perätila vk34

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

elomamma

Jäsen
13.06.2004
71
0
6

Semmosesta kyselisin vain kun kävin juuri neuvolassa ja siellä todettiinkin vauvan kääntyneen viime käynnin jälkeen perätilaan.. odotan toista lasta ja pelkään että jos vauva loppuun asti pysyy väärinpäin, että joudun sen synnyttämään enkä saakkaan keisarinleikkausta. onko moni joutunut "väkisin" synnyttämään perätilassa vaikka olisi itse halunut leikkausta??
Kuinka kauan vauva mahtuu kääntymään vielä vatsassa?
Koska keisarinleikkaus tehtäisiin, vasta viikolla 40 vai aikaisemmin??
Nyt kyllä itku on herkässä ja mieli matalalla!!!
:'(

Itsekin toista odotan ja viikkoja melkein 32. Mullal on onneksi vauveli ollut pää alaspäin jo jonkun aikaa. Neuvolatädin puheista muistelen, että uudelleensynnyttäjillä vauva saattaa hyvin kääntyillä vielä viikolle 36 saakka ja jos on perätilassa niin kääntämistä kokeillaan n. viikolla 37-38. Eli on hyvin mahdollista, että vauvasi kääntyy tai saadaan käännettyä vielä raivotarjontaan. Ja kyllähän mahdollisuuksien mukaan voi perätilavauvankin synnyttää alateitse.

Vinkki: Olen kuullut, että vauvan kääntymistä voisi helpottaa kontallaan oleminen, jolloin vauvalla on enemmän tilaa.

älä huoli! Ei ketään väkisin laiteta synnyttämään "normaalisti " perätilassa olevaa vauvaa. itse olen saanut molemmat lapseni leikkauksella perätilan vuoksi. oletkos itse huomannut vauvan kääntyneen "väärinpäin"? Vai oliko vain neuvolantädin arvailuja?

hei,

perätilassa olevaa vauvaa ei tarvitse synnyttää alakautta,jos ei välttämättä sitä itse halua. sektion vauvalle turvallisempi tapa syntyä tässä tapauksessa. muista myös, että vauvan kääntämisyritykset voivat olla kohtalokkaita vauvalle, älä siis suostu tähän. lähipiirissä surullinen tapaus. olen synnyttänyt kaksi kertaa sektiolla. terve ihminen toipuu siitä hyvin ja olet parissa päivässä kunnossa. älä huoli.

Viikolla 37 kääntyi meillä vauva oikeinpäin. Mutta kyllä siinnä tuli mietittyä ennen tytön kääntymistä kaikenlaista koska lääkäri totesi että kyllä se alateitse synnytyskin onnistuu ensikertalaiseltakin :/ Ei sitten tarvinnut ottaa selville kuinka olisi käynyt...

meillä vauva kääntyi perätilaan vkolla 28 ja siinä sitten möllötti loppun saakka. äitipolilla käydessäni hoitaja tiedusteli mahdollista kiinnostustani perätila synnytykseen ja vastaukseni oli ehdoton ei. tähän hoitaja sitten sanoi että katsotaanpas nyt kuitenkin minkäkokoinen tulokas on...arvio oli 3400-3500g..lääkäri vielä siihen kyseli varmistukseksi jotta sektionko haluat. minä edelleen sitä mieltä että ilman muuta. no kaksi viikkoa myöhemmin rv 39+5 vauva syntyi suunnitellulla sektiolla ja oli 4320g ja 53cm..jos olisin perätilasynnytyksen halunnut niin varmaan oltais hengettömiä molemmat. joten vauvan koko ratkaisee! tämä oli toinen lapseni, ensimmäinen syntyi normaalisti alateitse. tee ratkaisusi sen pohjalta miltä sinusta tuntuu. ketään ei voi pakottaa mihinkään. jos sanot että sektio niin silloin se on niin ja piste!

Mulle kävi noin kakkosen kohdalla,kääntyi just viikolla 34 perätilaan.Viikon päähän laittoi kätilö uuden ajan,että katsotaan onko kääntynyt vai laitetaanko äitipolille.Vauva arvioitiin jo tuolloin melko isoksi,niin kätilö sanoi,että kauan ei odoteta.Pari päivää meni ja yhtenä aamuna heräsin supistuksiin ja tuntui kuin vauva olisi pyrkinyt mahan läpi ulos.Kun menin sitten neuvolaan,oli vauva tukevasti pää alaspäin =) Poika syntyi viikolla 39 ja painoi 4620g.Ehdin jo tuon viikon aikana päättämään,että jos vauva pysyy perätilassa,yritän alakautta synnyttää,mutta eipä onneksi tarvinnut,kun oli noin isokin.Ja tuskinpa kukaan olisi antanut yrittääkään.

Mullakin oli vauveli täydellisessä perätilassa vko:lle 35 asti. Mun mielestä kannattaa yrittää kääntämistä äitipolilla. Ulkokäännöstä liikkuu ppaljon mörköjä, mutta ainakin mä koin ton kääntämisen ihan positiivisena. Kääntämienen onnistui helposti ja nyt vauveli viihtynyt pää alaspäin ja jo laskeutunut. Käänätminen ei satu eikä sitä tehdä väkisin. Tärkeää on itse olla rentona ja yhteistyössä kääntävän lääkärin kanssa. =)

älä vielä huolestu, mulla oli sama tilanne, mulla kaksiosainen kohtu ja vauva aivan normaalikokoinen, kääntyi oikeinpäin rv36, vauvasi ehtii vielä kääntymään!

Mun kolmas oli perätilassa silloin tällöin vielä 39 viikolla. Kääntyi kuitenkin itse oikein päin. Mulle yritettiin ulkokäännöstä, mutta ei kaveri halunnu kääntyä (ja eihän se sellaisen väkkärän kanssa mitään olisi auttanutkaan :) ) ja sitten kuvattiin lantio. Olisi mahtunut syntymään myös perätilasta.

Yhteistyössä