Pettämisen anteeksianto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sinttu"

Vieras
Sain reilu kuukausi sitten tietää, että mieheni on pettänyt minua pitkän yhteiselomme alkuvuosina satunnaisia kertoja saman naisen kanssa. Lisäksi hänellä oli treffiprofiili, jossa kertoi vain kirjoitelleensa ihmisten kanssa. Hän kertoi että oli ollut suhteessamme yksinäinen ja minulla ei ollut hänelle aikaa. Alkuun kun sain tietää pettämisestä, olin hyvin allapäin ja vihainen hänelle. Olin varma että ero tulee ja mietin jo muuttoa pois. Paljon makustelin asiaa, että mitäs nyt tapahtuu ja mitä haluan elämältä. Millään tapahtuneella ei kuulemma ollut ollut mitään merkitystä. On lapsia ja yhteinen yhdessä luotu koti ja kaikkea nähty ja koettu. Olin moneen asiaan siis hyvin tyytyväinen. Tällaista aviorikosta silti en osannut odottaa, koska uskoin että meillä on asiat hyvin!

Mutta nyt kun asiaa olemme käsitelleet ja jutelleet siitä, päätin että mies saakoon vielä mahdollisuuden. Olemme lähentyneet paljon ja tuntuu kuin välillemme olisi syntynyt uusi vahvehmpi side. Mies näyttää rakkauttaan ja hellyyttään ihan eri tavalla kuin ennen. Kai hän tajusi viimein että voisi menettää minut. Silti pähkäilen vieläkin päätökseni tehtyä, että olenko tyhmä kun annan tuollaisen asian anteeksi?

Jos siitä on monta vuotta aikaa niin mitä merkitystä sillä enää on? Mä olen ollut nykyisen mieheni kanssa 22 vuotta eikä asia minua haittaisi yhtään. Emme ole koskaan edes ottaneet pettämistä puheeksi eikä jollain 20 vuotta vanhoitta tapahtumilla olisi mitään merkitystä.
Jatka elämääsi normaalisti niin pääset helpommalla.

Jos siitä on monta vuotta aikaa niin mitä merkitystä sillä enää on? Mä olen ollut nykyisen mieheni kanssa 22 vuotta eikä asia minua haittaisi yhtään. Emme ole koskaan edes ottaneet pettämistä puheeksi eikä jollain 20 vuotta vanhoitta tapahtumilla olisi mitään merkitystä.
Jatka elämääsi normaalisti niin pääset helpommalla.

Näinhän se on.. Meillä tuo pettäminen tapahtui kun menimme naimisiin ja saimme ensimmäisen lapsemme. Siitä on jo 10-v aikaa..Eli olimme olleet jo yhdessä monia vuosia ennen tuota "hirveyttä".

Ei vittu mikä luuseriäijä.

Petti sinua USEASTI, ja syyttää siitä vielä siua. Ja sinä nielet kaiken.

Huh huijaa. Kaikkea te siedätte ja kaikenlaista kohtelua otattekin vastaan :D.

[QUOTE="Huh huh";30810340]Ei vittu mikä luuseriäijä.

Petti sinua USEASTI, ja syyttää siitä vielä siua. Ja sinä nielet kaiken.

Huh huijaa. Kaikkea te siedätte ja kaikenlaista kohtelua otattekin vastaan :D.[/QUOTE]

Ehkä se olikin vähän mun syytä ja olin ehkä vaikeasti lähestyttävissä... Pienet lapset vei kaiken mun ajan ja olin väsynyt.. vaikkei se toki oikeuta mihinkään tuollaiseen!! Mutta minkä sille voi, että niin rakastaa ja välittää ja haluaa vielä yrittää. Kunpa se toinenkin nyt vain tajuaisi sen että annoin toisen mahdollisuuden rakkaudesta.

Ehkä se olikin vähän mun syytä ja olin ehkä vaikeasti lähestyttävissä... Pienet lapset vei kaiken mun ajan ja olin väsynyt.. vaikkei se toki oikeuta mihinkään tuollaiseen!! Mutta minkä sille voi, että niin rakastaa ja välittää ja haluaa vielä yrittää. Kunpa se toinenkin nyt vain tajuaisi sen että annoin toisen mahdollisuuden rakkaudesta.

Älä nyt jumalauta edes itsellesi uskottele että petäminen olisi jotenkin sinun syytä!!!!

Ihan uskomatonta!

Ja jos nyt sitten päätät antaa ne lukuisat pettämiset anteeksi, niin anna.
Mutta tiedä tämä: miehesi on 100% yksin syyllinen pettämiseen ja 100% itse vastuussa kaikesta. Kukaan toista rakastava reilu puoliso ei tee mitään tuollaista. Miehesi on ollut täysi kusipää tuollon. Kusipää on nytkin kun syyttää SINUA omista virheistään.

Nii-i. Asiat ei ole nin mustavalkoisia. Kun luin ton, niin tietenkin ensireaktio on, että kantapäät yhteen sitten vaan. Mitä sitä itse tekisi. Ei voi tietää. Olisiko valmis laittamaan paloiksi kaiken siltä seisomalta..... Mutta sitten yksi ISO kysymys. Pystytkö sinä ihan oikeasti unohtamaan tuon asian. Ette aina vastoinkäymisten aikaan vedä sitä korttia esille. Ettet ala marttyyriksi, että kyllä miehen nyt pitää olla 100% kiltti ja täydellinen, kun tehnyt joskus niin ison mokan ja sinä jäät silti hänen rinnalleen. Niin helposti se jää myrkyttämään sitä yhteistä elämää. Osaltaa lujittaa, osaltaa lahottaa.... Pystytkö jatkossa häneen täysin luottamaan? Monta asiaa, jotka teidän yhdessä pitää puida ja käydä läpi.

[QUOTE="Minni";30810375]Nii-i. Asiat ei ole nin mustavalkoisia. Kun luin ton, niin tietenkin ensireaktio on, että kantapäät yhteen sitten vaan. Mitä sitä itse tekisi. Ei voi tietää. Olisiko valmis laittamaan paloiksi kaiken siltä seisomalta..... Mutta sitten yksi ISO kysymys. Pystytkö sinä ihan oikeasti unohtamaan tuon asian. Ette aina vastoinkäymisten aikaan vedä sitä korttia esille. Ettet ala marttyyriksi, että kyllä miehen nyt pitää olla 100% kiltti ja täydellinen, kun tehnyt joskus niin ison mokan ja sinä jäät silti hänen rinnalleen. Niin helposti se jää myrkyttämään sitä yhteistä elämää. Osaltaa lujittaa, osaltaa lahottaa.... Pystytkö jatkossa häneen täysin luottamaan? Monta asiaa, jotka teidän yhdessä pitää puida ja käydä läpi.[/QUOTE]

Tässä on paljon sellasia asioita joita mietin... Että voinko täysin kokonaan antaa anteeksi ja unohtaa. Tuskin. Ehkä aika parantaa haavat, mutta eihän sitä unohtaakaan pysty.

Kyllä haluisin uskoa että hän on nyt "parantanut tapansa", mutta 100% en usko siihen itsekään. Ehkä hänellä on vielä joitain henkilöitä joihin pitää yhteyttä tai ainakin ajattelee.. Luottamuksen kerääminen takaisin tulee olemaan vaikein asia. Tämä on jujittanut, mutta myös lahottanut sitä pohjaa jolle parisuhde on luotu.

Mies on idiootti jos pettää, koska nainen on väsynyt lastenhoidosta kun lapset ovat pieniä. Miehellä sitten on aikaa luuhata treffisivustolla?! Miksei auta puolisoa ja saisi sitä kautta varmaan sitten sitä huomiota ja nainen jaksaisi enemmän ...

Urpo mies.

Mies on idiootti jos pettää, koska nainen on väsynyt lastenhoidosta kun lapset ovat pieniä. Miehellä sitten on aikaa luuhata treffisivustolla?! Miksei auta puolisoa ja saisi sitä kautta varmaan sitten sitä huomiota ja nainen jaksaisi enemmän ...

Urpo mies.

Niin, minulla oli kuulemma aina jotain muuta tekemistä eikä aikaa jutella hänen kanssaan.. tuota itsekin ihmettelin, se tuli minulle yllätyksenä. Sanoin että olisi vain tarttunut kädestäni kiinni ja sanonut että haluaa jutella. En tiedä.... Hyvin p*ska olo tällä hetkellä :(

Meillä minä petin miestä. Mies antoi anteeksi 6 kk jälkeen mutta seksiä ei ole meillä enää ollut kiinni jäämisen jälkeen. Tästä nyt yli vuosi jo menty näin. Taitaa suhde kuitenkin kaatua pettämiseen vaikka henkisesti olen anteeksi saanut.

[QUOTE="heli";30810689]Meillä minä petin miestä. Mies antoi anteeksi 6 kk jälkeen mutta seksiä ei ole meillä enää ollut kiinni jäämisen jälkeen. Tästä nyt yli vuosi jo menty näin. Taitaa suhde kuitenkin kaatua pettämiseen vaikka henkisesti olen anteeksi saanut.[/QUOTE]

Meillä seksiä taas on ollut monta kertaa viikossa kiinnijäämisen jälkeen. Ei ole siis seksuaaliseen haluun vaikuttanut kummallakaan... mutta en tiedä siltikään voinko tässä liitossa jatkaa :( Luotto on aivan hukassa tällä hetkellä. Myös mietin, petänkö itseni jos vielä yritän jatkaa. Ei se varmasti kellekään ole hyväksi jos näkee että en voi hyvin. Tiedän että ansaitsisin jotain niin paljon parempaa!! Vaikka mies tokaisi siihenkin, että en saa ketään parempaa :D Tai parempaa elämää, mitä hän voi tarjota.

Niin, minulla oli kuulemma aina jotain muuta tekemistä eikä aikaa jutella hänen kanssaan.. tuota itsekin ihmettelin, se tuli minulle yllätyksenä. Sanoin että olisi vain tarttunut kädestäni kiinni ja sanonut että haluaa jutella. En tiedä.... Hyvin p*ska olo tällä hetkellä :(

Miten se sun muu tekeminen aiheuttaa sen että mies ei voinut autta sua kodin- ja lastenhoidossa? Sun miehes taitaa olla aika itsekäs, ja sä joku tossunaluseläin.

Miten se sun muu tekeminen aiheuttaa sen että mies ei voinut autta sua kodin- ja lastenhoidossa? Sun miehes taitaa olla aika itsekäs, ja sä joku tossunaluseläin.

Hän on tehnyt pitkää työpäivää, välillä oli jopa 2 työpaikkaa.. En vaatinutkaan häneltä sitten iltaisin mitään ihmeempiä, koska tiesin että väsymys painaa paljon ja olinhan mä päivät kotona. En varmaan halunnut tapellakaan niin en siksi jaksanut vaatia.

Tuo on kyllä tosi hankala tilanne. Ja itse uskon, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia mitä monet vastanneista antavat ymmärtää.

Pettäminenhän on aina väärin, eikä se missään muotoa kuulu mun mielestä kahden aikuisen ihmisen parisuhteeseen. Mun mielestä ei ole väliä onko pettäminen joku kännitoilailu, vai pidempi suhde. Samalla lailla se on sen nykyisen parisuhteen mitätöimistä, toisen ihmisen luottamuksen pettämistä. Mun mielestä paljon enemmän on kiinni siitä, ollaanko avoimia toisille. Kykeneekö se pettäjä-kumppani rehellisesti kertomaan hairahduksestaan. Kertomaan ja osoittamaan katumusta. Onko se kumppani valmis itse ottamaan vastuun. Kukaan muuhan ei pettämisestä ole vastuussa kun se pettäjä itse. Jos on epätyydyttävässä suhteessa, pitäisi saada suunsa auki ennen kuin pettää. Joko korjata asiat, tai erottava. Ennen kun menee pettämään. Paljon on siis mun mielestä vaikutusta siinäkin kykeneekö mokastaan kantamaan vastuun, ja olemaan rehellinen teoistaan.

Sitten se petetty. Sitä on vain mietittävä jääkö siihen parisuhteeseen enää. Onko se luottamus ollut kuinka iso osa parisuhdetta. Kykeneekö sitä rakentamaan uudelleen pala palalta, vai onko se "parisuhteen liima" siinä mennyt lopullisesti. Sitten täytyy kyllä ihan rehellisesti mietittävä sitä omaakin hyvinvointia. Luuleeko että saa vielä paremman miehen ja parisuhteen. Onko jonkun muun kanssa onnellisempi? Miten lapset, onko valmis siihen että vuoroviikoin mennään yhteishuoltajuuden kanssa. Perhe hajoaa. Vai kannattako kuitenkin sitten jatkaa yhdessä. Vaikka suhde ei ehkä ole koskaan enää entisensä.

Ennen kuin minulla oli lapsia, ajattelin tuon pettämistouhun aika mustavalkoisesti. Jos petetään jomman kumman toimesta, erotaan. Mutta onhan se nykyään vähän monimutkaisempaa, kun on lapsia ja asuntolainaa. Yhteistä historiaa takana yli kymmenen vuotta. Saattaisin siis antaa vielä mahdollisuuden. Mutta todella paljon se olisi kiinni siitä kuinka mies kantaa tekojensa seuraukset ja vastuun teoistaan. Jos mulle tultaisiin höpisemään, että "se oli sun vika ku ei ollut yhteistä aikaa " jne. Niin saattaisin kyllä potkaista nopeasti pihalle. Tuohan kertoo vain sitä, että ei kanna vastuuta omista teoistaan. Todennäköisesti pettää myös uudestaan, koska seuraavallakin kerralla voi löytää oikeuden teoilleen sen kumppanin toiminnan kautta.

Miten jaksaa märehtiä jotakin, mikä on tapahtunut vuosia sitten?
Sä olet vuosia ollut ihan tyytyväinen ja nyt yhtäkkiä kaikki on päin helvettiä. Ei teidän välillä mikään ole muuttunut, nyt vaan tiedät jotain, mitä et ehkä olisi halunnut tietää.
Puhukaa, unohtakaa ja jatkakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja petetty myös;30810811:
Sä olet vuosia ollut ihan tyytyväinen ja nyt yhtäkkiä kaikki on päin helvettiä. Ei teidän välillä mikään ole muuttunut, nyt vaan tiedät jotain, mitä et ehkä olisi halunnut tietää.

Näin minä haluaisinkin ajatella! Mutta kun miehellä oli vielä tänä keväänä sellainen treffi ilmoitus (jonka sattumalta löysin koneelta).. Aloin pohtia mitä kaikkea hän vielä salailee! Paria naista jotka löysin, kertoi että olivat vain jutelleet arkisia asioita ja mitään näkemisiä tms ei ollut tarkoitus edes tulla. Tiedä ja usko sitten.. Mies ei ulkoisesti ole niin mahtava, että hän välttämättä ihan joka naiselle kelpaisi, joten siinä mielessä en usko että hän olisi kauheasti viime vuosina touhuillut kenenkään kanssa. Hänellä on lisäksi aika huono itsetunto ollut aina ja hän ei ole sellainen "joka naisen unelma".. :) Silti häntä rakastan yli kaiken.

Samaa mieltä.

No onhan pettäminen lähes missä tahansa normaalissa parisuhteessa melko iso ongelma! Eikä se asia ettei nainen tiedä mitä selän takana touhutaan, poista sitä tosiasiaa että toista kustaan silmään ja pahasti.

Ymmärrän tuon sun logiikan jos suhde on "vapaa". Mutta sitten se pitäisi olla avoimesti vapaa, ja naiselle myös luvallista, että suhteessa saa säätää kenen kanssa haluaa miten haluaa. Eikö se olisi vähän reilumpaa?

Kai mun täytyy näin tehdäkin ja lopettaa tämä jappasu. Elämä meni nyt näin ja yritän jatkaa yhdessä silti. Sen vain tiedän, että jos tilanne olisi ollut toisinpäin, minä en olisi saanut anteeksi. Mies mainitsi asiaa selvitellessä, että jos lähden "kostamaan" niin se on sitten siinä..

Täytyy vielä lisätä , että me oltiin toistemme ekat kumppanit sängyssä kun alettiin seurusteleen ja siinä uskossa mä olen ollut koko tän ajan, kunnes sain tietää että sitä oli rikottu. Musta se sellanen kaunis "meidän" oma juttu rikkoontui siinä. Surulliseksi vetää. Nyt vain näen hänet panemassa sitä naista, jolla ei ollut mitään merkitystä.

Tuo on kyllä tosi hankala tilanne. Ja itse uskon, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia mitä monet vastanneista antavat ymmärtää.

Pettäminenhän on aina väärin, eikä se missään muotoa kuulu mun mielestä kahden aikuisen ihmisen parisuhteeseen. Mun mielestä ei ole väliä onko pettäminen joku kännitoilailu, vai pidempi suhde. Samalla lailla se on sen nykyisen parisuhteen mitätöimistä, toisen ihmisen luottamuksen pettämistä. Mun mielestä paljon enemmän on kiinni siitä, ollaanko avoimia toisille. Kykeneekö se pettäjä-kumppani rehellisesti kertomaan hairahduksestaan. Kertomaan ja osoittamaan katumusta. Onko se kumppani valmis itse ottamaan vastuun. Kukaan muuhan ei pettämisestä ole vastuussa kun se pettäjä itse. Jos on epätyydyttävässä suhteessa, pitäisi saada suunsa auki ennen kuin pettää. Joko korjata asiat, tai erottava. Ennen kun menee pettämään. Paljon on siis mun mielestä vaikutusta siinäkin kykeneekö mokastaan kantamaan vastuun, ja olemaan rehellinen teoistaan.

Sitten se petetty. Sitä on vain mietittävä jääkö siihen parisuhteeseen enää. Onko se luottamus ollut kuinka iso osa parisuhdetta. Kykeneekö sitä rakentamaan uudelleen pala palalta, vai onko se "parisuhteen liima" siinä mennyt lopullisesti. Sitten täytyy kyllä ihan rehellisesti mietittävä sitä omaakin hyvinvointia. Luuleeko että saa vielä paremman miehen ja parisuhteen. Onko jonkun muun kanssa onnellisempi? Miten lapset, onko valmis siihen että vuoroviikoin mennään yhteishuoltajuuden kanssa. Perhe hajoaa. Vai kannattako kuitenkin sitten jatkaa yhdessä. Vaikka suhde ei ehkä ole koskaan enää entisensä.

Ennen kuin minulla oli lapsia, ajattelin tuon pettämistouhun aika mustavalkoisesti. Jos petetään jomman kumman toimesta, erotaan. Mutta onhan se nykyään vähän monimutkaisempaa, kun on lapsia ja asuntolainaa. Yhteistä historiaa takana yli kymmenen vuotta. Saattaisin siis antaa vielä mahdollisuuden. Mutta todella paljon se olisi kiinni siitä kuinka mies kantaa tekojensa seuraukset ja vastuun teoistaan. Jos mulle tultaisiin höpisemään, että "se oli sun vika ku ei ollut yhteistä aikaa " jne. Niin saattaisin kyllä potkaista nopeasti pihalle. Tuohan kertoo vain sitä, että ei kanna vastuuta omista teoistaan. Todennäköisesti pettää myös uudestaan, koska seuraavallakin kerralla voi löytää oikeuden teoilleen sen kumppanin toiminnan kautta.

Tää tiivisti hyvin mun ajatukset. Sillä asialla on valtava merkitys, miten mies kantaa vastuunsa. Ja tuo sun mies ei sitä vastuuta tunnu kantavan. Käsittämätöntä, että syytä pettämiseensä etsii jonkun muun ihmisen käytöksestä, kun omastaan. Ja sitten vielä ihan pokkana sanoo, että jos nainen pettää, niin suhde on sitten siinä.

Siis oletko ihan oikeasti jatkamassa parisuhdetta tuollaisen ääliön kanssa? Mieti nyt vielä toisen kerran. Jos se vastuun kantaminen töppäyksistään on tuota luokkaa, niin varmasti pettää kyllä uudestaan. Haluaa vielä pönkitystä omalle huonolle itsetunnolleen. Ja on ihan sitä mieltä, että sinä et parempaa miestä saa? Onko mies narsisti vai vain perus juntti? Huhhuh, nyt meni tunteisiin. Pahoitteluni!

Yhteistyössä