PERIMISJÄRJESTYS?? Isäni meni kihloihin naisen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Isin uusi saa avioituessaan isin ka avio-oikeuden isin omaisuuteen, jos ei oo avioehtoa elikkäs osituksessa puolet yhteisestä omaisuudesta. Jos isin uusi on tyhjätasku, niin se tarkoittaa et puolet isin omaisuudesta jää leskelle ja isin oma osuus eli puolet perillisille.

Minulla tuon tapaista, muutamalla pikku erolla. Olen ajatellut että otan asian puheeksi isäni kanssa tai kirjoittelen meilillä kun ei juuri nähdä. En sen takia että mitään perisin vaan että miten on ajatellut tuon jaon, hänellä on tiettyjä yhteisiä omistuksia sukulaisten kanssa. Ettei tule myöhemmin sitten tuon muijan kanssa ongelmia, niitä kun on nyt jo ihan tarpeeksi. Toivon että toinen sisarukseni perisi suurimman osan tai sitten omat lapset, itse en halua totta puhuen mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja harmi:
Isin uusi saa avioituessaan isin ka avio-oikeuden isin omaisuuteen, jos ei oo avioehtoa elikkäs osituksessa puolet yhteisestä omaisuudesta. Jos isin uusi on tyhjätasku, niin se tarkoittaa et puolet isin omaisuudesta jää leskelle ja isin oma osuus eli puolet perillisille.
Ja vielä kun mieltää asian niin, että siitä isin omaisuudesta puolet tulee isin uuden vaimon omaisuudeksi jo ennen kuin isi kuolee. Siten hän ei peri, vaan omistaa vaan omansa.

Tuossa maalaisjärjellä selitetty ekassa luvussa tuo ositus asia eli vaimo ei peri, vaan suoritetaan ositus ja sinä sitten perit sen jälkeen kokonaan isäsi (jos siis ei ole tehnyt testamenttia niin,että saisit vain lakiosuuden).

http://www.lakiopas.com/lakitietoa/perinnonjako/

Outoa, että isäsi ei tapaa sinua ilman uutta vaimoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja desfd:
Mua häiritsee nämä "perii puolet" -jutut. Puoliso ei peri mitään, ellei ole testamenttia. Jos ei ole avioehtoa, tehdään OSITUS, jossa puolisoiden omaisuudet lasketaan YHTEEN ja se könttä jaetaan puoliksi.

Siis nyt mä putosin kärryiltä. Siis sanot ettei uusi vaimo perikään mitään? Mistähän sitä saisi nyt oikean vastauksen tähän. :(

Olen yrittänyt jutella isäni kanssa, mutta ei ryhdy puhelimessa puhumaan näistä asioista ja mihinkään tapaamisiin ei tule ilman uutta naista!

No asiahjan ei itseasiassa sulle kuulu.

Itse asiassa kuuluu hänelle, hän on yksi perillisistä. Monta typerää ja aiheetonta riitaa on saatu siitä kun näitä asioita ei ole ihmisen elinaikana juteltu. Siinä voi ahneet sukulaiset päästä hyötymään jos ei ihminen itse tee selväksi mitä haluaa. Vaikea se on sitten jälkikäteen näistä asioista jutella.

Ilman testamenttia uusi vaimo ei peri mitään, vaan rintaperilliset tasan jaetusti osuutensa. Jos on yksi lapsi, hän saa kaiken. Jos on viisi lasta, jokainen saa 1/5 perinnöstä.

Keskinäinen testamentti avioparilla muuttaa asian. Leskelle yleensä jää asumisoikeus parin yhteisenä asuntona käyttämään asuntoon. Mutta ei siis omistusoikeutta.

http://www.kantapankki.fi/2013/05/lakisaateinen-perimysjarjestys-voi-yllattaa-ikavasti/

Rintaperilliset

Lähinnä perintöön oikeutettuja ovat perinnönjättäjän lapset ja heidän jälkeläisensä. Perintö jaetaan tasan lasten kesken. Kuolleen lapsen tilalle tulevat hänen lapsensa. Näin edetään niin pitkälle kuin sukupolvia riittää. Perintö ei lain mukaan siirry muille sukulaisille, jos yksikin lapsi tai lapsen jälkeläinen on elossa. Aviopuoliso ei peri mitään ensiksi kuolleelta, jos kuolleelta jäi lesken kanssa yhteisiä tai muita rintaperillisiä. Lesken asemaa ensiksi kuolleen jälkeisessä tilanteessa on käsitelty sarjamme jo julkaistussa osassa 2. ”Jokainen avioliitto päättyy puolison kuolemaan tai avioeroon – miten omaisuus jaetaan.”

Avioleski perinnönsaajana

Ellei kuolleelta jäänyt rintaperillistä ja ellei hän testamentissaan ole muuta määrännyt, perii aviopuoliso pesän varat yksinään. Vastoin yleistä luuloa avio-ehto tai muu avio-oikeuden oikeuden poissulkeminen ei poista puolison perintöoikeutta.

Leskenkin kuoltua jakavat pesän lesken perilliset ja ensiksi kuolleen ne sukulaiset, jotka elävät lesken kuollessa.

Yhteistyössä