M
mu
Vieras
No ehkä ne ajattelee, että ne on teidän lapset, eikä niiden ja haluavat jo nauttia siitä vapaudesta, minkä ovat saaneet. Ei siitä kannata tehdä hirmu isoa numeroa, jos lasten isovanhemmat ei ole niin kiinnostuneita. Ne ei vaan ole ja sillä selvä. Niillä on oikeus olla olematta.
Itselläni oli isovanhemmat niin vanhoja, ettei ne ikinä käyneet kylässä. Aina me käytiin niillä, enkä kokenut mistään ihmeellisestä jääväni paitsi.. Eikä ne teidänkään lapset sitä älyä, jos ette itse tee siitä isoa numeroa..
Toivottavasti tämä pitää paikkansa minkä totesit, että lapset eivät älyä ja tajua.
Tosin mietityttää onko oikeasti näin kuten totesit.
Koska, omassa lapsuudessa kukaan mummo tai pappa ei palvonut lapsenlapsiaan. Harva kävi muuta kuin harvoin kylässä tai auttelemassa. lapsia laitettiin kyllä kesäksi mummoloihin. Mutta sitä eivät taas sitten ne naapurin lapset/lasten kaverit nähneet.
Kun taas nykyisin on isovanhempia, jotka kuljettavat harrastuksiin, ostavat lapsillle lähes kaiken tarpeellisen, tai ostavat paljon juttuja joita lapsi pyytää, lyhentävät tarhapäivää hakemalla hoidosta ja laittavat ruokaa ja vievät harrastukseen, ovat mukana auttamassa jatkuvasti ja palvovat lapsenlapsiaan ja tekevät kaikkensa että omalla lapsen perheellä olisi helppo ja mukava elämä, niin taloudellisesti kuin että eivät rasittuisi liikaa.
Ja kyllähä pakostakin lapset näkevät, jos kaverilla on tällaiset isovanhemmat.
Joten en ole ihan varma siitä, tajuaako nykylapsi jäävänsä jostain paitsi tai ei. Itse olen kallistuneempi sille kannalle, että ei normaali lapsi niin tyhmä ole, että ei huomaa sitä, että hänellä on vähän erilaiset ja vähemmän kiinnostuneet isovanhemmat kuin toisella, ja voi jopa miettiä, miksi hänen isovanhemmat eivät tee samoja juttuja. Vaikka vanhemmat eivät tekisi numeroa ja kävisivät vain tyytyväisenä itse kesällä ja jouluna ja lomilla kylässä, niin kyllä minusta lapsi huomaa eron.