Perunalle allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nasu

Jäsen
14.06.2004
329
0
16
Poikani on 5kk ja aloitin antamaan hänelle perunaa ensimmäisenä kiinteänä ruokana pari viikkoa sitten. Hänellä on ennestään ollut kuiva, kutiseva ja välillä läikikäs punoittava iho (atopiaa?). Kun oli saanut perunaa 5-6 kertaa ilmestyi naamaan punaisia näppylöitä. Neuvolalääkäri kehoitti jättämäään perunan pois ja kokeilemaan kaurapuuroa. Sitä olen antanut nyt 7 kertaa, joista viimeiset kolme kertaa on vasta mennyt kunnolla alas. Päätin kuitenkin kokeilla tänään myös lisäksi perunaa, ja nyt illalla on taas suun ympärille ilmestynyt muutamia näppylöitä. Tässä välillä iho oli taas ihan hyvä. Olisiko siis peruna-allergia kyseessä? Minkälaisia kokemuksia muilla peruna-allergisilla on? Mitkä ruoka-aineet teille on sopinut? Entä mitkä eivät? Kiitos kaikista vinkeistä!

oliko perunat joita annoit kasvatettu suomessa vai tuotu ulkomailta entä oliko luomua vai perupottua?
Kokeile esim nyt kauppoihin tullutta/ tulevaa suomalaista varhaisperunaa.
Perunan vaihtoehtona voi käyttää esim bataattia.
Lasten hoidosta Ruoka-allergioista löytyy tietoa esim: www.helistin.fi.

Moip!

Peruna on aika yleinen allergeeni, mutta päinvastoin kuin edellinen kirjoittaja, minulle lääkäri sanoi että varhaisperuna aiheuttaa pahemmat allergiaoireet. Sellainen vippaskonsti on, että antaa pakastettua (ja siis taas sulatettua) perunaa, esim. Oolannnin pakastemuusilla voi kokeilla. Perunan korvikkeena toki vaikka riisiä - huomattavasti paremmin siedetty yleensä. Meidän neitokainen alkoi sietää perunaa tuossa vähän yli 1-vuotiaana.

Jaa, jatkokysymyksiin vielä: ei-sopivia olivat maito, kananmuna, persikka, tomaatti, paprika, viljat, kaakao...en muista enää. Mutta aloittelimme linjalla parsakaali, riisi, kukkakaali, päärynä, bataatti, vadelma, mustikka...

Sen verran pakko laittaa että perunassa on neljä eri allergeeniä mille voi olla allerginen. Oma tyttö neljä vuotta eikä vieläkään siedä perunaa missään muodossa. (ei edes pakasteina, eikä tärkkelyksenä)Tosin muutkaan allergiat eivät ole pahemmin poistuneet. Korvaavina tuotteina käytän:kukkakaali, bataatti, parsakaali ja riisi. Muita allergioita on vieläkin kala,kananmuna,kotimaiset viljat jne. Mutta aika hyvin silti kun jossain vaiheessa oli vain neljä ruoka-ainettta mitä voitiin syödä ja nyt päästään jo vähän yli kymmeneen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2005 klo 22:08 Nasu kirjoitti:
Olisiko siis peruna-allergia kyseessä? Minkälaisia kokemuksia muilla peruna-allergisilla on? Mitkä ruoka-aineet teille on sopinut? Entä mitkä eivät? Kiitos kaikista vinkeistä!

Allergia on ihan mahdollinen ja koska peruna on juures, niin kyseessä voi olla juuresallergia jolloin muutkin juurekset aiheuttavat oireita. Eli kannattaa aloittaa kaikki juurekset pieninä määrinä ja hitaasti.

Meillä sopii peruna pakastettuna. Aloitin Oolannin pakastemuussilla, myöhemmin on laajentunut muihin perunapakasteisiin. Välillä olen saanut kummastuneita katseita kun olen ladannut ostoskärryn puolilleen erilaisia perunavalmisteita :D

Tällä hetkellä pian 1,5 v tytön ruokavaliossa on yli kaksikymmentä ruoka-ainetta. Ehdottomasti EI ovat vehnä, maissi, possu, soija. Tarkkailun alla ainakin parsakaali, pinaatti, riisi ja kala. Ohrapuuroa pitäisi tässä jokupäivä kokeeksi keitellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2005 klo 12:55 HildaHulda kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2005 klo 22:08 Nasu kirjoitti:
Olisiko siis peruna-allergia kyseessä? Minkälaisia kokemuksia muilla peruna-allergisilla on? Mitkä ruoka-aineet teille on sopinut? Entä mitkä eivät? Kiitos kaikista vinkeistä!
Allergia on ihan mahdollinen ja koska peruna on juures, niin kyseessä voi olla juuresallergia jolloin muutkin juurekset aiheuttavat oireita. Eli kannattaa aloittaa kaikki juurekset pieninä määrinä ja hitaasti.

Jatkan tähän vielä, että ei siis välttämättä ole allerginen kaikille juureksille vaikka muutamalle olisikin. Meillä esim. ei sovi bataatti ollenkaan, mutta pakasteporkkana sopii, vaikka bataatti ja porkkana ovatkin sukua keskenään. Säilykepunajuuret sopivat myös (punajuurta ei kyllä voi antaa alle 1 vuotiaalle). Selleri ja palsternakka ovat kokeilematta, koska ovat vahvoja allergeeneja ja ilman niitä pärjää ihan hyvin.

Tyttäreni vauva-aikana olivat vielä vanhat kiinteiden aloitussuositukset (4 kk) voimassa, ja oikaistiin niistäkin, kun ajateltiin että vatsavaivoihin olisi kiinteiden aloituksesta apua. Eli neiti oli muistaakseni vaille 3 ½ kk kun annoin perunaa ensi kerran. Seurauksena oli miltei välittömästi aivan järkyttävä ihottuma varsinkin vatsan alueella. Tästä hätääntyneenä olin jo varailemassa testiaikaa kun neuvolalääkäri kehotti vain ottamaan aikalisän potun kanssa ja näin tehtiin. Suunnilleen kuukautta myöhemmin koitettiin uudestaan eikä ihottumaa enää tullut. Olen muualtakin kuullut, että pikkuisen kroppa saattaa reagoida uuteen ruoka-aineeseen näin, vaikkei varsinaista allergiaa olisikaan. Sitä en tietenkään sano, ettei kyseessä voisi olla ihan allergisuuskin, mutta kyse tosiaan saattaa olla myös tällaisesta. Meidän neiti on jo 1 v 11 kk eikä sittemmin ole oireita ilmestynyt vaikka on maisteltu toista erikoisempia ruokia.

Olen itsekin allerginen perunalle ja on vaikuttanut siltä, että puolivuotias vauvanikin voi olla. Perunattomalla linjalla kannattaa ehdottomasti välttää tietenkin kaikkea perunatärkkelystä!
Olen allerginen myös kumille, banaanille, paprikalle (myös mausteet, joissa jotain paprikakasvia) ja tomaatille.
Neuvolatädin mukaan kuulemma vähiten allergisoi perunalajikkeista Rosa Munda- lajike.

Meidän tyttö söi noin 5 kk iässä ensimmäisen kerran perunaa. Ja kirkui. Aika ajoin yritin antaa perunaa siitä huolimatta, ja vastaanotto oli aina joko huutoa tai ulos sylkemistä. Iho-oireita ei tullut, suolioireista taas en osaa sanoa, kun niitä on ollut pitkin matkaa. =( Pidimme perunassa piiiitkän tauon, ja n. 10 kk iässä kokeilimme uudestaan. Sitten tulikin ihoreaktio, joka on selvästi yhteydessä perunaan.

Meidän tytölle (nyt reilun vuoden ikäinen) ovat sopineet kaikki tähän mennessä kokeilemamme hedelmät (vau), possu, kana, kalkkuna, lohi, seiti, ulkomaiset viljat, kukkakaali, parsakaali, porkkana, bataatti.

Tytölle eivät sovi maito, kotimaiset viljat, peruna, mustikka.

Ihoreaktiot kai tulevat usein noin tunnin kuluttua ruokailusta, mikäli kyseessä on allergia. Näin muistelen lukeneeni, mutta korjatkaa, jos olen väärässä!

Yhteistyössä