Periikö lapsi helpommin siniset vai ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä miehellä on ruskeat silmät ja poika sai myös. Olin hämmästynyt, sillä miehen silmät on sellaiset hailakan ruskeat. Itsellä siniset. Meillä poika siitä harvinainen tapaus, että syntyi jo ruskeasilmäisenä (vaikka minulle ainakin on sanottu että kaikki skandinaavit syntyy sinisillä silmillä..) Nyt 1,5 vuotta ja silmät yhä ruskeat ihanaiset nappisilmät :)

no mun osalta tämä pitää paikkansa... itse oon syntynyt kirkkaan sinisillä silmillä. myöhemmin harmaantunu ja lopulta tummentunut iän myötä. väriä ei enää tunnista. tumman vihreä. siis kirkkaassa valossa on vielä harmaat... mutta sinne on syntynyt vaalean ruskeeta väriä... jotenki sakkaantunu :S monilla ihmisillä silmät tummuu iän myötä. se johtuu kuulemma korkeasta melaliini pitoisuudesta silmissä. sitä on voimakkaasti nimen omaan ruskeissa silmissä. eli se tummentaa väriä. sen määrä voi kasvaa ajan myötä.
mun tapauksessa ero entisee on niin suuri että mulle melkein naurettaisiin jos sanoisin että mulla on/oli siniset silmät. kirkkaassa valossa tumman värin osuus on perkeleen pieni mutta päivänvalossa lähes tumma. toi tummuus tulee mun äitin puolelta... mutta ei sieltäkään täysruskea silmäisyyttä tule.
no vaalea tukkakin oli... mutta se ei ole mitenkään huomattavasti tummentunut. skandinaavit syntyy sinisillä silmillä :D
tarkalleen ottaen musta tuntuu että vaalea silmäisyys tulee mun isän isän puolelta. pohjanmaalta :P ja vaaleahiuksisuus... mutta tää kaikki on siis geeneistä kiinni. jos mun tuleva vaimo on sinisilmäinen oon 85-90% varma että lapset ovat sinisilmäisiä. näin yksinkertaista se yleensä on. mutta kuten sanottua geenit voi hypätä sukupolvien yli. ja tumma silmäisyys voi nkyä vasta lapsenlapsilla. jos täys ruskeasilmäisyyttä ei ole. muistetaan hyvät ihmiset kumminkin se että vaaleasilmäisyys on uskomattoman harvinaista- itse asiassa suomi, pohjois/länsi venäjä sekä itämeren ympäristö on vaaleasilmäisintä. ruskeasilmäisyys on ylivoimaisesti hallitseva geeni. jopa osassa eurooppaa. en tiiä onko se jotain 8% tai vähemmän. siis vaaleasilmäisyys koko maailmassa. sitä tulisi vaalia ;) oon lukenut että jotkut tutkijat on väittänyt muuten että maailman viimeinen blondi syntyisi suomessa... 2203 tai vastaavaa. vaikka tuo tapahtuisi niin geenit ei kuole. vaan vaalea hiuksisuutta voi vielä ilmestyä muutaman sukupolven välein. mutta eipä poistuta aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rompales:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

Jos linkki toimii, niin tuossa on joku missä asiaa voipi testata.

tämän mukaan me ei ukon kans voida saada muita kun sinisilmäisiä lapsia. mikä ei oikeastaan ollu mulle mikään yllätys :whistle:

En jaksanut lukea koko ketjua,mutta itseänikin kiinnostaa tämä aihe. Miehelläni ruskeat silmät,minulla ja koko suvullani vihreät. Mieheni äidillä on ruskeat silmät ja isällään siniset. Tytöllämme,6kk, on ainakin vielä siniset silmät,jotenkin itsekin odotin tyttärellemme joko vihreitä tai ruskeita silmiä,itsekin kun olen luullut ruskeiden silmien periytyvän helpommin. Ja eikös ne vihreätkin silmät ole vain jonkinlainen "muunnos" ruskeasta?:) Kun katsoo mieheni vauvakuvia niin jo ihan pienenä on jo olleet tosi tummat simät,saas nähdä jääkö meidän tytölle papan siniset silmät vai muuttuuko silmien väri vielä.

En jaksanut lukea koko ketjua,mutta itseänikin kiinnostaa tämä aihe. Miehelläni ruskeat silmät,minulla ja koko suvullani vihreät. Mieheni äidillä on ruskeat silmät ja isällään siniset. Tytöllämme,6kk, on ainakin vielä siniset silmät,jotenkin itsekin odotin tyttärellemme joko vihreitä tai ruskeita silmiä,itsekin kun olen luullut ruskeiden silmien periytyvän helpommin. Ja eikös ne vihreätkin silmät ole vain jonkinlainen "muunnos" ruskeasta?:) Kun katsoo mieheni vauvakuvia niin jo ihan pienenä on jo olleet tosi tummat simät,saas nähdä jääkö meidän tytölle papan siniset silmät vai muuttuuko silmien väri vielä.

Silmien vari periytyy nain - koitan selittaa ;)
Ruskea vari voi olla geeniperima RR tai Rr jossa Ruskeaa varia merkkaa R ja sinista r. Jos lapsella on perima RR eli han on saanut ruskean geenin kummaltakin vanhemmalta, lapsella on ruskeat silmat. Jos lapsella on geeniperima Rr eli han on saanut ruskean geenin ja sinisen geenin, lapsella on ruskeat silmat silla sininen geeni on resessiivi geeni. Jos lapsella on geeni perima rr hanella on siniset silmat.

Eli toinen vanhemmista voi olla ruskea silmainen perimalla Rr ja toinen sinisilmainen perimalla rr. Lapsi voi saada joko Rr (ruskeat silmat) tai rr (siniset silmat. Jos toinen vanhemmista on ruskea silmainen geeniperimalla RR on lapsella ruskeat silmat riippumatta siita mika geeni perima toisella vanhemmalla on. Olihan tama yhtaan tajuttavissa,,,,? Silmien varien perimaan siis vaikuttaa pitkalta ajanjaksolta 'esiaitien/isien' silman vari. Ruskea on dominoiva, sininen on resessiivi - vihrea lasketaan sinisen ala-alueeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:

Ruskea vari voi olla geeniperima RR tai Rr jossa Ruskeaa varia merkkaa R ja sinista r. Jos lapsella on perima RR eli han on saanut ruskean geenin kummaltakin vanhemmalta, lapsella on ruskeat silmat. Jos lapsella on geeniperima Rr eli han on saanut ruskean geenin ja sinisen geenin, lapsella on ruskeat silmat silla sininen geeni on resessiivi geeni. Jos lapsella on geeni perima rr hanella on siniset silmat.

Eli toinen vanhemmista voi olla ruskea silmainen perimalla Rr ja toinen sinisilmainen perimalla rr. Lapsi voi saada joko Rr (ruskeat silmat) tai rr (siniset silmat. Jos toinen vanhemmista on ruskea silmainen geeniperimalla RR on lapsella ruskeat silmat riippumatta siita mika geeni perima toisella vanhemmalla on. Olihan tama yhtaan tajuttavissa,,,,? Silmien varien perimaan siis vaikuttaa pitkalta ajanjaksolta 'esiaitien/isien' silman vari. Ruskea on dominoiva, sininen on resessiivi - vihrea lasketaan sinisen ala-alueeksi.

Kiitos vastauksestasi! Mutta ihanko totta vihreä onkin sinisen ala-alue? Olen todella ollut siinä uskossa että vihreä on eräänlainen muunnos ruskeasta,ruskean alalaji.:) Aina täällä oppii uutta.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:

Kiitos vastauksestasi! Mutta ihanko totta vihreä onkin sinisen ala-alue? Olen todella ollut siinä uskossa että vihreä on eräänlainen muunnos ruskeasta,ruskean alalaji.:) Aina täällä oppii uutta.:)
Niin minulle ainakin koulussa opetettiin,, ;)

Minä en enää muista mitä koulussa opetettiin,muuta kuin tuon että ruskeat simät olisi se dominoiva piirre. Muistelisin lukeneeni aika vastikään jostain tästä aiheesta ja siitä kai jotain jäänyt pääkoppaan roikkumaan.:) Mutta aika näyttänee minkä väriset silmät tuolle meidän piikalle lopulta tulee.:)

Minä en enää muista mitä koulussa opetettiin,muuta kuin tuon että ruskeat simät olisi se dominoiva piirre. Muistelisin lukeneeni aika vastikään jostain tästä aiheesta ja siitä kai jotain jäänyt pääkoppaan roikkumaan.:) Mutta aika näyttänee minkä väriset silmät tuolle meidän piikalle lopulta tulee.:)

Mina muistan tama ikuisesti kun se oli ainoa aihe koko bilsan hommassa joka kiinnosti - tama perinnollisyys. Ja minulla on African-American mies ja 2 lapsella siniset silmat ja kahdella ruskeat; ihovari jakautunut silmanvarin mukaan. Oma geenilabra meilla,,,, ;)

Mietin tässä, onko ruskeasilmäisyys kaikkein eniten todennäköistä, kun miehelläni, mummillani ja mieheni äidillä on ruskeat silmät? Sinisetkin on varmaan aika varmat, sillä äidilläni ja hänen isällään sekä mieheni isällä on kaikilla täysin siniset silmät. Ainoastaan isälläni on vihreät, itselläni siniset ja niissä on pieni vihreä rinkula keskellä.
Mitä sanoisitte, tuleeko lapsista enemmän sini- vai ruskeasilmäisiä vai onko se täyttä sattumaa?

Meillä on nyt niin että esikoisella on ruskeat silmät kuin miehellä ja kuopuksella on harmaan-kirjavat niinkuin mulla. Kolmannesta ei nyt vielä tiedä kun on mahassa :D
Anoppilassa on mennyt niin että joka toisella on ruskeat silmät ja joka toisella on siniharmaat.

Kumman puolelta teidän lapset on periny silmien värin?

Mulla itellä on tummat hiukset ja tosi ruskeet silmät ja jotenkin oon kuvitellu, että lapsikin ne perisi. Lapsella on kuitenkin isän värit eli vaalee tukka ja tosi siniset silmät. Eikö ruskea ookkaan se dominoiva väri? Jotenkin oon aina kuvitellu näin.

jos sun vanhemmilla on kummallakin ruskeat silmät niin silloin sulla on dominoiva väri silmis. mut jos toisella on siniset niin saatat saada sinilimäisiä lapsia sinisilmäisen isän kanssa. periaatteessa kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskea silmäistä lasta ellei satu geenivirhe. mut kaksi russkea silmäistä voi saada sinisilmäisen jos kummankin vanhemman vanhemmista toisella on siniset silmät. helppoa vai mitä...

Jos äiti on Rr ja siten ruskeasilmäinen, ja isä rr ja siten sinisilmäinen, lapsi saa 100% varmasti isältään sen pikku-r:n, ja äidiltä 50% todennäköisyydellä R:n ja 50% todennäköisyydellä r:n. Jos lapsesta tulee Rr, hänellä on ruskeat silmät, jos lapsesta tulee rr, hänellä on siniset silmät. Toisin sanoen, jos toisella vanhemmista on siniset silmät, ja toisella ruskeat, mutta ruskeasilmäisen genotyyppi on Rr, eli hän on saanut sen sinisilmäisyysgeenin toiselta vanhemmaltaan (joko sinisilmäiseltä rr:ltä tai ruskeasilmäiseltä Rr:ltä), mahdollisuudet saada sini- tai ruskeasilmäinen lapsi ovat tasan 50-50. Näin siis yksinkertaistettuna, tosiasiassa ainakin lukion biologianopettajan mukaan silmien väri ei ole ihan näin yksinkertainen juttu.

Mutta. Dominoivuus ei tarkoita sitä, että jos ominaisuus on toisella vanhemmista, se periytyy varmasti lapsille, vaan sitä, että jos saa vaikka vain toiselta vanhemmista sen ominaisuuden geenin, ominaisuus näkyy lapsessa. Mutta juuri siksi vanhemmallakin voi olla myös sen toisen ominaisuuden geeni, jonka lapsi voi periä aivan yhtä hyvin, jolloin hänellä ei kyseistä, "dominoivaa" ominaisuutta ole.

Terveisin ruskeasilmäinen sinisilmäisen lapsen äiti, joka välillä aina kohtaa hämmennystä toisilta :).

Meillä molemmilla on siniset silmät ja lapsi luonnolliseti sinisilmäinen.

Hiuksista mä olen tumma ja mies vaalea ja lapsi on blondi. Molemmat vanhemmat tummia, mutta esimerkiksi pikkuveljeni on blondi. Olen siis perinyt blondigeenin jommalta kummalta vanhemmaltani (en tiedä kummalla se on) ja näin lapseni ei saanut dominoivaa tummaa geeniäni vaan hänellä on nyt kaksi blondia.

Silmissä sama juttu. Sulla siis pitäis olla sinisilmägeeni jommalta kummalta puolelta suvusta. Sen takia esimerkiksi afrikkalainen isä ja suomalainen äiti saavat melkein väistämättä tumman ja tummasilmäisen lapsen. Afrikkalaisella lähisuvussa tuskin on ketään sinisilmäistä ja vaaleaa ihoa.

miehen puolelta miehillä on ruskeat silmät mutta naisilla siniset siis samanperheen sisällä. Itsellä vihreät silmät ja kirkkaat blondit hiukset. Miehellä ruskeat silmät ja mustat hiukset. Lapset siis ruskea silmäisiä ja maantieväriset hiukset ns.dirty blond (vielä). :) omilla vanhemmilla siis sini-harmaat silmut,vain siskolla on siniset+kukaan muu heistä ei ole blondi.

Minulla on siniharmaat silmät ja tummanruskea taipuisa mutta ei kihara tukka.
Miehelläni on sinivihreät silmät ja vielä tummemman ruskea taipuisa mutta ei tukka.

Minun äidilläni ja isälläni on siniharmaat silmät.
Äidin äidillä on ruskeat sekä kahdella enollani. ( muita tätejä tai enoja ei äitini puolelta ole ).
Isäni äidillä ja isällä on sinertävät silmät, samoten kaikilla tädeilläni isäni puolelta.

Mieheni äidillä on sinivihreät silmät. Samoten mieheni isällä.
Mieheni isän äidillä on sinertävät silmät mutta mieheni tädillä sekä kahdella sedällä on ruskeat silmät.
Mieheni äidin suvun silmienväristä ei ole tietoa.

Esikoisella oli pienenä sinertävät silmät. Eskari-iässä muuttui oikein tumman ruskeiksi. Muutos tapahtui varmaan pari vuotiaasta eteenpäin pikkuhiljaa. Nyt ikää 8v. Hänellä on korkkiruuvikihara, säkkärä, ruskea tukka ( vaaleampi kuin minulla ).
Keskimmäisellä on siniharmaat silmät ( eikä merkkiäkään rusehtavuudesta ). Ikää 4v. Hiukset sileät, melko vaaleat ja hyvin vähän taipuisat.
Nuorimmaisella ikää pian 3v. Hänellä on ollut pienestä asti toisessa silmässä ruskea raita - muuten silmät ovat siniharmaat. Saattavat siis vielä muuttua ruskeaksikin. Hiukset samanlaiset kuin esikoisella. Oikein kunnon korkkiruuvikiharat ja tummemman ruskeat kuin keskimmäisellä mutta ei läheskään niin ruskeat kuin minulla tai miehelläni :)

Hassusti nuo perimät hyppii :) Parturi sanoi että lapsillamme on korkkiruuvikiharat kun ovat perineet minulta sekä mieheltäni taipuisuuden :)

Ruskea pitäisi olla se dominoiva väri :D. Mutta meidän neideillä on siniset silmät, vaikka isällä on ruskeat.

Jopsa se onkin niin, että jotkut sinisilmäiset onkin dominoivia? Koulussa opetettiin aikoinaan, että tämä suomalainen sinisilmäisyys olisi peittyvää, mutta onhan niitä muitakin sinisilmäkantoja - eli jos vaikkapa ruotsalaisperäinen sinisilmäisyys (ei viittaa kansanluonteeseen) onkin vallitsevaa? Voisi hyvin kuvitella (jos vallitsevuus korreloi luonteen vahvuuteen :), että vaikkapa Sting-tyyppinen ns. vahvansininen sinisilmäisyys olisi vallitsevaa. Iriksen ympärillä oleva tumma kehä ainakin näyttäisi olevan vallitseva - itselläni sitä ei ole, mutta lapseni isällä ja lapsellani sellainen on. Otanta tosin on pieni.

Yhteistyössä