Pelottava medikalisaatio

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tarmoerkale

Jäsen
09.04.2007
929
1
16
Toiselle luokalle menevä poikamme on joutunut ekana kouluvuonnaan opettajansa hampaisiin. Syynä on se, että lapsemme oppi alle kolmivuotiaana lukemaan, eikä opettajan päähän mahdu, että poikaa ei huvita istua hiljaa tankkaamassa aa-autoa. Olemme ehdottaneet lukuisissa palavereissa lisätehtäviä ja vaikka mitä, mutta opettajan lempifraaseja ovat: "Minulla on 25 oppilasta, ei minulla ole aikaa...." tai "minulla on 30 vuoden kokemus..."

Joopa joo, tukipopetusta hitaammin oppiville kyllä olisi saatavilla, mutta erityisen kielellisen lahjakkuutensa vuoksi poikamme on "mahdoton". Niinpä sitten opettaja vaati, että hakeutuisimme perheneuvolaan ja lastenpsykiatrille, koska pojallamme on aivan varmasti hänen mielestään joko ADHD, asperger- tai autismikirjon häiriöitä. Lapsi kun ei suostu istumaan hiljaa edes matematiikantunnilla. Yritimme sanoa, että poika laskeskeli eskarivuonna neliöjuuria....

Nyt kevään olemme sitten lastenpsykiatrilla ravanneet, ja tieto tuli, että pojallemme ei mitään psyykkisen puolen diagnoosia ole. Tiesimme sen jo sinne hakeutuessamme. Mutta lääkitystä he kuitenkin tarjoavat, jotta lapsesta tulisi tasapäisempi.

Mutta mutta....

Lähipiirissämme on lukuisia lapsia (yleensä poikia!!) joita on jonkun instanssin toimesta (koulu, päiväkoti) kehotettu hakeutumaan hoidon piiriin, siis hankkimaan diagnoosi. Kaikkeen on saatava diagnoosi. Ja kansanterveyslaki jo vuodelta 1973 velvoittaa kunnat ja kuntayhtymät tarjoamaan psyykkisistä ongelmista kärsiville lapsille ensisijaisena kuntoutusmuotona terapiaa. Nyt tämän muodikkaan massadiagnosoinnin vuoksi sekä alas ajettujen terveyspalvelujen vuoksi en ole kuullut kenellekään tarjotun terapiaa. Kaikille syötetään pillereitä. Lapsesta, joka ei käyttäydy tasapäisesti 30 hengen lapsiryhmässä, tehdään psyykkisesti sairas. Kummipoikani isoveli syö ko. lääkkeitä, kärsii sivuvaikutuksena unettomuudesta ja syö siksi unilääkkeitäkin, saa mahansa sekaisin pillereistä ja syö vatsalääkkeitä niihin ongelmiin. Ikää on kahdeksan.

Yhdysvalloissa lääkitään jo murrosikää. On hämärtynyt käsitys siitä, että se kuuluu nuoren normaaliin kehityskaareen. Kaksivuotisuhmaankin annetaan jo keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Ihan totta.

Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan lapselle, jolle on syötetty keskushermostoon vaikuttavia psyykenlääkkeitä jo alakouluiästä lähtien. Siitä ei ole kokemusta, vielä. On tietysti olemassa lapsia, joiden psyyken häiriöt ovat sitä luokkaa, että lääkitys on välttämätön. Mutta tämän päivän trendinä on erittäin huolestuttavaa lääkitsemistä, ja diagnoosia lähdetään hakemaan vaikka väkisin. Usein syynä voi olla ihan tavallisia asioita; Syntyy vauva, ja isoveli uhmailee. Tai vanhemmat eroaa ja lapset tarvitsevat tukea. On kaksivuotisuhmaa, on eskariuhmaa ja vaikka mitä.

En tiedä mitä halusin sano, mutta ehkäpä sen, että olkaa rohkeasti vanhempia älkääkä aina purematta nielkö niitä diagnooseja, joita väkisin läpi ajetaan. Jos lapsi on erilainen, se ei tarkoita, että hän olisi sairas tai tarvitsisi voimakasta lääkitystä!!
 
Tervetuloa suomalaiseen todellisuuteen :D Peruskoulun tehtävänä on tasapäistää oppilaat ja niiden, jotka siitä suuntaan tai toiseen poikkeavat, pitää saada diagnoosi, jotta niistä päästäisiin eroon jollekin erityisluokalle tai ihan mihin vaan, kunhan eivät ole sotkemassa tasapäistä systeemiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tervetuloa suomalaiseen todellisuuteen :D Peruskoulun tehtävänä on tasapäistää oppilaat ja niiden, jotka siitä suuntaan tai toiseen poikkeavat, pitää saada diagnoosi, jotta niistä päästäisiin eroon jollekin erityisluokalle tai ihan mihin vaan, kunhan eivät ole sotkemassa tasapäistä systeemiä.


Käsittämätöntä. Opeta siinä sitten lapselle, että erilaisuus on rikkaus. Tottahan se on, että luokkakoot ovat hurjan suuria isoissa kaupungeissa ainakin. Mutta luulisi siinä ammattikasvattajien tajuavan luokan edessä, mitä ekaluokkalaiselta voi vaatia.
 
Erikoista että tarjosivat lääkitystä, jos kertomasi mukaan lääkärin mielestä lapsi oli terve?

Eikö koulukypsyystesteissä ehdotettu koulunkäynnin aikaistamista tai ekan luokan yli hyppäämistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Käsittämätöntä. Opeta siinä sitten lapselle, että erilaisuus on rikkaus. Tottahan se on, että luokkakoot ovat hurjan suuria isoissa kaupungeissa ainakin. Mutta luulisi siinä ammattikasvattajien tajuavan luokan edessä, mitä ekaluokkalaiselta voi vaatia.
On olemassa kutsumusopettajia ja leipäopettajia. Ihan kuten on olemassa kutsumuspappeja ja leipäpappeja, kutsumussairaanhoitajia ja leipäsairaanhoitajia. Jos opettaja tekee sen työn, mitä hänen työsopimuksessaan on kirjjallisesti määrätty eikä mitään muuta, niin siinähän ihmettelet =) Riippuu siis ihan hirveästi opettajasta, miten hän lapsiin suhtautuu ja mitä on valmis asioiden eteen tekemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erikoista että tarjosivat lääkitystä, jos kertomasi mukaan lääkärin mielestä lapsi oli terve?

Eikö koulukypsyystesteissä ehdotettu koulunkäynnin aikaistamista tai ekan luokan yli hyppäämistä?
Lääkitystä tarjotaan myös silloin, jos lapsen ympäristö ei lasta syystä tai toisesta siedä. Lapsi siis saa lääkityksen, jotta ei ärsyttäisi opettajaa, tarhantätiä tai vanhempaansa. Mun junnun kohdalla opettajat olvat aivan varmoja siitä, että junnulla on adhd ja siten mentiin myös niihin tutkimuksiin. Opettajien mieliharmiksi ei ollutkaan adhd vaan add, mutta silti lääkäri ehdotti lääkitystä, jotta junnu ei olisi koulussa niin opettajia ärsyttävä. En suostunut. Junnu meni pian sen jälkeen yläasteelle, jossa erityisopettajat ihmettelivät, miksi tämä poika on esy-päätöksellä, kun on luokan rauhallisin ja kiltein poika. Viimeisenä vuonna oppilashuoltoryhmä mulle ehdotti, että kannattaisiko tutkia se add:kin uudestaan...heidän mielestään kun junnussa ei ole yhtikäs mitään vikaa. Nyt on siis toisen lääkärin toimesta tutkimukset menossa ja aika näyttää, kumoutuuko tuo aiempi diagnoosi vai ei.

 
Onko ongelma opettajan kannalta siis se, että lapsi ei osaa keskittyä, vaan on jotenkin levoton? Eli että kaikki tehtävät ovat lapselle liian helppoja, eikä hänellä ikään kuin ole tunneilla mitään tekemistä?

Jos pointti on se, että lapsi oppii asiat hurjan paljon nopeammin kuin muut lapset, niin voisi kuvitella, että hänelle voisi antaa lisätehtäviä niin paljon, että tekemistä riittää. Ja tähänkö ei opettajalla ole aikaa?

En tiedä auttaisiko rehtorin kanssa keskusteleminen, jos opettaja on aivan onneton järjestämään lisätehtäviä tms. Entä jos lapsi hyppäisi yhden luokan yli - toisaalta lapsen henkinen kehitys ei kyllä mene välttämättä ollenkaan vuotta edellä, vaikka tiedollisesti olisi huomattavastikin pidemmällä kuin ikäisensä.

Lääkitys ei kuulosta minusta hyvältä, ja sitä paitsi: jos kerran on todettu, että lasta ei vaivaa mikään, niin miksi hitossa semmoisesta kukaan edes puhuu?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tervetuloa suomalaiseen todellisuuteen :D Peruskoulun tehtävänä on tasapäistää oppilaat ja niiden, jotka siitä suuntaan tai toiseen poikkeavat, pitää saada diagnoosi, jotta niistä päästäisiin eroon jollekin erityisluokalle tai ihan mihin vaan, kunhan eivät ole sotkemassa tasapäistä systeemiä.

Näinhän se on. Nykyään vaan on hankaloitettu tuota eriytettyyn opetukseen (pois silmistä ) siirtämistä, sekös monia harmittaa.
 
Minulle tuo amerikkalainen (sittemmin kai suomalainenkin) todellisuus tuli jo reilu vuosikymmen sitten tutuksi. Lapsille syötettiin Ritalinia kuin leipää -sellaisillekin, joita suomalainen, leipänsä eteen kutsumussairaanhoitaja, piti aivan perusreippaina kansalaisina. Ajattelin silloin, että onneksi Suomessa ei tuollaista hömpötystä ole, mutta toisin on käynyt. Erilaisten diagnoosien kirjo on täyttänyt jo lapsienkin maailman. Jos olet liian hiljainen, tarvitset troppia, jos liian äänekäs, pilleeriä poskeen. Ja jos olet siltä väliltä, niin sekään ei ole hyvä.

Tasapäistäminen on mennyt ihmeellisyyksiin. Taso-opetus toimi aikanaan mielestäni yläasteella hyvin. Ne kai poistettiin, että saatiin tasapäisyyttä ja kyseenalaista tasa-arvoa kaikille. Ryhmät suurenevat, ja opettajaparat ovat helisemässä heterogeenisen porukan keskellä. Kenelläkään ei ole mukavaa. ESY-luokille ollaan sitten tunkemassa vähän kaikkia, jotka eivät ole opettajansa kanssa samalla aaltopituudella.

Lähipiirissä on tutkittu paria lasta epämääräisten oireiden perusteella. Diagnoosiksi taisi lopulta tulla, että normaaleja lapsia, joskin keskimääräsitä vähän älykkäämpiä. -Mitenköhän heitä pitäisi hoitaa?

 

Yhteistyössä