Penninvenytysprojekti jatkuu...kauppalasku tänään 190? joten ei kovin hyvältä näytä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No enhän mä nyt herttileijaa voi koko elämäntarinaani tänne kirjoittaa :)

Mun mielestä sillä ei tässä kohtaa ole merkitystä olenko mä ostanut Tigit sisänostohinnoilla vai en

Juu älä, mutta OLENNAISET asiat tähän aiheeseen liittyen olis kyllä kivat -kuten huomaat, ne muuttaa asianlaidan täysin!

Ja jos säästäminen on puheenaihe niin totta helvetissä on merkitystä sillä ostatko kalliisti vai saatko halvemmalla :headwall:

Mutta joo, kymmenen sivua silkkaa sontaa. Hienoa tehdä aloitus johon ei lopulta kaipaa kommentteja ja saada niitä ei-toivottuja kommentteja 10 sivun verran :laugh:

Ai joo, kyllä musta sä tingit siitä ruuan laadusta: sä kirjoitat jatkuvasti sun ruuanlaittoharjoituksista joiden lopputuloksena on yleensä katastrofi: puuro on velliä, kastike paakkuista ja lihat palaneet.

Ei ole merkitystä tuon Tigin shampoon kohdalla, koska sitä ostaisin joka tapauksessa...vaikka se purkki maksaisi triplaten. Mutta se ei sinänsä liity tähän, koska olen ostanut shampoota viimeksi vuonna nakki ja papu...varmaan reilu puoli vuotta sitten.

Mä olen saanut kyllä myös ihan fiksuja kommentteja ja muutaman vinkinkin taas jatkoa ajatellen. Että mä kyllä olen tästä ketjusta hyötynyt. Ja tietääkseni mä en ole nyt se joka jankkaa tuosta karkista vaan ne on ihan muut tyypit...jos he haluaa jaknata, niin eiköhän se heille suoda oli se ketjun aloittaja sitten kuka tahansa :D

Ja mitäköhän yrität saavuttaa tuolla viimeisellä kommentillasi? Onko sulla tosiaan niin paha olo, että pitää yrittää toisen mieli väenväkisin pahoittaa? Et siinä nyt kuitenkaan onnistunut, joten pieleen meni.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Ihme jankkausta täällä jostain viinirypäleistäkin :laugh:

Viime ketjussa nousi haloo lapsen purkkiruoista...tässä ketjussa on toi protsku ollut aika hyvin edustettuna...mitäköhän seuraavassa ketjussa :D

Kyllä mä enemmän ihmettelen niitä lapsen purkkiruokia. Nekin kun voi tehdä itse.

Niille on annettu mielestäni ihan pätevä selitys jo :)

Talouspaperista: Kannattaa ostaa niitä puoliarkkeja! Meillä käytetään talouspaperia mielestäni aika paljon, mutta ei sitä silti mene edes paketillista kuukaudessa. Nytkin otin viimeisen rullan käyttöön paketista, on joulukuvioista, joten on ostettu ennen joulua. Talouspaperiin pyyhin sormiani ruokaa laittaessani, lasten suttuiset kasvot ruokailun jälkeen, ruoanlaiton yhteydessä tulevat roiskeet, kuivaan keraamisen liesitason pesun jälkeen.

Lisäksi meillä on keittiössä aina harsoja, joihin on helppo pyyhkiä kaatuneet maidot. Ja kaksivuotiaan kaulassa on harso ruokalappuna, samalla harsolla pyyhkäisen ruokailun jälkeen isommat sotkut pöydältä.

Ei se pyykkikään ihan ilmaiseksi peseydy, joten minusta ei voi kategorisesti sanoa että rätti on ekologisempi ja halvempi kuin paperi, jos lika on sellaista, että rätti pitää laittaa pesuun kertapyyhkäisyn jälkeen (esim. marinadi broileri- tai lihapaketista tai lihanesteet ylipäänsä ).

Niin ja käsisaippuasta en minä ainakaan tingi. Tutuilla kun olen käyttänyt niitä kanisterisaippuoita, niin kädet huutavat rasvaa kertapesun jälkeen. Maksaahan se perusvoidekin, jos aina pesun jälkeen pitää rasvata. Lisäksi haju on usein aika järkyttävä. Meillä käytetään Erisanin käsisaippuaa. Suihkusaippua taas on minusta täysi turhake, ihminen puhdistuu kyllä vedelläkin.

Viime ketjussa nousi haloo lapsen purkkiruoista...tässä ketjussa on toi protsku ollut aika hyvin edustettuna...mitäköhän seuraavassa ketjussa :D

Kyllä mä enemmän ihmettelen niitä lapsen purkkiruokia. Nekin kun voi tehdä itse.

Ai, mä en ole pätevää selitystä huomannut.

Sulle ei taitais mikään selitys olla sitten pätevä, jos se ei kelpaa minkä jo kerroin :)

Ja mitäköhän yrität saavuttaa tuolla viimeisellä kommentillasi? Onko sulla tosiaan niin paha olo, että pitää yrittää toisen mieli väenväkisin pahoittaa? Et siinä nyt kuitenkaan onnistunut, joten pieleen meni.

Ei vaan ihan oikeasti haluan tietää, paljonko sun ruoista on mennyt roskiin siksi että olet mokannut ne? Olet sentään ihan avoimesti kokkailuistasi täällä kertoillut, joten se ei liene salaisuus? Ja koska itsetehty on halvempaa kuin einekset, ja säästäminen on ketjun aihe, niin käykö kokkailufiaskojen kanssa lopulta niin, että se säästäminen heikentää perheenne ruuan laatua?

Jos sä pahoitat tästä mielesi, niin ilmeisesti osui ja upposi. Silloin voisi tosiaan miettiä, että onko tuo se oikea säästönpaikka.

Vaikka tosiaan, saattaahan joillekin perheille harrastukset ja hiukset olla tärkeämmät kuin ruoka, en epäile ollenkaan :) Jos teillä on näin, niin sittenhän teillä on asiat ihan ok.

Sulle ei taitais mikään selitys olla sitten pätevä, jos se ei kelpaa minkä jo kerroin :)

No minusta vaan tämä ei ole lainkaan pätevä selitys purkkiruualle;

Purkkiruokaa koska lapset menevät anoppilaan hoitoon synnytyksen ajaksi ja pienin ei syö vielä tavallista ruokaa...eli anoppia helpottaaksemme ne ostimme.

Ihan samalla tavalla sä voit tehdä itse sitä ruokaa, pakastaa ja antaa mukaan anoppilaan.

Tässä taas päästään siihen erään kirjoittajan toteamukseen, että säästämisessäkin kaikki on niin suhteellista.

Ei vaan ihan oikeasti haluan tietää, paljonko sun ruoista on mennyt roskiin siksi että olet mokannut ne? Olet sentään ihan avoimesti kokkailuistasi täällä kertoillut, joten se ei liene salaisuus? Ja koska itsetehty on halvempaa kuin einekset, ja säästäminen on ketjun aihe, niin käykö kokkailufiaskojen kanssa lopulta niin, että se säästäminen heikentää perheenne ruuan laatua?

Jos sä pahoitat tästä mielesi, niin ilmeisesti osui ja upposi. Silloin voisi tosiaan miettiä, että onko tuo se oikea säästönpaikka.

Vaikka tosiaan, saattaahan joillekin perheille harrastukset ja hiukset olla tärkeämmät kuin ruoka, en epäile ollenkaan :) Jos teillä on näin, niin sittenhän teillä on asiat ihan ok.

En muista tietenkään mitään vuodentakaisia juttuja, mutta ei mulla ole yksikään ruoka mennyt mokani takia roskiin ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen. Kasvissosekeitto ja pihvit menivät, mutta se oli vuonna 2003.

Itse en misään nimessä näe että perheemme ruoan laatu olisi heikentynyt, vaan päinvastoin. Ennen ostin valmislasagnea, nyt teen sen itse...ei kai se laatu siinä heikenny vaan päinvastoin kun kerran siellä ei ole niitä E-koodeja jne. Ja ennen tein jauhelihasopan pakastekasviksiin, nyt tuoreisiin....eikös sekin ole parempi? Ja sen pinaattikeiton tein kyllä pakastepinaatista, mutta lopun tein itse. Ennen ostin valmiskeiton joko pakasteesta tai saarioisten mikrosopan. Kyllä mä näen että se mun tekemä on laadullisesti parempaa.

Maku ei välttämättä aina päätä huimaa, mutta terveyspuoli ei kyllä ole heikentynyt.

En pahoita mieltäni, johan kerroin ettei mieleni pahoittunut.

Ja mä nyt vielä kerran sanon, että mun mielestä meidän ruokamme on nimenomaan muuttunut monipuolisemmaksi ja terveellisemmäksi, kuin ennen tätä säästöjuttua. Mä olen ne herkuista "säästyneet" rahat laittanut nyt hedelmiin jne.

No minusta vaan tämä ei ole lainkaan pätevä selitys purkkiruualle;

Purkkiruokaa koska lapset menevät anoppilaan hoitoon synnytyksen ajaksi ja pienin ei syö vielä tavallista ruokaa...eli anoppia helpottaaksemme ne ostimme.

Ihan samalla tavalla sä voit tehdä itse sitä ruokaa, pakastaa ja antaa mukaan anoppilaan.

Tässä taas päästään siihen erään kirjoittajan toteamukseen, että säästämisessäkin kaikki on niin suhteellista.

Toki tuo pakastaminenkin olisi mahdollista, mutta mä en välttämättä ole kotona kun synnytys käynnistyy...tästä syystä haluan pakata laukun valmiiksi loppuun saakka, jotta sen siis voi kuka tahansa täältä hakea. Mä en synnärillä halua kipujen kourissa alkaa luettelemaan että pakkasesta sitten sitä, tätä ja tota mukaan jne.

Voi olla että olen tässä nyt vähän ylireagoinut, mutta koen tämän mulle stressittömämmäksi vaihtoehdoksi (yksi huoli vähemmän) josta olen valmis sen vajaa 4 euroa maksamaan.

Ja edelleen painotan sitä, että tarkoitus ei ole luopua kaikesta elämää helpottavasta asiasta vaikka monessa kohtaa olenkin karsinut.

Siis oletko sä se sama chef joka kirjoittaa monta kertaa viikossa kokkailuistaan todeten ettei oikein osaa ja kuinka sattuu sitä sun tätä kommellusta ja kastike paakkuuntuu, jne..?

Siis oletko sä se sama chef joka kirjoittaa monta kertaa viikossa kokkailuistaan todeten ettei oikein osaa ja kuinka sattuu sitä sun tätä kommellusta ja kastike paakkuuntuu, jne..?

Olen kyllä chef ja olen kirjoittanut useamman kerran kokkailuistani mutta en montaa kertaa viikossa, koska en edes kokkaa joka viikko. Meillä ruokapuolesta on vastannut aina pääsääntöisesti mies.

Eli olen se jota tarkoitat, mutta muistat nyt tilanteen hieman liioitellusti.

Olen kyllä chef ja olen kirjoittanut useamman kerran kokkailuistani mutta en montaa kertaa viikossa, koska en edes kokkaa joka viikko. Meillä ruokapuolesta on vastannut aina pääsääntöisesti mies.

Ai jaa. ettet itse ole kirjoittanut hieman liioitellusti?

Ai jaa. ettet itse ole kirjoittanut hieman liioitellusti?

En...en todellakaan ole misään kohtaa väittänyt että kokkailen monta kertaa viikossa. Ja kuviakin olen laittanut, jolloin jokainen toi omin silmin todeta onko sepustukseni mm. kokkareista liiallista vai ei.

Luulen että haluaaki muistaa, onhan se nyt hyvä jostaki päästä sanomaan :laugh:

"Eilen tein karjalanpaistia ja yllätyspyllätys, sipulit paloivat vaikka niin selitin että sen ruoan osaan jo tehdä. Näemmä sitten kuitenkaan en...vieläkään. Noh, tänään on päivä uusi ja väänsin (tai se on vielä vähän kesken) mannapuuron. Jostain hiton syystä se AINA jää ihan löysäksi...

Huoh.ei onnistu, niin ei onnistu :( Voisko joku neuvoa miten mä teen jauhoista ja nesteestä TASAISEN seoksen? (kastike, keitto tms.)

Nyt tein pinaattikeittoa, eli ensin rasva, sitten jauhot ja lopuksi maito...ja se meni taas ihan klimpiksi.

Olen kyllä joskus tehnyt muusia ihan itsekin, mutta en mitenkään järisyttävin hyvin tuloksin. Lopputuloksena on ollut lähes aina joko liisteriä (jonka saa kai periaatteessa vältetty sillä, ettei vatkaa liikaa) tai klimppilaatikkoa (jonka saa kai periaatteessa vältettyä sillä, että vatkaa riittävästi).

Mä taisin jättää sen puuron raa-aksi...mutta kinkun vetäisin 95 asteiseksi. Aika taitava olen, kun kinkulla on painoa 8,5 kiloa ja uunissa se oli 8 tuntia. Tähän ei moni kokki kykene "

Nämä on suoraan copy-pastella chef sun omista kirjoituksistas. Että mä en nyt sitten tiedä kuka liioittelee ja mitä.

Miten ihmeessä täällä on näin hemmetin tiukkapiposta porukkaa :o ?! Tainnu porukalla pipo kiristyä kun on kaikki aika mennyt lapsen soseiden tekemiseen ja kauppakassien ompeluun.

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin nuo paperit, pesuaineet yms. nostaa laskua heti paljon! Mutta ne on sitten monen viikon kauppalaskulta pois, ensi viikon ruokalasku tuskin on enää tuota luokkaa =)

"Eilen tein karjalanpaistia ja yllätyspyllätys, sipulit paloivat vaikka niin selitin että sen ruoan osaan jo tehdä. Näemmä sitten kuitenkaan en...vieläkään. Noh, tänään on päivä uusi ja väänsin (tai se on vielä vähän kesken) mannapuuron. Jostain hiton syystä se AINA jää ihan löysäksi...

Huoh.ei onnistu, niin ei onnistu :( Voisko joku neuvoa miten mä teen jauhoista ja nesteestä TASAISEN seoksen? (kastike, keitto tms.)

Nyt tein pinaattikeittoa, eli ensin rasva, sitten jauhot ja lopuksi maito...ja se meni taas ihan klimpiksi.

Olen kyllä joskus tehnyt muusia ihan itsekin, mutta en mitenkään järisyttävin hyvin tuloksin. Lopputuloksena on ollut lähes aina joko liisteriä (jonka saa kai periaatteessa vältetty sillä, ettei vatkaa liikaa) tai klimppilaatikkoa (jonka saa kai periaatteessa vältettyä sillä, että vatkaa riittävästi).

Mä taisin jättää sen puuron raa-aksi...mutta kinkun vetäisin 95 asteiseksi. Aika taitava olen, kun kinkulla on painoa 8,5 kiloa ja uunissa se oli 8 tuntia. Tähän ei moni kokki kykene "

Nämä on suoraan copy-pastella chef sun omista kirjoituksistas. Että mä en nyt sitten tiedä kuka liioittelee ja mitä.

Siis nää on kaikki ihan totta. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää? Mutta nämä on siis tapahtunut aikavälillä joulukuu-helmikuu...EIKÄ siis montaa kertaa viikossa.

en jaksa kahlata koko ketjua;
miten mä venytän penniä:
- pyykkipulverin ostan siivousalan yrityksestä, joka myy myös yksityisille
( 6 kg pulveria/ 30 ?/ väh. 214 pesua- käytännössä pesee paljon enemmän)
-wc-paperi myös isoissa erissä
-talouspaperia harvoin, mutta jos ostan, niin isoissa erissä -tarjouksista)
- hyödynnän ns. paljousalennukset mm. kuiva-aineissa, kahvissa jne.
- kunnon kauppakassi ja vanhoja muovikasseja aina matkaan
- kauppalista valmiiksi ja pysyn myös listan tarpeissa, ei heräteostoksia

meitä on käytännössä 5 aikuista; mies, minä ja kolme nuorta
maksimissaan kauppaan menee yhdellä reissulla 70? ja se jo tuntuu minusta paljolta.kaupassa käyn viikosta riippuen 2-3 kertaa.

Siis nää on kaikki ihan totta. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää? Mutta nämä on siis tapahtunut aikavälillä joulukuu-helmikuu...EIKÄ siis montaa kertaa viikossa.

Haloo, ehkei se pointti ole siinä, kuinka usein olet kirjoittanut vaan siinä, että kuinka hyvin se sun ruuanlaitto sitten onnistuikaan.

Hyvin sä väistät sen itse asian josta sulta yritin kysyä, eli sen ruuan laadun, mikä se on...

Oletko ap varma, että ennen säästötalkoitasi sulla meni kuukaudessa kauppaan 700 euroa vai onko se vain sun arviosi? Mitäpä jos listaisit itsellesi myös ne summat, jotka herkkujen myötä olet nyt oikeasti säästänyt? Eli kirjaa ylös myös kaikki ne limut ja muut herkut, mitkä jäi ostamatta. Voihan nimittäin olla, että sä olet hyvinkin jo säästänyt ihan kivasti, mutta alkuperäinen 700 e/kk olikin ihan liian vähän?

Mä olen muistaakseni ennenkin sanonut, että älä tuijota sitä kauppalaskun summaa vaan sitä, kuinka pitkäksi aikaa ne ostot riittävät. On ihan selvää, että kauppalasku on suurempi silloin, kun joutuu ostamaan erilaisia pesuaineitakin. Niitä ei kuitenkaan tarvitse ostaa joka viikko. Ensi viikon kauppalaskussasi ei luultavasti ole mitään pesuaineita, shampoo tai hiustenhoitoaine korkeintaan. Oikeastaan vasta parin kolmen kuukauden menojen kirjaamisen jälkeen sulla on kokonaiskuva siitä, paljonko teillä keskimäärin menee kuukaudessa kauppaan rahaa. Sen jälkeen voit miettiä, voisiko jostain säästää vielä lisää. Eli alkaa vaihtaa niitä nyt välttämättömiltä tuntuvia tuotteita johonkin muuhun tai luopua niistä kokonaan. Siis mikäli katsot siinä vaiheessa edes tarpeelliseksi. Mutta suositelen sua lisäämään kauppareissujen jälkeen itsellesi ylös siis myös sen, mikä jäi ostamatta eli ne herkut. Näin sulle muodostuu kuva siitä, miten paljon kauppaan olisi mennyt, jos et olisi alkanut niistä herkuista tinkimään.

No jospa se ruoka silti on ollut syötävää ja tekevälle sattuu, mie sentään olen kohtuu hyvä kokki ja mulla on keittiössä välillä täys katastrofi :saint: ja löysää vähä, huumoria tuo on monelta osin on selvästi, kyllä itselle pitää osata nauraa ja jos se ruoka menee ääntä kohti silti niin miksi sinun pitää noin epäolenaiseen asiaan tarttua?

Mä en kyllä ikinä tingi hiustenhoitotuotteista, ne ostan aina kampaajalta. Jos on tiukempaa, niin sitten ostetaan muut tuotteet (pyykinpesuaine, ruoka, vessapaperi jne.) halpisversioina, mutta kaupan tököttejä en päähäni pistä. Itse asiassa kampaamon tuotteet kestävät pidempään ja tulevat edullisemmaksi kuitenkin kuin kaupan halpispaskat. Samoin kulmat käyn aina laitattamassa kosmetologilla, sen verran on oltava rahaa.

Toistaiseksi ei ole kyllä tarvinnut hirveästi tinkiä noista asioista, kun meillä käy molemmat töissä.

Haloo, ehkei se pointti ole siinä, kuinka usein olet kirjoittanut vaan siinä, että kuinka hyvin se sun ruuanlaitto sitten onnistuikaan.

Hyvin sä väistät sen itse asian josta sulta yritin kysyä, eli sen ruuan laadun, mikä se on...

Mä puutuin siihen että mun väitttiin kirjoittaneen useamman kerraan viikossa, koska se ei pidä paikkaansa.

Ja tuohon laatuasiaanhan mä olen jo vastannut, selaappa pikkasen taaksepäin. Mun tekemän ruoan maku ei päätä huimaa mutta jos sen kokkaroituneen kastikkeen kokkareet siivilöin pois, tai paistan kinkun ylikypsäksi niin miten se sitä ruoan laatua huonontaa?

Enkä mä voi tietää mikä vierailija sä tässä ketjussa olet, kun niitä on niin monta...joten esitä ystävällisesti se laatukysymyksesi vielä uudemman kerran niin siihen vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
No jospa se ruoka silti on ollut syötävää ja tekevälle sattuu, mie sentään olen kohtuu hyvä kokki ja mulla on keittiössä välillä täys katastrofi :saint: ja löysää vähä, huumoria tuo on monelta osin on selvästi, kyllä itselle pitää osata nauraa ja jos se ruoka menee ääntä kohti silti niin miksi sinun pitää noin epäolenaiseen asiaan tarttua?

Hei, jos noissa ketjuissa on kritisoitu chefin juttuja, että liioittelee tms. niin se on itse sanonut ettei ole, eikä kirjoita vaan ollakseen hauska vaan ihan tosissaan. Ja äsken taas kuulosti, että ihan on hyvin onnistuneet ja parempilaatuisia kuin valmiseinekset.

Jaa mutta jos haluaa ajatella niin että klimppinen itsetehty pinaattikeitto on parempilaatuista kuin kaupan sileä eineskeitto, niin tottakai. Siis jos kriteeri parempilaatuisuudelle on vain se tuoteselosteen E-määrä. Ilmeisesti se onkin se kriteeri jota chef käyttää, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oletko ap varma, että ennen säästötalkoitasi sulla meni kuukaudessa kauppaan 700 euroa vai onko se vain sun arviosi? Mitäpä jos listaisit itsellesi myös ne summat, jotka herkkujen myötä olet nyt oikeasti säästänyt? Eli kirjaa ylös myös kaikki ne limut ja muut herkut, mitkä jäi ostamatta. Voihan nimittäin olla, että sä olet hyvinkin jo säästänyt ihan kivasti, mutta alkuperäinen 700 e/kk olikin ihan liian vähän?

Mä olen muistaakseni ennenkin sanonut, että älä tuijota sitä kauppalaskun summaa vaan sitä, kuinka pitkäksi aikaa ne ostot riittävät. On ihan selvää, että kauppalasku on suurempi silloin, kun joutuu ostamaan erilaisia pesuaineitakin. Niitä ei kuitenkaan tarvitse ostaa joka viikko. Ensi viikon kauppalaskussasi ei luultavasti ole mitään pesuaineita, shampoo tai hiustenhoitoaine korkeintaan. Oikeastaan vasta parin kolmen kuukauden menojen kirjaamisen jälkeen sulla on kokonaiskuva siitä, paljonko teillä keskimäärin menee kuukaudessa kauppaan rahaa. Sen jälkeen voit miettiä, voisiko jostain säästää vielä lisää. Eli alkaa vaihtaa niitä nyt välttämättömiltä tuntuvia tuotteita johonkin muuhun tai luopua niistä kokonaan. Siis mikäli katsot siinä vaiheessa edes tarpeelliseksi. Mutta suositelen sua lisäämään kauppareissujen jälkeen itsellesi ylös siis myös sen, mikä jäi ostamatta eli ne herkut. Näin sulle muodostuu kuva siitä, miten paljon kauppaan olisi mennyt, jos et olisi alkanut niistä herkuista tinkimään.

Se 700? on ihan oikea summa...käydään 99% s-kaupassa ja aina höylätään bonuskorttia. Eli sen avulla tiedän sen faktaksi, kun siitä laskelma joka kk kotiin tulee.

Se vertailu on vähän vaikeaa, koska mä ostan nyt niin totaali eri tavalla kuin ennen. Mulla on tuossa kauppalistassa sellaisia tuotteita joita en ennen ole ostanut lainkaan...ja nyt ostan niitä siis siksi että ne ovat terveellisiä.

Eli saatta olla niin, etten lopulta juuri säästäkään mutta terveellisemmin silti syömme. Tarkoitan siis sitä, että ennen ostin 2? karkkipussin...ja nyt ostan 2? appelsiinejä joita en siis olisi ennen ostanut lainkaan. Ennen ostin myös 3? pullapussin jonka tilalle nyt ostinkin viinirypäleitä jne.

Mutta tosiaan pidemmällä tähtäimellä sen sitten näkee paremmin. Viime viikolla oli vaippoja, nyt pesuaineita. Mieleeni ei vielä tule mitään taloustavaraa jota ensi viikolla tarvitsisimme, joten "innolla" odotankin että mikä tilanne todellisuudessa on ensi viikon perjantaina :)