Periikö lapsi helpommin siniset vai ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulan

Jäsen
29.02.2008
543
0
16
Kumman puolelta teidän lapset on periny silmien värin?

Mulla itellä on tummat hiukset ja tosi ruskeet silmät ja jotenkin oon kuvitellu, että lapsikin ne perisi. Lapsella on kuitenkin isän värit eli vaalee tukka ja tosi siniset silmät. Eikö ruskea ookkaan se dominoiva väri? Jotenkin oon aina kuvitellu näin.

Minulla on ruskeat silmät. Isältäni perinny, äidilläni on siniset ja miehelläni siniset. Esikoisesta tuli sinisilmänen... Olin ajatellut et tulis ruskeasilmänen, mutta ei!!

Eikö se ollu ruskea dominoiva väri? Mutta voihan se olla, että jos te saatte vielä 7 lasta, niin niillä on kaikilla sit ruskeet silmät. Voi se hypätä yli, vaikka toisella oliskin dominoivaa väriä silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Rii:
Minulla on ruskeat silmät. Isältäni perinny, äidilläni on siniset ja miehelläni siniset. Esikoisesta tuli sinisilmänen... Olin ajatellut et tulis ruskeasilmänen, mutta ei!!

Se johtuu ettei teidän suvussa oo täysin puhdas ruskeasilmäisyyden geeni.

En tiedä mikä väri dominoi, mutta mulla on ruskean-vihreät silmät ja miehellä siniset ja neljästä lapsesta vain yhdellä on mun silmät. Tosin nuorin on vasta vajaa 6 kuukautta, että siitä en osaa varmaksi sanoa, mutta näyttäis siniseen kallistuvan silläkin.

Muistaakseni se meni niin että B on ruskea silmäisyys geeni ja jos geeni on BB niin ei voi saada kuin ruskea silmäisiä jos geeni Bb niin kumpiakin, eli jos vanhemmat on ruskea silmäisiä Bb ja Bb niin voivat saada geenillä bb varustettuja lapsia eli sini/virheä/harmaa silmäisiä

et kahdella Bb geenillä varustetut vanhemmat voi saada lapsia geenillä BB, Bb ja bb

Meillä mies on tosi tumma ja ruskeasilmäinen, lapsilla myös ruskeat silmät, varsinkin esikoisella on ihan sellaiset suklaanruskeat. Ja siis mies kuitenkin ihan suomalainen, vaikka on turkkilaiseksikin joskus luultu :laugh: Ja mä itse siis sinisilmäinen mutta ruskeat hiukset.

Niin ja esikoisen silmät olivat jo noin 3kk:n ikäisenä ihan selkeesti ruskeat.

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Muistaakseni se meni niin että B on ruskea silmäisyys geeni ja jos geeni on BB niin ei voi saada kuin ruskea silmäisiä jos geeni Bb niin kumpiakin, eli jos vanhemmat on ruskea silmäisiä Bb ja Bb niin voivat saada geenillä bb varustettuja lapsia eli sini/virheä/harmaa silmäisiä

No tässähän se selitys tais tulla... Kun ei oikeen tuo biologia imeytyny minuun koulussa... saatika sitä keltään perinny =)

Meillä miehellä on ruskeat silmät ja poika sai myös. Olin hämmästynyt, sillä miehen silmät on sellaiset hailakan ruskeat. Itsellä siniset. Meillä poika siitä harvinainen tapaus, että syntyi jo ruskeasilmäisenä (vaikka minulle ainakin on sanottu että kaikki skandinaavit syntyy sinisillä silmillä..) Nyt 1,5 vuotta ja silmät yhä ruskeat ihanaiset nappisilmät :)

Mulla ruskeat,miehellä, siniset->lapsella siniset.
Meillä ehkä vaikuttaa se että mä oon perinyt ruskeat silmät mun isovanhemmalta,omilla vanhemmillani siniset.
Jopas tuli sekavaa tekstiä :D

Siniset silmät on oppikirjojen mukaan resessiivisiä, ja ruskeat dominoivia. Eli periaatteessa ruskeat periytyvät. Mutta esim ruskeasilmäisellä voi olla piilevä sinisilmän geeni joka ei näy henkilön phenotyypissä, jolloin sinisilmäisen kanssa useammin saa sinisilmäisiä lapsia. Eli vaikka ruskea on dominoiva, niin silti voi juuri näin tulla siniset silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Kumman puolelta teidän lapset on periny silmien värin?

Mulla itellä on tummat hiukset ja tosi ruskeet silmät ja jotenkin oon kuvitellu, että lapsikin ne perisi. Lapsella on kuitenkin isän värit eli vaalee tukka ja tosi siniset silmät. Eikö ruskea ookkaan se dominoiva väri? Jotenkin oon aina kuvitellu näin.

Ei näköjään aina. Vaikka suurimmaksi osaksi niin sen pitäs mennä. Lopulta maailmassa onkin vaan ruskeesilmäsiä ihmisiä.
Itse olen vihreesilmänen, likan isä ruskeesilmänen, likalla taivaansiniset silmät. (eli vielä taistellaan ruskeesilmäsyyttä vastaan , jihuu)! :)

Mun mummolla on ruskeasilmäiset vanhemmat, heillä on viisi lasta joista vain yhdellä on ruskeat silmät.

Kaverilla on ruskeat silmät ja kummallakaan heidän lapsista ei ole.

Yhteistyössä