4
"4 lapsen äiti"
Vieras
Minulla on 3 elävää lasta, 12v ja 5v pojat ja 3v tyttö. Minulla on myös enkelilapsi, joka kuoli 3 viikon ikäisenä ja olisi nyt 9v. Hän oli tyttö ja hän kuoli koska hän syntyi keskosena ja hänellä oli downin syndooma erittäin vaikea sydänvika. Kun vauvani kuolemasta tuli kesällä kuluneeksi 9 vuotta, niin sen jälkeen olen alkanut pelkäämään, että elossa olevat lapseni kuolevat. Varsinkin 3v tyttäreni puolesta olen huolissani, koska hän muistutti vauvana niin kovasti isosiskoaan, oli melkein kuin isosiskonsa kaksoissisko. Hän on äidin oma prinsessa ja rakastan häntä enemmän kuin poikiani, erityisesti tuohon 12-vuotiaaseen poikaani verrattuna tyttäreni on minulle rakkaampi, sillä esikoisellani on jonkinasteinen kehitysvammainen ja autismin oireita ja hän on siksi joskus vaikea. Erityisen vaikea asia minulle on, kun esikoiseni ei tajua, kuinka raskas asia vauvan kuolema on minulle ja miehelleni, emmekä haluaisi puhua siitä niin usein kuin poika puhuu, varsinkin kun poika jankuttaa koko ajan samoja kysymyksiä, esim. "Että miksi äiti vauvasisko kuoli", "Miltä siskosta tuntui kun hän kuoli" ja "Olisiko parempi että minä olisin myös kuollut, koska olen teidän vammainen poikanne". Mitä teen? Olen yrittänyt puhua tästä asiasta esimerkiksi mielenterveystoimistossa, mutta minua ei oteta vakavasti siellä ja myöskään mieheni kanssa en voi puhua tästä, koska hän on uhannut hylkäävänsä minut jos en lopeta tälläisistä asioista puhumista.