Penninvenytys osa 2. Heräteostoja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tein myös perjantaina mielestäni hyvän heräteostoksen kun ostin pojalle kevättakin hintaan 25€, ovh. oli 60€. Ostin myös jokin aika sitten ns. kevätkengät alesta hintaan 10€, tosin ne nyt eivät olisi olleet ihan välttämättömät mutta kun halvalla sai niin kivat..

Oon kyllä huomannut että näitä "nää lähti niin halvalla niin oli pakko ostaa"- tyyppejä on aika paljon meissä äideissä mitä tulee lastenvaatteisiin. Onhan se jonkinlaista itsensä huijaamista jos kaapissa on valmiina jo muutamat kengät tai takit tms. ja aina vaan haksahtaa aleihin.
Ja tällä en sitten tarkoittanut sinua ap, enkä itseäni (:D ), kunhan tuli mieleen nyt vaan.

Mutta siis kyllä mäkin bongailen juurikin kevät/talvivaatteita ja kenkiä alesta, niissä säästää kyllä monta kymppiä!:)

Oli kyllä sullakin hyvät ostokset :)

Kyllä mä myönnän kuulvani niihin ihmisiin jotka ostaa jos halvalla saa...ja toivoo että sille löytyy sitten käyttöä :) Mutta nämä kengät olivat kyllä nyt ihan oikeasti hyödylliset ja tulevat käyttöön...ensi kesäksi tai talveksi kun ei keskimmäiselle ollut vielä yksiäkään kenkiä.

Seuraan mielenkiinnolla miten käy :)
Pitäs melkein itekkin tehdä joku vastaava juttu, laittaa budjetti, ja jostain syystä tästä aloituksesta tuli mieleen että tarttis varmaan koittaa laittaa taas jotain huutikseen myyntiin, on nimittäin jääny ku ei vaan oo saanu aikaseks ja nurkat pursuu kaikkea meille ylimäärästä..:)

Joo, huutis on hyvä idea :) Mulla on suunnitelmissa ottaa taas kirppispöytä varmaankin maaliskuun aluussa tai viimeistään puolessa välissä.

Mä nimittäin tästä nyt sain vähän ideaa...että joskos sitten kuukauden kuluttua aloitan kaikenkattavat penninvenytyskuukauden. Siis että ottaisin sitten ne bensat ja kirppistelynkin mukaan. Joskin on kyllä vaikea määritellä budjettia kirppikselle :eek:

Itse pidän tärkeänä kuitenkin, että lapsella on kengät, jotka sopivat hänen jalalleen. Jalan asento on ehdottoman merkityksellinen lapsen kasvun kannalta. Se vaikuttaa koko kehoo. Jos kenkä on kolme-neljä numeroa liian iso, niin se on väistämättä huonon tuntuinen jalassa, vaikka sinne tunkisi sata villasukkaa. Jalka saattaa olla ihan väärässä kohtaa kenkääkin. Mielestäni kasvunvara kengässä tarkoittaa sitä, että siinä on se numeron verran kasvunvaraa, silloin kuitenkin esimerkiksi kantapää pysyy vielä tukevasti kantakupissa jne. Voishan sitä samantien ostaa vauvalle jo koon 29 kengän jos silleen haluaa säästää. :D Villasukkaa sisään vaan. :D No joo, mutta kuka säästää missäkin. Itse olen esimerkiksi kyllä käyttänyt hyväkuntoista käytettyä kenkää lapsella, vaikka moni on sitäkin vastaan. Ikimaailmassa en ostaisi 3-4 numeroa liian isoa kenkää lapselle, jonka luusto ja lihaksisto on kehittyvässä vaiheessa.

Enpä mä missään vaiheessa sanonutkaan että pitäisi ostaa neljää numeroa isompai kenkiä, mutta kahta numeroa isompi ei ole maailmanloppu. Ja no joo, ainahan sitä saa liiotella kuten toi että vauvalle ostaa noi paljon isompia kenkiä. =)

Mutta kukin tavallaan.

Koska tätä kuitenkin tullaan jälkikäteen kysymään, niin kerron mitä ruokaa me on nyt tämän penninvenytyksen aikana tehty.

Sen jauheliha-makaroni-sipuli-juustovuoan jo mainitsinkin ja sen lisäksi ollaan syöty broiler-ananaskastiketta kera spaghetin. Tänään oli ruokana pankkiirin seitiä (seitiä oli siis valmiina pakkasessa) ja eilistä spaghettia.

Välipalana on puputettu hedelmiä, jogurttia, leipää ja karjalanpiirakkaa, joka on niinikään pakkasesta. Iltapalaksi/aamupalaksi on syöty riisipuuroa ja mustikkakiisseliä, sekä leipää tai jogurttia.

Otin jääkaappiin sulaamaan broilerin fileesuikaleita, joista teen broilerimakaronilaatikon...se on ihan huisin hyvää. Reseptin olen saanut tältä palstalta :)

Mies teki huomiseksi mansikkarahka-kääretortun, kun meillä on harrastukseni puolesta huomenna yhdistetyt treenit ja herkutteluilta ihan muutoin vaan.

Jotta ei olla nälkää nähty :D

Joku josakin ketjussa kyseli, että kauanko maito riittää ja milloin on siis seuraava kauppareissu edessä. Maitoa näyttää olevan 6 litraa ja sillä pärjätään melko pitkälle...veikkaan että seuraavan kauppareissun teen torstaina. Ei ainakaan nyt heti tule mieleen mitään sellaista joka loppuisi sitä ennen ja jota välttämättä tarvitsisimme juuri nyt.

Viimeksi muokattu:
Broilerimakaronilaatikon ohjeen kuulisin mielelläni, mennyt ohi. Sun pihistely sujuu hyvin. Noin se on mukavampaakin kun sitä kaurapuurouhkaa ei todellisuudessa ole.. Mä olen opetellut säästämään ruokakuluissa laadusta tinkimättä - ihan vain siksi että voin hyvällä omallatunnolla ostaa samalla ostosreissulla itselleni vaikka uuden paidan tai lapsille dvd:n. Eli mieli on parempi vaikka säästöä tulee 0 euroa. :D

Jos muuten joku muistaa tai tietää senkin ruokaohjeen mihin tuli taco (vai texmex jotain) maustetta pussillinen, jauhelihaa, perunasipulisekoitusta ja jotain muuta, senkin tahtoisin kovasti!

Itse olen joskus tehnyt vähä vastaavanlaista projektia. Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se pakastimen ja kuivakaapin tyhjeneminen kuukauden aikana. Yhden kuukauden saa täysillä varastoilla kitsailtua helpostikin, mutta se tyhjennys näkyy sitten taas seuraavien kuukausien ruokalaskuissa, jos varastot taas täydentää.

Tästä johtuen oikeampi budjetti olisi laskea mukaan myös pakastimen ja kuivakaapin varaston vähennys. Jossain sekin kuitenkin näkyy.

[QUOTE="Vieras";23188103]Broilerimakaronilaatikon ohjeen kuulisin mielelläni, mennyt ohi. Sun pihistely sujuu hyvin. Noin se on mukavampaakin kun sitä kaurapuurouhkaa ei todellisuudessa ole.. Mä olen opetellut säästämään ruokakuluissa laadusta tinkimättä - ihan vain siksi että voin hyvällä omallatunnolla ostaa samalla ostosreissulla itselleni vaikka uuden paidan tai lapsille dvd:n. Eli mieli on parempi vaikka säästöä tulee 0 euroa. :D

Jos muuten joku muistaa tai tietää senkin ruokaohjeen mihin tuli taco (vai texmex jotain) maustetta pussillinen, jauhelihaa, perunasipulisekoitusta ja jotain muuta, senkin tahtoisin kovasti![/QUOTE]

Tässä ohje:

Broilerimakaroonilaatikko

-4 kpl (á 50 g) sipulia
-600 g marinoimattomia broilerin suikaleita
-2 rkl rypsiöljyä
-400 g kuviopastaa
-15 dl vettä
-2 kpl kanaliemikuutiota
-2 dl vehnäjauhoja
-3 rkl rypsiöljyä
-60 g tomaattipyreetä
-1 tl mustapippuria
-2 tl oreganoa
-2 tl basilikaa
-6 kpl valkosipulin kynttä
-4 dl ruokakermaa, max 5 % rasvaa
-2 dl juustoraastetta, max 17 % rasvaa

1. Kuori ja silppua sipuli. Ruskista broilerin suikaleet ja sipuli pannulla öljyssä.
2. Voitele uunivuoka ja mittaa pasta raakana vuokaan.
3. Valmista kastike: Kiehauta vesi ja lisää siihen kanaliemikuutio.
4. Sekoita vehnäjauhot öljyyn niin, että ne imeytyvät hyvin.
5. Lisää vehnäjauho-öljyseos kanaliemeen ja sekoita. Anna kiehua noin viisi minuuttia.
6. Lisää tomaattipyre, mausteet ja murskatut valkosipulin kynnet. Sekoita.
7. Lisää ruokakerma ja juustoraaste. Sekoita niin, että juusto sulaa kastikkeeseen ja kastike on notkeaa.
8. Levitä broilerin suikaleet ja sipulit pastan päälle tasaisesti.
9. Kaada kastike vuokaan ja sekoita kevyesti.
10. Kypsennä 200 asteessa noin 1 h.

:D

[QUOTE="puuhk";23188175]Itse olen joskus tehnyt vähä vastaavanlaista projektia. Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se pakastimen ja kuivakaapin tyhjeneminen kuukauden aikana. Yhden kuukauden saa täysillä varastoilla kitsailtua helpostikin, mutta se tyhjennys näkyy sitten taas seuraavien kuukausien ruokalaskuissa, jos varastot taas täydentää.

Tästä johtuen oikeampi budjetti olisi laskea mukaan myös pakastimen ja kuivakaapin varaston vähennys. Jossain sekin kuitenkin näkyy.[/QUOTE]

Ei itseasiassa ihan noinkaan. Meillä on jonkinverran tavaraa pakastimessa, mutta kuivakaapissa mielestäni ei. Meiltä puuttunee paljon sellaisia perusjuttuja, mitä muilla on.

Ja viimeksi venytin penniä 3kk ajan jolloin sitä pakastinta tuli täytettyä samalla, kun mitä sitä tyhjättiin. Ekä tälläkään kertaa ole tarkoitus syödä pakastinta tyhjäksi, vaan täyttää sitä ihan samalla tavalla, kuin ennenkin. Toki ne leivät on kuukauden kuluttua loppu ja lihatkin olisi, jos en ostaisi lihaa lisää...mutta meinaan kyllä ostaa, kun taas tulee punaisen lapun lihoja eteen :)

Ja tämä mun venyttämiseni ei ole niin tosikkomaista, eikä tarkoitus ole tehdä mitään sen suurempia matemaattisia laskelmia. Kunhan huvikseni nyt pihistelen sen aikaa kun jaksan.

Et varmaan ole tosissasi?
Ennakointihan on kaiken rahansäästämisen a ja o!
Sandaalit halvalla talvella, joululahjoja alemyynneistä pitkin vuotta jne.

No tuota... kun nuo ei ole edes mitkään halvat sandaalit! 25 eurolla olisi kesän korvalla saanut uudetkin. Talvigoret on tosi edulliset, mutta onko ne ostettu ensi talvea silmällä pitäen? Silloin on paljon mahdollista, että joutuu joka tapauksessa ostamaan toiset kengät silloin. Jos ois varaa tosiaan niin saattaisin ostaa, tiukoilla jos eletään niin en. Ja näin lopputalveksi en enää viitsisi ostaa, jos olisi tarkoitus nyt niitä pitää.

Toisaalta niin joku 240 euroa saattaa hyvin riittää loppukuun menoihin, ellei tule mitään yllättävää suurta menoerää. Itsestä se on kiinni mitä pitää tärkeänä. Jos kokisin tuollasten ostosten jälkeen eläväni tiukoilla, en olisi hankkinut. Jos taas 240 € olisi mun mielestä riittävä summa, ei kai siinä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierestä;23188293:
No tuota... kun nuo ei ole edes mitkään halvat sandaalit! 25 eurolla olisi kesän korvalla saanut uudetkin. Talvigoret on tosi edulliset, mutta onko ne ostettu ensi talvea silmällä pitäen? Silloin on paljon mahdollista, että joutuu joka tapauksessa ostamaan toiset kengät silloin. Jos ois varaa tosiaan niin saattaisin ostaa, tiukoilla jos eletään niin en. Ja näin lopputalveksi en enää viitsisi ostaa, jos olisi tarkoitus nyt niitä pitää.

Toisaalta niin joku 240 euroa saattaa hyvin riittää loppukuun menoihin, ellei tule mitään yllättävää suurta menoerää. Itsestä se on kiinni mitä pitää tärkeänä. Jos kokisin tuollasten ostosten jälkeen eläväni tiukoilla, en olisi hankkinut. Jos taas 240 € olisi mun mielestä riittävä summa, ei kai siinä mitään.

En kyllä olisi saanut noita sandaaleja 25 eurolla, sillä niiden ovh oli sen 40€. Toki mä saan jotkut Tarjoustalon läpyskät lapselle varmaan vitosella, mutta nämä kengät on yksi niistä asioista joista en tingi...en siis edes penninvenytyskuun aikana.

Talvikengät on ensi talvea varten. Ja miksi siis joudun ostamaan myös toiset kengät noiden lisäksi? Ja vaikka sitten joutuisinkin, niin ainakin olen toiset kengät saanut halvalla :)

Ja kuten jo kerroin, niin nuo kengät mahtuvat budjettiin...joten voisin silloin väittää, että mulla oli varaa ne ostaa. Eli koen että se 240€ tosiaan riittää :D Enkä usko että kauppalaskuun on tulossa mitään suurta ja yllättävää menoerää. Eihän sitä koskaan tiedä mitä elämässä tapahtuu...jos jääkaappi laukeaa yöllä ja kaikki ruoka pilaantuu, niin sitten se 240€ on riittämätön. Mutta muutoin se riittää :)

Tässä ohje:

Broilerimakaroonilaatikko

-4 kpl (á 50 g) sipulia
-600 g marinoimattomia broilerin suikaleita
-2 rkl rypsiöljyä
-400 g kuviopastaa
-15 dl vettä
-2 kpl kanaliemikuutiota
-2 dl vehnäjauhoja
-3 rkl rypsiöljyä
-60 g tomaattipyreetä
-1 tl mustapippuria
-2 tl oreganoa
-2 tl basilikaa
-6 kpl valkosipulin kynttä
-4 dl ruokakermaa, max 5 % rasvaa
-2 dl juustoraastetta, max 17 % rasvaa

1. Kuori ja silppua sipuli. Ruskista broilerin suikaleet ja sipuli pannulla öljyssä.
2. Voitele uunivuoka ja mittaa pasta raakana vuokaan.
3. Valmista kastike: Kiehauta vesi ja lisää siihen kanaliemikuutio.
4. Sekoita vehnäjauhot öljyyn niin, että ne imeytyvät hyvin.
5. Lisää vehnäjauho-öljyseos kanaliemeen ja sekoita. Anna kiehua noin viisi minuuttia.
6. Lisää tomaattipyre, mausteet ja murskatut valkosipulin kynnet. Sekoita.
7. Lisää ruokakerma ja juustoraaste. Sekoita niin, että juusto sulaa kastikkeeseen ja kastike on notkeaa.
8. Levitä broilerin suikaleet ja sipulit pastan päälle tasaisesti.
9. Kaada kastike vuokaan ja sekoita kevyesti.
10. Kypsennä 200 asteessa noin 1 h.

:D

Kiitti! Mun piti kysyä, että voisko sun mielestä käyttää valkosipuli-yrttiliemikuutioita ja lisätä vähän currya ja että tulisikohan tuosta hyvää jos käyttäisi sen 400g pastaa mutta muita aineita vain puolet, kun mulla ei ole noin isoa uunivuokaa mutta... No, mitä mieltä sä olet? :D

Tacomauste-jauheliha-per.sip.sek-vuokaa vielä kaipailen, huhuu joku tietävä... Se oli jossain ketjussa kehuttu lasten suosikkiruoaksi ja sitten tuli joku kauhistelemaan noiden mausteiden lisäainemäärää ja..se perinteinen kiistelyketju siis.

[QUOTE="Vieras";23188459]Kiitti! Mun piti kysyä, että voisko sun mielestä käyttää valkosipuli-yrttiliemikuutioita ja lisätä vähän currya ja että tulisikohan tuosta hyvää jos käyttäisi sen 400g pastaa mutta muita aineita vain puolet, kun mulla ei ole noin isoa uunivuokaa mutta... No, mitä mieltä sä olet? :D

Tacomauste-jauheliha-per.sip.sek-vuokaa vielä kaipailen, huhuu joku tietävä... Se oli jossain ketjussa kehuttu lasten suosikkiruoaksi ja sitten tuli joku kauhistelemaan noiden mausteiden lisäainemäärää ja..se perinteinen kiistelyketju siis.[/QUOTE]

Siis kysytkö sä multa sovellusohjeita :O Älä tee sitä virhettä!!! Mä en osaa laittaa ruokaa.

Siis kysytkö sä multa sovellusohjeita :O Älä tee sitä virhettä!!! Mä en osaa laittaa ruokaa.

:laugh: tää on maailman paras juttu että joku kysyy sulta neuvoja. :D

Vieraalle: jos et vähennä pastan määrää, mutta puolitat muut raaka-aineet, niin ruoasta tulee paitsi aika pastamaista, myös liian kuivaa. Kun pasta laitetaan raakana uuniin, niin se on laskettu, että tuo nestemäärä siihen määrään pastaa myös tarvitaan. Toki voit lihaa laittaa vähemmän jos haluat hiilihydraattisempaa tai vähemmän lihapitoista. :) Liemikuutiona voi käyttää mitä vaan liemikuutiota, maun mukaan. :)

Viimeksi muokattu:
:laugh: tää on maailman paras juttu että joku kysyy sulta neuvoja. :D

Vieraalle: jos et vähennä pastan määrää, mutta puolitat muut raaka-aineet, niin ruoasta tulee paitsi aika pastamaista, myös liian kuivaa. Kun pasta laitetaan kuivana uuniin, niin se on laskettu, että tuo nestemäärä siihen määrään pastaa myös tarvitaan. Toki voit lihaa laittaa vähemmän jos haluat hiilihydraattisempaa tai vähemmän lihapitoista. :) Liemikuutiona voi käyttää mitä vaan liemikuutiota, maun mukaan. :)

Ok kiitos. Selitit niin että jopa mä ymmärsin. :D Keksin vieläpä ratkaisun; teen tuon ison annoksen kahteen normaalikokoiseen uunivuokaan niin mahtuu. Omat nerouden pilkahdukset on kyllä aina yhtä ilahduttavia..

Sen jauheliha-makaroni-sipuli-juustovuoan jo mainitsinkin ja sen lisäksi ollaan syöty broiler-ananaskastiketta kera spaghetin. Tänään oli ruokana pankkiirin seitiä (seitiä oli siis valmiina pakkasessa) ja eilistä spaghettia.

Otin jääkaappiin sulaamaan broilerin fileesuikaleita, joista teen broilerimakaronilaatikon..

Yrgh! Melko makaronipainotteinen ruokavalio..

En kyllä olisi saanut noita sandaaleja 25 eurolla, sillä niiden ovh oli sen 40€. Toki mä saan jotkut Tarjoustalon läpyskät lapselle varmaan vitosella, mutta nämä kengät on yksi niistä asioista joista en tingi...en siis edes penninvenytyskuun aikana.

Talvikengät on ensi talvea varten. Ja miksi siis joudun ostamaan myös toiset kengät noiden lisäksi? Ja vaikka sitten joutuisinkin, niin ainakin olen toiset kengät saanut halvalla :)

Ja kuten jo kerroin, niin nuo kengät mahtuvat budjettiin...joten voisin silloin väittää, että mulla oli varaa ne ostaa. Eli koen että se 240€ tosiaan riittää :D Enkä usko että kauppalaskuun on tulossa mitään suurta ja yllättävää menoerää. Eihän sitä koskaan tiedä mitä elämässä tapahtuu...jos jääkaappi laukeaa yöllä ja kaikki ruoka pilaantuu, niin sitten se 240€ on riittämätön. Mutta muutoin se riittää :)

Hyvä jos riittää, se on pääasia :) Nyt vasta tarkemmin luinkin, ettei teillä edes tosissaan tiukkaa tee. Ei tee meilläkään. Jos jääkaappi sanoo itsensä irti, on aina sen verran varaa, että saadaan uusi. Silti 25€ kesäkengistä ei mielestäni ole vähän. Ostan suurimman osan omista ja lasten kengistä tavallisesta marketista, jotka usein myyvät samoja merkkejä kuin kenkäkaupat hieman halvemmalla. Mulle merkki ei ole pääasia vaan se, että kengät istuu jalkaan.

[QUOTE="Vieras";23188570]Ok kiitos. Selitit niin että jopa mä ymmärsin. :D Keksin vieläpä ratkaisun; teen tuon ison annoksen kahteen normaalikokoiseen uunivuokaan niin mahtuu. Omat nerouden pilkahdukset on kyllä aina yhtä ilahduttavia..[/QUOTE]

Loistava ratkaisu. :D

[QUOTE="vieras";23188574]olen varmaan ns huono äiti ( 4 lasta) mutta en voisi kuvitella ostavani lapsille nyt ENS talven kenkiä. kun ei sitä tiedä miten jalka kasvaa[/QUOTE]

Mä en kyllä nyt ymmärrä että miten se tekee kenestäkään sen enempää hyvää, kuin huonoakaan äitiä, että ostaa kenkiä ensi talveksi :D

Jos ne kengät ei ole sopivat, niin ainahan ne voi myydä pois. Jos kenkien ovh on 70€ ja maksoin niistä 21€, niin melko suurella todennäköisyydellä saan niistä omani pois :)

[QUOTE="vieras";23188611]Hyvä jos riittää, se on pääasia :) Nyt vasta tarkemmin luinkin, ettei teillä edes tosissaan tiukkaa tee. Ei tee meilläkään. Jos jääkaappi sanoo itsensä irti, on aina sen verran varaa, että saadaan uusi. Silti 25€ kesäkengistä ei mielestäni ole vähän. Ostan suurimman osan omista ja lasten kengistä tavallisesta marketista, jotka usein myyvät samoja merkkejä kuin kenkäkaupat hieman halvemmalla. Mulle merkki ei ole pääasia vaan se, että kengät istuu jalkaan.[/QUOTE]

Sandaalit oli Citymarketista, eli ihan tavallisesti puljusta. Tietenkään merkki ei ole pääasia, mutta kyllä se suuntaa antaa laadun ja istuvuuden suhteen. Ja kyllä meillä halpiskenkiäkin on...ne vaan ei kestä samaa aikaa, kun kengät joihin sijoittaa muutaman euron enempi.

Tosissaanko ihmiset ostais monta numeroa isompia kenkiä lapsille periaatteella että menee ens talvenakin? Meillä pojalla viime talvena meni 34 koon kengät, tänä talvena 36 ja ens talvena 38 villasukan kanssa jos kasvu pysyy samana ja ikää nyt 6.5v. Miettikään itse kun laittaisitte 2-3 numeroa isommat kengät jalkaan, olisiko niillä mukava kävellä, juosta, leikkiä?

Mäkin olen järkyttynyt tosta talvikenkäjutusta! Sitä käyntivaraahan pitäis talvikengässä olla se 2cm ja jos ostaa syksyllä ens vuotta silmällä pitäen kengät niin ne pitäis olla 4cm isommat kuin lapsen jalka joka on ihan älytöntä! Älkää nyt naiset hyvät pilatko lastenne jalkoja!
Mä ostan myös alesta lapsille ne stalveks kengät ja jos ne ei sovi niin myyn eteenpäin ja aina olen saanut omani takas ja enemmänkin :)

Yhteistyössä