Pesettekö jotain 90 asteessa ja mitä pesette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen, että pesettekö te muut joskus jotain 90 asteessa ja jos pesette, niin mitä?

Tajusin, että en ole varmaan ikinä pessyt mitään 90-95 asteessa eli meidän koneessa se on ihan turha lämpötilavaihtoehto. Ja oma kone on siis ollut jo noin 15 vuotta...

Mites muut?

joo töissä pestään sellaisia pyykkejä mitä pitää desinfioida.

ei oo tarvetta kotona pestä mitään niin kovissa lämmöissä, 60 riittää lakanoille ja pyyhkeille. useimmiten 60 ohjelmassa veden lämpötila käy hetkellisesti korkeammallakin.

No aina sillointällöin peasen nuo vanhat kunnonolliset ja kestävät valkoiset lakanat.
Kumma kyllä nuokin ovat jostakin luvulta yx ja kax, eikä mitään merkkejä kulumisesta.
Nykyajan lakanat ei kestä kunnolla edes vuotta, kun ovat jo ihan :x

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
aika usein ,kaikki valkoiset, samoin pyyhkeet ja petivaatteet.

Jatkokysymys vielä: miksi?
On jo ainakin parikymmentä vuotta sitten todettu, että kaikki puhdistuu 60 asteessa. Tuo keittopesu vie ihan turhaan sähköä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
aika usein ,kaikki valkoiset, samoin pyyhkeet ja petivaatteet.

Jatkokysymys vielä: miksi?
On jo ainakin parikymmentä vuotta sitten todettu, että kaikki puhdistuu 60 asteessa. Tuo keittopesu vie ihan turhaan sähköä.

koska ne tuntuvat ihan eri tavalla puhtailta 90-pesun jälkeen. Peseytyy ihmisestä lähtenyt rasva pois, se ei lähde 60 asteessa.

Okei, minä olen siis ilmeisesti vähän outo, kun en koskaan pese mitään. Käyttöönottopesun tein juuri, kun on uusi kone ja olen joskus puhdistanut aiempia koneita. Mutta en siis pessyt ikinä mitään tuossa lämpötilassa.

Kestovaippoja pesin aina silloin tällöin - kerran kuukaudessa tms 90 asteessa. Harsoja ja froteevaippoja, mitkä sen kesti.

Nykyisin pesen esim oksennustaudin jälkene pyyhkeet ja lakanat 90 asteessa, vaikka kyllä kai tuo vähempikin riittäisi. Ja silloin tällöin muutenkin pesen, pyykki vaan tuntuu puhtaammalta kuin on okein kuumassa pesty.

Pesukone myös itsessään puhdistuu kun sillä pesee välillä pyykkiä 90 asteessa, joten ihan kannattavaa.

Yhteistyössä