perinnönjako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Oletteko ikinä ajatteet, että kun perheessä, jossa on minun lisäkseni minun lapsi entisestä liitosta ja uusi mies ja jos käy niin, että minä kuolen vaikkapa onnettomuudessa ja samassa onnettomuudessa on mukana lapsi, joka elää muutaman tunnin kauemmin, voi käydä niin, että minun omaisuuteni siirtyy kuolinhetkelläni lapselleni ja hänen kuollessa minun (alkuperäinen ) omaisuuteni perii lapsen isä eli minun ex. Voi tulla tilanne, että jos omistan yhdessä nykyisen mieheni kanssa vaikkapa asunnon, niin minun ja lapsen kuollessa asunnon omistajaksi tulevat mykyinen mieheni ja ex-mieheni yhdessä. Tietääkö joku millainen testamentti täytyisi tehdä, jotta omaisuutta ei siirtyisi ko. tilanteessa ex-miehellni?

Kannattaa tehdä testamentti ja kirjata että omaisuus täysin lapsen hallinnassa jossain iässä.Siihen asti sitä valvoo edunvalvoja,jonka esim voi käräjäoikeus tai vastaava määrätä.
Ei sitä pääse kukaan muu kuluttamaan.
Kunnan ja kaupungin puolestakin sellaisia pitäisi löytyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 20:28 Micosa kirjoitti:
Kannattaa tehdä testamentti ja kirjata että omaisuus täysin lapsen hallinnassa jossain iässä.Siihen asti sitä valvoo edunvalvoja,jonka esim voi käräjäoikeus tai vastaava määrätä.
Ei sitä pääse kukaan muu kuluttamaan.
Kunnan ja kaupungin puolestakin sellaisia pitäisi löytyä.

Lasten perinnöille tulee aina valvoja...eli käytännössä ex(lasten isä) ei pysty elelemään rahoillasi leveästi. Valvojan kautta ostetaan kaikki tarpeelliset jne...

Testamentilla voit tietenkin nimetä itse edunvalvojan,vaikka sukulaisesi tai laittaa pyynnön,että omaisuus siirtyy suoraan lapselle hänen täytettyä esim. 20 vuotta. Sitä ennen rahoihin ei pääse kukaan käsiksi.

Ja tuo kuolema juttu niin juuri sen takia kannattaa tehdä testamentti,jossa itse määräät kelle omaisuutesi menee. Eli lapsesi kuollessa sen perii esim. joku sukulaisesi tai nykyinen miehesi jne... Sitä en tiedä,että onko ex-miehellä oikeus saada lakiosuus lapsensa perinnöstä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 18:38 huolestunut kirjoitti:
Oletteko ikinä ajatteet, että kun perheessä, jossa on minun lisäkseni minun lapsi entisestä liitosta ja uusi mies ja jos käy niin, että minä kuolen vaikkapa onnettomuudessa ja samassa onnettomuudessa on mukana lapsi, joka elää muutaman tunnin kauemmin, voi käydä niin, että minun omaisuuteni siirtyy kuolinhetkelläni lapselleni ja hänen kuollessa minun (alkuperäinen ) omaisuuteni perii lapsen isä eli minun ex. Voi tulla tilanne, että jos omistan yhdessä nykyisen mieheni kanssa vaikkapa asunnon, niin minun ja lapsen kuollessa asunnon omistajaksi tulevat mykyinen mieheni ja ex-mieheni yhdessä. Tietääkö joku millainen testamentti täytyisi tehdä, jotta omaisuutta ei siirtyisi ko. tilanteessa ex-miehellni?

Jos alaikäisen lapsen biologinen vanhempi kuolee, hänen edunvalvojansa on jäljelle jäänyt biologinen vanhempi. Jos perittävä summa on riittävän iso, kunta (tahoa en nyt muista) valvoo perinnon hoidosta. Joka vuosi on tehtävä ilmoitus, missä rahat ovat, paljonko niitä on, jos niitä on johonkin käytetty niin mihin ja miksi.
Kun lapsi on 18 v , perintö siirtyy hänen nimiinsä ja edunvalvojalla on velvollisuus siirtää se lapsen nimiin. Jos ei, tai jos perintöä ei ole, voi asian viedä vaikka oikeuteen.

Jos perittävä summa, tai henkivakuutussumma, on taas "liian" pieni, omaisuutta ei valvo mikään viranomaistaho, mutta yhtäkaikki omaisuus on oltava lapselle annettavaksi kun hän täyttää 18 v.

Jos alkuperäinen haluaa välttää esimerkkitilanteen, jossa oma omaisuus siirtyisi lapsen kautta lapsen isälle, eli exälle, kannattaa ottaa oman kunnan tai kaupungin oikeusaputoimistoon vai mikä se nyt taas nimeltään onkaan, ja kysyä neuvoa miten testamentti laaditaan ja mitä kaikkea siinä pitäisi huomioida.

Jos ap:lla on yhteinen lapsi nyxän kanssa, em. tilanteessa ap:n oman omaisuuden perijänä olisi hänen lapsi, edunvalvojana lapsen isä, ja menehtyneen lapsen biologinen isä.

Ap:n esimerkkitapauksessa on ihan sama kuka lapsen edunvalvojaksi nimetään, jos lapsi kuolee ap:n jälkeen ja ap:n lapselle kuuluva perintöosuus siirtyy lapsen isälle...

Näin siis minun maallikkojärkeni ja se kokemus, mikä on kantapään ja käytännön kautta tullut, kun lasteni isä kuoli monta vuotta meidän eromme jälkeen... oli siinä selvittämistä, kun bio-isä oli tahollaan elänyt omaa elämäänsä JA etenkin kun välit lasten isän sukuun ei mitenkään hyvät olleet ja he sitten kuvittelivat, että minä havittelen tämän vainajan perintöä (??!!) itselleni kun yritin pyytää apua perunkirjoituksia varten, että missä ja miten paperit, yms. Lasten ukki huusi puhelimeen, että hän ei aio antaa minulle ensimmäistäkään paperia!!!! (perukirjoituksiin liittyen, kun piti omaisuus ja velat ja varallisuus kartoittaa ja taustalla oli isot velat ulomittauksineen). Onneksi asia hoitui. Mutta minä en ole enää tekemisissä heidän kanssaan, ja melkein toivon, että he kaikki kuolisivat ennenkuin lasteni häät ja muut isot juhlat ovat käsillä.. :/

se on maistraatti kun valvoo noita rahoja, joka tapauksessa, tuli perintö isältä, äidiltä, mummolta tai vaikkapa naapurilta.
lapselle siis nimetään edunvalvoja, esim joku sukulainen, sen lisäksi jompi kumpi vanhempi tekee vuosittain maistraattiin ilmoituksen, mihin rahoja käytetty, milloin ja miten paljon (kuitit täytyy olla tallessa).
ap:n tilanteessa en osaa varmaksi sanoa miten kävisi, jos siis äiti ja lapsi kuolisi samassa onnettomuudessa (vaikkakin lapsi sitten muutamia tunteja tai päiviä myöhemmin). en usko että perintöä "kierrätettäis" lapsen kautta exälle (lapsen bio-isä). asiaa kuitenkin kannattaa kysyä oikeusaputoimistosta, myös testamentti kannattaa ajoissa laatia, koskaan kun ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan. empä tiedä oliko tästä mitään hyötyä ap:lle, kirjoitinpa kuitenkin..

Samanlaisia pelkoja täällä. Mutta meillä niinpäin, että pelkään, mitä tapahtuu mulle, jos mies potkaisee tyhjää. Meillä on yhteinen talo, mutta eletään avoliitossa. Miehellä lapsi edellisestä liitosta ja oikeastikin ahne exä, joka varmasti pitäisi huolen, että lapsi perii isäänsä. Mikä kai tarkoittaisi, että joutuisin ottamaan lainaa, että saisin perintöosuuden maksettua. Talostahan on tietysti velkaa! :x

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2005 klo 19:48 pelottavaa kirjoitti:
Samanlaisia pelkoja täällä. Mutta meillä niinpäin, että pelkään, mitä tapahtuu mulle, jos mies potkaisee tyhjää. Meillä on yhteinen talo, mutta eletään avoliitossa. Miehellä lapsi edellisestä liitosta ja oikeastikin ahne exä, joka varmasti pitäisi huolen, että lapsi perii isäänsä. Mikä kai tarkoittaisi, että joutuisin ottamaan lainaa, että saisin perintöosuuden maksettua. Talostahan on tietysti velkaa! :x

Miehesi voi tehdä semmottisen paperin, että sinulla on asumisoikeus siinä asunnossa, joten sitä ei kukaan voi myydä sinun altasi pois. Toisaalta jos molemmat maksatte sitä asuntoa, jos myös sinun nimi on papereissa, se asunto on sinun siltä osin kuin olet siitä maksanut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2005 klo 19:48 pelottavaa kirjoitti:

Luonnollista on että lapsi perii isänsä, siis sehän on jo laissa. Ei riipu lapsen äidin ahneudesta. Jos haluatte että voit jatkaa asumista siinä, laatikaa joku paperi.

Yhteistyössä