Ja taas kotiäitejä ja lastaan kotona hoitavia haukutaan. Työmme on velttoilua nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos kotiäitiys on velttoilua, samaa vertausta voi käyttää kaikille lastenhoitajille. Varsinkin piensitä lapsista vastuussa olevalla ei ole helppoa. Päiväkodeissa taitaa olla aikaa käydä vessassa sentään, kun joku muu katsoo lapsia. Saavatko päiväkodin työntekijät syödä ja juoda kahvinsa rauhassa? Äideillä ei sitä mahdollisuutta ole yleensä.

[QUOTE="juu";26249758]No aika moni äiti valittaakin kesällä miten odottaa että pääsee töihin takas.[/QUOTE]

Ja mistäköhän hlvetistä sinä tämän kommentin keksit? Tuntemistani äideistä ei YKSIKÄÄN työssäkäyvä valita heinäkuussa, että haluttaa takas töihin, siis EI KUKAAN. Kuulostaa täysin keksityltä, kun ei ole enää aiheesta muuta argumenttia antaa niin aletaan sepittää. Sillä lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja öhhö;26255128:
Jos kotiäitiys on velttoilua, samaa vertausta voi käyttää kaikille lastenhoitajille. Varsinkin piensitä lapsista vastuussa olevalla ei ole helppoa. Päiväkodeissa taitaa olla aikaa käydä vessassa sentään, kun joku muu katsoo lapsia. Saavatko päiväkodin työntekijät syödä ja juoda kahvinsa rauhassa? Äideillä ei sitä mahdollisuutta ole yleensä.

On teillä kyllä hankalia lapsia! :O Itse olen usein pitänyt omiani haastavina, mutta vissiin olen päässyt helpolla kun saan rauhassa käydä vessassa, syödä ja kahvitella. Kerkeän muutenkin huilimaan välillä, vapaa-ajallaan mies hoitaa omaa osuuttaan jä pääsen omille menoilleni jne.

Minulla on vielä päivissäni se oma vapaus mitä ei olisi lastenhoitajan työssä, on muutenkin erilainen vastuu hoitaa omia kuin toisten lapsia. Ja tosissaan, eri homma muutenkin tehdä työtä oman perheen ja kodin eteen kuin vieraalle.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mun mielestä Vartiainen ja Ukkola on ihan oikeassa. Valitettavasti tiedän hyvin monia kotiäitejä jotka oikeasti velttoilee ja kaiken lisäksi he kehtaa vielä valittaa kun ei ole rahaa !!! Yksi äiti alkoholisoitui kun jäi kolmeksi vuodeksi kotiin. Hänelle maistui jo aikaisemminkin erittäin hyvin..lapsen saatuaan hänellä oli sitä vapaa aikaa niin paljon että käytti sen tissutteluun. Hän sitten joi työpaikkansa, asuntonsa ja parisuhteensa. Joten kotiäiteys on kaikkea on muuta kun työtä!

Kotiäitien keksintöä, että kotiäitiys on rankkaa. Mulla kokemusta kotiäitiydesta kuusi vuotta kolmen lapsen kanssa ja pakko sanoa, että työelämä on paljon rankempaa. Olisin jäänyt kotiin vielä vuosikausiksi, mutta kun oli pakko lähteä opiskelemaan ja nyt kun lapset koululaisia niin rahaa menee lapsiin paljon. Mielelläni olen töissä, jotta voin mahdollistaa lapsille harrastukset ja rahasta ei tarvi pihistella. Kotielämä olisi kuitenkin helpompaa. Nyt elämä tuntuu rankaltakin, kun raskaan työpäivän jälkeen on ne omat kotivelvollisuudet. Kotiäidillä on suurempi mahdollisuus järjestellä kotitöitä ja siirtääkin niitä, jos ei jaksa. Meillä työssäkäyvillä on pakko tehdä ne töiden jälkeen tai sitten tehdä viikonloppuisin ja lomilla isommat siivoukset ym. aikaa vievät asiat.

Lisäksi työssäkäyvillä ainainen ajanpuute. Haluasin olla lasteni kanssa enemmän. Ei vain ole mahdollista.

[QUOTE="vieras";26256070]En koskaan kehtais sanoa että kotiäitiys on työtä, omia lapsiahan mä hoidan.[/QUOTE]

Niin, en tiiä missä vaiheessa omien lasten kanssa olemisesta on tullut niin vaikeaa että siitä pitää valittaa. Kotiäitiys on hieno asia mutta se että siitä pitää valittaa ja todistella kuinka ahkera on tänäänkin ollut, on outoa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
On teillä kyllä hankalia lapsia! :O Itse olen usein pitänyt omiani haastavina, mutta vissiin olen päässyt helpolla kun saan rauhassa käydä vessassa, syödä ja kahvitella. Kerkeän muutenkin huilimaan välillä, vapaa-ajallaan mies hoitaa omaa osuuttaan jä pääsen omille menoilleni jne.

Minulla on vielä päivissäni se oma vapaus mitä ei olisi lastenhoitajan työssä, on muutenkin erilainen vastuu hoitaa omia kuin toisten lapsia. Ja tosissaan, eri homma muutenkin tehdä työtä oman perheen ja kodin eteen kuin vieraalle.

En ole mikään fanaattinen kotiäiti enkä kotiäiti ollenkaan mutta oikeasti, mieti nyt vähän. Sulla on muksut hoidossa, on en lisäksi apua kunnalta ja nyt vielä lapset menee viikonlopuiksi hoitoon joten ei sun tilannetta voi mitenkään verrata niihin jotka on vaikka 3 lapsen kanssa aina kotona. Yhden lapsen kanssa kotona oleminen on LUKSUSTA.

Niin, en tiiä missä vaiheessa omien lasten kanssa olemisesta on tullut niin vaikeaa että siitä pitää valittaa. Kotiäitiys on hieno asia mutta se että siitä pitää valittaa ja todistella kuinka ahkera on tänäänkin ollut, on outoa.

Niin. Kirjoitinkin muistaakseni jo toisessa samaa asiaa käsitelleessä ketjussakin, että ajaako se kotiäitiys asiansa, jos se ei olekaan lapselle sitä leppoisaa ja kiireetöntä aikaa, vaan äidin jatkuvaa huhkimista ja stressaamista (ja valitusta ja väsymystä)...

Itse yritän pitää lapsilukuni sellaisena, että jaksan niiden kanssa eikä käy liian raskaaksi.

• Tykkää
Reactions: SporttisMama
Alkuperäinen kirjoittaja Työ;26254746:
Osalla kaksplussalaisella on työ sana käsitteenä vähän hakusessa. Seuraavassa linkissä pienimuotoinen tietopläjäys sanasta työ, jotta sen väärinkäytöllä "ratsastaminen"loppuu.

Työ – Wikipedia

Kotiäidit tekevät työtä. Mieluisaa ja palkatonta työtä perheensä hyväksi.

Kylläpäs oli surkea määritelmä työlle :D :D Kaikki tekevät koko ajan työtä, vaikka ovat tekemättä yhtään mitään :D

Ensimmäisen sivun jaksoin lukea suurimmaksi osaksi..
Omien lasten hoitaminen ei ole työtä, mutta laittamalla omat lapset hoitoon ja ottamalla toisen lapset tilalle hoidettaviksi, on se työtä, josta saa paremmin rahaa. :O

Aikoinaan tuli mietittyä kukahan minutkin olisi pitänyt palkkalistoillaan.. 3/4 osaa lapsista kun sairasti vuorotellen. Koko ajan olisi saanut olla hoito tms vapaalla. :O Vaikka meitä olikin 2 aikuista pitämässä lapsista huolta.
Onneksi tämäkin on jokaisen perheen oma asia mitä pitää tärkeänä ja missä haluaa lapsensa hoidattaa.

Nyt kun yksi koululainen, toinen eskari, kaksi 3-vuotiasta ja kuukauden ikäinen vauva, niin kummasti sitä aikaa on jos sitä haluaa olevan, pihan laittoon, siivoukseen yms. Ei tunnu lähellekään niin rankalle sairaalassa hoitojaksot tai polikäynnitkään.. Elämäähän tämä vain.

[QUOTE="vieras";26258708]En ole mikään fanaattinen kotiäiti enkä kotiäiti ollenkaan mutta oikeasti, mieti nyt vähän. Sulla on muksut hoidossa, on en lisäksi apua kunnalta ja nyt vielä lapset menee viikonlopuiksi hoitoon joten ei sun tilannetta voi mitenkään verrata niihin jotka on vaikka 3 lapsen kanssa aina kotona. Yhden lapsen kanssa kotona oleminen on LUKSUSTA.[/QUOTE]

No, niistä tulevista viikonloppuhoidoista nyt ei tähän mennessä ole hirveästi ollut apua ja veikkaisin että normaalisti ihmiset saavat 6-7v lapsistaan "vapaata" (aikakin tuttujen samanikäisillä on kavereita joiden luona käyvät kylässä, monet voivat jo ulkoilla yksin/kavereiden kanssa ja monilla on sukulaisia ja tuttuja jotka ottavat lapsia joskus kylään) vähintään sen 10h/kk mitä kunta on meille tarjonnut. Eli kerkeän kyllä itsekin olemaan kotona kaikkien kolmen kanssa yksin ja siihen vertasin tuota tilannetta. Se yksi lapsi om luksusta, mutta ilmeisesti sinun kolme lastasi ovat yhteensä raskaammat kun nuo minun kolme. Ehkä kannattaisi oikeasti harkita jotain tutkimuksia tai edes tukiperhettä? Ei ole hyväksi väsyttää itseään loppuun arjessa missä itselle ei jää hetken vapaata.

No, niistä tulevista viikonloppuhoidoista nyt ei tähän mennessä ole hirveästi ollut apua ja veikkaisin että normaalisti ihmiset saavat 6-7v lapsistaan "vapaata" (aikakin tuttujen samanikäisillä on kavereita joiden luona käyvät kylässä, monet voivat jo ulkoilla yksin/kavereiden kanssa ja monilla on sukulaisia ja tuttuja jotka ottavat lapsia joskus kylään) vähintään sen 10h/kk mitä kunta on meille tarjonnut. Eli kerkeän kyllä itsekin olemaan kotona kaikkien kolmen kanssa yksin ja siihen vertasin tuota tilannetta. Se yksi lapsi om luksusta, mutta ilmeisesti sinun kolme lastasi ovat yhteensä raskaammat kun nuo minun kolme. Ehkä kannattaisi oikeasti harkita jotain tutkimuksia tai edes tukiperhettä? Ei ole hyväksi väsyttää itseään loppuun arjessa missä itselle ei jää hetken vapaata.

Hups. Et puhunutkaan omista lapsistasi. Mutta sama pätee niitä 3:n lapsen kotiäitejä jotka ovat sen 24/7 töissä saamatta edes käydä rauhassa vessassa tai syödä/kahvitella ilman jatkuvaa häirintää.

Hoidan työkseni lapsia (pph:na)... Nyt olen kotona oman 1v:n kanssa. Ei tätä kyllä työksi voi sanoa. Neljän vieraan lapsen hoitaminen on todellakin työtä verrattuna tähän. Toisten lapsista vastuu on paljon suurempi. Omansa tuntee ja voi kasvattaa haluamallaan tavalla. Työni tuo paljon haasteita. Kotiäitiyden haastavin puoli on lähinnä henkinen puoli. Vaikka omia lapsia olisi 6kpl niin uskon, että työni vieraiden lasten kanssa olisi paljon raskaampaa.

Mutta olen kyllä myöskin sitä mieltä, että kotiäitiyttä pitäisi arvostaa enemmän. Ei siitä mitään tulisi, jos kaikki lapset laitettaisiin päiväkotiin. Tulisi paljon ongelmia järjestää hoito. Jonot on jo nyt suuret! Ainakin täällä meillä päin. Parhaimman pohjan voi kuitenkin luoda kotoa. Siellä opitaan ne omat perheen arvot jne. ei liukuhihnalla oloa kuten päiväkodin pienten puolella.

Kotihoidontuen voisi poistaa mutta hoitovapaa oikeuden pitäisi säilyä. Monille se kelan pari sataa on yksi ja sama (itselleni kyllä todella tarpeen mutta järjestäisin asian ilman sitäkin). Minusta kotihoidontuen saamista voisi rajoittaa: esim. 2v kotona niin olisi oltava 2v töissä, että voisi saada taas kotihoidontukea. Tai se voisi olla ansiosidonnainen kuten äitiyspäivä rahakin. On totta, että kotona lorvijoita riittää (siis sellaisia jotka tekevät 3v välein lapsia, että saisi olla kotona) ja nämä pitäisi saada kuriin. Itsekin tunnen yhden tälläisen, joka tosiaan tienaa lapsillaan... Yh ja 5 lasta. Aikamoiset tuet on. Saa saman verran kuin minä ja mieheni töistä yhteensä + sossusta kaiken mitä tarvii.

Mulle on tullut mielikuva, että suurin osa työssäkäyvistä äideistä on katkeria ja kateellisia kotiäideille, koska kotonaolevat ovat oikeasti uskaltaneet ja viitsineet laittaa omat lapsensa tärkeysjärjestyksessä ykkösiksi. Vaikka mitä väittäisivät, niin useimmilla olisi varaa olla kotona kotihoidontuella. Mutta kun täytyy saada kalliit asunnot, autot, lomamatkat, merkkivaatteet ym.. Valintakysymyksiä nämä on. Itse nautin kotona olemisesta kahden, ihanan lapseni kanssa. Velttoilua tämä ei tosiaan ole, työtä riittää kahden todella vilkkaan lapsen ja kodinhoidon kanssa. Harvoin ehtii istahtaa alas ihan rauhassa edes hetkeksi. Mutta en valita, elämäni parhaita ja arvokkaimpia vuosia nyt elän. Töihin ehdin tulevaisuudessa vielä moneksi kymmeneksi vuodeksi.

Kyllä sä melkoisessa pumpulissa elät jos kuvittelet että kaikilla kotiäideillä on muksut päivähoidossa + vielä päälle muilla hoidossa + vielä viikonloput hoidossa. Oikeasti, sähän hoidat sun muksuja ihan mielettömän vähän! :o Ei ole 3 lasta, omaa aikaa on enemmän kuin tarpeeksi mutta kyse ei ollut minusta vaan sellaisesta joka ihan oikeasti hoitaa ne lapset kotonaan, ei päivähoidossa, sukulaisilla + kunnalla. Melko kornia tulla sitten ihmettelemään miten muilla on rankkaa kun itse on kotona ja lapset suurimman osan ajasta muualla...

Niin. Kirjoitinkin muistaakseni jo toisessa samaa asiaa käsitelleessä ketjussakin, että ajaako se kotiäitiys asiansa, jos se ei olekaan lapselle sitä leppoisaa ja kiireetöntä aikaa, vaan äidin jatkuvaa huhkimista ja stressaamista (ja valitusta ja väsymystä)...

Itse yritän pitää lapsilukuni sellaisena, että jaksan niiden kanssa eikä käy liian raskaaksi.

You got the point! Ideanhan pitäis olla se että kotihoito on lapsilähtöistä ja lapselle paras mahdollinen hoitomuoto! Jos äiti on hermoheikko tietokoneella notkuja ja lapsikin joutuu kuuntelemaan kuinka taas tänäänkin ollut niin raskasta niin lapsen olisi kyllä silloin parempi päiväkodissa.
Ei se että lapsi on kotona äidin kanssa pelkästään takaa mitään laatuhoitoa jos äiti ei panosta hoidonlaatuun mitenkään.

kotiäitiys on niin laaja ja monimuotoinen käsite, ettei sitä voi yhdellä lauseella määritellä. kotiäitiys voi olla raskastakin työtä, jos on monta lasta ja heillä sairauksia tms. on kotiäitiyden aliarviointia väittää, etteikö lasten- ja kodinhoito olisi työtä. kyllä se työstä käy, jos sen kunnolla tekee! ansiotyötä se ei ole, mutta ei se sen takia kylläkään mitään lorvailua ole. tietysti senkin työn voi tehdä riman alittaen, valitettavasti.

Kotiäitiys on raskasta toki mutta ei TYÖTÄ. Työ on jotain muuta, sellaista mistä saadaan palkkaa :) Mutta esimerkiksi kotiäidillä ei ole oikeutta sairaslomaan (mitä moni työssäkäyvä hakee ja pitää lapset silti hoidossa) eikä minkäänlaista hengähdystaukoa (töissä on lakisääteiset tauot ainakin). Eli vaikka olisi kovassa kuumeessa on lapset hoidettava, kun ei voi minnekään tyrkätä pois jaloista. Juuri tuo lepääminen ja tauon pitäminen (niiden puute) on se minkä takia kotona olo tuntuu itsestä raskaammalta kuin töissä olo.

[QUOTE="juupajuu";26259356]Kotiäitiys on raskasta toki mutta ei TYÖTÄ. Työ on jotain muuta, sellaista mistä saadaan palkkaa :) Mutta esimerkiksi kotiäidillä ei ole oikeutta sairaslomaan (mitä moni työssäkäyvä hakee ja pitää lapset silti hoidossa) eikä minkäänlaista hengähdystaukoa (töissä on lakisääteiset tauot ainakin). Eli vaikka olisi kovassa kuumeessa on lapset hoidettava, kun ei voi minnekään tyrkätä pois jaloista. Juuri tuo lepääminen ja tauon pitäminen (niiden puute) on se minkä takia kotona olo tuntuu itsestä raskaammalta kuin töissä olo.[/QUOTE]

Kyllä mä ainakin teen ihan kotiTÖITÄKIN, vaikka ei niistä mulle palkkaa maksetakkaan. Ei työn ainoa määritelmä ole se että siitä maksetaan palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pölhöt;26259379:
Kyllä mä ainakin teen ihan kotiTÖITÄKIN, vaikka ei niistä mulle palkkaa maksetakkaan. Ei työn ainoa määritelmä ole se että siitä maksetaan palkkaa.

Juu työtä on monenlaista mutta tässä verrattiin kotiäitiä työntekijään (töissä olevaan). Ei kyllä ole mitenkään sama asia. Ne kotityöt tekee ihan ne työssäkäyvätkin :)

[QUOTE="juupajuu";26259478]Juu työtä on monenlaista mutta tässä verrattiin kotiäitiä työntekijään (töissä olevaan). Ei kyllä ole mitenkään sama asia. Ne kotityöt tekee ihan ne työssäkäyvätkin :)[/QUOTE]

Niin, miten niitä sitten pitäisi verrata? toinen hoitaa lapsensa itse ja ei saa palkkaa, toinen pistää lapsensa muiden hoidettavaksi, tekee muuta hommaa sillä välin ja saa siitä palkkaa. Ei se silti välttämättä vähennä toisen TYÖmäärää. Voi olla että kotiäiti ei tee kotona mitään lastenhoidon eteen ja töissäkäyvä paahtaa kuin höyryveturi. Tai sitten voi olla että kotiäiti järjestää lapsilleen ohjelmaa ja hoitaa kotia kuin lastenhoitaja/kodinhoitaja konsanaan, ja se töissäoleva vaan lorvailee firman koneella facebookissa.

[QUOTE="vieras";26259300]Kyllä sä melkoisessa pumpulissa elät jos kuvittelet että kaikilla kotiäideillä on muksut päivähoidossa + vielä päälle muilla hoidossa + vielä viikonloput hoidossa. Oikeasti, sähän hoidat sun muksuja ihan mielettömän vähän! :o Ei ole 3 lasta, omaa aikaa on enemmän kuin tarpeeksi mutta kyse ei ollut minusta vaan sellaisesta joka ihan oikeasti hoitaa ne lapset kotonaan, ei päivähoidossa, sukulaisilla + kunnalla. Melko kornia tulla sitten ihmettelemään miten muilla on rankkaa kun itse on kotona ja lapset suurimman osan ajasta muualla...[/QUOTE]

Säästä nyt vähän, nuo 6v ja 7v eivät ole ikinä olleet missään yökylässä eli ei vielä hirveästi kannata sitä kadehtia. Ainoat yöt kun ollaan itse palkattu heille hoitaja kotiin on olleet sellaisia kun molemmat vanhemmat on olleet töissä.

Jos sinun tuntemista 6v ja 7v lapsista kukaan ei ole koskaan ollut päivähoidossa, eskarissa tai missään muuten hoidossa tai kyläilemässä kaverin luona, ulkoilemassa yksin/kavereiden kanssa vaan ovat tosissaan kokoajan sen24/7 äidin valvottavissa (niin ettei vessaan tai kahville pääse) niin kieltämättä olen ihmeissäni. Sen verran pumpulissa olen kasvanut.

Mutta siis rautalangasta vielä; silloin kun olen yksin kotona noiden 7v, 6v ja 1,5v kanssa niin pystyn silti käymään vessassa ja syömään rauhassa. En ehkä juuri sillä hetkellä kuin haluan ja se voi vaatia omia järjestelyjä mutta onnistuu silti. Jos jollain samanikäisten kolmen lapsen äidillä on tosissaan niin paljon raskaampaa ettei tuo onnistu niin silloin oikeasti suosittelisin miettimään onko lapset ihan "normaaleita" ja hakemaan jotain apua jos oikeasti on yksin sen 24/7 noin kiinni siinä lastenhoitotyössä.

En tiedä onko omat tuttavaperheet joilla on samanikäisiä lapsia sitten poikkeuksia kun heillä nuo isot voi jo hyvin ulkoilla omalla pihalla yksin, joskus pidemmälläkin. Vierailevat kavereiden luona eivätkä kotona vaadi jatkuvaa peräänkatsomista. Tarvittaessa isommat voivat jopa leikittää nuorinta sillä välin kun äiti käy suihkussa, pyykkituvalla, vintillä tms. Minusta se tuntuu todellakin pumpulilta.

Yhteistyössä