Olen ollut samassa tilanteessa, kuin lapsesi.
Muistan tänäkin päivänä jokaisen lyönnin ja kuristusotteen jonka kotonani näin. Aikaisimmat muistoni ovat ajalta jolloin olin alle 2-vuotias. Syvät haavat ovat minuun jättäneet vanhempani. Tietäisivätpä mitä ovat tehneet. Olin sisaruksista vanhin, ja kaikkeni tein jotta pienempäni eivät olisi nähneet ja kuulleet niin paljon, jotta olisivat päässeet edes vähän vähemmällä. Meillä oli viikonloput yhtä kaaosta. Aloin jo keskiviikkona pelätä viikonloppua, perjantaina koulusta tullessa puntit tutisivat ja kauhu ja epätoivo valtasi mielen. Oli turha kuvitella että perjantaina annetut läksyt olisivat maanantaina kunnolla tehty, kaikki energia ja aika meni pelkäämiseen. Mieheni ei ole koskaan lyönyt minua, vaikka alkoholi onkin tiivisti mukana kuvioissa. Silti pelkään häntä aina kun hän tulee juovuksissa kotiin, odotan iskuja. Alkoholi ja väkivalta kulkevat mielessäni käsi kädessä.
Herkkä siskoni kärsii mielenterveydellisitä ongelmista, ja häntä auttava ammattihenkilö on tullut siihen johtopäätökseen että syy voi hyvinkin olla lapsuudessa ja sen traumoissa.
Varmasti veljeni kärsii myös lapsuudenkokemuksistaan, mutta vielä enemmän kärsii hänen perheensä, sillä hän on ottanut oppia isästään ja jatkaa surullista "perinnettä".
Aikuisiässä olen usein miettinyt sitä millaista elämämme olisi ollut jos äitini olisi ottanut ja lähtenyt lasten kanssa. Enkä voi kieltää sitä tosiseikkaa että se olisi ollut varmasti kaikille paras ratkaisu. Kumpa vanhempani olisivatkin eronneet, harva tätä toivoo, mutta minä olisin nähnyt sen täysin oikeana ratkaisuna.
En halua pelotella sinua jutuillani, vaan saada sinut ymmärtämään että jos vain saat kerättyä voimasi, ota ja lähde, äläkä katso taaksesi! Tee se lapsesi takia! Lyöminen ei lopu koskaan, ainakaan niin kauan kuin alkoholi kuuluu elämään. Älä vie lapseltasi onnellista lapsuutta. Yhden kanssa on vielä suhteellisen helppo lähteä, mutta jos perhe vielä kasvaa se tekee lähtemisestä aina vaikeampaa.
Jaksa tehdä hyviä päätöksiä, ja pidä myös itsestäsi huolta, sinä et ansaitse tätä!
Rakkaus ei pelasta kaikkea, se ei ole vahvin voima, ainakin viina vie siitä voiton, sen olen oppinut elämäni varrella.
Jaksamista sinulle! :hug: :hug: