Penninvenytysprojekti jatkuu...kauppalasku tänään 190? joten ei kovin hyvältä näytä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Siis nää on kaikki ihan totta. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää? Mutta nämä on siis tapahtunut aikavälillä joulukuu-helmikuu...EIKÄ siis montaa kertaa viikossa.
Mun väitetään osaavan tehdä ruokaa. Hyvää sellaista. Siitä huolimatta elämäni ensimmäiset pullapitkot systeri meinasi lahjoittaa Helsingin poliisilaitokselle pampuiksi ja elämäni ensimmäiset lihapullat päiväkoteihin superpalloiksi ....laitoin nimittäin pullataikinaan aivan liian paljon jauhoja ja lihapulliin korppujauhojen sijasta perunajauhoja :D . Mä olen kämmännyt elämäni aikana satoja aterioita, joista osa on jopa päätynyt roskikseen. Mutta mitä enemmän ruokaa vaan laittaa alusta asti itse, sitä harvemmin niitä kämmäyksiä enää tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja renewable:
Mä en kyllä ikinä tingi hiustenhoitotuotteista, ne ostan aina kampaajalta. Jos on tiukempaa, niin sitten ostetaan muut tuotteet (pyykinpesuaine, ruoka, vessapaperi jne.) halpisversioina, mutta kaupan tököttejä en päähäni pistä. Itse asiassa kampaamon tuotteet kestävät pidempään ja tulevat edullisemmaksi kuitenkin kuin kaupan halpispaskat. Samoin kulmat käyn aina laitattamassa kosmetologilla, sen verran on oltava rahaa.

Toistaiseksi ei ole kyllä tarvinnut hirveästi tinkiä noista asioista, kun meillä käy molemmat töissä.

Ei väliä mitä lapset syö, kunhan on tukka hyvin...Just, ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
No jospa se ruoka silti on ollut syötävää ja tekevälle sattuu, mie sentään olen kohtuu hyvä kokki ja mulla on keittiössä välillä täys katastrofi :saint: ja löysää vähä, huumoria tuo on monelta osin on selvästi, kyllä itselle pitää osata nauraa ja jos se ruoka menee ääntä kohti silti niin miksi sinun pitää noin epäolenaiseen asiaan tarttua?

Hei, jos noissa ketjuissa on kritisoitu chefin juttuja, että liioittelee tms. niin se on itse sanonut ettei ole, eikä kirjoita vaan ollakseen hauska vaan ihan tosissaan. Ja äsken taas kuulosti, että ihan on hyvin onnistuneet ja parempilaatuisia kuin valmiseinekset.

Jaa mutta jos haluaa ajatella niin että klimppinen itsetehty pinaattikeitto on parempilaatuista kuin kaupan sileä eineskeitto, niin tottakai. Siis jos kriteeri parempilaatuisuudelle on vain se tuoteselosteen E-määrä. Ilmeisesti se onkin se kriteeri jota chef käyttää, vai?

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Olen tehnyt klimppisiä sooseja joista olen kertonut...mutta sen jälkeen kun olen ne klimpit sieltä siivilöinyt pois, niin sen ruoan on kuitenkin voinut syödä.

Olenko siis liioitellut? En.

Olenko kirjoittanut ollakseni hauska? En...on kuule parku ollut pariin otteeseen hyvin lähellä ja siitäkin olen kyllä kirjoittanut.

Onko ruokani onnistuneet hyvin? Osa on, osa ei. Lopputulos on ollut aina syötävä, mutta kuten olen kertonut, ei välttämättä mikään makuelämys.

Onko ruoka parempilaatuista kuin valmisruoka? Riippuu mitä sillä parempilaatuisella hakee...koen että tuoreista raaka-aineista valmistettu ruoka ilman E-koodeja jne. on parempilaatuista vaikka sieltä olisi klimpit pois noukittu, kuin mitä se valmisruoka on.

Klimppistä soppaa emme syö, mutta soppaa josta olen klimpit pois noukkinut, olemme syöneet. En siis koe että se ruoka on piloilla siinä määrin että se pitäisi roskiin heittää jos siellä on ollut liikaa jauhoja jotka olen poistanut.

No jospa se ruoka silti on ollut syötävää ja tekevälle sattuu, mie sentään olen kohtuu hyvä kokki ja mulla on keittiössä välillä täys katastrofi :saint: ja löysää vähä, huumoria tuo on monelta osin on selvästi, kyllä itselle pitää osata nauraa ja jos se ruoka menee ääntä kohti silti niin miksi sinun pitää noin epäolenaiseen asiaan tarttua?

Hei, jos noissa ketjuissa on kritisoitu chefin juttuja, että liioittelee tms. niin se on itse sanonut ettei ole, eikä kirjoita vaan ollakseen hauska vaan ihan tosissaan. Ja äsken taas kuulosti, että ihan on hyvin onnistuneet ja parempilaatuisia kuin valmiseinekset.

Jaa mutta jos haluaa ajatella niin että klimppinen itsetehty pinaattikeitto on parempilaatuista kuin kaupan sileä eineskeitto, niin tottakai. Siis jos kriteeri parempilaatuisuudelle on vain se tuoteselosteen E-määrä. Ilmeisesti se onkin se kriteeri jota chef käyttää, vai?

Itseasiassa kyllä se klimppinen keitto on parempi laatuista, mitä vähemman E:tä sitä parempi. Maku voi olla eri mutta silti se on parempi laatuista koska ei sisällä säilöntä aineita. Ja ne klimpit saa helposti pois ;)

Se vertailu on vähän vaikeaa, koska mä ostan nyt niin totaali eri tavalla kuin ennen. Mulla on tuossa kauppalistassa sellaisia tuotteita joita en ennen ole ostanut lainkaan...ja nyt ostan niitä siis siksi että ne ovat terveellisiä.
Oukei :) Mutta tuo muistaakseni oli myös osa alkuperäistä tarkoitustasi eli alkaa syödä terveellisemmin. Ja siinä alat jo nyt olla onnistunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun väitetään osaavan tehdä ruokaa. Hyvää sellaista. Siitä huolimatta elämäni ensimmäiset pullapitkot systeri meinasi lahjoittaa Helsingin poliisilaitokselle pampuiksi ja elämäni ensimmäiset lihapullat päiväkoteihin superpalloiksi ....laitoin nimittäin pullataikinaan aivan liian paljon jauhoja ja lihapulliin korppujauhojen sijasta perunajauhoja :D . Mä olen kämmännyt elämäni aikana satoja aterioita, joista osa on jopa päätynyt roskikseen. Mutta mitä enemmän ruokaa vaan laittaa alusta asti itse, sitä harvemmin niitä kämmäyksiä enää tulee.
Minulle käy nykyään useammin niin, että se ihan perustavisruoka epäonnistuu, teen jotenkin laput silmillä, unohdan jonkun ihan normiasian, aineksen tai ei vaan kypsy ajoissa tms. Ei niinkään ne, kun oikein ajankanssa alan kokata jotain uutta tai monimutkaisempaa. Eli aina on mahdollisuus epäonnistua :D Enkä pahastu, jos joku ei voi tuotoksiani syödä, en yleensä itsekään syö pilalle menneitä, siis kunnolla karahtaneita ruokia, pikkuviat menevät kun pistää silmät kiinni ja nielee. :)

Siis nää on kaikki ihan totta. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää? Mutta nämä on siis tapahtunut aikavälillä joulukuu-helmikuu...EIKÄ siis montaa kertaa viikossa.

Mäkin olen kehittynyt...eka karjalanpaisti oli enempi katastroofi (kaikki porkkanat paloi ihan hiilelle) kuin tämä viimeinen ja tässä välissä onnistuin täydellisesti. Uskon vahvasti että vielä joskus päästään siihen tilanteeseen etten kämmää siinä enää juurikaan ikinä :)

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja renewable:
Mä en kyllä ikinä tingi hiustenhoitotuotteista, ne ostan aina kampaajalta. Jos on tiukempaa, niin sitten ostetaan muut tuotteet (pyykinpesuaine, ruoka, vessapaperi jne.) halpisversioina, mutta kaupan tököttejä en päähäni pistä. Itse asiassa kampaamon tuotteet kestävät pidempään ja tulevat edullisemmaksi kuitenkin kuin kaupan halpispaskat. Samoin kulmat käyn aina laitattamassa kosmetologilla, sen verran on oltava rahaa.

Toistaiseksi ei ole kyllä tarvinnut hirveästi tinkiä noista asioista, kun meillä käy molemmat töissä.

Ei väliä mitä lapset syö, kunhan on tukka hyvin...Just, ok.

Häh.. Siis jos lapsi ei syö karkkia niin ei se minusta tarkoita sitä että muu ruoka ois huonoa :o Vähä nyt menny vissiin vellit ja puurot sekasi.

No tulihan se vastaus sieltä viimein, se todellinen kokkauksen laita, kun sitä sivutolkulla ensin tongoittiin. Kiitos, että viimein.

Ja siis, haluatko sä edes venyttää penniä vaiko vaan samalla rahalla saada terveellisempää? Siis kun vaihdat pullat viinirypäleisiin ja karkit appelsiineihin. Siis mikä se tavoite nyt OIKEASTI on?

Se vertailu on vähän vaikeaa, koska mä ostan nyt niin totaali eri tavalla kuin ennen. Mulla on tuossa kauppalistassa sellaisia tuotteita joita en ennen ole ostanut lainkaan...ja nyt ostan niitä siis siksi että ne ovat terveellisiä.
Oukei :) Mutta tuo muistaakseni oli myös osa alkuperäistä tarkoitustasi eli alkaa syödä terveellisemmin. Ja siinä alat jo nyt olla onnistunut :)

Jep...mulla on rd päällä ja ylipainoa kertynyt siinä määrin että on pakko tehdä jotakin...eli mä tässä samalla koitan ostaa järkevästi (pihistellä) järkevää tavaraa (kasviksia, ei herkkuja yms.) jotta saadaan koko höskä kerralla parempaan kuosiin...eli kauppalaskua hiven pienemmäksi, äitiä lihottavat mössöt pois ostoslistalta ja koko perheelle terveellisempää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minulle käy nykyään useammin niin, että se ihan perustavisruoka epäonnistuu, teen jotenkin laput silmillä, unohdan jonkun ihan normiasian, aineksen tai ei vaan kypsy ajoissa tms. Ei niinkään ne, kun oikein ajankanssa alan kokata jotain uutta tai monimutkaisempaa. Eli aina on mahdollisuus epäonnistua :D Enkä pahastu, jos joku ei voi tuotoksiani syödä, en yleensä itsekään syö pilalle menneitä, siis kunnolla karahtaneita ruokia, pikkuviat menevät kun pistää silmät kiinni ja nielee. :)
Periaatteessa mullekin käy nykyisin juuri noin, mutta kokemuksen myötä on oppinut paikkailemaan mokiaan. Esim laittamalla lopuksi tuoreyrttejä sekaan, jos ruuan maku muutoin jäisi laimeaksi tai vetämällä sauvasekoittimella klimpit tasaiseksi.

Kyllä meilläkin ne tietyt tuotteet on, joista ei luovuta vaikka penni venyykin. En edes pyri kantamaan kaupasta kaikkein halvinta mahdollista kotiin, lähinnä pyrin hinta-laatu suhteeseen. Kyllä me varmaan pysyttäis hengissä pelkällä makaroonilla ja ketsupillakin, sehän vasta halpaa olisi.

No tulihan se vastaus sieltä viimein, se todellinen kokkauksen laita, kun sitä sivutolkulla ensin tongoittiin. Kiitos, että viimein.

Ja siis, haluatko sä edes venyttää penniä vaiko vaan samalla rahalla saada terveellisempää? Siis kun vaihdat pullat viinirypäleisiin ja karkit appelsiineihin. Siis mikä se tavoite nyt OIKEASTI on?

Säästää kenties :saint: ja oppia tekemään itse ruoka.. mie en ymmärrä että miksi sinun piti nyt kaivella hänen kokin taitoja, oliko kovinki olennainen asia?

Haluan sekä venyttää penniä, että syödä teveellisemmin.

Ja sen pitäisi onnistua kyllä...tai näin ainakin mulle kiven kovaa väitettiin. Ja nyt sitä sitten testaan.

En ole valmis vaihtamaan naudan jauhelihaa sika-nautaan (kuten jo kerroin) siksi että se on halvempaa koska naudan jauheliha on terveellisempää. Eli tässä kohtaa tulee esiin terveellisyys.

Mutta haluan ostaa kalliden mandariinien tilalle halpoja appelsiinejä koska ne ovat halvempia. Eli tässä kohtaa tulee esiin hinta ja edullisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Periaatteessa mullekin käy nykyisin juuri noin, mutta kokemuksen myötä on oppinut paikkailemaan mokiaan. Esim laittamalla lopuksi tuoreyrttejä sekaan, jos ruuan maku muutoin jäisi laimeaksi tai vetämällä sauvasekoittimella klimpit tasaiseksi.

:D

Joo tai ensin laimennetaan reippaasti ja sitten keitetään uudelleen kokoon, laitetaan vähän juustoraastetta päälle, kyllä se siitä suttaantuu :D

Säästää kenties :saint: ja oppia tekemään itse ruoka.. mie en ymmärrä että miksi sinun piti nyt kaivella hänen kokin taitoja, oliko kovinki olennainen asia?

Kysyinkö mä sulta? EN!

Ensin täällä haukutaan ihmiset jotka käyttää eineksiä, ja paasataan siitä kuinka itsetehty on paljon parempaa.. jokainen osaa itse tehdä tuoreista raaka-aineista jos vain viitsii ja lukee ohjeita jne.

Jokaisen kaupassa käyjän tulis myös miettiä paljonko rahaa menee mihinkin ja kuinka kaiken sen vois saada halvemmalla merkkiä tai muuta vaihtamalla...

Ilmeisesti nämä 2 asiaa on hivenen hankala yhdistää toimivaksi, mutta onko sitä pakko sivutolkulla jankuttaa? Jokaisella meistä on tuotteita joita ei vaihdeta, vaikka säästöä se ?uro siinä tuliski mutta entä sitten? Miks pitää käydä kimppuun ja tylysti kuittailla vaikka toinen kaikkensa yrittää ja pyytää neuvoja? Neuvoja voi antaa ilman lynkkausta, ja jos toinen ei ota neuvoja kuullakseen niin se ei sitten ota. Annetaan silloin olla eikä koiteta toisen kovan kallon läpi niitä väkisin iskeä.

Kysyinkö mä sulta? EN!

Et mutta vastasin silti kun asia tullut aika moneen kertaan hyvin selväksi, jos et ap:n sanomana usko niin ehkä jonku muun :D

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
duunarit todella hyvätuloisia jos kyseessä "köyhä" duunari. minä en ole akateemisena koskaan noin paljon turhaa voinut ostaa.
onko miehesi putkimies tai sähkömies?

Ei ole putkimies tai sähkömies...ihan normi peruspalkkaa nostaa...käteen jää kuussa noin 1700, jos ei ole ollut ylitöitä. Tuo raha menee käytännössä vukraan aj kauppaan, muttama kymppi jää vielä bensaan.

Mutta olenhan mäkin olemassa...on mullakin tuloja :attn:
Hyvä palkka tuo on. (meillä miehellä parhaimpana kuukautena jää käteen 1500e ja joskus ollut 500e kuukausia ja tonni keskimäärin plus) ja mulla ei juuri tuloja ole. Siksi tuon pihistelyn olenkin oppinut.
Minusta chef kuitenkin hiensti yrittää mutta eihän tuntemattomat netin välityksellä tiedä mikä tilanne esim vuos si ollut ja minkälaisen matkan on mennyt eteenpäin.