perhepäivähoitajan työ ja palkka (omia lapsiakin on)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olen kovasti harkinnut aloittavani perhepäivähoitajan työ ja olen ollut toimistoon jo yhteydessäkin. minulla on kaksi lasta itsellä 4v ja 2v. nythän saan kotihoidontukea ja hoitolisää kun nuormepi alle 3v. miten käy kun kuopus täyttää 3v? jos mulla siis silloin kaks lasta hoidossa ja oamt (5v ja 3v. kotona). saanko mitään korvausta omista lapsistani ja siitä että heidät hoidetaan kotona. jos saan maksun vaan niistä kahdesta hoitolapsesta niin silloinhan palkka olisi niin pieni että ei missään nimessä kannattaisi työkseen tuota tehdä.

Juuri niin, serkkun lopetti pph:n työt kun omat muksut täyttivät 3 ja 2 juuri tuosta palkkauksesta johtuen. Omien lasten hoidosta kun ei makseta palkkaa. Oli parempi mennä töihin ja laittaa lapset tarhaan.

[QUOTE="Jep";26222711]Juuri niin, serkkun lopetti pph:n työt kun omat muksut täyttivät 3 ja 2 juuri tuosta palkkauksesta johtuen. Omien lasten hoidosta kun ei makseta palkkaa. Oli parempi mennä töihin ja laittaa lapset tarhaan.[/QUOTE]

:( niin mielelläni hoitaisin omani kotona ainakin sinne kouluikään asti. samallahan tossa olisi pari leikkikaveriakin mennyt. no ei taida auttaa muu kuin viedä lapset päiväkotiin, kun tuo palkka kahdesta lapsesta on niin toivottoman pieni.

mieti, viet omat hoitoon ja maksat täyden hoitomaksun. Mitä jää palkastasi käteen kun poistat hoitomaksun siitä. Sama summa kuin olisit itse lastesi kanssa kotona.

Tietty jos olet lääkäri niin silloin jää enemmän.

[QUOTE="vieras";26222732]mieti, viet omat hoitoon ja maksat täyden hoitomaksun. Mitä jää palkastasi käteen kun poistat hoitomaksun siitä. Sama summa kuin olisit itse lastesi kanssa kotona.

Tietty jos olet lääkäri niin silloin jää enemmän.[/QUOTE]

niin no joo, totta tämäkin. kokemusta kun ei ole niin en noita hoitomaksujakaan oikein tiedä. mitä ne kahdella minimituloisella sitten olisi?

Saisit vuoden verran KHT:a ja sitten parin vuoden päästä oma 4-vuotiaasi menee eskariin ja hänen tilalleen saisit ottaa siis yhden hoitolapsen. Vuoden verran joutuisit olemaan vähän pienemmällä palkalla. Mutta säästät myös: ei työmatkakuluja ja voit valmistaa edullista, hyvää kotiruokaa koko perheelle. ja on se niin ihanaa hoitaa niitä omiakin samalla ja omat lapset saavat kavereita jne. Plussapuolia on tässä työssä paljon!

[QUOTE="Jep";26222711]Juuri niin, serkkun lopetti pph:n työt kun omat muksut täyttivät 3 ja 2 juuri tuosta palkkauksesta johtuen. Omien lasten hoidosta kun ei makseta palkkaa. Oli parempi mennä töihin ja laittaa lapset tarhaan.[/QUOTE]

Olikohan siis parempi? Ei se raha aina kaikkea ratkaise. Itse olen mieluummin pienellä palkalla ja vastineeksi saan ITSE hoitaa omat lapseni eikä tarvitse lähteä pk:iin hoitamaan toisten lapsia.

Saisit vuoden verran KHT:a ja sitten parin vuoden päästä oma 4-vuotiaasi menee eskariin ja hänen tilalleen saisit ottaa siis yhden hoitolapsen. Vuoden verran joutuisit olemaan vähän pienemmällä palkalla. Mutta säästät myös: ei työmatkakuluja ja voit valmistaa edullista, hyvää kotiruokaa koko perheelle. ja on se niin ihanaa hoitaa niitä omiakin samalla ja omat lapset saavat kavereita jne. Plussapuolia on tässä työssä paljon!

paljonkohan se palkka niistä kahdesta on verojen jälkeen. ruokaahan pitää tehdä päivässä useampaan kertaan jo näin kotiäitinäkin. en usko kahden pienen lisää syövän niin etä kauppalaskut hirveesti kasvaisi. ne on nytkin jo isot kun ruuan terveellisyyteen panostetaan.
ehkä tätä tosiaan voisi sitten kuitenkin harkita. esikoinen menee ensi vuonna eskariin. täyttää kesällä 5v.

Jos vain talous kestää ja haluat hoitaa itse omat lapsesi kotona, niin ajettele se siten, että kaksi hoitolasta tuovat pieneen budjettiin mukavan lisän ja lapsillakin olisi seuraa :-)
PPh:n työ ei ole helppoa ja korvaus on järjettömän pieni niin vastuullisesta työstä. Toisaalta ei olisi työmatkoja aamuin illoin ja lapsia ei tarvitse herätellä päiväkotiin ja ei tarvitse panostaa jakkupukuihin. Mukavat kotivaatteet ja pätevät ulkoiluasut riittävät.

[QUOTE="Jep";26222803]Jos vain talous kestää ja haluat hoitaa itse omat lapsesi kotona, niin ajettele se siten, että kaksi hoitolasta tuovat pieneen budjettiin mukavan lisän ja lapsillakin olisi seuraa :-)
PPh:n työ ei ole helppoa ja korvaus on järjettömän pieni niin vastuullisesta työstä. Toisaalta ei olisi työmatkoja aamuin illoin ja lapsia ei tarvitse herätellä päiväkotiin ja ei tarvitse panostaa jakkupukuihin. Mukavat kotivaatteet ja pätevät ulkoiluasut riittävät.[/QUOTE]

oon nyt ollut kotona siis pian tuon 5vuotta. rahaa ei ole, aina on tiukkaa ja saa sitä stressata. juurikin koska haluaa kaikesta huolimatta tarjota lapsille kunnon terveellistä tuokaa ja pitää heidän ehjissä ja siisteissä (kirppari) vaatteissa.
kotona olen ollut just siksi että en haluaisi viedä lapsia kodin ulkopuoliselle hoitoon. parempi palkkasessa työssä olisi se hyvä puoli, että ehkä kerrankin voisi käydä kaupassa huolehtimatta. mutta toisaalta onko se tosiaan sen arvoista kun kuitnekin pitää maksaa ne hoitomaksut ja näkisin lapsiani ainoastaan illalla. pitkät hoitopäivät päiväkodissa kuulostaa ihan kaameilta.
ehkä mä käyn vielä juttelemassa sielä perhepäivähoidontoimistossa

Taloudelliset syyt pakottavat valitsemaan päivähoidon kodin ulkopuolelta. Onneksi pystytään miehen kanssa hieman porrastamaan työaikoja ja lapsi on päiväkodissa 8 tuntia tai 8 ja puoli tuntia. Yritetään pitää se niin minimissä kuin mahdollista. Jää vielä monta tuntia aikaa touhuta lapsen kanssa. Heräämme viideltä joka aamu ja mies lähtee aikaisin töihin ja ennen lapsen heräämistä teen kotityöt, jotta ilta ei ole yhtä kotitöiden tekoa vaan rauhallista oleilua. Tällä hetkellä kotona, kun lapsi on sairaana. Meillä oli oikein kivaa tänään puistossa ja kävi mielessä, kuinka paljon enemmän vieraat saavat osallistua lapsen arkeen kuin omat vanhemmat. Jos vain talous sallisi, niin toinen meistä jäisi kotiin.
Kummassakin hoitotavassa on omat hyvät puolensa, teetpä niin tai näin, niin aina on paha mieli ja syyllinen olo.

Mie oon tän työn kannalla,omat koululaiset saavat turvallisen aamun sekä iltapäivän,sekä 4-vuotias SAA olla kotona joka tänä päivänä on todellakin harvinaista koska trendinä on raha lapsia tärkeämpää,valitettavasti.Ja tosi moni vanhempi haluaa äitiysloman jälkeen lapsen hoitoon koska ei kestä olla kotona.Surullista.
Ota selvää ap palkasta,yhdestä lapsesta meidän kunnassa on 400e luokkaa ja siihen lisätään kulukorvaukset joissa ateriakorvaukset.Summa on riittävä minusta.
Mulla 3 lasta hoidossa ja palkkaa saan n.1200e joka minusta on tosi hyvä verrattuna esim.kodonhoidontuleen jota ennen työtä nostin :)
eikä mene hoitomaksuja,bensakuluja,iltapäiväkerhomaksuja ym.ym.ym

[QUOTE="Jep";26222887]Taloudelliset syyt pakottavat valitsemaan päivähoidon kodin ulkopuolelta. Onneksi pystytään miehen kanssa hieman porrastamaan työaikoja ja lapsi on päiväkodissa 8 tuntia tai 8 ja puoli tuntia. Yritetään pitää se niin minimissä kuin mahdollista. Jää vielä monta tuntia aikaa touhuta lapsen kanssa. Heräämme viideltä joka aamu ja mies lähtee aikaisin töihin ja ennen lapsen heräämistä teen kotityöt, jotta ilta ei ole yhtä kotitöiden tekoa vaan rauhallista oleilua. Tällä hetkellä kotona, kun lapsi on sairaana. Meillä oli oikein kivaa tänään puistossa ja kävi mielessä, kuinka paljon enemmän vieraat saavat osallistua lapsen arkeen kuin omat vanhemmat. Jos vain talous sallisi, niin toinen meistä jäisi kotiin.
Kummassakin hoitotavassa on omat hyvät puolensa, teetpä niin tai näin, niin aina on paha mieli ja syyllinen olo.[/QUOTE]

lapsi sairaana ja oltiin puistossa?????no huh

Olin itse pph 10 vuotta..Nyt teen muita lapsiin liittyvää työtä ,kun omani ovat jo sen verran isoja..
Mutta palkkauksesta ..2 lasta hoitoon ni saat:802e miinus verot + kulukorvauksen ,joka on verotonta.Tuo palkkaus on ainakin täällä Kymenlaaksossa.

Hyvä umps: lapsella viimeinen päivä lääkekuurista menossa ja hyvässä kunnossa. Sairaan lapsen kanssa tietysti sisällä, mutta tässä vaiheessa voi jo vielä vähän ulkoilemaan. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että veisi lapsen ulos, jos lapsi ei jaksa....
Huh huh vaan kirjoittajalle.

[QUOTE="vieras";26223011]Olen ammatiltani sairaanhoitaja. Osaako kukaan sanoa, että voisinko ruveta suoraan pph:ksi, vai täytyykö käydä ensin joku koulutus? :)
Alan vaihto mielessä..[/QUOTE]

Voit alkaa perhepäivähoitajaksi, ilman mitää koulutusta. Tietysti vaikka sinulla on jo nyt hyvä koulutus niin tiedän muutaman sh: ja lh:n suorittaneen pph at:n, ja kehuivat ettei ollut turhaa sekään koulutus. At:n voi suorittaa työnohessa.

Yhteistyössä