minulla kävi sinänsä hyvä tuuri että minulla oli todettu pco kolme vuotta ennen kuin tapasin mieheni. ehdimme yrittää lasta vain vajaa kolme kuukautta kun jo tulin raskaaksi ilman mitään kuureja! lääkäri kun oli aikoinaan sanonut ettei lasta ole mahdollista saada ilman hoitoa.
minulla pco-oireina oli lievä ylipaino ja epäsään.menkat, mutta kun laihduin n.10kiloa alkoivat menkat tulla itsestään ja uskon juuri laihtumiseni vaikuttaneen siihen että tulin raskaaksi. nyt onnellisesti rv36+2!!!

Kiitos vastanneille!! Meillä yritystä ei ole vasta kun puoliska vuotta ja nyt syön ensimmäistä Terolut-kuuria epäsäännöllisiin kiertoihin. Katsotaan mitä tapahtunee... Mulla ei ole kovinkaan ylipainoa mutta kyllä tästä helposti pari kolme kiloa saisi karistaa, jospa se auttaisi! :)
Lisää kokemuksia saa toki kertoa, mielelläni luen!

Moikka! Mulla oli ensin 2 keskenmenoa 4/2001 ja 12/2003. Terolutteja söin pitkään, kun kierrot oli niin pitkiä. Niiden lisäksi sain clomit joilla sain pari raskautta alulleen ja toisesta siis sain lapsen. Lapsen ollessa n. 9kk söin terolutkuurin(tuota ennen luomuiltiin) ja nyt ollaan rv 15:) Mullekkin sanottiin, että tod. näk. en luomuovuloi, mutta näköjään kaikki on mahdollista. Varmasti myös yli 20 kilon laihdutus auttoi tuossa raskautumisessa tällä kertaa, kun siis tiputin edellisen raskauden ja hoitojen tuomat kilot...

Tsemppiä teillekkin!

Me yritimme lasta 3,5 vuotta jona aikana yksi keskenmeno ja epäonnistunut clomifen kuuri. Clomifeenin jälkeen siirryimme lapsettomuusasioihin erikoistuneelle klinikalle Helsinkiin ja nyt insemnaatiolla vaavi tulossa. Käsitykseni mukaan monet lapsensaanti vaikeudet johtuvat monesta sattumien summasta, ei pelkästään PCO:sta taikka muusta. Mikäli lapsettomuushoitoihin joutuu niin eivät ne todellakaan ole niin kammottavia kokemuksia kuin yleensä luullaan! Tsemppiä vain tulevaan, ei kannata liikaa stressata! :)

Mulle sanottiin, että on pco-tyyppiset munasarjat. Oireina akne, kierto ehkä hivenen pitkähkö kuitenkin yleensä 29-34. Ei ylipainoa. Kuten Miralle, mullekin sanottiin, että raskaaksi tuleminen luomusti voi olla vaikeaa, tyyliin ""toki voitte yrittää, mutta kannattaa hakeutua aika pian hoitoihin"". Tärppäsi toisesta yrityskierrosta! Tosin raskaus on vasta 1. kolmanneksella, joten aina on se keskenmenon vaara olemassa, mutta periaatteessa tulin siis todella helposti raskaaksi ainakin tämän yhden kerran.. enkä ilman aikoinaan tehtyä ultrausta osaisi pco:ta epäilläkään.

Edustan jonkinlaista poikkeusta PCO -tilastoissa, koska olen tullut luomusti raskaaksi nyt 38 -vuotiaana.

PCO-taustani; minulla todettiin PCO n. 18 vuotta sitten. Söin useita vuosia hoitona sekä Diane Novaa että Androcuria oireisiin, joista minulla oli ainakin erittäin runsas liikakarvoitus (kasvot, reidet jne.), mielialavaihtelut sekä epäsäännölliset kuukautiset. Joskus 10 vuotta sitten lopetin lääkärin suosituksesta ensin Androcurin ja myöhemmin myös Dianet. Eli olen ihan virallisesti diagnosoitu PCO -tapaus, testosteronimäärät olivat tuolloin hieman yli 20 -vuotiaana merkittävästi koholla.

Olin seurustellut nykyisen miesystäväni kanssa 2 vuotta kun huomasin kuukautisten viime juhannuksen alla olevan myöhässä. Kierto oli tuolloin normaalisti n. 34 vrk. Emme olleet yrittäneet tietoisesti raskautta, mutta emme myöskään käyttäneet ehkäisyä. Olin näes vuosien saatossa tottunut ajatukseen etten voi tulla raskaaksi, ja olin suhteemme alkuvaiheessa kertonut tästä myös miesystävälleni. Jätimme ehkäisyn pois suhteen alkuaikojen jälkeen kun varmistimme, ettei meillä kummallakaan ole sukupuolitauteja. Mitäs sitä turhaan nappeja syömään, ajattelin.

Tämä iloinen ja odottamaton yllätys ilmoitti siis tulostaan tuolloin, ja nyt olenkin tyytyväinen ja tasapainoinen odottaja rv:lla 27. Mies on alusta asti ollut positiivisesti mukana odottamassa, kun nyt ensin molemmat siitä alkuyllätyksestä selvisimme.

Painoindeksini oli kesäkuussa n. 31, eli minulla on runsaasti ylipainoa. Ennen raskautta painoin siis n. 90 kiloa, ja pituuteni on 165 cm. Painoa oli kertynyt, kun vuosien saatossa väsyin 3 vuoden välein laihduttamaan 10-20 kiloa pois, aina ne kuitenkin palasivat ja vielä muutaman extrakilon kanssa.

Tässä meidän tapauksessa en näe muuta syytä raskaudelle muuta kuin ihmeellisen onnenkantamoisen, jota joku lääkäri vallan lahjaksikin kutsui. Toivoisin, että voisin omalla tarinallani antaa uskoa siihen, että raskaus voi joskus olla meillekin PCO:laisille mahdollista. Varmempaa se lienee on hoitojen kanssa, mutta joskus se saattaa tosiaan tapahtua jopa ilmankin.

olen nuori pco-tapaus, muita oireita ei ole kuin epäsäännöllinen kierto. meillä meni kaksi vuotta lapsen saamiseen, en siis syönyt mitään kuureja. kävin jo ensi käynninkin lapsettomuushoitoihin liittyen, mut sit ei kuitenkaan alettu siihen rumbaan. nyt meillä lapsi on 9 kk, ja uusi saa tulla vaikka heti. negaa näytti testi nyt )= näköjään kierto alkaa heitteleen taas pahasti. olen kyllä ajatellut hormonihoitoja raskautumisen vauhdittamiseksi, sillä emme haluaisi isoa ikäeroa lapsillemme. eli kovasti vielä olen positiivisella asenteella, että toisenkin saamme. synnytykasen jälkeen tähän saakka kierto oli säännöllinen, ehdin jo toivoa, että sellaiseksi jääkin...

Tätä lääkettä moni lääkäri määrää PCO potilaille ja voidaan käyttää vielä kolme kuukautta raskauden alkamisen jälkeenkin estämään keskenmenoa! Molemmissa todettu hyödyllisyys tällä lääkkeellä!

PCO:sta johtuvista lapsensaantivaikeuksista sekä noista lääke- ja laihdutushoidoista on käyty paljonkin keskustelua PCO:laisten kesken osoitteessa: http://groups.yahoo.com/group/pco_lista/

Palveluun pääsy edellyttää kirjautumista, eli kirjaa hieman omaa taustaasi niin ylläpitäjä näkee millä asialla olet.

Kuumimmat

Yhteistyössä