Perhepedistä kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nunu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nunu

Vieras
Millaisia kokemuksia perhepedistä? Milloin ja miksi otitte käyttöön entä jos olette siirtäneet lapsen takaisin omaan sänkyyn niin missä iässä ja miten sujui?

No en minä ainakaan perhepetiä ""ottanut"" käyttöön. Siinä nyt vain kävi niin, että lapsi jossain vaiheessa nukahti pienimmällä tappelulla juuri vanhempiensa väliin.

Vanhemman lapsen kanssa kesti useamman kuukauden ennen kuin saimme hänet nukkumaan omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Kaikki mahdolliset lahjonnat, uhkailut ja kiristykset myös käytettiin. Ei ollut helppoa.

Minä siis olisin halunnut, että lapset nukkuisivat pienestä pitäen omissa sängyissään. Mutta haaveillahan aina saa :-).

Poika ei suostunut nukkumaan muualla kuin äidin tai isän kyljessä kiinni. Kamalan rasittavaa ja unenlaatu todellakin kärsi. Aika ajoin koetimme omaan sänkyyn laihoin tuloksin. 3,5 kk ikäisenä oli vihdoin kypsä siirtymään pois perhepedistä ja kyllä se vaan oli mahtavaa, kun sai nukkua vihdoinkin rauhassa!

Huomasin vaan, että elämä oli paljon helpompaa, kun poikamme sai yösyönnin jälkeen jäädä nukkumaan syontipaikalleen eli sänkyyn. Kun nukkuvaa vauvaa alkaa siirtää on siinä aina se riski, että vauva herää, minkä jälkeen joutuu tuntitolkulla taistelemaan uudelleen uneen saamiseksi. Mielestäni on myös kätevämpää kun vieressä ähisevästä vauvasta näkee heti tarvitseeko se rintaa, tuttia tms. eikä siis tarvitse turhaan nousta keskellä yötä sängystä ylös. Ennen perhepedin käyttöönottoa nousin monta kertaa yössä ihan turhaan ylös katsomaan vauvaa, ja siis turhaan herätin kunnolla itseni. Perhepedissä on siis sekä minun, että vauvani yöunet parempia. Hommaa on helpottanut myös se, että mieheni on voinut nukkua vierashuoneessamme, jolloin sängyssä on ollut enemmän tilaa.

Poikamme on nyt vajaa 3 kk vanha ja aiomme lähiviikkoina luopua perhepedistä, koska yösyöttöjen määrä on nyt pienempi kuin ennen, eikä siis niin usein tarvitse enää nousta ylös tms. Vauva on alkanut enemmän liikkua nukkuessaan, ja vaatii siis enemmän tilaa sängystä. Kohta siis pääsemme kokemaan, miten vaikeaa perhepedistä luopuminen on...

Meillä poika oli perhepedissä aluksi siksi, että olin pari viikkoa synnytyksen jälkeen kipeä, liikkuminen tuskaista jne. joten oli helpompi hänet imettää, kun vieressä tuhisi. Pikku hiljaa aloimme opettaa häntä nukkumaan omassa sängyssä päiväunia. Nyt poika on kolme kuukautta ja nukkuu yöt omassa sängyssä, näin jo parisen viikkoa. Kovasti auttaa kun hänet kapaloi jotta hän tuntee olonsa turvalliseksi. Ihana on nukkua pitkästä aikaa miehen kainalossa =) ja uskon, että kaikki nukumme nykyisin levollisemmin.

Toisenlaista näkökulmaa täällä. Me olemme miehemme kanssa molemmat halunneet, että tytömme nukkuu vieressä. Ensimmäiset viikot nukkui omassa sängyssä, mutta pian otin hänet viereen aina ensimmäisen yösyötön jälkeen. Vieressä nukkui n. kuuden viikon iästä, siis pinnasängyn ja minun välissä. Nyt on nukkunut jo kaksi kuukautta keskessä (on kohta puoli vuotias). Tämä järjestely sopii meille vallan mainiosta. Me kaikki nukumme hyvin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Taitaa olla niin, että tässä asiassa jokainen tekee tyylillään, eikö oikeita vastauksia ole.

Olemme myös miettineet, että ostamme pian oikean sängyn meidän sängyn viereen, saa nukkua sitten siinä, kun on sen aika. Emme aio ottaa stressiä aiheesta. Luulen, että nukumme tulevaisuudessa (jos lisää lapsia suodaan) kaikki samassa sängyssä. Uskon, että jossain vaiheessa lapset haluavat siirtyäomaan huoneeseen....en usko että meidän likka murkkuna enää meidän vieressä haluaa nukkua. Me asutaan väljästi (4h), mutta nukutaan tiiviisti :)). Eli yhteistuumin miehen kanssa. Suosittelen juttelemaan miehen kanssa ja sitten tekemään ratkaisunne. Ehkä ajattelemme niin, että tyttömme ei tarvitse nukkua yksin...emmehän mekään halua niin nukkua!

Meillä vauva tuli perhepetiin yksinkertaisesti siitä syystä, et söi tosi paljon öisin ja nukahdin itekin imetyksen aikana. Sairaalassa hoitsut vielä neuvoi, et älä nosta vauvaa turhaan vierestäsi pois kylmään sänkyyn, nukkuu paremmin vieressä. Nyt vauva on jo 10kk, nukkuu edelleen vieressä. Tosi hyvin nukutaan koko perhe!!! Meillä ei oo vielä kiirettä siirtää omaan sänkyyn nukkumaan. Sitä on välillä kokeiltu, mut toistaseks sujuu paremmin näin päin.

Sehän riippuu siitä, miten perheen unet muodostuu kokonaisuudessaan parhaiksi. Kaikki ei osaa nukkua perhepedissä, sen paremmin vauvat kuin aikuisetkaan ja toisille se sopii hyvin. Omalla tavalla vaan....

Tuosta, että vauva herää kun siirretään omaan sänkyyn. Kannattaa ottaa vauva rinnalle peiton kanssa nyytissä. Ja sitten laittaa takaisin sänkyyn siinä samassa paketissa. Näin vauva ei joudu kylmään sänkyyn ja herää siihen, vaan on koko ajan siinä samassa lämpimässä nyytissään.

Meillä 3.5 kk tyttö nukkui alkuun meidän välissä mutta nykyisin mun vieressä puolipinniksisessä (eli toinen laita irti).
Tyttö nukahtaa illalla ysin aikoihin olohuoneen lattialle patjalle, josta sitten kannan 23-aikoihin omaan (ja viileään) sänkyyn nukkumaan. Kyllä pikkuinen aina hiukan herää mutta nukahtaa tutin avulla pian uudestaan. Luulen että jollei liian nopeasti yritä siirtoa, niin se onnistuu ilman uutta nukutusta. Mutta meillä on luontaisesti hyvin nukkuva vauva (KIITOLLINEN!), joten enpä uskalla liikaa muita neuvoa.

Musta on ihanaa kun vauva nukkuu samassa huoneessa, muuten tulisi kyllä ikävä.

Meilläkin nukuttiin 3kk:teen asti perhepedissä, ihan hyvin mahduttiin kaikki! Mulle vaan tuli sitten sellanen vaiva, että en osannu nukkuu, jos vauva vähänkin vaihto asentoo! Siksi nukutin aina syliin ja sitten omaan sänkyyn!

Nyt kolmisen viikkoo nukkunu omassa sängyssä! Paitsi muutaman päivän ajan on pitänyt nukuttaa meidän viereen ja sit ekalla syötöllä omaan sänkyyn, johon jäänyt nukkumaan kiltisti!

On se kyllä ihanaa, että saa välillä olla miehen kainalossa!

Yhteistyössä