Pelkään koiraamme :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakammoinenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirakammoinenko?

Vieras
Elikkäs olen alkanut pelkäämään vajaa vuoden ikäistä koiraamme. Koira hyppii vasten, yrittää näykkiä jne... Ei aina tottele kieltoja,vaan innostuu aina vaan enemmän. Oikeastaan olen alkanut pelkäämään sitä,että koira hyökkää jonkun kimppuun. Eräs päivä koira istui ja alkoi tuijottamaan minua suoraan silmiin ja yritti hypätä päin. Sitten istui takaisin maahan ja tuijotus alkoi taas,jolloin oli pakko lähteä koiran läheisyydestä sillä pelästyin tuota. Mitä lie tarkoittanutkaan?
Huolta aiheuttaa ehkä eniten se,että koira hyppii nuorimmaista lastamme päin niin että tämä kaatuu maahan (vajaa 2v) sekä yrittää näykkäistä aina ohi mennen kädestä yms. Olen alkanut pelätä lasteni turvallisuuden puolesta..

Pitäisikö tässä pyytää jotain kouluttajaa käymään vai mitä tehdä? En koskaan ennen ole pelännyt koiria, mutta nyt ihan itken kun huolettaa onko tuosta perhekoiraksi...

Kertokaa neuvoja...

Kaikki alle vuoden ikäiset koirat tekevät tuollaista joskus. Menee ohi ennen pitkää mutta missään nimessä koiralle ei saa näyttää että pelkäät tai väistät sitä koska muuten tulee olemaan vaikeaa osoittaa sille kuka on pomo. Koira vaistoaa kyllä pelon.

Koira temmeltää vapaasti ulkona, ja yöt viettää tarhassa? Miten se edes on ehtinyt tottua ainakaan kunnolla teihin ihmisiin ja perhe-elämään? Kyllä minäkin pelkäisin tuollaista ulkokoiraa, varsinkin kun muutenkin pelkään isoja koiria.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"uhmaikä" missä testataan sitä laumanjohtajuutta. Siinä vaiheessa pitää kerrata sääntöjä ja käskyjä mitä on jo pennusta harjoiteltu.
Oletko käyttänyt lehtitörröä rangastuksessa? Miten kiellät koiraa?
Kannattaa kattoo netistä tai tv stä cesar milanin oppeja. Toimii oikeasti!
Itsellä nuorin tenava on 4 ja sen kanssa ollaan myös jouduttu opettelemaan mitä koiralla saa tehdä ja olla.

Eihän saksa paimenkoira ole edes häkkikoira ? Missävaiheessa kerkiätte edes kouluttaa. Isännänhän ja koiran suhde pitäisi olla saumaton, jos perhekoiraa kasvattaa ja silloin sinun ja perheen ja koiran tulisi olla samaa laumaa 24/7. Nii koira oppii perhe-elämään ja sääntöihin kun on aina läsnä. Pane koira pois...

Talvella koira oli enemmän sisällä,mutta kesällä kun hyvät kelit ja lämmintä,on koira saanut olla ulkona ihan koko päivät eli ei pidetä kiinni missään ketjussa tms. vaan vapaasti temmeltää. Tässä on vielä se, että perheenlisäystä on muutaman kuukauden päästä tulossa ja jos koira on tuollainen vöyhöttäjä niin miten koiran ja vauvan voi mahduttaa samoihin sisätiloihin.. Tahtoisin pystyä olemaan rennosti lasten kanssa, en halua joutua kantamaan tulevaa vauvaakin sylissä koko ajan koska ei uskalla lattialle laittaa ettei koira tule hyppimään päälle.. Kai tässä on kouluttajaa pyydettävä käymään... Kunhan perheen pään kanssa puhuu asiasta..

Onko sulla aiempaa koirakokemusta? Sun koira taitaa olla "murrosiässä" ja haastaa sua. Kysyy siis sulta että rupeetko lauman johtajaksi vai joudunko minä (koira) ottamaan sen homman. Mäkin olen sitä mieltä että sakemannin kanssa pitäisi viettää tiiviisti aikaa. Eihän siitä voi tulla perhekoiraa ellei se ole perheen kanssa vaan vapaasti pihalla tai häkissä. Teetkö lenkkejä koiran kanssa? Leikitkö sen kanssa? Siis onko sillä "ohjattua" tekemistä. Aika iso homma sulla kun on pieni lapsi ja toinen tulossa ja koira joka vaatii melko kovaa koulutusta. Toivottavasti saatte apua.

Nojoo...

Mitä peruskoulutusta koira on saanut?

Sillä on nyt murrosikä, jossa tosiaan testaa johtajuutta laumassa, mutta perustottelevaisuuskoulutus pitäisi kyllä olla jo käytynä.

Itse oudoksun tuota "yöt tarhassa" -meinkinkiä. Kyseessä on kuitenkin paimenkoirarotu, ei tarhakoira (kuten esim. husky).

Sakemannin pitäisi olla osa perhettä, osa laumaa. Vaikka se olisi ulkona päivät vapaana, tulisi ihmisen sen kanssa tehdä töitä ja liikkua remmissäkin. Sakemanni tarvitsee haasteita, virikkeitä, tehtävää.

Ota yhteys kasvattajaan ja kysele harrastus/koulutusmahdollisuuksista aluellanne. Koira ei itsestään opi olemaan hyvä koirakansalainen, vaan se täytyy kouluttaa, opettaa olemaan sellainen. Ja se vaatii ihmiseltä panostusta.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
miksi olette ottaaneet koiran tuommoisessa elämäntilanteessa,elikkäs teidän esikoinen on ollut vauva kun koira tuli taloon...koira ei edes vuotta kun toista jo odotetaan.Sille koiralle pitäisi olla myös sitä aikaa,kouluttaa ja kasvattaa.

Sekarotuisista koirista kokemusta, puolisolla ollut muutama vanhempi sakemanni ja hän tämän rodun tälläkin kertaa valitsi.. Itse olisin ottanut jonkun muun rodun.. Mies paljon töissä joten koulutus kesän ajalta jäänyt aika todella vähiin.. :( Ohjattua tekemistä ei juurikaan ole, silloin tällöin pienillä lenkillä käyty ja vähän jotain puuhailtu, minusta ei mahani kanssa ole ja nyt tämän pelon takia, oikein koiraa kouluttamaan.. Tiedän, rotu kaipaisi aktiviteettiä ja muuta mutta minusta ei yksin siihen ole.. Miehelle olen sanonut että koulutusta tuo tarvitsee ja puuhastelua mutta kun ei ole aikaa.. :( Tämä tuntuu niin pahalta ...

Onko sulla aiempaa koirakokemusta? Sun koira taitaa olla "murrosiässä" ja haastaa sua. Kysyy siis sulta että rupeetko lauman johtajaksi vai joudunko minä (koira) ottamaan sen homman. Mäkin olen sitä mieltä että sakemannin kanssa pitäisi viettää tiiviisti aikaa. Eihän siitä voi tulla perhekoiraa ellei se ole perheen kanssa vaan vapaasti pihalla tai häkissä. Teetkö lenkkejä koiran kanssa? Leikitkö sen kanssa? Siis onko sillä "ohjattua" tekemistä. Aika iso homma sulla kun on pieni lapsi ja toinen tulossa ja koira joka vaatii melko kovaa koulutusta. Toivottavasti saatte apua.

Piti juuri tulla kirjoittamaan nämä samat asiat :D

AP:lle: "Jos saksanpaimekoira koulutetaan oikein, sitä rakastetaan, ja sille annetaan mielekstä toimintaa, johon voi purkaa ehtymättömän energiansa ja älynsä, sen kanssa ei ole ongelmia.

Pitkästynyt, levoton, ja hermostunut koira voi epäilemättä olla vaarallinen. Aggressiivisuuden provosoiminen on sulaa hulluutta. Suojelutaipumus on vaistomainen ja tulee tarvittaessa esille." Rotuesittely: Saksanpaimenkoira | hauva.com on koiraportaali, koirakeskustelupalsta, koiratuotekauppa ja koirakuvagalleria

Onko tää asia teillä hallinnassa? Saksanpaimekoira vaatii nimittäin älyttömästi virikettä ja toiminnallisuutta.

Mistään koirasta ei ole perhekoiraksi, jos se ei saa kasvaa perheessä jäsenenä (siis jos itsekseen ulkoilee päivät ja yöt on tarhassa).

Mieti nyt itse? Ihminen on koiraa älykkäämpi eikä ihminenkään tiedä, miten ihmisten kanssa ollaan oikein ja kivasti, jos ei ole jatkuvasti ihmisen kanssa ja joku sitä opeta olemaan ihmisiksi pitkäjänteisesti. Miten siis koira voisi oppia?

Sekarotuisista koirista kokemusta, puolisolla ollut muutama vanhempi sakemanni ja hän tämän rodun tälläkin kertaa valitsi.. Itse olisin ottanut jonkun muun rodun.. Mies paljon töissä joten koulutus kesän ajalta jäänyt aika todella vähiin.. :( Ohjattua tekemistä ei juurikaan ole, silloin tällöin pienillä lenkillä käyty ja vähän jotain puuhailtu, minusta ei mahani kanssa ole ja nyt tämän pelon takia, oikein koiraa kouluttamaan.. Tiedän, rotu kaipaisi aktiviteettiä ja muuta mutta minusta ei yksin siihen ole.. Miehelle olen sanonut että koulutusta tuo tarvitsee ja puuhastelua mutta kun ei ole aikaa.. :( Tämä tuntuu niin pahalta ...

Teillä on iso, iso ongelma! Kouluttamaton ja tylsistynyt saksanpaimenkoira = katastrofi!!!

Jos koira on enempi "miehen koira", on miehen nyt vaan pakko ottaa hihna kauniiseen käteen ja hoitaa koulutus kuntoon ja antaa aikaa koiralle. Muuta vaihtoehtoa ei ole, jos haluatte koiran pitää.

Teillä on pian vaaratilanteita kotona ja se ei ole hyvä juttu.

Ei tämä saksanpaimenkoira taida olla ihan oikea rotu meidän perheeseen,sillä ei meistä kellään ole aikaa olla keksimässä koko ajan tekemistä ja telmiä kamalasti ulkona. Se mitä lasten kanssa ulkoillaan,samalla koira tietysti on siinä mutta silloin juuri hyppii ja näykkii jne. eikä lasten leikeistä tule mitään.. Miehellä kun aiemmin ollut näitä eläkeläis sakemanneja, on ne tietysti jo koulutettu valmiiksi ja eivät niin energisiä kuin pennut.. Pitää miehen kanssa jutella nyt asiasta todella, että miten tuota koiraa aletaan tuosta opettamaan...

Miten koira joka on yöt tarhassa ja päivät pihalla, pystyy edes luomaan teihin suhteen kuten omaan laumaansa?! Ensimmäinen vinkki, laumat nukkuvat toistensa läheisyydessä ja muutenkin viettävät aikaa yhdessä. Otappas koiras sisälle, lenkitä ja anna huomiota (silloin kun itse haluat, ei ainoastaan kun koira tekee tuhmuuksia). Sen jälkeen jos koira tuijottaa, tuijota takas niin kauan ennenkuin koira siirtää katseensa. Ihan selvää vallan hakemista. Se kumpi luovuttaa on heikommilla jäillä.. Jos nyt näillä alkuun!

Huh, mikä tilanne. Miten nyt ihmeessä olette ottaneet saksanpaimenkoiran preheeseenne tuollaisessa elämäntilanteessa, kun on pieniä lapsia, sinä raskaana. Hyvänen aika! Anteeksi vaan,mutta tuo ei tosiaan ole turvallista ja ehkäpä katselette koiralle uutta kotia jostain. En ymmärrä tuota rotua muutenkaan.Miksi oi miksi,olette tieten tahtoen asettaneet itsenne noin hanklaan tilanteeseen. Nyt keskustelua ja koiralle joku hyvä koti, missä ei lapsia!!

Miehen koira tuo enempi onkin, häntä tottelee. Ainakin suurimmaksi osaksi,välillä yrittää olla tottelematta mutta mies kuitenkin saa ruotuun.. Minua pelottaakin mitä tästä vielä tulee jos koiraa ei saada koulutettua...

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että koira ei pääse purkamaan energiaa vaan häkissä pidon ja muuten vapaana olon takia yliaktivoituu irti päästessään. Muista kuitenkin, että koira on pentu, ja mun mielestä tuo hyppely, näykkiminen ja tuijottaminen kuulostaa leikkiin haastamiselta. Koiraa pitäisi nyt lenkittää päivittäin, opettaa kävelemään kunnolla hihnassa ja muuta ihan peruskoulutusta, niin että sen pystyy väsyttämään ja koira osaa rauhoittua kotona ollessaan.
Tuollainen käytös ei ole mikään ihme, jos koira on häkissä yöt ja ihmisten kanssa olo on pelkkää kotona irti olemista. Olen kyllä muiden kanssa samaa mieltä siitä, että rotu ei sovi tarhakoiraksi.
Osaako koira peruskomennot, istu, maahan jne? Kyllähän kotonakin voi hyvin harjoitella perusjuttuja. Vaikka neljä viiden minuutin sessiota päivässä ei vie paljon aikaa, ja mitään "johtajuutta" ym. on aivan turha lähteä hakemaan, jos koiraa ei ole opetettu oppimaan.

Sen jälkeen jos koira tuijottaa, tuijota takas niin kauan ennenkuin koira siirtää katseensa. Ihan selvää vallan hakemista. Se kumpi luovuttaa on heikommilla jäillä.. Jos nyt näillä alkuun!

Meidän hauva on jo yli 10-vuotias, mutta nyt kun muistutit tuli mieleen nää teiniajan tuijotuskilpailut :D Ja kerran mentiin niskaperseotteella kaaressa pihalle kun ei suostunut käskyä tottelemaan vaan juoksi mokoma karkuun. Sen jälkeen Ulos-käsky alkoi toimimaan moiteettomasti. Kultaiset teiniajat, ihan haikeaksi vetää (mutta ei kyllä siinä hetkessä paljon naurattanut). :D

Yhteistyössä